_اختصاصی پنل جدید

ویژگی های جذاب بازی Hitman که در نسخه‌ی جدید وجود ندارند مقایسه گیم پلی نسخه های قدیمی و جدید

از انتشار اولین بازی مامور ۴۷ با عنوان رسمی Hitman بیش از بیست سال می‌گذرد و تا به امروز در ۷ نسخه‌ که هر کدام روایتی منحصر به فرد دارد را بیان می‌کند. این بازی مانند همه بازی ها، با گذشت زمان از جنبه های گرافیکی و نزدیک شدن به واقعیت پیشرفت کرد و کامل تر شد. اما با این وجود در نسخه های آخر این بازی شاهد این هستیم که بسیاری از ویژگی های جذابی که در نسخه های قدیمی وجود داشتند، حذف شده یا بهتر است بگوییم بازسازی نشده‌اند. با وینفون همراه باشید تا چند مورد از این ویژگی ها را بررسی کنیم!

شایان ذکر است که بین طرفداران این بازی تا به امروز، محبوب ترین نسخه از نظر بازیکنان نسخه Hitman Blood Money می‌باشد که چهارمین نسخه از این بازی محسوب می‌شود. این محبوبیت نیز بی دلیل نیست! چرا که بیشتر ویژگی های جذابی که در ادامه بررسی خواهیم کرد، اولین بار در این نسخه به ظهور رسیده است.

درگیری با حیوانات:

در نسخه های ۱ و ۴ این بازی شاهد درگیری مامور ۴۷ با حیواناتی نظیر سگ و پلنگ هستیم. در روند بازی این حیوانات به نوعی دشمن شما محسوب می‌شوند و شما برای عبور از آن ها باید از خلاقیت خود استفاده کنید.
این در صورتی است که تمام حیوانات موجود در مراحل نسخه جدید این بازی، حکم دکور را دارند و هیچ تماسی با شما نخواهند داشت.

آسانسور:

شاید خیلی مسخره به نظر برسد! اما در تمامی نسخه های Hitman به جز نسخه های آخر، شما قادرید برای جابجایی بین طبقات یک ساختمان از آسانسور استفاده کنید.
این در حالی است که در نسخه‌ جدید اگر بخواهید از جایی بالا بروید با یک عالمه پله یا یک نردبان دراز طرف هستید.

حلق آویز کردن:

مامور ۴۷ این کار را با استفاده از کابل خفه کن و هنگام مخفی شدن در بالای آسانسور انجام می‌داد. در واقع او یک آدم بی چاره را از بالای سقف دار می‌زد.
طبیعتا وقتی آسانسوری وجود نداشته باشد، دار زدن هم ممکن نیست…

پرتاپ کردن سلاح گرم:

در نسخه چهارم، شما می‌توانستید با فشردن کلید G هر چیزی که در دست تان هست را پرتاب کنید. البته ممکن است بپرسید که پرتاب کردن یک تفنگ مثلا چه فایده‌ای دارد؟
جواب این است که اگر مجبور باشید وارد جایی شوید که نگهبانان شما را بازرسی بدنی می‌کنند، می‌توانستید قبل از ورود به ساختمان سلاح خود را به آن طرف دیوار پرتاب کنید و پس از عبور از نگهبانان، به دنبال سلاح خود بروید.
در Hitman جدید هیچ سلاح گرمی را نمی‌توانید پرتاب کنید، مگر آن که در کیف جاسازی شده باشد.

باز کردن در با شلیک گلوله به قفل:

در نسخه چهارم شما قادرید با هر نوع تفنگ به سوراخ قفل در شلیک کنید و آن را باز کنید. حتی اگر در قفل شده باشد.

دید زدن از سوراخ قفل در:

در نسخه های سوم و چهارم اگر جلوی قفل یک در بشینید، می توانید با زدن کلید E از طریق سوراخ قفل، آن طرف دیوار را دید بزنید.
دید زدن در نسخه های جدید فقط از سوراخ های معینی که بازی ساز تعیین کرده، قابل انجام است.

سپر انسانی:

در نسخه چهارم و پنجم این بازی، شما می‌توانید هر کسی را از پشت گروگان گرفته و از او به عنوان سپر انسانی استفاده کنید. در این حالت، دشمنان شما بخاطر حذف جان آن فرد، به شما شلیک نمی‌کنند.

آزادی عمل در کتک کاری:

با این که فقط یک کلیک ساده نیاز بود، اما آزادی عمل زیادی در کتک زدن افراد در نسخه چهارم وجود داشت. به این صورت که شما می‌توانستید با سر توی دماغ یک شخص بکوبید، مشت بزنید یا از پشت او را هل دهید. توجه داشته باشید که این کار ها را می‌توانستید در هر موقعیت مکانی انجام دهید.
اما در نسخه جدید، برای هل دادن آدم ها حتما باید فرد در لبه پرتگاه باشد. یا در حین کتک کاری، افراد عادی با یک کف گرگی از هوش می‌روند. افراد مسلح هم طبق یک الگوی تکراری و با زدن کلیک های Q و سپس W از هوش می‌روند.

قاپیدن اسلحه (خلع سلاح کردن):

در ادامه ویژگی قبلی، در Hitman ۴ شما قادر بودید سلاح افراد را به زور از آن ها بگیرید. گاهی این کار باعث می‌شد از دماغ فرد مقابل خون بیاید و ناخواسته یک شلیک هم بکند. با این کار فرد مقابل شما کاملا تسلیم می‌شد.
اما متاسفانه در Hitman جدید، چیزی به اسم خلع سلاح وجود ندارد. حتی اگر شما یک نفر را بیهوش کنید، سلاح او را بردارید و لباس او را هم در آورید، پس از به هوش آمدن قادر است از شکم خود یک کلاشینکف در بیاورد و به دنبال شما بگردد.

سرک کشیدن:

متفاوت ترین گیم پلی در این بازی مربوط به نسخه اول می‌باشد که در آن شما قادرید پشت دیوار بایستید و به آن طرف دیوار سرک بکشید.

عقب عقب راه رفتن:

این ویژگی هم مربوط به نسخه اول می‌باشد که در آن شما می‌توانید به یک شی نگاه کنید و عقب عقب را بروید. فایده این ویژگی در این است که شما می‌توانید در حین دور شدن، به مهاجمین هم شلیک کنید.
این در صورتی است که در نسخه های جدید تر باز زدن دکمه S یا همان (پایین) ۴۷ به سمت دوربین بر می‌گردد و به شما نگاه می‌کند و جلو جلو راه می‌رود.

این قابلیت در رفتن به سمت راست و چپ هم صدق می‌کند.

مخفی گاه:

در قسمت های قدیمی این مجموعه، مراحلی وجود دارند که در واقع مخفی گاه شما هستند و شما می‌توانید بدون مشکل به تمرین تیر اندازی و کار با سلاح های مختلف بپردازید.

دشمنان سرسخت:

یکی از ویژگی های جذاب در نسخه های اولیه این بازی، وجود دشمن هایی است که اولا رسیدن به آن ها بسیار سخت است و دوما از بین بردن آن ها نزدیک به ناممکن است.

مثلا در یکی از مراحل شما باید یک سامورایی را به قتل برسانید که ممکن است در هر لحظه شما را با شمشیر نصف کند.

در مرحله ای دیگر یک قاچاقچی مواد مخدر است که با دیدن شما زمین و زمان را به رگبار می‌گیرد و جالب آن است که باید یک خشاب ۱۰۰ تایی را به او شلیک کنید تا از پا دربیاید.

در آخر هم شما باید با برادران خود روبرو شوید که هر کدام یک مامور مثل شما هستند!
حالا اگر به دشمنان Hitman جدید نگاه کنیم، با این که نقشه‌ی بسیار بزرگی در آن وجود دارد، شما خواهید توانست با احمقانه ترین ترفند ها و به سادگی آن ها را از بین ببرید. برای نمونه این ویدیوی خنده دار را تماشا کنید:

زجر کش شدن:

در نسخه چهارم، گاهی شما با شلیک کردن به کسی او را زخمی می‌کردید و او پس از خون ریزی زیاد و ناله های بلند می‌مرد.

ذخیره سلاح ها:

در نسخه چهارم اگر شما تفنگی را همراه خود خارج می‌کردید، می‌توانستید در مراحل بعدی از آن استفاده کنید.

خریدن سلاح و ارتقای آن:

در نسخه های قدیمی تر مثل نسخه اول، شما باید پول کافی را برای خرید سلاح و تیر های آن در مراحل بعدی به دست ‌می آوردید. در نسخه‌ی چهارم نیز، شما قادرید وسایل و اسلحه خود را ارتقا دهید و از انواع گجت ها استفاده کنید.
این در حالی است که سیاست Hitman های جدید بر روی قسمت آنلاین است و در قسمت آفلاین این ویژگی ها را متوقف کرده است.

نقشه زنده:

در نسخه های جدید شما ناظر یک نقشه‌ی زنده و کوچک در پایین صفحه هستید. علاوه بر آن یک نقشه‌ی کامل تر در قسمت منو وجود دارد که البته زنده نیست.
اما در نسخه های سوم و چهارم نقشه های بزرگ بازی زنده بودند و تمام افراد را به همراه نقش آن ها (مثل پلیس، محافظان، اهداف و افراد عادی) را با رنگ های مختلف نشان می‌دادند.

حالت اول شخص:

در نسخه سوم و چهارم شما می‌توانستید با زدن کلید F1 بازی را از نمای اول شخص دنبال کنید.

سقوط از ارتفاع:

با این که بسیار غیر طبیعی طراحی شده بود، اما این قابلیت در نسخه های قدیمی وجود داشت که از لبه‌ی برخی دیوار ها یا از نردبان سقوط کنید و بمیرید.

تصادف با وسایل نقلیه:

این هم مانند سقوط از ارتفاع کمی غیر طبیعی بود. اما گاهی این اتفاق می‌افتاد که خودرو های در حال حرکت شما را زیر بگیرند.

استفاده از جلیقه ضد گلوله:

در نسخه های قدیمی، جان مامور ۴۷ یک مقدار مشخص بود و اگر از ۱۰۰ درصد آن تمام می‌شد، کار تمام بود. در این صورت شما می‌توانستید با پوشیدن جلیقه‌ی ضد گلوله، این مقدار را افزایش دهید ودیرتر از پا دربیایید.
اما در نسخه های جدید، جان مامور ۴۷ یک مقدار مشخص و قابل دیدن نیست و دقیقا معلوم نیست که چه مقدار دیگر دوام می‌آورد. تنها راه تشخیص بد بودن حال ۴۷، خاکستری شدن رنگ محیط است و با گذشت زمان حال او بهتر می‌شود. بنابرین جلیقه ضد گلوله هم چندان قابل معنی کردن نیست.
البته در این یک مورد، من طرفدار ویژگی نسخه جدید هستم!

جان دوباره:

یک ویژگی باحال در Hitman های قدیمی، برگشت مامور ۴۷ پس از مرگ بود. یعنی با این که او به ضرب گلوله از پا درآمده بود، اما با تلاش بازیکن می‌توانست دوباره جانی تازه به دست آورد و ادامه‌ی مرحله را از سر بگیرد. مثلا در نسخه اول در هر مرحله شما دو یا سه بار فرصت مردن داشتید. در نسخه چهارم که از همه بهتر بود، شما پس از تمام شدن جان ۴۷ و قرمز شدن صفحه، کافی بود به سر سه نفر از افراد مسلح شلیک کنید تا دوباره به بازی برگردید.

حمله مردم عادی به شما:

قشنگ ترین صحنه در Hitman Blood Money آن جایی است که یک تنفگ روی زمین افتاده و دیگران از قاتل بودن شما اطلاع پیدا کرده‌اند. این جاست که یکی از مردم عادی آن تفنگ را برداشته و شما را گلوله باران می‌کند.

تاثیر اخبار و روزنامه ها در مراحل:

در نسخه چهارم اگر شما نتوانید به خوبی هویت خود را مخفی نگه دارید و اصولا کار را تمیز انجام ندهید، شناسایی خواهید شد و روزنامه ها درباره شما می‌نویسند و حتی عکس تان را منتشر می‌کنند. در این صورت در مراحل بعدی، افراد شما را خواهند شناخت و کار تان بسیار سخت خواهد شد.

سلاح فوق سنگین:

یکی از عجایب این بازی، وجود یک مسلسل فوق سنگین در نسخه اول است که شما با در دست گرفتن آن بسیار کند حرکت خواهید کرد.

شلیک دو دستی:

در همه نسخه های Hitman به جز نسخه آخر، شما قادرید دو سلاح کمری را با دو دست گرفته و همزمان شلیک کنید. از آن جایی که این مهارت یکی از خاص ترین ویژگی های مامور ۴۷ به حساب می‌آید، تا به امروز بسیاری از پوستر های این بازی را با داشتن این دو Silverballer در دست او می‌بینیم. اما نمی‌دانیم چرا در نسخه های آخر وجود ندارد.

وانمود کردن:

اگر نسخه پنجم این بازی را جز نسخه های قدیمی به حساب بیاوریم، در آن قابلیتی وجود دارد که شما می‌توانید در هر زمان از دست آدم هایی که به شما شک دارند خلاص شوید. با فشردن کلید Ctrl در هر موقعیت و با هر لباسی که باشید، شروع به انجام کاری می کنید تا دیگران چهره شما را نبینند. مثلا لبه کلاه خود را پایین می‌آورید، سر خود را می‌خارانید و یا با یک بیسیم شروع به صحبت می‌کنید.
البته این ویژگی در نسخه های آخر وجود دارد، با این تفاوت که شما در حال حرکت و هر مکان نمی‌توانید این کار را بکنید و باید یک سوژه برای مخفی شدن در اطراف شما وجود داشته باشد.

محدودیت حمل:

تنها در نسخه پنجم است که شما از هر نوع سلاح و وسیله فقط می‌توانید یک مورد را داشته باشید و اگر بخواهید سلاح دیگری را بردارید، مجبورید سلاح دیگر را دور بیاندازید.
اما در نسخه های دیگر و مخصوصا در نسخه های آخر شما قادرید به اندازه‌ی یک کامیون اسلحه، وسیله و هزار مدل خرت و پرت و آشغال با خود حمل کنید. 😂

شلیک کردن به سبک Max Pain:

این قابلیت هم مربوط به نسخه پنجم است که در آن شما می‌توانستید با کند کردن زمان و نشانه گیری افراد تک تک آن ها را در کسری از ثانیه معدوم کنید. این قابلیت به خاطر این که حس بازی را از هدف آن دور می‌کرد، حذف شد. اما به هر حال حس جالبی را به بازیکن می‌داد و خود من به یاد بازی های Max Pain و Sniper می‌افتادم.

در پایان اضافه می‌کنم که گرچه این ویژگی ها دیگر وجود ندارند، اما به هر حال ویژگی های جدید بسیار زیادی به نسخه های جدید اضافه شده که جای خالی این ویژگی ها را پر می‌کنند. از طرفی شاید برخی از این ها به نسخه بعدی این بازی اضافه شود…

اگر ویژگی دیگری در این لیست از قلم افتاده، برای ما در قسمت نظرات بنویسید.

منبع :

وینفون

241 پست
محمد مهدی هوشیار بخش
24mmhb@gmail.com
مطالب مرتبط
در مای نوکیا بخوانید
دیدگاه کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده
برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , , , , ,