Outdoor close up portrait of a cute young black girl - African p

عکاسی پرتره یکی از آن شاخه ها قدیمی عکاسی است که از بازه وسیعی از روش های ساده و بدون کار اضافه تا روش های پیچیده و سخت دارای نورپردازی را شامل می شود. مخصوصا با آمدن دوربین های دیجیتال DSLR که کنترل خوبی بر روی نور برای کاربرر فراهم می نماید، تصویربرداری پرتره یک گام نیز فراتر نهاد و پیشرفتهای بسیار خوبی کرد. اما راستش را بخواهید تفاوت تصویر پرتره گرفته شده توسط یک فرد آماتور و یک فرد حرفه ای می تواند بسیار زیاد باشد.

عکاسی پرتره چیست؟

به کلام ساده عکاسی پرتره، هنر ثبت تصویر از صورت سوژه است. کاری که عکاس پرتره سعی می کند انجام دهد، فوکوس بر روی صورت سوژه (های) خود است. این سوژه می توان یک فرد یا تعدادی از افراد باشد. در واقع تاکید اصلی عکاس و فوکوس اصلی عکس در حالت پرتره بر روی چهره قرار دارد. این البته به معنای خارج کردن بدن فرد و یا پس زمینه از عکس نیست بلکه این ها نیز می توانند در تصویر حضور داشته باشند اما در این نوع تصویربرداری بایستی صورت در مرکز ثقل نوری و فکوس قرار بگیرد.

یکی از رایج ترین باورهای اشتباه درباره عکاسی پرتره این است که افراد آن را تصویری ساده از صورت یک فرد می دانند، در حالی که این اشتباه است. در عکاسی پرتره، تصویر بردار بایستی  سوژه را با دادن جایگیری و زاویه خاص آماده نماید. در واقع هدف از عکاسی پرتره بیان یک پوزیشن (حالت گیری) خاص است و این مسئله با تعریف این عکاسی که بر روی صورت تمرکز دارد، در تضاد نیست.

معمولا تصویر پرتره شامل یک سوژه است که مستقیما به دوربین نگاه می کند. البته در عکاسی تجربی برخی از عکاسان ممکن است پوزهایی را انتخاب کنند که در آن ها سوژه به صورت مستقیم به دوربین نگاه نکنند. این تصاویر برای ابداع موقعیت های جدید در هنر تجربی مورد استفاده است و گرچه از تعریف پرتره خارج نیست اما به عکاسان آماتور پیشنهاد نمی شود.

پرتره جاودان از نقاش معروف اسپانیایی، سالوادور دالی-عکاس: Philippe Halsman
پرتره جاودان از نقاش معروف اسپانیایی، سالوادور دالی-عکاس: Philippe Halsman

مشخصات یک پرتره استاندارد

  • باید شخصیت یک سوژه در پرتره ثبت گردد. در واقع پرتره نبایستی تنها یک تصویر معمولی از صورت یک فرد باشد. یک تصویر پرتره باید نمایند یک ویژگی خاص از سوژه باشد که با هدف و پوزیشن مخصوص ارائه گردد.
  • گرچه در تصویر پرتره، صورت سوژه هدف است و تاکید اصلی عکس نیز بر روی همین است اما فضای پس زمینه و دیگر جزییات بایستی با دقت انتخاب و ثبت شود و در هماهنگی با پیام پرتره باشد.
  • پرتره می تواند از بیش از یک فرد ثبت شود. در واقع یک تصویر پرتره می تواند از تعدادی از افراد ثبت گردد اما این عکس باید ویژگیهای قید شده پرتره را داشته باشد و با یک عکس دسته جمعی معمولی تفاوت هایی دارد. تفاوت هایی در چینش زمینه پشت، زاویه و پوزیشن سوژه ها که منجر به خلق اثری با کاراکتر خاص و در هدف خاص می شود. پس تصویری را در نظر بگیرید که از مادربزرگ و پدربزرگ خود ثبت نموده اید. اگر ویژگی های بالا را در آن رعایت نکرده باشید، تصویر شما پرتره محسوب نمی شود.
family-portrait
پرتره خانوادگی- عکاس : Lisa Hollowat

به پرتره خانوادگی فوق نگاه کنید. در این تصویر تنها سه شخص را در یک کادر نداریم بلکه هر کدام از افراد کاراکتر خاص خود را به نمایش گذاشته اند و در عین حال همگی در یک قاب و رو به دوربین قرار دارند و این تفاوت یک تصویر دست جمعی و یک پرتره است. در این تصویر دختر گوچکتر کاملا در آغوش مادر خود قرار گرفته و دختر بزرگتر اما در آغوش مادر خود قرار نگرفته و برعکس این دختر بزرگتر است که مادر را در آغوش گرفته است. ممکن است این پیام عکاس از یک خانواده بدون مرد است که دختر کوچکتر از نظر عاطفی و روانی وابسته مادر است اما دختر بزرگتر تنها از نظر عاطفی وابستگی دارد ولی در عین حال سعی می کند پشتیبان او نیز باشد. در این خانواده محوریت با مادر است. این مثال برای فهم بهتر تفاوت های یک تصویر ساده و یک پرتره آورده شده است. در پرتره شما تصویر نمی سازید بلکه شخصیت می سازید.

برخلاف بیشتر انواع عکاسی که شخصیت های اصلی عکس را مدل های آموزش دیده تشکیل می دهند، در پرتره سوژه اصلی معمولا یک فرد معمولی است. در واقع این همان موضوعی است که عکاسی پرتره را به صورت همزمان سخت و آسان می نماید. آسان به این دلیل که هرکسی با یک دوربین و یک سوژه می تواند به عکاسی پرتره بپردازد، اما سخت به این دلیل که علاوه بر مهارت در عکاسی بایستی سوژه آماتور را به سمت ارائه کاراکتر در عکس سوق دهید.

چهار سیاق مختلف برای عکاسی پرتره وجود دارد:

۱- رویکرد ساختارگرا (constructionist)

۲- رویکرد صادق (candid)

۳- رویکرد محیطی (environmental)

۴- رویکرد خلاقانه (creative)

 رویکرد ساختارگرا

اینجا نقطه ای است که عکاسان یک محیط قطعی را برای تصویر خود بازسازی می کنند. این نوع پرتره دارای یک ایده خاص است مثلا عکاس با استفاده از سوژه های خود ایده یک زوج خوشبخت، یک خانواده، یک خنده، یک ناراحتی و… را بازسازی می کند. این ها تنها برخی از ایده هایی است که با استفاده از ان ها می توان پرتره ساختارگرا ساخت.

رویکرد صادق

اینجا جایی است که سوژه بدون اطلاع خودش یا بدون اینکه قصد داشته باشد از او عکاسی شده است. حتی گاهی آن را نوع غیر رسمی عکاسی پرتره می نامند و حتی ممکن است سوژه به صورت مستقیم در دوربین نگاه نکند. به هر حال بسیاری از عکاسان این روش عکاسی پرتره را از آنجایی که طبیعی تر به نظر می رسد به روش های دیگر ترجیح می دهند.

پرتره صادق-عکاس : mark dbaynham
پرتره صادق-عکاس : mark dbaynham

رویکرد محییطی

این رویکرد به زبان ساده، سوژه را به صورت احاطه شده توسط محیط اطراف خود نشان می دهد. به عنوان مثال می تواند کارمندی را در محیط اداره با تصویری از رئیس جمهور کشور خود بر روی میز یا با عکس بزرگی از یک رهبر بر دیوار پشت سر نمایش بدهد.

پرتره محیطی-عکاس : Jonathan Bielaski
پرتره محیطی-عکاس : Jonathan Bielaski

رویکرد خلاقانه

این نوع پرتره معمولا با دخالت عوامل دیجیتالی به شکل نهایی در می آید و حتی گاهی ممکن است برخی از عناصر اساسی یک پرتره کلاسیک را نیز  در خود نداشته باشد.معمولا نتایج نهایی در پرتره های خلاقانه بسیار جذاب و زیباست.

پرتره خلاقانه-عکاس : M.C. Eschler
پرتره خلاقانه-عکاس : M.C. Eschler

‌نکاتی اساسی برای ثبت یک پرتره خوب

پیش از شروع این قسمت، لازم می بینم به شما یادآوری کنم که مهارت و خلاقیت دو بازوی اصلی ثبت پرتره خوب است. پرتره بایستی دارای یک مفهوم و پیام باشد در غیر این صورت تنها به تصویری معمولی از یک سوژه تبدیل می شود. پس قبل از این‌که تصمیم به عکاسی پرتره بگیرید، به نگاه کردن به سوژه خود، سعی کند پیام آن را در بیابید. بسیاری از عکاسان شهیر پرتره ابتدا سوژه و پیام خود را پیدا می کنند و سپس تصمیم به عکاسی می گیرند. لذا تمرین و خلاقیت باید در دستور کار شما باشد. ممکن است نیاز به صدها شات باشد تا به تصویر مدنظر خود دست پیدا کنید.

  • بیش‌تر دوربین های دیجیتال دارای یک سیستم اندازه گیری نوردهی استاندارد هستند. در زمان عکاسی پرتره نوردهی استاندارد گرجه ممکن است خوب باشد اما لزوما مناسب نیست. گاهی عوامل محیطی، سیستم اندازه گیری میزان نوردهی گمراه می کند و نتیجه نهایی جالب از کار در نمی آید. به تصویر زیر دقت کنید:
تصویر سمت راست با نوردهی غیر استاندارد و تصویر سمت چپ با نوردهی استاندارد
تصویر سمت راست با نوردهی غیر استاندارد و تصویر سمت چپ با نوردهی استاندارد

همان طور که مشاهده می کنید، رنگ پوست سوژه در تصویر سمت چپ سیستم اندازه گیری دوربین را به اشتباه انداخته است و سوژه تاریک شده است. بنابراین عکاس در تصویر سمت را با بیش تر کردن نوردهی توانسته پرتره مناسبی را شکار نماید. پس برای شروع تصویر برداری، عکس های پرتره خود را با نوردهی کمی بیش تر از استاندارد آغاز کنید (اصطلاحا عکس ها را کمی Over Expose نمایید) و سپس با توجه به تصویر اول تنظیمات مناسب تر را انتخاب کنید.

  • برای ثبت پرتره معمولا بهتر است دیافراگم دوربین خود را باز نمایید (در گوشی های لومیا این کار را با فکوس دستی می توانید انجام دهید به صورتی که اجسام نزدیک تر واضح و اجسام دورتر تار باشند). به این ترتیب سوژه کاملا شفاف و پشت سر آن تار (Blur) می شوند که خود جلوه زیباتری به تصویر می دهد. برخی از لنز های مخصوص عکاسی پرتره حتی می توانند به شما گشودگی بیشتر در دیافراگم (تا f 1/4) بدهند.
wide-aperture
سمت راست با دیافراگم ۵/۶ و سمت چپ با دیافراگم ۲/۸ ثبت شده است
  • در حالت استاندارد سرعت شاتر (Shutter speed) بهتر است اندکی از فاصله کانونی لنز بیش تر باشد(این قانون نیست). مثلا اگر از یک لنز با فاصله کانونی ۲۰۰ میلی‌متر  استفاده می کنید بهتر است سرعت شاتر را بر روی ۱/۲۵۰ قرار دهید. این مسئله در دوربین موبایل صدق نمی کند اما اگر از یک لنز  عریض تر استفاده می کنید، می توانید تصاویر خود را با سرعت شاتر پایین تر و در نتیجه با نوردهی بهتر ثبت کنید. البته زمانی که سوژه شما متحرک نباشد. فراموش نکنید که اگر لنز دوربین و یا کمرافون شما از Stabilizer (لرزش‌گیر) بهره می برد، حتما آن را روشن کنید.
  • حتما بارها برای شما پیش آمده است که در هنگام عکاسی از یک فرد به جای ثبت یک لبخند، سوژه خود را در حال تکان خوردن و یا در حالی که چشم های خود را بسته است شکار کرده اید. عکاس های پرتره سعی می کنند سرعت شاتر خود را اندکی افزایش دهند تا درست در لحظه مناسب بتوانند سوژه را شکار کنند. اما همان طور که می دانید، سرعت شاتر بیش تر به معنای نوردهی کم‌تر است. برای همین ایرادی ندار ایزو خود را کمی افزایش دهید. به همین منظور در فضای باز ایزوی خود را از ۱۰۰ می توانید تا ۴۰۰ افزایش دهید. همچنین اگر از دوربین DSLR قدرتمند استفاده می کنید، می توانید ایزو را در فضاهای سرپوشیده تا ۳۲۰۰ نیز زیاد کنید. به هر حال کمی نویز در عکس بهتر از یک تصویر تار با چشمان بسته است! اما در دوربین های موبایل توصیه نمی شود در فضای بسته تصویر پرتره تهیه کنید، مگر آن که از یک منبع نور خارجی قدرتمند استفاده شود (فلش دوربین موبایل به هیچ عنوان توصیه نمی شود).

امیدوارم آموزش این هفته را پسندیده باشید. اگر سوالی یا نکته ای در این زمینه دارید، خوشحال می شویم آن را در بخش دیدگاه ها و یا از طریق ایمیل با ما در میان بگذارید. همچنین شما می توانید با استفاده از تکنیک های گفته شده در این سری آموزش ها، تصاویری را تهیه کرده و برای مسابقه عکسفون در شبکه اینستاگرام وینفون ارسال نمایید.

منبع : وینفون
306 پست
حسین محمدزاده
لیسانس مدیریت. (تکنولوژی دوست داشتنی ترین چیز در دنیا است)
مطالب مرتبط
مطالب مشابه
عکاسی HDR (قسمت دوم) چهارشنبه ۱ دی ۱۳۹۵
آشنایی با عکاسی گل ها. پنج شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۴
دیدگاه کاربران
~پریسا
💔 0 پاسخ دهید چهارشنبه ۸ دی ۱۳۹۵

برای ثبت پرتره معمولا بهتر است دیافراگم دوربین خود را باز نمایید (در گوشی های لومیا این کار را با فکوس دستی می توانید انجام دهید به صورتی که اجسام نزدیک تر واضح و اجسام دورتر تار باشند). به این ترتیب سوژه کاملا شفاف و پشت سر…
اینجا خیلی درست نیستا، دیاف موبایل ها که ثابته…!! با فوکوس عوض نمیشه، فقط میشه نزدیک به سوژه شد تا پشتش مات بشه! ولی دیاف ثابته!

    حسین محمدزاده
    💔 0 پاسخ دهید چهارشنبه ۸ دی ۱۳۹۵

    مهم نیست هدف از باز کردن دیاف اینجا نوردهی بیش تر نیست ما فقط می خوایم که فکوس بر روی صورت کشیده بشه و پشت سر فلو بشه

      win
      💔 0 پاسخ دهید پنج شنبه ۹ دی ۱۳۹۵

      جناب محمدزاده لطفا یه نرم افزار روتوش چهره واسه موبایل معرفی کنید.. واقعا ویندوز موبایل یه نرم افزار نداره واسه روتوش؟؟

Ehsan
💔 0 پاسخ دهید چهارشنبه ۸ دی ۱۳۹۵

سلام . آموزش خوبی بود . خسته نباشید
پیشنهاد میشه در بخش آموزش ها سعی کنید حالا که سایت مربوط به ویندوز موبایله پس آموزش ها هم مختص این مجموعه باشه. بعنوان مثال عکس برداری حرفه ای با گوشی مایکروسافت … و نرم افزار windows camera

    حسین محمدزاده
    💔 0 پاسخ دهید چهارشنبه ۸ دی ۱۳۹۵

    سلام دوست عزیز قبلا گذاشته شده این آموزش، اما سعی می شه آموزش عکاسی تا حدودی باشه که با گوشی های مایکروسافت هم بشه انجام داد

عباس
💔 0 پاسخ دهید پنج شنبه ۹ دی ۱۳۹۵

من با لومیا ۹۳۰ یه تو محیط آشپزخونه خونه خودمون و با استفاده از نور پنجره عکس پرسنلی انداختم و با فتوشاپ زمینه پشت سر خودم رو سفید کردم.(انگار پشت سرم یه پارچه یا مثلا دکور سفید رنگ بود.) ولی به چهره ام و پوست صورتم دست نزدم. بعد از همین ویرایش کوچولو، بردم چاپش کردم و گذاشتم روی پرونده مدارک دریافت گواهینامه ام. انگیزه ام هم این بود که هیچ عکاسی اون حالت چهره ای که دلم میخواست رو ثبت نمیکردن. به این فکر میکنم اگر یه عکاس پیدا می شد که حالت چهره خودم رو همون جوری که دوست داشتم در میاورد، هیچوقت دنبال این نمی رفتم که خودم عکاسی کنم. یکی از دردسرهای خوش چهره نبودن دقیقا همینه. عکسهایی که قراره همیشه روی مدارک خودت داشته باشی از خودت زشت تر میشن…

برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , , , , , , ,