استودیوی فرام سافتور (From Software) و به طور خاص هیدآکی میازاکی (Hideaki Miyazaki) به خاطر بازی‌های گیم پلی محور خود معروف هستند طوری که داستان سرایی و داستان پردازی در بازی‌های آن‌ها همیشه برای بازی‌بازان در اولیت‌های بعدی قرار داشته و سهم کم‌تری نسبت به گیم پلی برای آن‌ها داشته است. اما شاید در پروژه بعدی این استودیو، این روند دچار تغییر و تحولی اساسی شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، در ادامه نیز همچنان با وینفون همراه باشید.

در واقع در بازی‌هایی که به دست میازاکی و استودیوی فرام سافتور ساخته می‌شوند، فضای مخوفی که داستان پردازی به وجود می‌آورد، کاملا از طریق محیط و ایما و اشاره‌های مرموز انجام می‌شود به همین علت هم شاید اغلب بازی‌بازان در برخورد اولیه متوجه داستان خاصی نشوند و یا چیزهای بسیار کمی از آن‌ دریافت کنند چون داستان پردازی محیطی در این بازی به کار گرفته شده است. در حقیقت یکی از دلایل انجام این کار هم این بوده که توجه و تمرکز تمام و کمال بازی‌بازان روی گیم پلی و مکانیزم‌ها و ویژگی‌های آن گذاشته شود تا تجربه یک گیم پلی ناب و منحصر به فرد را در اختیار بازی‌بازان قرار دهد. این فرمولی بوده که فرام سافتور همیشه در تمام بازی‌های خود از جمله Demon`s Souls, سری Dark Souls, عنوان Bloodborne و اکنون هم در Sekiro: Shadows Die Twice به کار گرفته است که بسیار هم دوست داشتنی بوده و استقبال‌ها هم از آن قابل قبول بوده، حتی با وجود این که در بازی Sekiro ما اغلب شاهد یک داستان پردازی مستقیم‌تر از گذشته هستیم که انگار تمرکز بیشتری از طرف سازندگان روی آن شده تا سبک داستان پردازی این بازی مستقیم‌تر و سر راست‌تر از بازی‌های گذشته این استودیو به انجام برسد.

به هر حال داستان پردازی و داستان سرایی در عناوین فرام سافتور به هر شکلی که تا به امروز به انجام رسیده، به نظر می‌رسد که میازاکی می‌خواهد در آینده دست به تجربه یک چیز جدید بزند و خلاقیت تازه‌ای را در بازی‌های آینده خود امتحان کند. میازاکی در گفت و گویی در Reboot Develop، که رویدادی است در کشور کرواسی (که از طریق VG247 نیز تهیه تنظیم و ترجمه شده است)، گفت که دوست دارد روزی روی عنوانی کار کند که روی داستان پردازی تمرکز داشته باشد و به عنوان Red Dead Redemption 2 نیز به طور مستقیم به عنوان یک نمونه، اشاره کرد و نام آن را برد. مورد جالب و خنده داری که وی در صحبت‌های اخیر خود در این رویداد انجام داده این است که گاهی اوقات خود تیم سازنده آن نیز داستان بازی‌هایی را که روی آن‌ها در حال کار کردن هستند، متوجه نمی‌شوند و چیزی از آن‌ها سر در نمی‌آورند و دقیقا نمی‌دانند موضوع از چه قرار است (خب دیگر چه توقعی از ما دارید که بدانیم داستان بازی‌های آن‌ها چیست؟).

با توجه به این که برای عده زیادی از طرفداران، مخاطبان و بازی‌بازان بازی‌ها و عناوین استودیوی فرام سافتور عنوانی مثل Red Dead Redemption 2 یک خطر قرمز جدی است که حتی مورد نفرت و لعنت آن‌ها نیز قرار داده می‌شود، قطعا موجب ترس و پریدن رنگ آن‌ها می‌شود که چیزی مثل سری Dark Souls بخواهد به شیوه بازی‌های شرکت راکستار (Rockstar) داستان پردازی شود. شاید این یکی از بزرگ‌ترین ترس‌های این افراد باشد که حتی فکر کردن به آن هم رنگ آن‌ها را مثل گچ سفید می‌کند. شاید آن‌ها هرگز آرزوی محقق شدن آن را نداشته باشند.

البته باید به ذکر این نکته هم پرداخت که هیچ وقت نباید میازاکی را دست کم گرفت چون شاید تنها فردی که می‌تواند میان مکانیز‌م‌های خارق العاده گیم پلی و توجه روی داستان سرایی تعادل برقرار کند، او باشد. اما از آن‌ جایی که آخرین اثر وی یعنی عنوان Sekiro Shadows Die Twice در حال حاضر بسیار درخشان و موفقیت آمیز عمل می‌کند، ممکن است که کمی نیاز به زمان داشته باشد تا او دست به انجام چنین کاری بزند و ساخت پروژه جدیدی که داستان محور باشد را استارت بزند.

منبع :

GAMINGBOLT

566 پست
عرفان رحیمی صادق
مطالب مرتبط
در مای نوکیا بخوانید
دیدگاه کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده
برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , , , ,