_سرفیس پنل جدید

سرفیس هدفون چگونه متولد شد؟ از نگاه سازندگان ببینید

سرفیس هدفون محصولی است که سال گذشته رونمایی شد، هدفون بلوتوثی که با برخی از قابلیت‌های نوآورانه خود عملا لقب یکی از بهترین هدفون‌ های نویز کنسلینگ را به خود اختصاص داده است. مایکروسافت البته سالها است که به‌عنوان یکی از برترین سازندگان لوازم جانبی و هدفون‌ برای کامپیوترهای شخصی و ایکس باکس جایگاه خود را در بازار تثبیت کرده است. سرفیس هدفون اما ماجرایی کاملا متفاوت، دلایل این تفاوت و عاملی که باعث خاص شدن این محصول شده را از زبان سازندگان آن مشاهده کنید.

مایکروسافت طی چندین دهه تلاش خود را به جایگاه برترین شرکت نرم‌افزاری دنیا رساند. طی سالهای اخیر اما این مسئله کاملا دگرگون شده، چرا که ردموندی‌ها به خوبی نشان داده‌اند که در ساخت سخت‌افزار نیز می‌توانند تا چه میزان عالی و بدون نقص عمل کنند.

اولین حضور مایکروسافت در عرصه سخت‌افزار عموما به ماوس و کیبورد و هدست‌های مناسب کامپیوترهای شخصی محدود بود. در گذر زمان اما برند سرفیس این شرکت را به یکی از برترین سازندگان سخت‌افزار بدل کرده است. سال گذشته شاهد رونمایی از سرفیس هدفون (Surface Headphone) بودیم. محصولی که اولین تلاش مایکروسافت برای ساخت یک هدفون نویز کنسلینگ به‌شمار می‌آید که البته به یکی از بهترین نمونه‌های موجود در بازار نیز بدل شده است.

در بازار هدفون‌های اکتیو نویز کنسلینگ محصولاتی نظیر سونی WH-1000-XMS و بوز QuietComfort 35 از جمله قدرترین نمونه‌ها محسوب می‌شوند. کیفیت بسیار بالای سرفیس هدفون چه در ساخت و چه در زمینه صدا باعث شده تا عملا کارشناسان این هدفون را رقیب قدرتمندی برای این دو محصول ذکر شده بدانند و عملا مایکروسافت به قدرت نوظهور این بازار تبدیل شده است.

ما در وینفون پیشتر طی مقاله‌ای جامع به بررسی دقیق این هدفون پرداخته‌ایم، بنابراین در این مقاله قصد بررسی مجدد این محصول را نداریم. طی این مقاله می‌خواهیم روند توسعه این محصول و تلاش‌هایی که در جهت تولید آن انجام شده را از زبان تیم سازنده بررسی کنیم.

مایکروسافت ساعاتی پیش با انتشار یک ویدیو در صفحه یوتیوب سرفیس انگیزه‌ها و فلسفه پشت ساخت این هدفون را از زبان طراحان ارشد این محصول به تصویر کشیده است. طراحان این محصول بیش از سه سال زمان را صرف ساخت محصولی کرده‌اند که در وهله اول خود عاشق آن شده‌اند، از سوی دیگر تاکنون سابقه ساخت محصولی مشابه آن در مایکروسافت وجود نداشته و در نهایت در عین انعطاف‌پذیری، بهره‌وری کاربر را به خصوص هنگام کار افزایش می‌دهد.

نتیجه این تلاش 3 ساله محصولی شده که به قول یکی از طراحان “مشتری هنگام مشاهده، در مورد آن فکر نمی‌کند و بدون درنگ آن را می‌خواهد”. این مسئله البته فقط در مورد خریداران سرفیس هدفون مصداق ندارد، حتی پانوس پانای مدیر بخش دستگاه‌های مایکروسافت نیز سرفیس هدفون را یکی از دستگاه‌های رویایی خود معرفی کرده است.

گوپال گوپال مدیر بخش مهندسی عوامل انسانی که یکی از تیم‌های درگیر این پروژه بوده در ابتدای مصاحبه خود تاکید دارد که فناوری امری است که باید در ابتدا در خدمت انسان باشد و فلسفه توسعه هر محصول نیز دقیقا باید با این امر همخوانی داشته باشد.

یکی از شعارهای همیشگی مایکروسافت که طی سالیان اخیر بارها از زبان مدیران این شرکت شنیده‌ایم افزایش بهره‌وری کاربران با استفاده از محصولات و سرویس‌های این شرکت بوده است. این فلسفه دقیقا در مورد سرفیس هدفون نیز مصداق پیدا کرده است.

اریکا کالتر طراح ارشد بخش رنگ‌، مواد و پرداخت تیم سرفیس اذعان داشته که هدف از ساخت سرفیس هدفون توسعه یک هدفون صرفا به قصد گوش دادن موسیقی نبوده است. سرفیس هدفون توسعه یافته تا میزان بهره‌وری کاربران را به سطح جدیدی برساند.

تمامی هدفون‌های نویزکنسلینگ موجود در بازار تنها قادر هستند صدای محیط را قطع یا وصل کنند یا نهایت تنها در 3 سطح صدای محیط را به داخل هدفون بیاورند. سرفیس هدفون اما با مکانیز دایال بسیار خاص خود قادر است صدای محیط را در 13 سطح متفاوت به گوش کاربر برساند. 

4 میکروفون محیطی در کنار 4 میکروفون اکتیو نویز کنسلینگ سرفیس هدفون را قادر به قطع صدای محیط کرده‌اند. البته باید توجه داشت که در زمینه قطع صدای محیط هدفون پرچمدار سونی عملکردی بهتر از سرفیس هدفون دارد، با این حال عملکرد مایکروسافت با توجه به اینکه در این عرصه بازیگری تازه‌وارد محسوب می‌شود کاملا قابل قبول است.

تیم سرفیس ایده دایل را از دکمه ولوم بلندگوهای های فای گرفته‌اند، این البته تمام ماجرا نیست، چرا که برای همین بخش کوچک از هدفون بیش از 10 نمونه ساخته شده تا در نهایت بهترین حد ممکن از روانی و راحتی برای کاربر فراهم آورده شود.  در نهایت این هدفون بارها در اتاق سکوت مایکروسافت که ساکت‌ترین نقطه روی زمین نیز محسوب می‌شود، مورد امتحان قرار گرفت تا میزان قطع صدای محیط به بهترین تعادل ممکنه برسد.

سرفیس هدفون تفاوتی عمده با دیگر محصولات سرفیس دارد. سرفیس‌ها همگی دستگاه‌هایی از جنس فلز هستند که با رنگ نقره‌ای خاص خود شناخته می‌شوند. امکان استفاده از فلز در تمامی بخش‌های این هدفون وجود نداشت، چرا که حفظ وزن پایین یکی از موارد بسیار مهم در ساخت چنین دستگاهی بود.

پلاستیک با کیفیت با پوشش رنگی ویژه ماده‎ای است که در نهایت برای ساخت این هدفون مورد استفاده قرار گرفت. این ترکیب در کنار طراحی خاص هدفون که در بخش پایینی خود به باله‌هایی مجهز شده، سرفیس هدفون را به یکی از راحت‌ترین هدفون‌های رو گوشی دنیا بدل ساخته است.

تیم سرفیس برای رسیدن به این میزان از راحتی از آزمایشگاه عوامل انسانی مایکروسافت کمک کرده است. چرا شکل سر، گوش‌ها و البته اندازه آنها در انسان‌های مختلف متفاوت است. در نتیجه مایکروسافت 60 شکل متفاوت سر را مورد اسکن و آنالیز قرار داد تا طراحی سرفیس هدفون مناسب هر کاربر باشد.

تمامی این آزمایش‌ها، طراحی‌ها و تلاش‌ها چیزی در حدود 3 سال طول کشید. 3 سال زمانی که در نهایت منجر به خلق محصولی با کیفیت آشنای سرفیس شد. محصولی که کاملا متناسب با دنیای کاربر باشد. در ادامه شما را به تماشای این ویدیو دعوت می‌کنیم.

منبع : وینفون
1348 پست
محسن توکلی نیا
سردبیر بخش سخت افزار و گیم. همراه شما کاربران عزیز 😉
مطالب مرتبط
تبلیغات
در مای نوکیا بخوانید
دیدگاه کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده
برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , ,