سرفیس‌های مایکروسافت یکی از محبوب‌ترین محصولات این شرکت محسوب می‌شود. کامپیوترهایی که با نوآوری پیوسته خود توانسته‌اند کامپیوترهای شخصی را باز تعریف کرده و بار دیگر آنها را در مرکز توجه کاربران قرار دهند. داستان برند سرفیس البته از ابتدا اینگونه نبود و مایکروسافت فراز و نشیب بسیاری را تا رسیدن به این نقطه طی کرده است. در ادامه نگاهی آماری خواهیم داشت به مسیری که تیم سرفیس و شرکت مایکروسافت در این سال‌ها طی کرده است. 

شرکت مایکروسافت در طی عمر نسبتا طولانی خود چندین مرتبه تغییر ماهیت داده است، طی این سال‌ها تمرکز شرکت با توجه به شرایط دنیای فناوری چندین مرتبه تغییر یافته است. به‌رغم تمامی این تغییرات یک مسئله در فرهنگ این شرکت همیشه به چشم خورده است، زمانی که مایکروسافت تصمیم بگیرد به بازار جدیدی وارد شود، بدون وقفه و بی‌رحمانه تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیرد تا بالاخره جای پایی در آن بازار پیدا کند.

در دهه 80 و 90 میلادی زمانی که بیل گیتس هدایت شرکت را برعهده داشت، این مسئله به‌خوبی مصداق پیدا کرده بود. مایکروسافت به هر بازاری که مایل بود وارد می‌شد و در نهایت خود را به رقبا تحمیل می‌کرد. در دوران استیو بالمر نیز این روند ادامه داشت، ویندوز همچنان به سلطه خود ادامه می‌داد و در عین حال ایکس باکس به محبوب‌ترین کنسول در میان گیمرها بدل گشته بود. البته در اواخر دوران بالمر به دلیل برخی اشتباهات و تصمیمات شاهد شکست‌هایی نیز بودیم، اما در مجموع مایکروسافت نشان داده که با تصمیم به ورود به هر بازار و عرصه‌ای در نهایت راه خود را بدان پیدا می‌کند.

این روند در دوران مدیرعامل فعلی مایکروسافت یعنی ساتیا نادلا نیز همچنان مشهود است، سرفیس‌ها مصداق بارزی برای تداوم این روند ردموندی‌ها محسوب می‌شوند. مایکروسافت سال مالی 2018 را با موفقیت چشمگیری طی کرد، موفقیتی که در نهایت باعث شد تا ارزش سهام این شرکت رکورد بزند. طی سال مالی 2018 سرفیس‌ها درآمد سرسام‌آور 5 میلیارد دلاری را از آن شرکت تحت رهبری ساتیا نادلا کرده‌اند.

شرایط برند سرفیس البته از ابتدا چنین نبوده است، پنج سال پیش زمانی که در سال مالی 2013 این برند ضرری 900 میلیون دلاری روی دست مایکروسافت گذاشته بود، هیچ عقل سلیمی تصور موفقیت امروز را نداشت. در آن زمان سرفیس آر تی با توجه به محدودیت‌های ویندوز آر تی هرگز نتوانست دل خریداران را برباید و در نهایت به شکستی گران‌قیمت برای مایکروسافت بدل گشت. بیشتر شرکت‌ها در صورت بروز چنین شرایطی برای محصول عرضه شده خود، روند توسعه محصول را در همان نقطه متوقف می‌کنند. تفاوت مایکروسافت با دیگر شرکت‌ها در اینجا مشخص می‌شود، در آن زمان استیو بالمر مدیریت مایکروسافت را برعهده داشت. بالمر فردی بود که مایکروسافت را چنین تفسیر می‌کرد: آینده‌نگر، سرسخت و شریک محور.

اوج این توصیف بالمر از شرکت تحت مدیریتش در سالنی مملو از شرکا و همکاران مایکروسافت بیان شد، زمانی که وی با آن هیجان معروف خود عنوان کرد “ما به خانه نخواهیم رفت و از کار خود منصرف نخواهیم شد، ما صرفا روند خود را طی خواهیم کرد و باز هم ادامه خواهیم داد. سرسخت، سرسخت، سرسخت.”

از آن زمان چندین سال گذشته است، وضعیت سرفیس مایکروسافت را برای دیگر کامپیوترهای شخصی مقایسه کنید تا ثمربخش بودن تلاش ردموند‌ی‌های را لمس کنید. در سال‌های اخیر، در حالی که میزان فروش کامپیوترهای شخصی یا دچار رکود بوده یا اینکه کاهش داشته،درآمد مایکروسافت از بخش سرفیس پیوسته افزایش داشته است. در حقیقت به‌طور میانگین درآمد مایکروسافت از بخش سرفیس سالانه در حدود 22 درصد رشد داشته که رقمی بسیار حیرت‌آور است.

برای آنکه اهمیت عملکرد مایکروسافت و موفقیت بسیار خوب آن در حوزه فروش کامپیوترهای شخصی را لمس کنید درآمد مایکروسافت از فروش سرفیس را با درآمد اپل از فروش مک‌ را مقایسه می‌کنیم. اپل چندین دهه است که مشغول فروش کامپیوترهای مک است، در حقیقت این شرکت از همان زمان شروع فعالیت خود برخلاف مایکروسافت که صرفا به توسعه نرم‌افزار و سیستم عامل مشغول بود، توسعه توام سخت‌افزار و نرم‌افزار انحصاری خود را در دستور کار قرار داد.

سرفیس مایکروسافت توانسته طی تنها شش سال به‌صورتی حیرت‌آور رقمی معادل با 20 درصد تمام درآمد اپل از فروش کامپیوترهای مک را از آن خود بکند. در حقیقت تیم نوپای سرفیس توانسته به خوبی چالشی بزرگ برای مک‌های رقیب ایجاد کند. در حالی که فروش سرفیس‌ها به‌صورت میانگین سالانه 22 درصد رشد را تجربه کرده، رشد فروش مک‌های اپل از سال 2014 به‌صورت میانگین تنها 2.4 درصد بوده است.

تداوم رشد درآمدی مایکروسافت از فروش سرفیس‌ها در سال 2018 در حالی رخ داده که درآمد اپل در 2 چارک این سال مالی با کاهشی 5 درصدی مواجه بوده است. در نقطه مقابل این کاهش درآمد بخش سرفیس مایکروسافت در دو چارک انتهایی سال 2018 به ترتیب 25 و 32 درصد رشد داشته است.

شاید برخی تعجب کنند که چطور ممکن است در بازاری کامپیوترهای شخصی که در حال رکود و افول است، چه عاملی باعث شده تا درآمد مایکروسافت از فروش کامپیوترهای سرفیس رشد خیره‌کننده‌ای را تجربه کند؟ چه چیزی باعث شده تا مایکروسافت در بازاری که دیگر سازندگان کامپیوترهای شخصی در آن برای بقا تقلا می‌کنند، به شکوفایی برسد؟ پاسخ این پرسش را در یک کلمه باید جستجو کرد “محصولات خوب”.

پس از فاجعه سرفیس آر تی مایکروسافت با دو مدل سرفیس پرو خود نیز موفقیت زیادی کسب نکرد، محصولاتی که در قامت یک تبلت حجیم و سنگین بوده، عملکرد باثباتی نداشته و البته از جهت طراحی به هیچ محصولی در بازار نیز شباهت نداشتند. (در حقیقت تلاش مایکروسافت برای استفاده از سرفیس پرو 1 و سرفیس پرو 2 به‌عنوان ویترینی در جهت نمایش قابلیت‌های ویندوز نه چندان محبوب 8 نیز، کمک چندانی به توفیق این دو نسخه از سرفیس پرو نکرد.)

در ادامه سرفیس پرو 3 راه خود را به بازار باز کرد، محصولی که عرضه آن چند روز پیش از آغاز سال مالی 2015 شروع شده بود. در انتهای این سال مایکروسافت اعلام کرد که درآمد بخش سرفیس رشدی 65 درصدی داشته و به رقم 3.6 میلیارد دلار رسیده است، که بنابر گفته شرکت دلیل اصلی این افزایش فروش بسیار خوب سرفیس پرو 3 بوده است.موفقیت سرفیس پرو 3 را تا حد زیادی در مهندسی خلاقانه و بدون ایراد آن جستجو کرد، محصولی که در همان ابتدای عرضه با واکنش بسیار خوب منتقدان و کارشناسان مواجه شد و در ادامه مشتریان نیز رضایت بسیار خوبی از آن پیدا کردند. (برای خواندن بررسی دقیق سرفیس پرو 3 به این مقاله از وینفون مراجعه کنید.)

بخش دستگاه‌های مایکروسافت که برند سرفیس بخشی از آن محسوب می‌شود در سال مالی 2016 شرایط دشوار و دردناکی را تجربه کرد. با خروج غم‌انگیز مایکروسافت از بازار گوشی‌های هوشمند و کنار گذاشته شدن توسعه و فروش گوشی‌های لومیا، برند سرفیس به تنها روزنه امید برای بخش سخت‌افزاری مایکروسافت بدل گشت. در این سال میزان درآمد بخش سرفیس 486 میلیون دلار افزایش پیدا کرد که حکایت از رشدی 13 درصدی داشت، بخش عمده این افزایش درآمد مدیون معرفی سرفیس پرو 4 و سرفیس بوک بود.

در سال مالی 2017 کسب‌وکار سرفیس مایکروسافت کاهش 2 درصدی را تجربه کرد، در این سال سرفیس استودیو به‌عنوان انقلابی‌ترین محصول برند سرفیس در چند سال اخیر رونمایی شد. قیمت بسیار بالای این AIO در نهایت باعث شد تا بسیاری از کاربران توانایی خرید آن را نداشته باشند و در نتیجه فروش نهایی محصول در مقایسه با محصولاتی نظیر سرفیس پرو 4 موفق نباشد. محصولات دیگری که در این سال متولد شدند سرفیس پرو 2017 و سرفیس لپ‌تاپ بودند، این دو محصول با وجود آنکه از هر جهت دستگاهی کارآمد و بسیار جذاب به‌شمار می‌آمدند، به دلیل عدم وجود ویژگی بسیار خارق‌العاده با فروش کهکشانی مواجه نشدند. مجموع این شرایط باعث شد تا میزان فروش برند سرفیس در سال 2017 رشد پیوسته سالهای قبل را تجربه نکند.در سال 2018 اما تیم سرفیس با معرفی سرفیس بوک 2 و اقبال بسیار خوب کاربران و کارشناسان نسبت به این لپ‌تاپ بسیار قدرتمند، دوباره در مسیر افزایش درآمد قرار گرفتند. مایکروسافت در کنار فروش محصولات سرفیس به کاربران معمولی، تلاش بیشتری برای همکاری و عقد قرارداد فروش با شرکت‌ها و سازمان‌ها انجام داده است، که این مسئله دیگر عاملی است که به موفقیت بیشتر سرفیس‌ها کمک شایانی کرده است.

اکنون که سال مالی 2019 آغاز شده، مایکروسافت درنظر دارد تا سال دیگری را با موفقیت برند سرفیس رقم بزند. تیم تحت هدایت پانوس پانای طی اقدامی جسورانه سرفیس گو را معرفی و روانه بازار کرده‌اند. سرفیس گو محصولی است که برخلاف دیگر محصولات هم‌خانواده خود، برچسب قیمتی پایین‌تری داشته و طیف بیشتری از کاربران را هدف قرار داده است. در حقیقت سرفیس گو را باید اولین عضو خانواده سرفیس دانست که خرید آن برای بسیاری از کاربران شدنی و ممکن است. برچسب قیمتی 399 دلاری سرفیس گو این محصول را در دسته محصولات اقتصادی قرار داده، دسته‌ای که پیشتر سرفیس آر تی موفق به کسب موفقیتی در آن نشده بود. 

اکنون شرایط با دوران ویندوز آر تی کاملا متفاوت شده است، سرفیس گو محصولی است که قادر به اجرای نسخه کامل ویندوز 10 و آرشیو غنی اپلیکیشن‌های است. طراحی و کیفیت این محصول عامل دیگری است که آن را در جایگاهی بسیار بهتر از سرفیس آر تی قرار داده است.

زمان زیادی تا پایان سال مالی 2019 باقی مانده است، اینکه مایکروسافت بتواند موفقیت سال گذشته را در سال جاری تکرار کرده و حتی افزایش دهد، کاملا بستگی به پانوس پانای و تیم سرفیس دارد. این شرکت دستگاه‌های متعددی برای سال جاری در آستین دارد که هنوز عرضه نکرده است. با توجه به برگزاری رویداد سرفیس مایکروسافت در تاریخ 10 مهر و معرفی احتمالی سرفیس پرو جدید، سرفیس استودیو نسل دوم، نسخه دوم سرفیس لپ‌تاپ و در نهایت نسخه LTE سرفیس گو در این رویداد 2019 پتانسیل تبدیل به سالی موفقیت‌آمیز برای تیم سرفیس و مایکروسافت را دارا است.

 

 

منبع :

ZDNET

1193 پست
محسن توکلی نیا
او در رشته میکروبیولوژی به تحصیل پرداخته، اما علاقه وی به دنیای فناوری و به خصوص مایکروسافت، باعث فعالیت وی در این عرصه شده است. به ادبیات، عرفان، فناوری علاقه ی وافری دارد و سعی میکند اغلب اوقات فراغت خودش را صرف خدمت به خانواده و مطالعه شعر کند. محسن اکنون یکی از دبیران وبسایت وینفون است.
مطالب مرتبط
در مای نوکیا بخوانید
دیدگاه کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده
برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , ,