در سال 2014، زمانی که بازی Middle-earth: Shadow of Mordor خود را در عرصه بازی نشان داد، مسلما اولین و تنها بازی ساخته شده Tolkien بود که احساس سرگرم کننده‌ای به گیمرها می‌بخشید. این امر عمدتا به سیستم مبارزات این بازی برمی‌گشت چرا که آمیزه‌ای از سبک مبارزه‌ای سری آرکام بتمن و فرنچایز پارکور طوری و مخفی‌کاری اساسینز کرید بود. در ادامه با تیم کافه ایکس باکس وینفون همراه باشید.

بازی Middle-earth: Shadow of War در ادامه نسخه قبل خود قرار دارد و این بار این نیز شما را در مبارزات ناامید نخواهد کرد. با افزودن محتوای بیشتر و دنیایی بسیار بزرگ‌تر از قبل، توانسته سرگرمی عجیبی را به این بازی اضافه کند ولی متاسفانه شوخی زیاد در طی بازی، کام شما را تلخ خواهد کرد.

داستان

بر خلاف انتظارات کم ما از محتوای بازی، داستان Shadow of War ما را شگفت زده کرد! هسته داستانی این بازی کاملا به دانش Middle-earth مرتبط است. بسیار با دقت شخصیت های مبهم فیلم های Middle-earth (مانند ارباب حلقه‌ها و هابیت) مثل Shelob را گسترش داده ویا کاملا افرادی جدید را مانند Carnan معرفی کرده است.

شخصیت های داستان اصلی بازی، به یادماندنی و حماسی هستند. آن‌ها بسیار خوب توسعه یافته‌اند و صداگذاری با کیفیت و مطلوبی دارند. دیدن بعضی از آن‌ها مثل Carnan برای اولین بار جالب است اما به یاد ماندنی ترین آن‌ها اورک ها هستند. بیشتر آن‌ها وحشی های خون‌خواری هستند که شما باید آن‌ها را نادیده بگیرید. با این حال، در میان توده ها، الماس هایی عجیب و غریب با خوی عشق به آوازخوانی یا وسواس به حشرات وجود دارند. طراحی شخصیت‌ها بخصوص اورک‌ها، با سلاح های عجیب و خنده دار برجسته شده است، مثلا گیتاری که از وسط آن یک تیغه خارج می‌شود!

همانند اولین بازی، Shadow of War به سرعت با آن‌ چه که کانون افسانه Middle-earth شناخته می‌شود، بازی می‌کند و به طریقی جالب و جذاب است. در حالی که، این یک بازی تل‌تیل نیست و شما توسط داستان حرکت نمی‌کنید بلکه بر اساس فرمول LOTR، یک مرد در برابر نیروهای شرور مقابلش ایستادگی می‌کند. این بازی، تکراری دیگر از روایت کلاسیک قهرمانانه است و هیچ چیز اشتباهی در آن وجود ندارد.

خب برگردیم به Talion و Celebrimbor، دو شخصیت خوشتیپ و بامزه که به عنوان افراد اصلی داستان ما خدمت می‌کنند. ما متوجه شدیم که توسعه آن‌ها در داستان نسبتا خوب بوده است و آخر آن هم کمی تکه تکه شده تا بیشتر با فیلم‌ها مطابقت داشته باشد.

بدون این که داستان بازی را لو بدهیم، می‌توانیم بگوییم، هنگامی که به داستان Talion پایان می‌دادیم ( که در پایان پیچ و خم های زیادی وجود داشت) سرنوشت Celebrimbor نزولی و گنگ بود. این شخصیت که به طور خلاصه در Tolkien به عنوان خالق سه حلقه قدرت Elven به آن اشاره شده بود، در داستان بازی به دلایل واضحی خود را بیشتر نشان می‌داد. قضاوت در مورد قصه های داستان او بسیار مبهم است چرا که توسعه دهندگان سعی دارند او را به سادگی از داستان محو کنند. بنابراین هر کسی بعد از بازی فیلم های Middle-earth را مشاهده کند هرگز نگوید چرا به او در داستان اشاره نشده است!

حتی بدتر از آن این است که سرنوشت او ناتمام باقی می‌ماند، چرا که بازی ضرورتا او را از بین نمی‌برد و فیلم ها نیز هرگز به او اشاره نمی‌کنند! در کات سین آخر بازی اشاره کوچکی به علت وجود Celebrimbor می‌شود. ما معتقدیم که این شخصیت سزاوار سرنوشت بهتری بود. شما اگر به سه گانه Mass Effect نگاهی بیاندازید، می‌بینید که با وجود داستان فوق العاده، پایان مناسبی نداشت. همین پایان بد، در ذهن مردم باقی می‌ماند.

گیم‌پلی

گیم پلی Shadow of War دقیقا نقطه قوت بازی است. سیستم مبارزه آن به سری آرکام بتمن باز می‌گردد و مثل همان بازی‌ها، جنگیدن با انبوهی از دشمنان و دفع کردن حملات آن‌ها، واقعا حس قدرت را به شما القا می‌کند. مبارزه سریع و روان بوده و مطمئنا بهترین بخش بازی است.

سیستم حرکتی Shadow of War نیز دست کمی از مبارزات آن ندارد. این سیستم مخلوطی از سری اساسینز کرید و فلش است. حرکات پارکور و بالا رفتن از دیوارها همانند عنوان یوبیسافت عالی است و قدرت منحصر به فرد Celebrimbor نیز، بازی را بسیار هیجان‌انگیز کرده است. با وجود دنیایی بسیار بزرگتر از قبل، راحتی حرکت و سرعت زیاد دیگر شما، از رسیدن به هدف های دور خسته نمی‌شوید.

ترکیب سیستم مبارزاتی آرکام و ایده های جالب فرنچایز اساسینز کرید، بدین معناست که شما تنها یک راه برای مقابله با دشمنانتان نخواهید داشت. اگر ترجیح می‌دهید که مستقیما با انبوهی از اورک ها مبارزه کنید، مشکلی نیست اما مهارت های پارکور به شما امکان می‌دهد تا بتوانید آن‌ها را با یک استراتژی مناسب از بین ببرید.

برخلاف بازی آرکام، ارتش اورک‌ ها در بعضی مواقع بسیار بزرگ می‌شود. با وجود این که شما امکان دفع حملات را دارید اما تعداد زیاد دشمنان بر شما غلبه خواهند کرد پس ما هنگام بازی، مخفی حرکت کردن و کشتن را ترجیح می‌دهیم.

و اما برای کسانی که دوست دارند به دل جنگ بروند، هم راه هایی وجود دارد. تعداد وسیعی از بشکه های انفجاری، چاه های مشتعل، طعمه های مختلف برای انواع حیوانات و عنکبوت های سمی، حشراتی که حواس دشمنان شما را پرت می‌کنند و توانایی فراخواندن غول های زیر زمینی وجود دارند تا شما بتوانید فقط با دشمنان اطراف خود بجنگید و نگران بقیه اورک ها نباشید.

مبارزه در این بازی زیاد سخت نیست اما مطمئنا شما در اول بازی چنین حسی نخواهید داشت. این به دلیل قفل بودن قابلیت های کنترل جمعیت در اول بازی است و بدون آن ها شما به سختی می‌توانید در برابر ارتش های بزرگ مقاومت کنید. مخصوصا هنگامی که شما جان کمی دارید و هیچ راه سریعی غیر از گرفتن جان یکی از اورک ها در وسط جنگ ندارید. گرفتن جان یک اورک کار ساده ای نیست چرا که شما باید در بحبوحه جنگ یک دکمه کنترلر را نگه دارید تا بتوانید جان اورک را به خود منتقل کنید و در این زمان جمعیت اطراف شما این اجازه را به شما نمی‌دهند!

در اواسط بازی، شما به سردسته های اورک ها بر می‌خورید و معمولا باید عقب نشینی کنید. تا زمانی که شما توانایی هایی چون Consume و Shadow Dominate را باز نکرده‌اید، هرگز با آن ها مبارزه نکنید. این دو قابلیت به شما امکان جان دوباره را با زدن یک دکمه می‌دهند. هوش مصنوعی این دسته از اورک ها جوری طراحی شده‌اند که اگر شما از دید آن ها دور شوید، دیگر به دنبالتان نمی‌آیند.

با گذشت زمان، شما توانایی های قدرتمندتری را باز خواهید کرد و به وسیله آنان به راحتی می‌توانید مقادیر زیادی از دشمنان را بکشید. در بازی بیش از شصت مهارت وجود دارد و بسیاری از آنان دارای ویژگی های مختلفی هستند که به شما امکان اضافه کردن کارایی های مختلفی را می‌دهند. مثلا شما می‌توانید تیر های خود را به صورت آتشین، سمی و آسیبی پرتاب کنید. شما می‌توانید بین آن‌ها بسته به قدرت دشمنتان انتخاب کنید.

همانطور که در بازی پیش می‌روید، حرکت به طور فزاینده‌ای آسان تر می‌شود. با وجود این که حس قدرت، تمام خستگی‌های سیستم مبارزه ساده آن را از بین می‌برد اما جنگیدن با غول‌ های آخر واقعا مشکل است. البته ما انتظار درجه سختی بازی Dark Souls را نداشتیم اما طوری که سیستم مبارزه  Shadow of War طراحی شده، عملا شما در مبارزات یک به یک شکست ناپذیرید!

بنابراین برای ما خیلی ناراضی کننده است که مبارزه با Sauron و Dark Lord و امثال آن، از جنگیدن با Pugrish the Rat آسان تر بود. جنگیدن با Sauron، که در واقع جنگ یکی مانده به آخر است، به معنای واقعی کلمه در یک حمله به اتمام می‌رسد! بیشتر حمله های او را به طور خنده داری می‌توانید دفع کنید. واقعا چرا باید بعضی از بهترین و ترسناک ترین شخصیت ها را مانند Balrog وارد بازی کنند و بعد مبارزه با آنان را به چند ضربه دکمه راست و چند کامبو خلاصه کنند؟

این ها فقط آغاز طراحی گیج کننده این بازی است. بخش دیگری از بازی که ما را به یاد بازی های برادران وارنر انداخت، عملکرد ضعیف آموزش بود. البته، بازی به شما یاد می‌دهد که چگونه بدوید، مبارزه کنید، از دیوار ها بالا بروید و … اما یکی از کلیدی ترین قابلیت های سیستم Nemesis، غلبه بر اورک ها و تبدیل آن‌ها به یاران خودتان است و این قابلیت بعد از چهار یا پنج ساعت بازی در داستان اصلی، به دست می‌آید. با این حال، سیستم Nemesis از ابتدا برای گیمرها باز است.

چیزی که هرگز در بازی به آن اشاره نشده، این است که کشتن یا نکشتن کاپیتان اورک ها تاثیر زیادی بر داستان اصلی بازی ندارد. اگر یک گیمر دایما با اورک ها سر و کله بزند، هنگامی که مقداری در داستان بازی جلو برود، متوجه می‌شود که چقدر از وقت خود را بی دلیل هدر داده است و این‌ ها همه ناشی از توضیح نامناسب مکانیک بازی است. معایب مشابه در غارت جعبه های غول پیکر وجود دارد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

سیستم Nemesis

همانند اولین بازی، احساس ما نسبت به سیستم Nemesis مثبت است. بله، هیچ بازی دیگری تاکنون این قابلیت را نداشته است پس  از این لحاظ این عنوان منحصر به فرد است. همانطور که اشاره کردیم، بعضی از اورک ها شخصیت های به یادماندنی تری نسبت بقیه دارند.

بعد از شنیدن حرف های ده اورک اول درباره این که چگونه آن ها قدرتمند ترین اورک های جهان هستند و آن ها Gravewalker را به قتل خواهند رساند، این ویژگی خسته کننده شد و ما می‌خواستیم که یک گزینه اسکیپ وجود داشت تا آن ها را رد می‌کردیم.

هر کاپیتان اورک دارای ویژگی‌ها، نقاط قوت و ضعف خاصی است که شما باید قبل از مبارزه آن ها را در نظر بگیرید. این قسمت با ارزشی از این سیستم است و در مبارزه با کاپیتان های جدید، کمک حال شماست. متاسفانه، این تنها بخش مفید سیستم Nemesis است.

Shadow Wars و لوت باکس ها

خب این بخش ما را به آخر بازی رساند. استفاده Monolith Productions از این قسمت آن قدر هم بد نبود، فقط مقداری گیج کننده به نظر می‌رسید.

Shadow of War اساسا به چهار واقعیت تقسیم می‌شود. به اتمام رساندن سه واقعیت اول تقریبا داستان بازی را جمع بندی می‌کند. بعد از آن، واقعیت چهارم با نام Shadow Wars، از شما می‌خواهد تا از چهار قلعه‌ای که در بازی تصرف کرده‌اید، محافظت کنید. دوباره و دوباره باید بگوییم که چرخه دایمی جنگ خسته کننده و تکراری تر از هر چیزی است که تا به حال در بازی ویدیویی تجربه کرده بودیم!

این ها برای کسانی است که تمام کالکتیبل های بازی را جمع آوری می‌کنند و تمامی ماموریت های جانبی را به اتمام می‌رسانند. افسوس که ماموریت های محاصره‌ای اصلا جالب نیستند و تجربه بدی را برایتان رقم می‌زنند. اگر شما یکی از آن ها را انجام بدهید، انگار تمام آن ها را بازی کرده‌اید. به هر حال، برای دیدن پایان اصلی بازی و به دست آوردن 100% کامپیلیشن، باید در مجموع 30 تا ماموریت محاصره‌ای انجام بدهید که تقریبا بیست ساعت از وقتتان را می‌گیرد.

بعد از انجام این ها، شما یک کات سین دو دقیقه‌‍ای مشاهده می‌کنید که از قبل از هم معلوم است چه اتفاقی در پایان واقعیت سوم می‌افتد و در بقیه زمان هم خلاصه فیلم های ارباب حلقه ها را می‌بینید. اگر واقعا می‌خواهید به درستی Shadow of War را بازی کنید، ما پایان واقعیت سوم را پیشنهاد می‌کنیم و اینکه یک یا دو تا از ماموریت های محاصره‌ای را انجام دهید تا فقط با روند آن ها آشنا شوید و بعد پایان واقعی آن را در یوتیوب مشاهده کنید. پس از آن شما بیست ساعت صرفه جویی کردید و می‌توانید آن را با دوستان و خانواده خود سپری کنید.

این که چگونه لوت باکس ها در این تصویر جا شده‌اند، باید بگوییم که هر کدام از ماموریت های محاصره‌ای از شما می‌خواهد تا یک کاپیتان را به عنوان فرمانده برای دفاع از قلعه های خود منسوب کنید. نیرو های مهاجم بسیار سخت تر از کاپیتان هایی هستند، که شما قبلا با آن هاجنگیده‌اید.

ما قبل از اتمام بازی، تمامی قلعه ها را تصرف کردیم. جالب است که اورک های لول 45 به ما حمله می‌کردند در حالی کاپیتان ها و فرماندهان ما به زور به لول 30 می‌رسیدند! اینجاست که لوت باکس ها به کمک می‌آیند. شما می‌توانید با پول داخل بازی کاپیتان هایی در حد Epic بخرید و یا این که پول واقعی خرج کنید تا کاپیتان های Legendary خریداری کنید. کاپیتان های ‘Epic’ و ‘Legendary’ هر کدام دارای ویژگی های خاص خود هستند که در نبرد به آن ها کمک می‌کند.

لول کاپیتان هایی که شما از لوت باکس ها دریافت می‌کنید، به لول حال حاضر شما بستگی دارد.  راه دیگر به دست آوردن کاپیتان های بهتر، رفتن به میدان جنگ و استفاده از سیستم Nemesis برای تسلط بر کاپیتان های لول بالا است.

با این حال، بسیاری از افراد Monolith را به خاطر مجبور کردن شما برای خرید جعبه های لوت به منظور تسریع روند رسیدن به پایان واقعی، سرزنش می‌کنند ولی ما هیچ مشکلی با پذیرش آن ها در بازی نداشتیم. چرا که آن ها زیاد از آن تبلیغ نمی‌کنند و فقط در پایین منوی pause است که شما می‌توانید آن را نادیده بگیرید.

دوما، راه بسیار ساده تری به جای خرید یا انجام Nemesis ، برای به دست آوردن کاپیتان های لول بالاتر وجود دارد و آن چیزی نیست جز : تسلط بر کاپیتان های مهاجم. در واقع، اولین ماموریت های محاصره‌ای در هر منطقه کمی مشکل است اگر شما آن را قبلا فتح کرده باشید. جایگزین کردن ارتش قدیمی خود با کاپیتان های جدید، یک راه حل عالی است و دیگر نیازی به کار اضافه ندارد. شما برای تکمیل ماموریت باید یا آن ها را بکشید و یا بر آن ها تسلط یابید.

خود بازی در اول Shadow Wars به این موضوع اشاره کرده بود. نمی‌دانیم چرا این همه سر و صدا درباره گرفتن کاپیتان ها از لوت باکس ها به وجود آمده است. تنها تفاوت آن این است که کاپیتان هایی که شما می‌خرید Legendary هستند و این واقعا تفاوت بسیار مهمی نیست!

خب، واقعا لوت باکس ها برای پیروزی در بازی ضروری نیستند اما همانطور که قبلا گفتیم، نبود آموزش مناسب منجر می‌شود که گیمرها هزینه زیادی را بپردازند. همانطور که توضیح دادیم، کاپیتان هایی که شما با پول واقعی خریداری می‌کنید، Legendary هستند اما لول آن‌ها همانند لول شخصیت شما است. به خاطر آزمودن این سیستم، ما هنگامی که لول پانزده بودیم، یک لوت باکس گلد یعنی یک کاپیتان Legendary خریداری کردیم.

ما وقت زیادی را صرف بالا بردن لول این کاپیتان کردیم اما لول او تغییر نمی‌کرد! پس تصمیم گرفتیم که او را به کشتن بدهیم و استراتژی که در بالا گفتیم را پیاده کنیم. واقعیت این است که Monolith Productions برای گیمرها روشن نکرده بود که کاپیتان ها مهم ترین بخش پایان بازی هستند. چون مردم زیادی کاپیتان ها را در اول بازی خریداری می‌کنند اما در پایان متوجه می‌شوند که پولی که برای آن ها پرداخته بودند، بی فایده بوده چرا که لول آن ها پایین است.

ما واقعا از دست این لوت باکس ها گیج شده‌ایم. از یک طرف استفاده از آن ها خوب و خوشایند است اما از طرفی دیگر استفاده از آن را احمقانه می‌دانیم. استراتژی استفاده از کاپیتان های مهاجم، باید روشن سازی شود.

جمع بندی

Shadow of War عنوانی است که تصاویر بصری بسیار جذاب را در دنیایی شگفت انگیز به نمایش می‌گذارد و شما را ساعت ها با جنگ و جدل اکشن سرگرم می‌کند. اما باعث تاسف است که سیستم Nemesis عمق واقعی ندارد، دستورالعمل و آموزش کافی در بازی موجود نیست و به ارزش وقت گیمر توجهی نشده است.

اگر شما علاقه‌مندید که بازی Shadow of War را خریداری کنید، می‌توانید آن را با قیمت 59.99$ از استیم، ایکس باکس وان و پلی استیشن 4 خریداری نمایید.

دیدگاه خود را درباره این بازی با ما درمیان بگذارید.

منبع :

NEOWIN

140 پست
سینا لواسانی
او دانشجوی مهندسی کامپیوتر است. به پرواز و بازی های ویدیویی علاقه‌ی وافری دارد و سعی می‌کند اغلب اوقات فراغت خودش را صرف بازی های ویدیویی و فیلم کند. سینا اکنون نویسنده و مترجم بخش اکس باکس وب‌سایت وینفون است.
مطالب مرتبط
دیدگاه کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده
برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , , , , , , ,

دانلود آهنگ جدید

پنل اس ام اس

ارسال پیامک بلک لیست

پنل اس ام اس رایگان

ارسال بلک لیست

کارشناس رسمی دادگستری

طراحی سایت

افزایش ممبر افزایش ممبر تلگرام