فیل اسپنسر (Phil Spencer)، مدیرکل بخش گیمینگ در شرکت مایکروسافت، امروز در جلسه پرسش و پاسخی در کنفرانس Media and Telecommunications که در Barclays Global Technology برگزار شد شرکت کرده است. در ادامه جزئیاتی از این جلسه را تقدیم حضور شما خواهیم کرد.

صحبت‌های اسپنسر حدودا نیم‌ ساعت طول می‌کشد و شامل نکات جالب و قابل توجهی است. یکی از این نکات این است که او تمایل ندارد به دنبال استودیویی باشد که قابلیت توسعه بازی‌ها تنها بر روی یک دستگاه را داشته باشد؛ در ادامه او توضیح می‌دهد که تجارت بازی از دستگاه محوری به کاربر محور ارتقا یافته است. در ادامه صحبت‌های او در این خصوص را می‌خوانید:

ما به محتوا به عنوان یک جنبه مهم و حیاتی در تجربه بازی‌بازان نگاه می‌کنیم. جامعه‌ای که پیرامون این بازی‌ها وجود دارد و به افراد اجازه می‌دهد تا به بازی‌بازان و دوستانشان و محتوای خود در تمامی دستگاه‌ها دسترسی داشته باشند، دلیل ما برای سرمایه‌گذاری در Xbox Live و Mixer، پلتفرم استریم ویدئویی ما و سپس فضای ابری است. بنابراین ما به عنوان سه حرف C به آن نگاه می‌کنیم؛ محتوا (content)، جامعه (community)، فضای ابری (cloud). فضای ابری راهی است تا بتوانیم محتوا و جامعه را در هر دستگاهی به بازی‌باز انتقال دهیم. بله، می‌خواهیم بگویم که تمایل ندارم به دنبال استودیویی باشم که قابلیت توسعه بازی‌ها تنها بر روی یک دستگاه را داشته باشد چرا که گیمرها بر روی همه دستگاه‌ها بازی می‌کنند و من اعتقاد دارم که اگر شما به بازی‌هایی فکر نکنید که بتوانند در هر جایی که بازی‌باز وجود دارد خود را نشان دهند، در نتیجه یک فرصت بزرگ را از دست داده‌اید.

او در درجه اول به Project xCloud اشاره دارد؛ پروژه‌ای که مایکروسافت معتقد است که به افزایش TAM (بازار کل در دسترس) از صدها میلیون تا میلیاردها کمک می‌کند زیرا بازی‌ها بر روی هر دستگاهی در دسترس قرار می‌گیرند. اسپنسر تائید کرد که قبل این پروژه، قبل از همکاری‌های ذاتی خود با Xbox Game Pass، در ابتدا با دستگاه‌های آندرویدی شروع به کار خواهد کرد.

ما در ابتدا بر روی گوشی‌های اندرویدی تمرکز خواهیم کرد زیرا حدود یک میلیارد گوشی آندروید در جهان وجود دارد و این فضایی است که ما محتوایی را که در طول دهه‌های گذشته بر روی پلتفرم خود توسعه می‌دادیم، قابلیت در دسترس قرار گرفتن را دارد. اما ما به استریم ابری به عنوان روشی نگاه می‌کنیم که در طول سالیان آتی به ما این امکان را می‌دهد که محتوا را در هر دستگاهی که مشتریان دارند، صرف‌نظر از قابلیت‌های محاسباتی آن به دستشان برسانیم. دوباره می‌گویم که توسعه یک تجربه پیرامون مخاطب به او این انتخاب را می‌دهد تا هر جا که مایل است به تجربه بازی بپردازد و واضح است که اگر به آن نگاه کنید، می‌بینید که ما چندین مدل تجاری داریم که با استریم کار خواهند کرد ولی دسترسی به استریم با یک مدل اشتراکی بیشتر از همه منطقی به نظر می‌رسد. شما نمونه مشابه آن را در موزیک و ویدئو می‌بینید. بنابراین شما می‌توانید به Project xCloud نگاه کرده، شما می‌توانید به Xbox Game Pass نگاه کرده و متوجه شوید که یک اشتراک طبیعی بین این دو وجود دارد.

اسپنسر Xbox Game Pass را به عنوان چرخ و فلکی برای جذب مخاطبانی تعریف کرده است. این به نوبه خود افزایش سرمایه‌گذاری‌های مایکروسافت در قالب اخذ مالکیت هفت استودیوی بازیسازی (Undead Labs، Playground Games، Ninja Theory، Compulsion Games، inXile Entertainment، Obsidian Entertainment، The Initiative) در سال جاری را توضیح می‌دهد:

[…] ما Game Pass را توسعه دادیم و این کار بر روی کنسول ایکس باکس وان شروع شد. سپس این قابلیت به رایانه‌های شخصی خواهد آمد و در نهایت به تمامی دستگاه‌ها گسترش خواهد یافت. ما از چرخ فلکی که در اختیار داریم برای مخاطبان ایکس باکس استفاده می‌کنیم تا Game Pass را گسترش دهیم. اما اگر شخصی آن پشت نشسته و یک دید طولانی مدت به مسیری که تجارت ما در پیش گرفته داشته باشد باید گفت که او باید به عنوان یک مدل تجارتی که مقیاسی از میلیاردها نفر است نه صدها میلیون نفری که خرده‌فروشی‌ها در اختیار دارند، به آن نگاه کند. بنابراین برای ما در حال حاضر گسترش Game Pass به منزله موفقیت در Game Pass است. این بسیار مهم و حیاتی است که محتوا را در کجا سرمایه‌گذاری کنیم؛ سرمایه‌گذاری در استودیوهای فرست پارتی به این خاطر است که سرعت چرخ و فلک جذب مخاطبان را افزایش دهیم و ما این را در عمل می‌بینیم.

استراتژی مایکروسافت که توسط فیل اسپنسر شرح داده شد بسیار واضح است. باید گفت که ممکن است کمی طول بکشد تا این پروژه وارد مسیر جدی خود شود چرا که توسعه‌دهندگان بازی چندین سال زمان نیاز دارند تا بر روی این محتوا تسلط یابند و خود فضای ابری نیز هنوز آماده نشده است (آزمایش‌های عمومی برای Project xCloud از سال آینده شروع خواهد شد). با این وجود باید گفت که مایکروسافت مسیری کاملا هوشمندانه را برای عرضه محصولات خود در نظر گرفته است.

منبع :

WCCFTECH

110 پست
هادی اسماعیل‌زاده
مطالب مرتبط
در مای نوکیا بخوانید
  • No items.
  • دیدگاه کاربران
    هنوز دیدگاهی ثبت نشده
    برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
    برچسب ها: , , , , , ,