مایکروسافت و آمازون را باید دو بازیگر اصلی در پلتفرم‌های ابری دانست، میزان درآمد مایکروسافت از این تجارت از زمان روی کار آمدن ساتیا نادلا پیوسته افزایش داشته است. اما کدام یک از این دو شرکت سهم بیشتری از پلتفرم‌های ابری دارد؟

ساتیا نادلا طی چند سالی که مدیریت مایکروسافت را برعهده گرفته تمرکز ویژه‌ای بر کسب‌وکار ابری این شرکت داشته است. طی دو کنفرانس بیلد گذشته نیز وی تاکید زیادی بر اهمیت تجارت ابری داشته است، توجه زیاد نادلا بر این عرصه البته کاملا هوشمندانه است. بسیاری از کاربران درگیر شکل رایج و فعلی دنیای فناوری یعنی گوشی‌های هوشمند هستند، اما حقیقت این است که آینده از آن پلتفرم‌های ابری است. در آینده نزدیک دیگر دستگاه و سیستم عامل آن به‌کنار خواهند رفت و تعداد هسته‌های پردازشی و قدرت سخت‌افزاری یک دستگاه تقریبا بی معنی خواهند شد.

با عرضه اینترنت پرسرعت 5G و کاهش پیوسته قیمت اینترنت در اقصی نقاط جهان، محوریت دستگاه‌ها به کنار خواهد رفت و سنگین‌ترین پردازش‌ها توسط پلتفرم‌های ابری انجام خواهند گرفت. این وضعیت باعث شده تا مایکروسافت و آمازون که به‌نوعی جنگ گوشی‌های هوشمند را به گوگل و اپل واگذار کرده‌اند خیز بلندی برای نبرد بعدی دنیای فناوری بردارند تا شکست گذشته را با پیروزی آینده به فراموشی بسپارند. در عصر آتی دنیای فناوری هر شرکتی که در عرصه پردازش‌های ابری دست بالا را داشته باشد به‌نوعی رهبری دنیای فناوری را در دست خواهد گرفت.

عصر آتی را باید عصر مایکروسافت و آمازون دانست و با توجه به روند فعلی و البته ذات دو شرکت گوگل و اپل بعید است که این دو شرکت بتوانند موفقیت فعلی خود را در آینده تکرار کنند. طی روزهای اخیر بزرگان دنیای فناوری گزارش‌های مالی سه ماهه اخیر خود را منتشر کرده‌اند. این مسئله بهانه‌ای شد تا وضعیت مایکروسافت و آمازون را در عرصه تجارت ابری مورد بررسی دقیق قرار دهیم و ببینیم کدام یک از این دو شرکت در پلتفرم‌های ابری دست بالا را دارند.

همانطور که در جدول زیر مشاهده می‌کنید، از لحاظ میزان درآمد از سرویس‌های ابری مایکروسافت با اختلاف زیادی در صدر قرار دارد و پس این شرکت، آمازون و IBM در جایگاه دوم و سوم قرار گرفته‌اند. در نگاه اول همه‌چیز به‌نفع مایکروسافت به‌نظر می‌رسد، اما این تمام ماجرا نیست.اعداد و ارقام آورده شده در این جدول تمامی وقایع پیرامون میزان درآمد و وضعیت تجارت ابری هر شرکت را نشان نمی‌دهند، چرا که شرکت‌های مختلف میزان درآمد خود از کسب‌وکار ابری خود را به‌صورت‌های مختلف عنوان کرده‌اند. شرکت آمازون میزان درآمد حاصل از پلتفرم ابری خود یعنی AWS را کاملا جدا اعلام کرده است، این بدین معنی است که میزان درآمد پلتفرم ابری این شرکت در سال 2017 17.5 میلیارد دلار بوده است.

در طرف دیگر ماجرا مایکروسافت که میزان درآمد خود از تجارت ابری را 18.6 میلیارد دلار عنوان کرده است، اما مسئله مهمی که باید بدان توجه کرد نحوه محاسبه میزان درآمد مایکروسافت و تعریف کسب و کار ابری در این شرکت است. درآمد اعلام شده از سوی این شرکت در حقیقت شامل درآمد کسب شده در پلتفرم اَژور، سرویس مبتنی بر ابر آفیس 365 و برخی دیگر از سرویس‌های ابری این شرکت است. پس اگر بخواهیم صرفا پلتفرم ابری این شرکت را با پلتفرم ابری آمازون مقایسه کنیم ماجرا تغییر خواهد کرد، مقایسه زمانی درست و دقیق خواهد بود که صرفا میزان درآمد آژور با AWS قیاس شوند.

برطبق محاسبه کارشناسان مایکروسافت اَژور در سال 2017 درآمدی 5 میلیارد دلاری را نصیب مایکروسافت کرده است، این پلتفرم همچنین در سه ماهه انتهایی سال 2017 درآمدی 1.3 میلیارد دلاری داشته، این عدد را با درآمد 5.1 میلیارد دلاری آمازون در مدت مشابه مقایسه کنید. بله میزان درآمد آمازون از AWS چیزی در حدود 3.5 برابر مایکروسافت اَژور است. البته توسعه و رشد اَژور در سالهای اخیر شتابی سرسام آور پیدا کرده است، اما از طرف دیگر پلتفرم ابری آمازون نیز همچنان روی نوار رشد در حال حرکت است، در ادامه باید ببینیم آیا مایکروسافت قادر است پلتفرم ابری خود را بیش از آمازون به بازار تحمیل کند یا خیر؟

منبع :

MSPU

1207 پست
محسن توکلی نیا
او در رشته میکروبیولوژی به تحصیل پرداخته، اما علاقه وی به دنیای فناوری و به خصوص مایکروسافت، باعث فعالیت وی در این عرصه شده است. به ادبیات، عرفان، فناوری علاقه ی وافری دارد و سعی میکند اغلب اوقات فراغت خودش را صرف خدمت به خانواده و مطالعه شعر کند. محسن اکنون یکی از دبیران وبسایت وینفون است.
مطالب مرتبط
در مای نوکیا بخوانید
دیدگاه کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده
برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , ,