_ایکس باکس و گیمینگ پنل جدید

چرا مایکروسافت باید کنسول نسل بعدی خود را در سال 2019 عرضه کند به احتمال زیاد مایکروسافت در E3 2019 کنسول نسل بعدی خود را معرفی خواهد کرد

اخیرا شایعاتی مطرح شد مبنی بر این که از ایکس باکس نسل بعدی مایکروسافت در جریان مراسم E3 2019 رونمایی خواهد شد. همچنین طبق حرف و حدیث‌های رسانه‌های صنعت بازی، احتمالا ما در نسل بعد شاهد دو کنسول جدید ایکس باکس وان خواهیم بود: یک ورژنِ احتمالا بدون درایو با اسم رمزی “Lockhart” که انتظار می‌رود سخت‌افزاری مشابه ایکس باکس وان ایکس داشته باشد و دومین کنسول که قدرتمندتر خواهد بود با اسم رمزی “Anaconda” در دست ساخت است. حال که شایعات مبنی بر رونمایی از نسل بعدی ایکس باکس در E3 2019 قوت گرفته است، در ادامه مقاله خواهیم گفت که چرا مایکروسافت باید پاییز سال جاری میلادی، کنسول نسل بعدی خود را عرضه کند. پس با وینفون همراه باشید.

تمام نشانه‌ها حاکی از آن است که کنسول بعدی تا سال 2020 عرضه نخواهد شد. اگر ما با این نظریه که در نسل بعد، دو کنسول ایکس باکس خواهیم داشت موافق باشیم، در این صورت دلایلی ارائه خواهیم کرد که چرا مایکروسافت نباید تا سال 2020 صبر کند و با عرضه کنسول‌ در تعطیلات 2019 از رقیب خود پیشی بگیرد.

خدمات آنلاین و عرضه زودهنگام نتایج خوبی برای Xbox 360 در برداشت

کنسول ایکس باکس وان یک درس مهم (و البته هزینه‌بر) برای مایکروسافت به ارمغان آورد. کنسول در ابتدای نسل، با دشواری‌های زیادی روبرو شد و در مسیر حرکت به سوی نسل بعد، جایی که سونی و پلی‌استیشن 4 در ردیف جلو نشسته بودند، لغزش‌هایی را شاهد بود. پلی استیشن 4 توانست یک فروش تاریخی را تجربه کند و فراموش نکنید که آن‌ها در نهایت به رکورد فروش 100 میلیون کنسول دست یافتند. خارج از اهداف اولیه (و فاجعه آمیز) مایکروسافت در ابتدای عرضه ایکس باکس وان (تمرکز بر عبارت “همیشه آنلاین” در تبلیغات تلویزیونی و فروش اجباری سنسور کینکت در اوایل کار) مایکروسافت یک مولفه کلیدی را که به کنسول قبلی آن‌ها، Xbox 360، کمک کرده و باعث کسب آن موفقیت شد، فراموش کرده بود و آن هم یک سال عرضه زودتر نسبت به کنسول رقیب بود.

ایکس باکس 360 یکسال زودتر از پلی استیشن 3 عرضه شد و این موضوع شرایطی را برای این کنسول فراهم کرد تا با فروش ده میلیون واحدی خود یک پایگاه قدرتمند بدست آورد و جای پای خود را محکم کند. همین موضوع سبب شد تا سرویس ایکس باکس لایوِ مایکروسافت نیز به عنوان مکانی اصلی برای عناوین چندنفره‌ی کنسول‌ها در آن زمان معرفی شود. در حالی که سونی هنوز هم سعی می‌کرد تا جایگاه خود در حوزه عناوین آنلاین را پیدا کند، ایکس باکس لایو با بزرگترین عناوین جهان مانند Call of Duty، Madden، FIFA و … معنی پیدا کرده بود.

ایکس باکس لایو با بزرگترین عناوین جهان مانند Call of Duty، Madden، FIFA و … معنی پیدا کرده بود.

سونی اگر چه از عناوین انحصاری فرست پارتی قدرتمندتری برخوردار بود، با این حال پلی استیشن نتورک آن اصلا قابل قیاس با ایکس باکس لایو نبود و هنوز به آن بلوغ کافی دست نیافته بود. ایکس باکس لایو راه درستی بود که مایکروسافت از همان ابتدا برای نشان دادن تفاوت خود در چرخه عمر ایکس باکس 360 انتخاب کرده بود.

اگر به زمان حال برگردیم نیز پی می‌بریم که مایکروسافت با استفاده حداکثری از  سرویس‌ها، به نوعی در حال تجربه همان جایگاه قبلی است. با موفقیت‌های اخیر سرویس ایکس باکس گیم پس و یا همان “نت فلیکس بازی‌ها” و سرویس در دست توسعه xCloud، ایکس باکس خود را از یک آیتم فیزیکی برای خرید، به یک فعالیت برای انجام دادن تبدیل کرده است و تقریبا همه می‌توانند با استفاده از اینترنت به آن دسترسی داشته باشند. مایکروسافت به این طرح خود بسیار متعهد است تا جایی که گه گاه شایعاتی به گوش می‌رسد مبنی بر این که ایکس باکس گیم پس (و ایکس کلاود) قصد دارند تا با سخت‌افزاری همچون نینتندو سوییچ رقابت کنند.

مایکروسافت بار دیگر قصد دارد تا مسیر خود به سمت آینده را با تکیه بر این سرویس‌ها هموار کند. با توجه به این موضوع، اگر این شرکت به اندازه‌ای اعتماد به نفس داشته باشد که یک سخت‌افزار جدید معرفی کند، باید این آمادگی را نیز داشته باشد که هر چه زودتر برای عرضه آن اقدام کند. آن‌ها باید با عرضه زودتر، ابتکار عمل را بدست گیرند تا مردم ترغیب شوند که در اکوسیستم داستانی که ایکس باکس روایت می‌کند، سرمایه‌گذاری کنند.

بزرگتر، پر سروصداتر، سریع‌تر: به نظر نمی‌رسد که نسل بعد، فعلا هیچ “قلابی” به جز قدرت سخت‌افزاری داشته باشد

ایکس باکس وان و پلی‌استیشن 4 از مفاهیمی همچون رسانه‌های اجتماعی، استریم کردن و خلق محتوا به عنوان “قلاب‌ها” و یا دلایل بهبود کنسول‌ها در ابتدای نسل استفاده کردند. کنسول‌هایی که قبلا آمده بودند، نهایتا به فیسبوک و توییتر ختم می‌شدند اما این قضیه تنها تا ابتدای نسل فعلی ادامه یافت؛ نسلی که بازی‌بازان در آن می‌توانستند تجارب خود را به صورت زنده به اشتراک بگذارند، چه این تجارب ویدئوهای گیم‌پلی باشد و چه اشتراک فوری اسکرین‌شات‌های بازی. ایکس باکس وان و پلی استیشن 4 با ارائه مفاهیمی همچون تدوین، اشتراک‌گذاری و پخش محتوا بدون نیاز به تجهیزات گران قیمتی مانند رایانه‌های قدرتمند، کارت ضبط و نرم‌افزارهای ویرایش، طلیعه‌داران عصر جدیدی از پیدایش خالقان بودند. ایده‌ی به اشتراک گذاشتن لحظات و تجربیات حماسی در بازی‌ها (صرف‌نظر از عرضه عناوین جدید) به خودی خود کافی بود تا بازی‌بازان را وادار به خرید یک کنسول جدید بکند.

برخی ممکن است فکر کنند (یا امیدوار باشند) که واقعیت مجازی تبدیل به نقطه فروش بعدی و بزرگ برای نسل پیش رو خواهد شد. با این حال خبر بد این است که خیر، واقعیت مجازی دلیلی نخواهد بود که شما را برای خرید یک کنسول جدید ذوق‌زده کند و به نوعی شما را وادار کند که به نسل بعدی کوچ کنید. البته شاید واقعیت مجازی نسبت به مفاهیمی همچون سه بعدی یا موشن کنترل‌ها، شما را بیشتر هیجان‌زده کند، با این وجود هنوز راه زیادی برای تبدیل شدن به یک استریم اصلی در پیش دارد. در حالی که پلی استیشن وی‌آر بیشترین تاثیر را بر میزان قیمت در دسترس گذاشته است، با این وجود هنوز هم سازندگان در ابتدای کار توسعه عناوین مختلف بر روی این پلتفرم هستند.

منبع: Jeuxvideo Xbox Lockhart Xbox Anaconda
پردازنده Custom 8 Cores – 16 threads zen 2 Custom 8 Cores – 16 threads zen 2
کارت گرافیک Custom NAVI 4+ Teraflops GPU Custom NAVI 12+ Teraflops
رم 12Gb GDDR6 16Gb GDDR6
ظرفیت SSD 1To NVMe 1+GB/s SSD 1To NVMe 1+GB/s

واقعیت مجازی و تکمیل شده، مفهومی است که باید به صورت فیزیکی تجربه شود تا بتوان آن را درک کرد و به خاطر همین موضوع، هنوز شاهد یک دوره رنسانس در حوزه واقعیت مجازی نبوده‌ایم. حتی تیم ایکس باکس نیز این موضوع را درک کرده است و تا به حال مانور کمی در حوزه واقعیت مجازی برای کنسول ایکس باکس وان خود داشته است. ایکس باکس در حال افزایش تمرکز خود بر روی سرویس‌ها است و سخت است که ببینیم واقعیت مجازی، به چیزی بیشتر از یک گزینه اضافی در هنگام خرید تبدیل شود و نمی‌توان به عنوان یک مولفه اصلی فروش از آن یاد کرد.

بزرگترین عاملی که سبب می‌شود تا به کنسول‌های جدید “بله” بگویید، نسل بعدی بازی‌های ویدئویی خواهد بود؛ البته به شرطی که شاهد چیزی فراتر از یک ارتقای کلی در عملکرد فنی بازی‌ها باشیم.

بدون وجود هیچگونه “قلاب” واضحی که بتوان آینده‌ای روشن برای آن ترسیم کرد، به نظر می‌رسد که نسل بعدی در قدرت سخت‌افزاری کنسول‌ها خلاصه شود که علاوه بر ارتقای بازی‌ها، پیکسل‌های بیشتری نیز بر روی صفحه نمایش شما بوجود خواهد آورد. اگر ایکس باکس وان ایکس به عنوان سخت‌افزار پایه نسل بعد در نظر گرفته شود، می‌توان با اطمینان گفت که با عرضه سخت‌افزار “آناکوندا”، می‌توانیم امیدوار باشیم که کیفیتی مشابه پی‌سی‌های رده بالا در سال 2017 (و اوایل 2018) را در نسل بعد شاهد باشیم. اما باید گفت بزرگترین عاملی که سبب می‌شود تا به کنسول‌های جدید “بله” بگویید، نسل بعدی بازی‌های ویدئویی خواهد بود؛ البته به شرطی که شاهد چیزی فراتر از یک ارتقای کلی در عملکرد فنی بازی‌ها باشیم. این موضوع قابل قبول است، به خصوص اگر در اختیار داشتن این منابع اضافی، به ارتقای محتویاتی مانند هوش مصنوعی و یا بهبودهای فیزیکی که کمتر دیده می‌شوند بیانجامد. این موضوع می‌تواند به تجربه کلی و میزان درگیرکننده بودن بازی‌ها، بسیار کمک کند.

ایکس‌باکس وان ایکس

مایکروسافت موفق شد تا بر اساس تئوری و نه بازی‌ها، ایکس باکس وان ایکس را به فروش برساند

زمانی که در جریان مراسم E3 2017، “پروژه اسکورپیو” در نهایت تبدیل به ایکس باکس وان ایکس شد، تمرکز مایکروسافت بر روی انتقال این پیغام که “بازی‌ها تجربه بهتری در ایکس باکس وان ایکس ارائه می‌دهند” دوچندان شد. آن‌ها هیچ عنوان انحصاری جدیدی برای عرضه در تعطیلات، در اختیار نداشتند؛ در عوض صحبت از رزولوشن “4K واقعی” و بهبودهای فنی در عناوین موجود را پیش کشیدند و شروع به فروش این ایده به مخاطبان خود کردند. ایده‌ای که به پیشروی خود ادامه داد و تبدیل به این مفهوم شد که عناوین مولتی پلتفرم، بهترین عملکرد خود را بر روی سخت‌افزار مایکروسافت خواهند داشت و تا به حال نیز این شرکت موفق شده تا به این وعده خود عمل کند.

اگر شایعاتی که در مورد مشخصات سخت‌افزاری کنسول‌های بعدی وجود دارد، به حقیقت بپیوندند، در این صورت نسخه قدرتمند و گرانتر “آناکوندا” از ایکس باکس بعدی، حداقل بر روی کاغذ، از قدرت گرافیکی دو برابر نسبت به ایکس باکس وان ایکس فعلی برخوردار خواهد بود. البته من به شخصه اعتقاد دارم که “آناکوندا” (و یا پلی استیشن 5) بهبودهای گرافیکی دهان باز کنی همچون آخرین نسل کارت‌های گرافیکی انویدیا بر روی پی‌سی‌های رده بالا و تکنولوژی رهگیری پرتو نور آن‌ها، ارائه نخواهند داد؛ با این وجود اگر مایکروسافت قادر باشد قدرت سخت‌افزاری کنسولی را دو برابر کند که همین حالا نیز جلوه‌های بصری 4K را با نرخ فریمی مناسب ارائه می‌دهد، همین موضوع می‌تواند به دلیلی کافی برای استقبال از نسل بعد تبدیل شود.

اگر هیچ عنوان انحصاری وجود ندارد که منتظر آن باشیم، چرا تا سال 2020 صبر کنیم؟

اگر از نقطه نظر عناوین انحصاری و فرست پارتی به موضوع نگاه کنیم، به جز عنوان Gears 5 که امسال عرضه خواهد شد (و مانند هر عنوان دیگری از استودیوهای بازی ایکس باکس، بر روی رایانه‌های شخصی نیز عرضه خواهد شد)، هیچ عنوان دیگری وجود ندارد که عقب انداختنِ عرضه سخت‌افزار نسل بعدی مایکروسافت را توجیه کند.

حال که سونی و پلی‌استیشن 4 تقریبا در حال حکمفرمایی بر صنعت بازی هستند و هنوز تعداد انگشت شماری عناوین انحصاری بر روی پلی‌استیشن 4 باقیمانده است که احتمالا شاهد ادغام بعضی از آن‌ها با نسل بعد نیز خواهیم بود، غیبت سونی در مراسم E3 2019 فرصت فوق‌العاده‌ای برای مایکروسافت و ایکس باکس بوجود آورده که توجهات را به خود جلب کنند و بر روی معرفی سخت افزار جدید و زرق و برق‌دار خود تمرکز کنند و آن را با سرویس‌هایی باندل کنند که به منزله یک سوخت برای کنسول جدید به شمار می‌آیند.

حال که پلتفرم ایکس باکس، هم از عناوین قبلی و هم از عناوین “بعدی” پشتیبانی می‌کند، واقعا هیچ دلیلی وجود ندارد که مایکروسافت عرضه سخت‌افزار جدید را به تاخیر بیاندازد، به خصوص با در نظر گرفتن این موضوع که با عرضه ایکس کلاود، ترغیب افراد به سرمایه‌گذاری در اکوسیستم ایکس باکس، به موضوعی بسیار حیاتی تبدیل می‌شود و عرضه یک سخت‌افزار فیزیکی (و قدرتمند)، می‌تواند کمک شایانی به محقق شدن این موضوع کند.

منبع :

DUALSHOCKERS

202 پست
هادی اسماعیل‌زاده
دانشجوی ارشد تبدیل انرژی که علاقه زیادی به بازی‌های رایانه‌ای خصوصا عناوین نقش‌آفرینی داره. اوقات فراغت خودشو با فیلم و کتاب پر میکنه و در حال حاضر در بخش گیمینگ وینفون مشغول به فعالیت است.
مطالب مرتبط
در مای نوکیا بخوانید
دیدگاه کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده
برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , , , , ,