سلام به شما علاقه مندان به عکاسی. در مطلب قبل ۵ تکنیک محبوب برای ترکیب بندی به شما معرفی کردیم. این تکنیک ها، شامل قانون یک سوم، تکنیک کادر در کادر، تکنیک خطوط هدایت کننده، تکنیک مرکزی و متقارن و تکنیک پیش زمینه و عمق بودند. امروز نیز، قصد داریم پنج مورد دیگر را به لیست بلند بالای خود اضافه کنیم تا به بهبود عکس های شما کمک کنیم.

در مطلب قبل، به طور خلاصه موارد زیر را ذکر کردیم:

قانون یک سوم: سوژه را دور از مرکز و در یک سوم طول و یا عرض کادر خود قرار دهید.

کادر در کادر: با استفاده از یک طاق یا پنجره، قابی برای ترکیب بندی خود فراهم کنید.

پیش زمینه و عمق: با قرار دادن پیش زمینه ای متفاوت با پس زمینه، حس عمق و فاصله را در عکس خود ایجاد کنید.

خطوط هدایت کننده: با استفاده از خطوط هدایت کننده در اطراف، نگاه را به سوژه خود منعطف کنید.

خطوط مرکزی و متقارن: سوژه خود را در صورت وجود تقارن، در مرکز محور تقارن قرار دهید.

اکنون بیایید نگاهی به دیگر قواعد ترکیب بندی داشته باشیم.

خطوط قطری و مثلث ها

معمولا گفته می شود که مثلث ها و خطوط اریب یک تنش پویا و زنده به تصاویر اضافه می کنند. البته، مادر خوانده من هم توانایی خوبی در ایجاد تنش در هر صحنه ای داشت. اما منظور ما از تنش پویا چیست؟ توضیح کمی سخت است. بیایید از این منظر به آن نگاه کنیم: خطوط افقی و عمودی معمولا ثبات و استحکام را در نظر زنده می کنند. مثلا اگر یک شخص را روی یک سطح افقی ببینید، او ایستاده و در حال ثبات به نظر می رسد. اکنون اگر همان شخص را بر روی یک سطح شیب دار تصور کنید، پایداری کمتری به خاطر می آورد. این تفاوت سطحی از تنش بصری را به وجود می آورد. ما زیاد به خطوط اریب در زندگی روزمره عادت نداریم. این خطوط در حالت عادی نا پایداری و سستی را به خاطر ما می آورند. اکنون، می توانیم بگوییم که ترکیب خطوط مورب و مثلث ها در یک تصویر می تواند تنشی پویا به آن منتقل کند.

گنجاندن مثلث ها در یک تصویر می تواند راهی مؤثر برای گنجاندن یک تنش پویا در تصویر باشد. این مثلث ها می توانند مثلث های واقعی باشند و یا خطوط و مسیر هایی باشند که در کنار یک دیگر یک مثلث را تشکیل می دهند. در ادامه بیشتر توضیح خواهم داد.

این عکس از پل ساموئل بکت در دوبلین، در خود تعداد زیادی مثلث و خطوط مورب را در هم آمیخته است. این پل به خودی خود یک مثلث واقعی است (در واقع قرار است شبیه به یک ساز چنگ موسیقی باشد). همچنین چند مثلث نیز در باطن تصویر وجود دارند. درست همانند پیاده رو. اکنون نگاه خود را گسترده تر کنید. تمام این خطوط مورب در ابتدا مثلث هایی را تشکیل می دهند و به سمت نقطه ای اشاره می کنند. داشتن این مثلث ها در جهت های مختلف تنش پویای زیادی را در عکس ایجاد می کند. اگر گسترده تر نگاه کنیم، خطوط مورب و قطری و همچنین خطوط هدایتگر در این عکس در هم آمیخته اند.

در این عکس از هتل de Ville در پاریس نیز، مثلث های ضمنی توانسته اند تنش پویای خوبی را به ترکیب بندی عکس اضافه کنند. ما در زندگی روزمره عادت به دیدن ساختمان هایی که به چنین زاویه ای متمایل هستند، نداریم. این وضعیت کمی مغایر با احساس تعادل ماست. این چیزی است که تنش های بصری را ایجاد می کند.

الگو ها و بافت ها

انسان ها به طور ذاتی جذب الگو ها می شوند. الگو ها از نظر بصری جذاب هستند و هارمونی ایجاد می کنند. الگو ها نیز، می توانند مصنویی و ساخته دست بشر باشند و یا گلبرگ های گل باشند. اضافه کردن الگو ها به ترکیب بندی عکس ها همواره می تواند زیبایی دلنشینی را به ترکیب بندی اضافه کند. بافت هایی با نظرم کم تر نیز، می توانند بسیار جذاب باشند.

عکس بالا در تونس گرفته شده است. من از الگوی سنگفرش برای هدایت چشم به سمت ساختمان گنبدی شکل استفاده کردم. خود ساختمان نیز شامل یک الگو از قوس هاست و قوس گنبد آن نیز در بالای همه جلوه زیبایی را ایجاد کرده است.

عکس دوم نیز در تونس ثبت شده است. من واقعا نقس بافت سنگی روی زمین را دوست داشتم. بافت این سنگ ها نسبت به عکس اول سادگی کمتری دارد اما آمیختگی نور و سایه بر روی آن جلوه زیبایی را ایجاد کرده است.همچنین بافت های زیبایی نیز بر روی دیوار ها و سقف وجود دارد. همچنین شاید متوجه این نکته نیز بشوید که قوس درب خروجی این راهرو و مرد در کافه در کنار یک دیگر یک ترکیب بندی کادر در کادر زیبا به وجود آورده اند.

قانون فرد ها

در دنیای عکاسی قطعا عجایب زیادی وجود دارد. اما قانون فرد ها به کل یک چیز متفاوت است. این قانون بیان می کند که اگر تعداد سوژه های درون کادر ما فرد باشند عکس زیبایی بیشتری دارد. این تئوری بیان می کند که تعداد سوژه های زوج درون یک ترکیب بندی عامل حواس پرتی است چنان که بیننده نمی داند روی کدام یک از سوژه ها تمرکز کند. تعداد سوژه های فرد در یک ترکیب بندی طبیعی تر به نظر می رسند و راحت تر دیده می شوند. قطعا این قانون در مواردی بسیار کارآمد است اما مواردی وجود دارد که کارآمد نیست. مثلا، اگر چهار فرزند دارید تصمیم می گیرید کدام یک کادر عکس را ترک کند؟

عکس بالا مثالی از قانون فرد هاست. من در این عکس از قصد تصمیم گرفتم سه قوس در عکس من وجود داشته باشد. من فکر می کنم دو قوس در یک عکس نمی توانستند به زیبایی این سه قوس توجه بیننده را به خود جلب کنند. همچنین از خوش شانسی من هم تنها سه شخص در آن جا حضور داشتند. با نگاهی به این عکس متوجه می شویم که قاعده کادر در کادر نیز در آن رعایت شده است.

در این عکس که در ونیز ثبت کرده ام هم می بینید که به خوبی قانون فرد ها را نقض کرده ام. این درست است که توجه شما به طور مداوم بین دو قایق ران عوض می شود اما این حرکت رفت و برگشت است. درست چیزی که در یک مکالمه رخ می دهد. به همین دلیل من فکر می کنم که استفاده از تعداد زوج در این ترکیب بندی موثر بوده است.

کادر را پر کنید

کادر را با سوژه خود پر کنید. باقی گذاشتن فضایی کم و یا هیچ گونه فضایی در اطراف سوژه می تواند در برخی مواقع تأثیر گذار باشد. این نوع ترکیب بندی به بیننده کمک می کند تا بدون هیچ گونه حواس پرتی بر روی سوژه تمرکز کند. این نوع ترکیب بندی به بیننده کمک می کند تا جزییات بیشتری را بر روی سوژه خود مشاهده کند. جزییاتی که در فواصل دورتر و یا کادر های باز تر قابل مشاهده نیستند. پر کردن کادر اغلب باعث می شود به سوژه خود نزدیک شوید. یان کار به ایجاد یک ترکیب بندی زیبا کمک می کند.

در عکس سمت چپ از گربه خانگی من متوجه می شوید که تمام کادر را با صورتش پر کرده ام. حتی مقدار زیادی از یال هایش نیز خارج از کادر است و صورتش بیشتر به چشم می آید. این کار به بیننده کمک می کند تا به جزییات صورتش مانند چشمانش و یا بافت مو هایش دقت کند. احتمالا متوجه شده اید که من از قانون یک سوم هم در این ترکیب بندی استفاده کرده ام. او یک حیوان خانگی دوست داشتنی است، اما شما باید وضع مبلمان مان را ببینید. به علاوه او بچه ها را دوست دارد اما نمی تواند درسته بخوردشان!

در عکس دوم هم، فضای بیسار کمی را در اطراف این ساختمان به جا گذاشته ام. هدف من از این عکس به نمایش گذاشتن معماری نمای جلویی ساختمان بود.

فضای منفی باقی بگذارید

یک بار دیگر، قرار است به کلی حرف خودم را نقض کنم! در توصیه قبل به شما گفتم که کادر خود را کاملا پر کنید. الان هم، دارم به شما می گویم برعکس عمل کنید و فضای منفی در کادر خود باقی بگذارید! گذاشتن فضای خالی بسیار در اطراف سوژه می تواند بسیار جذاب باشد. رعایت این قانون در ترکیب بندی به ایجاد یک صحنه ساده و مینیمالیستی بسیار کمک می کند. درست همانند موقع پر کردن کادر، این مورد نیز به مخاطب کمک می کند بر روی سوژه تمرکز کند. این عکس در هندوستان از یکی از خدایان هندو به اسم شیوا گرفته شده است. این عکس مثال خوبی از استفاده از فضای منفی در اطراف سوژه است. به وضوح مشخص است که مجسمه سوژه اصلی تصویر است. اما من فضای زیادی از اطراف آن را که متشکل از آسمان و ابر هاست خالی گذاشتم. این عکس توجه ما را بر روی خود مجسمه متمرکز می کند در حالی که به سوژه اصلی «فضایی برای تنفس» یا به عبارتی برای صحبت می دهد. ترکیب بندی هم چیز پیچیده ای را در خود جای نداده است. تنها سوژه توسط آسمان احاطه شده است همین! من همچنین از قانون یک سوم هم برای جای دادن مجسمه در ترکیب بندی خود استفاده کردم تا به زیبایی عکس بیافزایم.

این ترکیب بندی ها می توانند در کنار یک دیگر به شما کمک کنند عکس های زیبا تری را بگیرید. تنها چند مورد از آن ها را به خاطر داشته باشید و هر بار که به عکاسی رفتید، چند مورد را امتحان کنید. به مرور ملکه ذهنتان خواهند شد.

منبع :

PETAPIXEL

257 پست
احسان رستمی پور
علاقه مند عکاسی و تکنولوژی Instagram: sir_ehr
مطالب مرتبط
مطالب نویسنده
ایده عکاسی: عکاسی بوکه یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶
ایده عکاسی: نگاهی به بالا یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۶
در مای نوکیا بخوانید
دیدگاه کاربران
سجاد
💔 0 پاسخ دهید پنج شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۶

سلام.بانک ملی که نرم افزار همراه بانک نویس نیست.یه پیشنهاد البته خودم انجام دادم و کار میکنم باهاش.اول از هر چیز در کامپیوتر در بام بانک ملی ثبت نام کنید که کلا چند دقیقه هم طول نمیکشه بعدش در گوشی وینفونتون vivid browserرا نصب کنید (هر جستجوگری را دلتون خواست از ایستور دانلود کنید)بعد بام ملی را از طریق مرورگر نصب شده جستجو کنید و با نام کاربری و رمزی که در نت برای ورود دادید وارد برنامه بشید بعد اکثر فعالیت مورد نیازتون رو انجام بدین.یاعلی

    مصطفی
    💔 0 پاسخ دهید شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۶

    من مدتهاست به همین شکل از بام استفاده می کنم. عالیه. یه بانک کامله، هر روزم داره بهتر میشه
    my.bmi.ir

lumia 930
💔 0 پاسخ دهید جمعه ۲۰ مرداد ۱۳۹۶

سلام
دوستان گوشی من یه مشکلی پیدا کرده از استور هیچی دانلود نمیکنه و یه ارور میده که تو اینترنت نگا کردم مربوط به تحریم هست.منطقه و زبان گوشی هم روی آمریکا هست ولی باز این ارور رو میده و نمیتونم چیزی دانلود کنم. از دوستان عزیز خواهشمندم راهنمایی کنن..

    mmh
    💔 0 پاسخ دهید جمعه ۲۰ مرداد ۱۳۹۶

    اول از یه وی پی ان استفاده کن اگه نشد احتمالا با هارد ریست کردن گوشی مشکلت حل بشه، من این مشکلو با هارد ریست رو لومیا ۵۲۰ و ۶۴۰ ایکس لارج ✌🏼 حل کردم اما احتیاطاً اول وی پی ان استفاده کن اگه نشد شاید هارد ریست حلش کنه

      lumia 930
      💔 0 پاسخ دهید جمعه ۲۰ مرداد ۱۳۹۶

      تشکر میکنم

برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , , , , , , , ,