microsoft-vr-headset

شاید در روزهای اخیر نگاه رسانه های فناوری بیشتر بر روی سرفس استودیو متمرکز بوده است، اما مایکروسافت در رویداد خود یک هدست واقعیت مجازی را به نمایش گذاشت که به اندازه کافی به آن پرداخته نشده است. یک خط تولید از هدست های واقعیت مجازی با حسگرهای حرکتی داخلی تمام و کمال و در کمال ناباوری با قیمت ارزان ۲۹۹ دلار معرفی گردیده است.

این هدست (ها) قرار است توسط همکاران مایکروسافت Dell ،HP ،Acer ،HP و Lenovo تولید شود. در کنفرانس زمان بسیار کمی به دستگاه تخصیص داده شد و جزییات بسیار کمی درباره آن بیان گردید که این مسئله سوالات زیادی را برانگیخته است. سوالاتی همچون این دستگاه چگونه کار می کند و منظور آن ها از واقعیت مجازی دقیقا چیست؟

داخل هدست چیست؟

نکته ای که مایکروسافت بیش از همه بر آن تاکید داشت، ویژگی six degree-of-freedom tracking یا ردگیری آزاد تا ۶ درجه است و این مسئله می تواند نکته جدید در هدست های واقعیت مجازی باشد. degree-of-freedom tracking اشاره به مفهومی حرکتی دارد (شناسایی شش سمتی که بدن در آن ها می تواند حرکت کند: جلو-عقب، چپ-راست و بالا-پایین) که به وسیله آن حسگر درون هدست برخلاف دیگر هدست های ارزان قیمت رایج، علاوه بر حرکت سر، حرکت بدن شما را نیز تشخیص می دهد. در حال حاضر این نکته کلیدی است که تفاوت ها را در هدست های بالارده نظیر Oculus Rift با هدست های ارزان قیمت همچون، Gear VR سامسونگ یا Cardboard گوگل رقم می زند.

اما مسئله اصلی اینجاست که دارا بودن این قابلیت نیاز به یک حسگر خارجی دارد که به عنوان مثال در هدست Oculus، نصب و راه اندازی آن را سخت تر و آن را کم تر از همیشه قابل جابه‏جایی می نماید. این جا نقطه ای است که حسگر درونی (Inside-Out tracking) وارد میدان می شود. به جای استفاده از یک دوربین مادون قرمز که نور چراغ های LED قرار گرفته بر روی سر شما را ردگیری می کند (این راهی است که هدست Oculus برای ردگیری حرکات شما در ۶ جهت اصلی انجام می دهد)، حسگر های درون هدست، به صورت مستقل می توانند، جای‏گیری فرد استفاده کننده را تشخیص داده تا موقعیت نمایش واقعیت مجازی را با آن تطبیق دهند.

همان طور که تری مایرسون، مدیر دستگاه های مایکروسافت و معاون مدیر عامل این شرکت اشاره کرد، با استفاده از این فناوری، نیاز به اتاق های مجهز به تجهیزات VR از بین می رود. افراد می توانند تنها با پوشیدن هدست، اطمینان حاصل کنند که دستگاه حرکات بدن آن ها را تشخیص می دهد. این جهش رو به جلو در استفاده از هدست های واقعیت مجازی که برای اولین بار توسط مایکروسافت معرفی می شد، در این مدت زیر سایه سرفس استودیو قرار گرفته و از چشم رسانه ها دور مانده است.

تفاوت این هدست با هالولنز در چیست؟

هالولنز یک دستگاه واقعیت ترکیب شده (یا Mixed Reality) است که تصاویر هالوگرام را به دنیای واقعی اطراف شما اضافه می کند. هدست های Virtual reality (یا VR) دنیای اطراف شما را از نو رسم می کنند و این دنیا کاملا به صورت مجازی خواهد بود. آن ها از یک صفحه نمایش مسطح و یک لنز جهت ایجاد تصاویر سه بعدی که اطراف شما را احاطه خواهند کرد، بهره خواهند برد. شما می توانید اجسام سه بعدی را در هر دو دستگاه مشاهده کنید، با این تفاوت که هدست واقعیت مجازی آن را در یک محیط شبیه سازی شده خواهد ساخت در حالی که هالولنز این توانایی را دارد که این اجسام سه بعدی را در دنیای واقعی که به آن می نگرید، نمایش دهد.

در این میان شباهت هایی بین هالولنز و هدست واقعیت مجازی جدید مایکروسافت وجود دارد. هالولنز نیز از فناوری six degree-of-freedom tracking درونی برای ردگیری حرکات بدن افراد استفاده می کند. در واقع مایکروسافت این فناوری انحصاری را در اختیار همکاران خود در دیگر شرکت ها قرار داده است تا در ساخت هدست های واقعیت مجازی از آن بهره‏مند شوند.

تا چه میزان می توان با این هدست حرکت کرد؟

این یک سوال بسیار جدی است که هنوز پاسخ قطعی برای آن وجود ندارد. این حسگر داخلی ردگیری گفته می شود تا زمانی که شما فضای فیزیکی در اختیار دارید، توانایی شناسایی موقعیت و جهت مکانی شما را خواهد داشت. اما این مسئله نیازمند حسگری است که بتواند موقعیت مکانی اجسام را در فواصل زیاد، به خوبی تشخیص دهد. هالولنز به کاربران اجازه می دهد که در سراسر فضایی که در اختیار دارند، حرکت کنند، در حالی که تصاویر هالوگرام کمی دچار جا‏به‏جایی می شوند (همان طور که در فیلم های استفاده از هالولنز دیده اید، گاهی تصاویر کمی در جای‏گیری درست در محیط با خطا مواجه می شوند). مسئله این‏جاست که جابه‏جایی تصویر هالوگرافیک مشکلات زیادی ایجاد نمی کند، اما جابه‏جایی کل دنیایی که در حال تماشای آن در هدست واقعیت مجازی هستید، ممکن است، مشکلات زیادی ایجاد کند.

در دمویی که مایکروسافت در کنفرانس نشان داد، هیچ‏کس بیش از چند قدم در طول سن مکان خود را تغییر نداد، اما باید توجه داشت که همین میزان هم اگر درست باشد، قدم بلندی در مقایسه با هدست هایی است که هیچ گونه واکنشی به حرکات شما نشان نمی دهند، خواهد بود.

microsoft-vr-headset

چه نوع رایانه ای برای استفاده از این هدست نیاز است؟

بنابر مواردی که تا این‏جا مشاهده کردیم، هدست، مانند هالولنز یک دستگاه خود پردازشی نیست بلکه به صورتی با یک سیم به یک رایانه ویندوز ۱۰ متصل گردیده است. تری مایرسون هدست های Vive و Oculus را به خاطر نیاز به رایانه های بسیار گران قیمت، ملامت کرد و تصویری که در کنفرانس نشان داده شد، هدست را در کنار یک لپتاپ مدل یوگا Lenovo به نمایش گذاشت نه یک اَبَر رایانه مخصوص بازی. این مسئله می تواند هدست را بیش از پیش در دسترس عموم قرار دهد و همچنین می تواند نشان از توانایی های محدود گرافیکی آن باشد.

از طرف دیگر بهتر است اشاره کنیم که شرکت های Dell و HP هردو در حال کار بر روی دستگاه های بالارده خود، مجهز به پشتیبانی از واقعیت مجازی و مخصوص بازی با برند های Alienware و Omen هستند که تا کنون تنها از هدست ساخت HTC با نام Vive پشتیبانی می کردند. بسیار خوب خواهد بود اگر این دو دستگاه به جمع پشتیبانی کنندگان از هدست جدید مایکروسافت اضافه شوند.

نحوه تعامل شما با هدست چگونه خواهد بود؟

دسته های کنترل، یکی از بزرگترین مسائل تاثیرگذار در هدست های واقعیت مجازی خواهد بود. HTC برای هدست خود نوعی دسته طراحی کرده است، Playstation VR از دسته های کنسول خود استفاده می کند، Oculus دسته های لمسی خود را در دسامبر روانه بازار خواهد کرد و گوگل دسته های ساده ای را برای هدست جدید خود یعنی Daydream  ساخته است.

مایکروسافت تا کنون به ما دسته فیزیکی نشان نداده است اما بر روی صحنه کنفرانس، افراد از طریق فرمان صوتی دستگاه را کنترل می کردند، درست مانند هالولنز. اما هالولنز در کنار استفاده از فرمان صوتی، از فناوری Air tap (یا لمس بر روی هوا) نیز استفاده می کند. این مسئله روش کنترل آن را از هدست واقعیت مجازی که توانایی تشخیص لمس بر روی فضای خالی را ندارد، کاملا مجزا خواهد کرد. هنوز مشخص نیست که برای فرمان های پیچیده تر از آنچه در کنفرانس دیدیم، چه روشی در نظر گرفته شده است.

سرنوشت همکاری با Oculus Ritft چه می شود؟

درست در همین سال گذشته به نظر می رسید که مایکروسافت و Oculus رابطه تنگاتنگی دارند. Oculus هدست خود را با دسته اکس باکس به بازار عرضه کرد و مایکروسافت اعلام کرد که دارندگان اکس باکس وان برای تجربه بازی به صورت واقعیت مجازی می توانند از هدست Oculus استفاده نمایند. اما این همکاری به پیشرفت زیادی دست نیافت و حتی تری مایرسون هدست های دیگر نظیر Oculus را داری قابلیت های کمتری از هدست جدید مایکروسافت دانست.

می توان این گونه استنباط کرد که این هدست با فناوری جدید عرضه می شود و در دسته بندی متفاوتی از هدست های Oculus و Vive قرار خواهد گرفت اما هنوز یک سوال باقی است: Oculus چندی پیش هدست واقعیت مجازی خود که دارای حسگر شناسایی حرکت داخلی است را به صورت نسخه پیش ساخت، با نام Santa Cruz معرفی کرد که البته تفاوت هایی در فناوری به کار رفته با هدست واقعیت مجازی مایکروسافت داشت. به عنوان مثال این هدست خود به عنوان یک رایانه مستقل عمل می کرد و هیچ گونه وابستگی به رایانه خارجی نداشت. اما همان طور که می بینید هیچ خبری از آن در کنفرانس اخیر مایکروسافت دیده نمی شد.

این دستگاه چه زمان در دسترس قرار می گیرد و واقعا چه میزان هزینه دارد؟

ما هنوز نمی دانیم که شرکای مایکروسافت کی دست به عرضه این محصول خواهند زد. مایکروسافت نیز به ذکر تاریخ ۲۰۱۷ قناعت کرد و آن را بخشی از به روز رسانی Creators که تمرکز عمیقی بر فناوری سه بعدی دارد، معرفی کرد. اگر زمان فروش این دستگاه همزمان با به روز رسانی باشد، پس بایستی تا بهار سال آینده منتظر ماند اما مطمئنا مایکروسافت تا زمان کنفرانس WinHec در کشور چین، دست به انتشار اطلاعات بیش‏تری خواهد زد.

در مورد قیمت گذاری، این دستگاه دارای قیمت ۲۹۹ دلاری در مقابل با رقبای خود یعنی پلی استیشن با ۳۹۹ دلار، Oculus با قیمت ۵۹۹ دلار و HTC با قیمت ۷۹۹ دلار قرار دارد. اما ما قیمت نسخه های گران قیمت تر آن را (اگر وجود داشته باشد) نمی دانیم و همچنین ممکن است تولید کننده ها در کشورهای مختلف، قیمت گذاری را تغییر دهند. تری مایرسون البته پیش تر اشاره کرده است که برخی از هدست ها با مشخصات فنی بالارده به هیچ عنوان ارزان قیمت نخواهند بود و برخی دیگر بازار ارزان قیمت ها را تشکیل می دهند.

مایکروسافت قول محصولی را داده است که هنوز وجود خارجی ندارد و البته قیمتی جالب را نیز بر روی خود ثبت کرده است. تا پیش از این اکثر هدست های واقعیت مجازی که بازار عرضه شده اند دارای قیمت های بسیار بالایی بوده اند و آن هایی که برچسب ارزان قیمت را بر روی خود می دیدند، از کارایی مطلوبی برخوردار نبودند. لذا مایکروسافت می خواهد با یک محصول هیجان انگیز و یک فناوری جدید این روند را تغییر دهد و ما بی صبرانه منتظر هستیم تا نتیجه این اقدام را در سال آینده مشاهده کنیم.

منبع :

THE VERGE

269 پست
حسین محمدزاده
لیسانس مدیریت. (تکنولوژی دوست داشتنی ترین چیز در دنیا است)
مطالب مرتبط
دیدگاه کاربران
💔 0 پاسخ دهید دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵

سلام CCPlayer برای Xbox One اومده.
اگر میشه خبرشو بزارید.
Version 2016.1016.136.0
– Supported Xbox
– Fixed app crash when restore from minimized.
https://www.microsoft.com/en-us/store/p/ccplayer-pro/9wzdncrfjljw

💔 0 پاسخ دهید دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵

بالاخره این هدست رو مایکروسافت ساخته یا شرکاش؟

برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , , , , , , ,