_ایکس باکس و گیمینگ پنل جدید

عرضه عناوین کوانتیک دریم بر روی رایانه‌های شخصی تغییری بزرگ بوده است دیوید کیج: کوانتیک دریم دیگر در انحصار هیچ پلتفرمی نخواهد بود

اخیرا سایت DualShockers با دیوید کیج رئیس استودیوی کوانتیک دریک مصاحبه‌ای داشته است. به گفته دیوید کیج عرضه این عناوین بر روی رایانه‌های شخصی تغییری بزرگ برای این سازنده بوده است. در جریان این مصاحبه مشخص شد که کوانتیک دریم مدت‌ها به مسیری که در آینده طی خواهد کرد فکر کرده است و در نهایت آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که عناوین خود را تنها بر روی پلتفرم‌های پلی‌استیشن عرضه نکنند.

از زمان عرضه عنوان Heavy Rain در سال 2010 میلادی، استودیوی کوانتیک دریم (Quantic Dream) و عناوینش، به شدت با پلتفرم‌های پلی استیشن عجین شده‌ بودند. با این وجود این استودیو هرگز یک استودیوی فرست پارتی سونی نبوده است. این موضوع به آن‌ها اجازه داد تا راه خود را از سونی جدا کنند و با سرمایه‌گذاری از طریق NetEase، عناوین خود را بر روی سایر پلتفرم‌ها نیز عرضه کنند. اولین قدم استودیو در این راستا، عرضه نسخه رایانه‌های شخصی سه عنوان آخرشان یعنی Beyond: Two Souls، Heavy Rain و Detroit: Become Human از طریق فروشگاه اپیک گیمز بوده است.

اخیرا سایت DualShockers با دیوید کیج رئیس استودیوی کوانتیک دریک مصاحبه‌ای داشته است. به گفته دیوید کیج عرضه این عناوین بر روی رایانه‌های شخصی تغییری بزرگ برای این سازنده بوده است. در جریان این مصاحبه مشخص شد که کوانتیک دریم مدت‌ها به مسیری که در آینده طی خواهد کرد فکر کرده است و در نهایت آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که عناوین خود را تنها بر روی پلتفرم‌های پلی‌استیشن عرضه نکنند. حال آن‌ها می‌توانند بر روی پلتفرم‌های دیگر نیز کار کنند و به بازی‌بازان سراسر جهان دسترسی داشته و تبدیل به «ناشری بوتیکی» شوند.

Quantic Dream's PC Releases Signify a Major Shift For the Company
کوانتیک دریم “احساس کرد که فضا برای ناشری جدید که رویکردی اخلاقی داشته باشد و پیشنهادهایی عادلانه ارائه دهد و مالکیت یک آی‌پی را در اختیار خود قرار ندهد، وجود دارد”. این هدف با Beyond: Two Souls، Heavy Rain و Detroit: Become Human و پورت رایانه‌های شخصی آن‌ها شروع شد زیرا این بازی‌ها “نخستین عناوینی هستند که توسط کوانتیک دریم تولید و عرضه شده‌اند”.

دیوید کیج تائید کرد که کوانتیک دریم حدودا از “دو سال قبل از عرضه Detroit” به دنبال گسترش فعالیت‌های خود و رهایی از انحصار پلی استیشن بوده است و به گفته او “بعد از 12 سال کار انحصاری بر روی پلی‌استیشن، ما فکر کردیم که حال زمان مناسبی است تا پول خود را جایی قرار دهیم که دهانمان قرار دارد”. وی دلایل متعددی ارائه داد که چرا کوانتیک دریم می‌خواهد در عناوینی که توسعه می‌دهد و پلتفرم‌هایی که بازی را بر روی آن‌ها عرضه می‌کند، استقلال بیشتری داشته باشد. کیج می‌گوید: «ما همچنین احساس کردیم که چشم‌انداز صنعت بازی با ظهور سیستم‌عامل‌های جدید و بازی‌های 5G و ابری، در سال‌های آتی تغییر خواهد کرد».

وی همچنین به آرزوی کوانتیک دریم در تبدیل شدن به “یک ناشر بوتیکی” در چند سال آینده اشاره کرد زیرا کیج می‌گوید که «به عنوان یک سازنده اعتقاد داریم که سازندگان دیگر را درک می‌کنیم». کوانتیک دریم به عنوان یک ناشر مستقل “از چندین عنوان پشتیبانی خواهد کرد و به اصالت و کیفیت بالا در عین بهره‌مندی از تکنولوژی و پشتیبانی صنعتی بها خواهد داد”. وی در ادامه این صحبت‌ها افزود که کوانتیک دریم “احساس کرد که فضا برای ناشری جدید که رویکردی اخلاقی داشته باشد و پیشنهادهایی عادلانه ارائه دهد و مالکیت یک آی‌پی را در اختیار خود قرار ندهد، وجود دارد”. این هدف با Beyond: Two Souls، Heavy Rain و Detroit: Become Human و پورت رایانه‌های شخصی آن‌ها شروع شد زیرا این بازی‌ها “نخستین عناوینی هستند که توسط کوانتیک دریم تولید و عرضه شده‌اند”.

Quantic Dream's PC Releases Signify a Major Shift For the Company
کیج توضیح می‌دهد: «هنگامی که ما نسخه‌های پلی استیشن را توسعه می‌دادیم، تمامی کدها مخصوص پلی استیشن بود و تا حد ممکن بهینه‌سازی شده بود تا بهترین اجرا را در آن پلتفرم داشته باشد. ما همچنین رابطی کاربری را برای کنترلر پلی استیشن طراحی کردیم زیرا همیشه می‌خواستیم که از این پلتفرم تا جایی که می‌توانیم پشتیبانی کنیم و تا حد ممکن به این موضوع نزدیک باشیم. تمامی آن پیشرفت‌هایی که بر روی پلی‌استیشن داشتیم، تبدیل به چالشی برای پورت بازی‌ها بر روی رایانه‌های شخصی شد».

چنین تغییر بزرگی برای این سازنده قطعا مسیری هموار نخواهد داشت زیرا کوانتیک دریم باید بهترین شرکا را برای تحقق این موضوع پیدا کند. دیوید کیج توضیح داد که کوانتیک دریم قبل از توافق با NetEase با ناشرین و سرمایه‌گذاران زیادی که به طور بالقوه به سرمایه‌گذاری در شرکت تمایل داشتند ملاقات داشته است. وی می‌گوید: «آن‌ها (NetEase) بلندپروازی ما برای استودیو را درک کردند و احساس کردیم که راهبردهای همکاری جالبی بین شرکت‌های ما وجود دارد».

اگر چه کوانتیک دریم تصمیم گرفته است تا راه خود را از اتکای محض به سونی جدا کند و تعدادی از عناوین انحصاری پلی‌استیشن را بر روی پلتفرمی دیگر عرضه کرده است، با این وجود به نظر نمی‌رسد که کینه‌ای در میان باشد. کیج می‌گوید: «ما همیشه رابطه‌ای عالی با پلی‌ استیشن سونی داشته‌ایم. آن‌ها همیشه حامی بزرگی برای کار ما بوده‌اند و ما هم همیشه در مقابل به آن‌ها وفادار بوده‌ایم. بنابراین ما گفتگوی بسیار خوبی در این مورد با آن‌ها داشتیم و آن‌ها به ما اجازه دادند تا عناوین خود را بر روی رایانه‌های شخصی منتشر کنیم». بعد از این گفتگوها و رسیدن به توافق، فرایند پورت نسخه رایانه‌های شخصی شروع شد اگرچه این مسیر هموار نبوده است.

دیوید کیج اظهار داشت که کوانتیک دریم “یک سال را به کار بر روی پورت بازی‌ها، بهینه‌سازی انجین‌ها و طراحی مجدد کنترل‌ها اختصاص داده است تا مطمئن شود که عناوین برای تمامی پی‌سی گیمرها در دسترس باشد”. از آنجا که بازی تنها برای پلی استیشن 4 و پلی استیشن 3 توسعه یافته بود، چالش‌ها و مشکلاتی در زمینه درست کار کردن کنترل‌ها و کدها وجود داشته است. کیج توضیح می‌دهد: «هنگامی که ما نسخه‌های پلی استیشن را توسعه می‌دادیم، تمامی کدها مخصوص پلی استیشن بود و تا حد ممکن بهینه‌سازی شده بود تا بهترین اجرا را در آن پلتفرم داشته باشد. ما همچنین رابطی کاربری را برای کنترلر پلی استیشن طراحی کردیم زیرا همیشه می‌خواستیم که از این پلتفرم تا جایی که می‌توانیم پشتیبانی کنیم و تا حد ممکن به این موضوع نزدیک باشیم. تمامی آن پیشرفت‌هایی که بر روی پلی‌استیشن داشتیم، تبدیل به چالشی برای پورت بازی‌ها بر روی رایانه‌های شخصی شد».

«ما همیشه رابطه‌ای عالی با پلی‌ استیشن سونی داشته‌ایم. آن‌ها همیشه حامی بزرگی برای کار ما بوده‌اند و ما هم همیشه در مقابل به آن‌ها وفادار بوده‌ایم. بنابراین ما گفتگوی بسیار خوبی در این مورد با آن‌ها داشتیم و آن‌ها به ما اجازه دادند تا عناوین خود را بر روی رایانه‌های شخصی منتشر کنیم».

کوانتیک دریم قصد نداشت تا “بدون در نظر گرفتن تفاوت‌های موجود بین پلتفرم‌ها، پورتی مستقیم انجام دهد” و وقت خود را به بازسازی مجدد عناوین خود برای رایانه‌های شخصی اختصاص داده است. در طول یک سال گذشته کوانتیک دریم قدم‌هایی را در خصوص “فاکتورگیری مجدد انجین، مطمئن شدن از اجرای مناسب بازی بر روی رایانه‌های پایین رده و اجرای بازی با نرخ 60 فریم بر ثانیه و وضوح 4K در رایانه‌های بالا رده و با داده‌های ارتقا یافته” برداشته است و “رابط کاربری را به منظور تطبیق با ماوس و کیبورد و نیز انواع مختلفی از کنترلرها” تغییر داده است.

همیشه این احتمال وجود داشت که این پورت‌ها نسبت به ارزششان، مشکلات بیشتری داشته باشند ولی خوشبختانه این موضوع اتفاق نیافتاد. دیوید کیج می‌گوید که کوانتیک دریم “بسیار از نتایج رضایت دارد”؛ از کارشان بر روی پورت نسخه رایانه‌های شخصی برای فروشگاه اپیک گیمز و نیز اظهار داشت که آن‌ها “بسیار از ظاهر فعلی [Heavy Rain] که مطابق با انتظارات است راضی هستند”. او باور دارد که عناوین Heavy Rain، Beyond: Two Souls و Detroit: Become Human در درازمدت عملکرد خوبی بر روی فروشگاه اپیک گیمز خواهند داشت زیرا عناوین کوانتیک دریم “در درازمدت فروش دارند، بنابراین می‌دانیم که بازی‌بازان جدیدی به تجربه بازی‌های ما در آینده خواهند پرداخت”.

در طول یک سال گذشته کوانتیک دریم قدم‌هایی را در خصوص “فاکتورگیری مجدد انجین، مطمئن شدن از اجرای مناسب بازی بر روی رایانه‌های پایین رده و اجرای بازی با نرخ 60 فریم بر ثانیه و وضوح 4K در رایانه‌های بالا رده و با داده‌های ارتقا یافته” برداشته است و “رابط کاربری را به منظور تطبیق با ماوس و کیبورد و نیز انواع مختلفی از کنترلرها” تغییر داده است.

هرگاه استودیوی بزرگی مانند کوانتیک دریم تصمیم می‌گیرد که از موقعیت عادی خود جدا شود، ریسک زیادی را باید قبول کند. با این حال نتیجه این کار آن‌ها ممکن است که بسیار مفید باشد و به نظر می‌رسد که کوانتیک دریم طبق اظهارات دیوید کیج، در سرمایه‌گذاری‌های جدید خود موفق بوده است. همچنان که به عرضه پلتفرم‌های گوگل استادیا، پلی استیشن 5 و پروژه اسکارلت ایکس باکس نزدیک می‌شویم، دیوید کیج می‌خواهد روشن کند که “کوانتیک دریک دیگر در انحصار هیچ پلتفرمی نخواهد بود؛ مگر در شرایط انحصاری ویژه‌ای برای عناوین مختلف در غیر این صورت عناوین ما در زمان عرضه بر روی تمامی پلتفرم‌ها عرضه خواهد شد.

به نظر شما تصمیم کوانتیک دریم در خصوص عرضه عناوینش بر روی پلتفرم‌های دیگر، تصمیم درست بوده است؟ نظرات خود را با وینفون به اشتراک بگذارید.

منبع :

DUALSHOCKERS

283 پست
هادی اسماعیل‌زاده
دانشجوی ارشد تبدیل انرژی که علاقه زیادی به بازی‌های رایانه‌ای خصوصا عناوین نقش‌آفرینی داره. اوقات فراغت خودشو با فیلم و کتاب پر میکنه و در حال حاضر در بخش گیمینگ وینفون مشغول به فعالیت است.
مطالب مرتبط
تبلیغات
در مای نوکیا بخوانید
دیدگاه کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده
برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , , , ,