انویدیا (NVIDIA) و نقش آن در به کارگیری فناوری ردیابی پرتو در صنعت بازی، در یک سال اخیر موضوع عمده رسانه‌ها بوده است. در این بین ویژگی‌های فنی و عملکرد ردیابی پرتو در نخستین عناوین پشتیبانی شده مانند Battlefield V، Metro Exodus و Shadow of the Tomb Raider نیز از اهمیت خاصی برخوردار بوده است. در ادامه با وینفون همراه باشید.

تونی تیماسی (Tony Tamasi)، معاون ارشد بخش محتوا و تکنولوژی در انویدیا، اخیرا در مصاحبه پادکست جدیدی که بر روی Seeking Alpha منتشر شده است، در مورد این که چگونه از ابتدا تلاش‌ها برای توسعه تکنولوژی ردیابی پرتو در شرکت شکل گرفت، صحبت کرده است. طبق اظهارات او، این دقیقا همان نوع چالشی است که انویدیا تمایل دارد بر عهده بگیرد تا مشکلات اساسی در زمینه گرافیک یا کامپیوترها را حل نماید. تلاش‌ها در این زمینه حدود ده سال قبل شروع شد و آن‌ها کار و سرمایه گذاری بر روی این موضوع ادامه دادند تا زمانی که به هسته‌های RT به کار رفته در معماری Turing دست یافتند. تیماسی همچنین اشاره کرد که بسیار لذت‌بخش بود که بعد از تمام آن کارها و تلاش‌های هزاران مهندس، سه عنوان بلاک‌باستر بزرگ در E3 اعلام کردند که ردیابی پرتو را (در همکاری با انویدیا) ارائه خواهند داد.

من فکر می‌کنم که این نوعی پایه و اساس برای فلسفه و شاید DNA انویدیا است که ما به سراغ سخت‌ترین چالش‌ها و مشکلات موجود در گرافیک و کامپیوترها می‌‌رویم. در زمینه گرافیک، احتمالا چالش برانگیزترین مشکل در زمینه گیمینگ که یک مساله گرافیکی به صورت هم زمان است بوده است و اگر شما به موضوع گرافیک نگاه کنید، می‌بینید نخستین جایی که شروع شده است در صنعت فیلم و جلوه‌های ویژه بوده است. آن‌ها از این مزیت استفاده می‌کنند که اگر بخواهند یک فریم را تولید کنند، می‌توانند از یک اتاق پر از کامپیوتر بهره ببرند و یک روز کامل را برای پردازش فقط یک فریم اختصاص دهند. در حالی که در پردازش‌های هم زمان و یا صنعت گیمینگ، ما کسری از ثانیه را برای پردازش در اختیار داریم و می‌دانید که آن فریم بهترین کاری است که می‌توانیم انجام دهیم. واضح است که صنعت فیلم چندین دهه قبل، از شیوه‌های قبلی پردازش به چیزی که ردیابی پرتو نامیده می‌شود منتقل شده است چرا که از نظر امکانات و زمان و نیز از نظر الگوریتمی، روشی عالی برای پردازش یک تصویر عالی در اختیار دارد. البته که این روش از نظر محاسباتی بسیار هزینه‌بر است.

اما در واقعیت، این یکی از آن چالش‌هایی است که انویدیا تمایل دارد دنبال کند. این به نظر غیرممکن می‌رسد ولی خوب، ما از یک دهه قبل تصمیم گرفتیم به سراغ آن چالش برویم و ردیابی پرتو را به کارت‌های گرافیک بیاوریم و سپس تلاش کنیم تا ردیابی پرتو را به صورت هم زمان به کار گیریم.

ما این کار را با الحاق شرکت‌های جدید و سرمایه‌گذاری عظیم در هر دو بخش نرم‌افزاری و سخت‌افزاری انجام دادیم. ما فناوری‌های همچون OptiX را به کار بردیم تا سرعت پردازش در کارت‌های گرافیک را به مانند آنچه که در صنعت فیلم رخ می‌دهد، افزایش دهیم و به سرمایه‌گذاری ادامه دادیم و اخیرا با معماری Turing تکنولوژی‌ای را ارائه دادیم که سرعتی بالا در عملکرد ردیابی پرتو به ارمغان می‌آورد و به کار بردن آن در صنعت گیمینگ را امکان‌پذیر می‌کند. ما حدود ده سال است که بر روی این کار می‌کنیم و تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام دادیم تا به این نقطه برسیم.

من حدود 25 سال است که در صنعت گرافیک مشغول هستم و این زمان زیادی است. بسیاری از ما که در صنعت گرافیک مشغول به کار هستیم، همیشه می‌دانستیم که ردیابی پرتو به نوعی آینده این صنعت است. حتی ارائه‌هایی در نمایش‌های تجاری همچون SIGGRAOH که کنفرانس اصلی در زمینه گرافیک است، وجود داشته است که در آن ردیابی پرتو را تکنولوژی آینده نامیده‌اند و این به نوعی بدان معناست که این فناوری همیشه دور از دسترس بوده است. ولی ما از قبول این موضوع سرباز زدیم و به تلاش خود در این زمینه ادامه دادیم و در رویداد اخیر E3 که همین چند ماه پیش رخ داد، باید بگویم واقعا برایم لذت‌بخش بود که به سالن‌های کنفرانس بروم و بنرهای بزرگی برای عناوینی همچون Call of Duty: Modern Warfare، Cyberpunk 2077 و Watch Dogs Legion که بلاک‌باسترهای تریپل A بزرگی هستند مشاهده کنم که نشان می‌داد همه آن‌ها قصد استفاده از ردیابی پرتو را دارند. دیدن چنین پیشرفتی در صنعت بازی، بسیار هیجان‌انگیز و لذت‌بخش بود. این به معنی واقعی کلمه، نتیجه تلاش صدها و هزاران نفر در انویدیا بوده است که تلاش کرده‌اند این موضوع اتفاق بیافتد. بنابراین اگر چه ما ردیابی پرتو را ابداع نکرده‌ایم، ولی ما به همان اندازه و حتی بیشتر تلاش کردیم تا امکان استفاده از آن به صورت هم زمان را ممکن سازیم.

همانطور که تیماسی در صحبت‌های خود اشاره کرد، E3 2019 وعده استفاده از تکنولوژی هم زمان ردیابی پرتو در عناوین بزرگ و مختلفی همچون Wolfenstein: Youngblood (که البته در زمان عرضه از ردیابی پرتو پشتیبانی نخواهد کرد)، Control، Call of Duty: Modern Warfare، Watch Dogs Legion و Cyberpunk 2077 را به بازی‌بازان داد. اما برای دیدن این فناوری در کنسول‌ها حداقل باید تا اواخر سال 2020 و عرضه کنسول‌های نسل بعد سونی و مایکروسافت صبر کنیم. این دو شرکت تائید کرده‌اند که سخت‌افزارهای نسل بعدی آن‌ها از فناوری ردیابی پرتو پشتیبانی خواهد کرد.

منبع :

WCCFTECH

283 پست
هادی اسماعیل‌زاده
دانشجوی ارشد تبدیل انرژی که علاقه زیادی به بازی‌های رایانه‌ای خصوصا عناوین نقش‌آفرینی داره. اوقات فراغت خودشو با فیلم و کتاب پر میکنه و در حال حاضر در بخش گیمینگ وینفون مشغول به فعالیت است.
مطالب مرتبط
تبلیغات
در مای نوکیا بخوانید
دیدگاه کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده
برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , , ,