Gamescome 2018 را دیگر همه ما به خاطر خواهیم سپرد چرا که جایی بود که در آن ما پس از سال‌ها توانستیم گیم‌پلی عنوان Cyberpunk 2077 را مشاهده کنیم تا ببینیم استودیوی سی‌دی پراجکت رد (CD Project Red) پس از سال‌ها چه آش دهنسوری برایمان درست کرده است. حقیقتا ویژگی‌ها و محتویات این بازی به قدری زیاد است که به راحتی نمی‌توان در یک تریلر گیم‌پلی آن‌ها را نشان داد، حتی اگر ۴۸ دقیقه زمان آن باشد. من امروز برای شما مصاحبه‌ای با فیلیپ وِبِر (Philipp Weber) طراح مراحل این بازی آماده کرده‌ام که در ادامه می‌توانید مشاهده کنید.

پس از E3 2018 رویداد Gamescome مکانی بود که بسیاری از اصحاب رسانه توانستند برای دومین بار گیم‌پلی این بازی را ببینند و با مکانیزم‌ها آن آشنا شوند. عده‌ای از آن‌ها عقیده دارند که حتی با وجودی که برای بار دوم شاهد گیم‌پلی این بازی بودند، اما هنوز هم جزئیات فراوانی وجود داشت که از دید آن‌ها پنهان مانده بود و شهر نورانی Night City هنوز هم چیزهای زیادی برای رو کردن داشت. اما این بار، دومین نمایش از گیم‌پلی Cyberpunk 2077 سوالاتی را در پی داشت که برای روشن شدن برخی مسایل لازم به پاسخ بود. این سوالات از نحوه طراحی بازی گرفته تا حتی سیستم دیالوگ‌های آن متفاوت بودند.

این بازی برای مدتی طولانی در دست ساخت و توسعه قرار دارد و با وجودی که برای اولین بار به طور رسمی در رویداد E3 گذشته از آن رونمایی شد، طرفداران این استودیو و بازی‌هایش را با این سوال مواجه کرد که سی دی پراجکت رد چطور توانسته چنین عنوانی بسازد که حتی کوچک‌ترین جزئیات هم در آن بسیار مهم تلقی می‌شوند. این بازی موضوعات زیادی را مورد بررسی می‌کند که یکی از آن‌ها انسانیت و از بین رفتن آن در سال ۲۰۷۷ است. سالی که زندگی انسان‌ها و رباط‌ها و ماشین‌ها با هم درآمیخته و دوره‌ای تاریک و شوم را به وجود آورده است. قلب Night City دچار تباهی و سیاهی شده و انگار ما باید برای وجود انسانیت و زنده نگه داشتن آن تلاش کنیم.

به همین دلایل هم وبسایت Eurogamer با طراح مراحل این بازی یعنی فیلیپ وبر مصاحبه‌ای انجام داده تا برخی از مسائل و ابهامات این بازی را برطرف کند که من هم امروز این مصاحبه را برای شما عزیزان آماده کرده‌ام. این مصاحبه دقایقی پس از پخش تریلر ۴۸ دقیقه‌ای گیم‌پلی این بازی انجام شده است.

این بازی موضوعات زیادی را مورد بررسی می‌کند که یکی از آن‌ها انسانیت و از بین رفتن آن در سال ۲۰۷۷ است. سالی که زندگی انسان‌ها و رباط‌ها و ماشین‌ها با هم درآمیخته و دوره‌ای تاریک و شوم را به وجود آورده است.

اگر چه من با دیدن یکی از انتخاب‌ها در انتها کمی ناامید شدم اما دیدن دوباره دموی بازی عالی بود. بدون این که چیزی فاش بشود، ما انتخاب مبارزه کردن با یک گروه خلافکار بزرگ را داشتیم، در حالی که وقتی این صحنه را در E3 دیدم، ما مستقیم وارد مبارزه شدیم. اما به جای این که از آنجا رد بشویم، آن‌ها به ما توهین کردند و ما… هر طوری که بود مبارزه با آن‌ها را به اتمام رساندیم. آ‌یا این‌ها واقعا تنها گزینه‌های موجود هستند یا فقط در دمو چنین بود؟

این دمو مربوط به ماموریتی است که در بازی وجود دارد اما ما احتمالا تغییراتی در آن اعمال خواهیم کرد و احتمالا انتخاب‌های بیشتری در اختیار شما قرار خواهیم داد. در نسخه نهایی بازی شما قادر خواهید بود که با بی‌اعتنایی از آنجا رد بشوید. با این حال به عنوان طراح مراحل، زمانی که مبارزه می‌کنید، محتویات زیادی به دست می‌آورید، به مبارزه با باس بازی می‌رسید، اگر تصمیم بگیرید که از آنجا رد بشوید و نادیده بگیرید… پس من دیگر چه چیز جالبی دارم که به شما بدهم؟ کسانی که مبارزه کنند، به باس فایت هم می‌رسند. از نظر داستان سرایی و روایت داستان، اگر او فرد مهمی باشد که هنوز زنده مانده باشد، حدس می‌زنم که دوباره ممکن است در جای دیگری از بازی بازگردد، در حالی که اگر شما او را به قتل برساندید، کارش تمام خواهد شد.

یکی از تغییراتی که در دمو مشاهده شد این بود که شما می‌توانید در نقش شخصیت مذکرِ V هم به بازی بپردازید. دیدن این موضوع برای من جالب بود چون بدون در نظر گرفتن جنسیتی که همیشه با آن از خواب بیدار می‌شوید، به تصویر کشیده شد.

حداقل در این دمو شما همیشه با یک ذات متفاوت از خواب بیدار می‌شوید، بنابراین ما می‌توانیم نشان دهیم که روابط مختلف بخشی از این بازی خواهند بود و بازی‌بازان قادر خواهند بود که انتخاب کنند با چه شخصیتی دوست دارند به بازی بپردازند.

بله درست مانند بخش ساخت شخصیتی که در دقایق اولیه این دمو مشاهده کردیم و نگاهی اجمالی به آن انداختیم. این شخصی‌سازی و ساخت شخصیت قرار است تا کجا پیش برود؟ آیا نسخه‌ای که دیدیم نزدیک به چیزی خواهد بود که در نسخه نهایی این بازی هم خواهیم دید و یا این که شما هنوز گزینه‌های زیادی برای این بخش در نظر گرفته‌اید؟

من فکر می‌کنم که این بستگی به مقصود و غرض ما دارد که می‌خواهیم چه کاری انجام دهیم اما با قاطعیت می‌توانم به شما بگویم که این بخش‌ هنوز هم در دست توسعه قرار دارد. من انتظار دارم که هنوز یک سری تغییرات دیگر هم اعمال شود، چیزهای جالب دیگری اما من می‌توانم بگویم که این بستگی به هدف و مقصود ما دارد که ما می‌خواهیم در نسخه نهایی بازی به شما بدهیم.

من به این دلیل این سوال را کردم که گزینه‌هایی که برای بازی کردن داشتیم بین شخصیت مذکر و مونث قرار گرفته بود و فقط به این دو نوع محدود می‌شد. اگر کسی بخواهد شخصیتی انتخاب کند که دو جنسیتی باشد، چطور آن را به تصویر خواهید کشید؟

می‌دانی، به عنوان مثال در ساخت شخصیت شما می‌توانید این کار را انجام دهید اما خب باید فرم بدن را مونث یا مذکر انتخاب کنید و سپس از فرم بدن مونث یا مذکر گزینه‌هایی انتخاب کنید که تعیین می‌کند شخصیت شما چطور به نظر خواهد رسید.

وقتی که در حال تماشای دمو بودم، متوجه این موضوع نشدم. آیا در حال حاضر آن‌ها با کلمه “مونث” یا “مذکر” نام گذاری شده‌اند؟

من فکر می‌کنم که فعلا همینطور است، ما هم نمی‌دانیم [که آیا قرار است تغییری در این زمینه به وجود بیاید یا خیر]. اساسا ما فقط این را به شما نشان دادیم که می‌توانید در این بازی فرم بدن خود را انتخاب کنید و سپس با ادامه ماجرا به ساخت شخصیت خود ادامه دهید.

به جز مباحث زیبایی شناسی، آیا می‌توان ضمیرهای (لقب) مختلفی انتخاب کرد؟

اگر بخواهم صادق باشم، هنوز نمی‌دانم. چیزی که می‌توانم در این زمینه بگویم این است که این موضوع بخشی از Cyberpunk 2020 بود اما این که در Cyberpunk 2077 دقیقا چطور این کار را انجام می‌دهیم، من هنوز نمی‌دانم. اما شک نداشته باشید که این موضوعی است که ما از آن آگاهی کامل داریم.

می‌دانم که عده زیادی از طرفداران از این موضوع قدردانی و تشکر می‌کنند و بعد از همه این‌‌ها شما شخصیتی دارید که به هیچ جنسیت خاصی محدود نمی‌شود.

خب دقیقا همین طور است. به همین دلیل هم این اسم را انتخاب کردیم چرا که V هم برای مردها قابل استفاده است هم برای خانم‌ها و ما هم فکر کردیم که این می‌تواند گزینه خوبی باشد.

هیمنطور برای افراد دو جنسیتی

بله

یکی دیگر از بخش‌های مهم شخصیت شما در طرح‌ها و الگوهای اولیه، خطر به وجود آمدن روانپریشی حاد است که در دمو هم بدان پرداخته شد. آیا این بخشی‌ از گیم‌پلی در ۲۰۷۷ است؟

خب من قطعا می‌توانم بگویم که این بخشی از دنیای بازی و داستان است. اما از نظر این که چطور روی بازی‌باز تاثیر گذار خواهد شد، واقعا نمی‌توانم چیزی بگویم. در Cyberpunk 2020 این موضوع بخشی از سیستم گیم‌پلی بود که اگر مورد حمله روانپریشی قرار می‌گرفتید، قطعا به آن دچار می‌شدید و Game Over می‌شدید. این موضوع در بازی ما دقیقا به همین شکل عمل نخواهند کرد چرا که بسیار خسته کننده و اذیت کننده است که مدام Game Over شوید. نمی‌توانم دقیق بگویم که چطور این موضوع را در این بازی انجام می‌دهیم اما روانپریشی حاد قطعا یکی از بخش‌های این بازی است و شما به آن خواهید رسید.

درمورد سوال قبل، آیا پاسخ آن را دارید اما می‌خواهید آن را مخفی نگه دارید و یا این که هنوز در حال تصمیم گیری درمورد آن هستید و دارید فکر می‌کنید که چطور آن را پیاده سازی کنید؟

ما جوابی برای این سوال داریم اما من فکر می‌کنم که ما هنوز در مرحله‌ای قرار داریم که درمورد راه‌های مختلفی که می‌توانیم از آن استفاده کنیم، در حال فکر کردن هستیم. ما یک ایده داریم اما در کجای دنیا ایده‌ها به همین سادگی پیاده سازی و اجرا می‌شوند؟

بسیار خسته کننده و اذیت کننده است که مدام Game Over شوید. نمی‌توانم دقیق بگویم که چطور این موضوع را در این بازی انجام می‌دهیم اما روانپریشی حاد قطعا یکی از بخش‌های این بازی است و شما به آن خواهید رسید.

بازی‌های زیادی مربوط به آینده وجود دارد که با روانپریشی در ارتباط هستند و به گونه‌ای به آن می‌پردازند و یا این که حتی برای نقش منفی بودن در بازی در تلاش‌اند. کم‌تر به وقایع غیر انسانی می‌پردازند. تمرکز Cyberpunk 2077 روی چه چیزی معطوف شده است؟

من فکر می‌کنم که در حقیقت بازی ما روی هر دو موضوع تمرکز دارد. بازی Cyberpunk ما کل شهر Night City را در اختیار دارد. این شهر جایی است که Cyberpunk 2020 در آن جریان داشت و ما هم همه آن‌ها را به ۲۰۷۷ منتقل کردیم. همه آن ویژگی‌ها بخشی از Cyberpunk هستند بنابراین ما نمی‌توانیم آن‌ها را نادیده بگیریم. Cyberpunk به عنوان یک سبک، همیشه سیاسی بوده است؛ از نظر این که همیشه عده زیادی فرد برجسته و به قول معروف کله گنده در راس جامعه قرار دارند و عده بسیار بسیار زیادی در پایین آن. شما هم یکی از همان افراد پایین هستید. بنابراین داشتن همکاری و مشارکت برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است تا درمورد این صحبت کنیم که چطور آن‌ها جامعه و آینده آن را شکل می‌دهند.

اما بخش فردی هم برای ما اهمیت دارد. این که وقتی فرم بدن خود را تغییر می‌دهید، چطور هنوز انسان هستید. به گروه خلافکار درون دمو نگاه کنید که تمام هدفشان این است که انسانیت خود را از دست بدهند و تبدیل به ماشین بشوند. ما در هر مرحله‌ای در حال سعی و تلاش برای ایجاد چنین فضایی هستیم و از آنجایی که همیشه در بازی می‌توانید انتخاب کنید که چطور با آن‌ها رو به رو شوید، هم می‌توانید انتخاب کنید که با چنین افرادی مبارزه کنید و هم این که شبیه به آن‌ها بشوید.

یکی دیگر از بخش‌های فانتزی بزرگ سایبرپانک netrunning است. تا چه حد به بازی‌بازان اجازه استفاده از آن را در بازی می‌دهید؟

ما یک سیستم کلاس روان برای شما داریم تا انتخاب کنید چه مهارت‌های را می‌خواهید. بنابراین نباید از همان ابتدا netrunner را انتخاب کنید اما می‌توانید آن مهارت‌ها را در درخت مهارت خود باز کنید و استفاده کنید. اگر مهارت‌های تکنولوژیک می‌خواهید هم می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید. اگر می‌خواهید بگویید که “خب من می‌خواهم Cyberpunk را فقط با netrunner بازی کنم” باید همه مهارت‌ها خود را آنجا خرج کنید. ما می‌خواهیم به گونه‌ای مراحل را طراحی کنیم که شما احساس کنید بیشتر به عنوان netrunner در حال انجام این بازی هستید. این روش به این شکل نیست که به جای این که با لگد یک در را باز کنید، آن را هک کنید، خیر. ما در تلاشیم تا آن را جالب و سرگرم‌کننده طراحی کنیم پس netrunner یک روش بسیار متفاوت دارد.

جالبی netrunner این جا است که آن‌ها می‌توانند از جادویی شبیه به شبکه استفاده کنند. زمانی که برای اولین بار به شبکه جایی که در آن قرار دارید، وارد می‌شوید، به محض این که وارد آن شوید، قابل کنترل خواهید بود. اگر آنجا تسهیلات امنیتی وجود داشته باشد، نباید نگران تیرباران‌ها باشید. شما می‌توانید آن‌ها به سمت دشمنان خود قرار دهید و در حالی که راحت لم داده‌اید، تیربار دشمنان شما را از بین ببرد. پس از این روش می‌توانید به جالبی این بخش برسید. اما چیزی که در این موضوع برای ما بسیار اهمیت دارد این است که ما نمی‌خواهیم به موقعیتی برسیم که بگوییم netrunner کسی است که نمی‌تواند مبارزه کند. ما می‌خواهیم به شما به عنوان یک netrunner قابلیت‌های جالبی ببخشیم. پس اگر قرار بر مبارزه باشد، شما می‌توانید از این مهارت‌ها به شیوه‌های جالبی استفاده کنید.

به طور کلی چقدر به بازی‌بازان این اجازه را می‌دهید که از مهارت‌هایشان در این بازی استفاده کنند؟

خب در عناوین نقش آفرینی Pen & Paper افرادی وجود دارند که ظاهر خود را دائما تغییر می‌دهند تا این که شبیه به اژدها بشوند. این چیزی است که انجام دادنش برای ما بسیار سخت است… اما تا جایی که ممکن باشد پیش می‌رویم و تلاش می‌کنیم. مثل گروه خلافکاری که در دمو وجود داشت. شما افرادی را می‌بینید که کل بدنشان و یا قسمتی از آن جایگزین شده و مصنوعی است، افرادی که به هیچ وجه شبیه به انسان نیستند.

خب در عناوین نقش آفرینی Pen & Paper افرادی وجود دارند که ظاهر خود را دائما تغییر می‌دهند تا این که شبیه به اژدها بشوند. این چیزی است که انجام دادنش برای ما بسیار سخت است… اما تا جایی که ممکن باشد پیش می‌رویم و تلاش می‌کنیم.

شما گفتید که کل Night City در این بازی وجود دارد. چطور قرار است شما تنوعی که در سری فانتزی The Witcher به وجود آورده بودید را به یک منطقه شهری ایزوله شده بیاورید؟

دمویی که نشان داده شد اولین مرحله بازی نبود اما در جایی نزدیک به ابتدای بازی جریان داشت که همه آن در یک بخش از شهر به اسم Watson در جریان بود. ما می‌خواهیم شما را به دور و اطراف شهر بکشانیم و Watson هم یک منطقه چندفرهنگی است که اقوام مختلفی با آداب و رسوم مختلف در آن زندگی می‌کنند و پیش از این که ما شما را به مناطق دیگری از شهر ببریم، چند مرحله نخست بازی را باید در آنجا سپری کنید. شهر کاملا آزاد و باز است. بنابراین می‌توانید به هر جایی که خواستید بروید اما ما می‌خواهیم این داستان سرایی خطی را در برابر شما قرار دهیم که دنبالش کنید بنابراین زمانی که از یک شاخه جدا شوید و به سمت شاخه دیگری بروید، برخی از اسامی و مفاهیم را فرا خواهید گرفت. این یک تعادل برای بازی‌بازان جدید است تا به همراه طرفداران Cyberpunk 2020 از آن لذت ببرند.

این یک شهر cyberpunk است بنابراین پس نواحی مختلف بسیار با یکدیگر متفاوت هستند. بخش‌های چندفرهنگی وجود دارد که در آن‌ها احساس می‌کنید کاملا از بخش دیگری از شهر که دارای آسمان خراش‌های زیادی است، متفاوت است و یا منطقه  District Pacifica که توسط باندها و گروه‌های خلافکاری اداره می‌شود و اسکلت ساختمان‌ها به وضوح دیده می‌شود. این یک شهر واقع‌گرایانه است… من نمی‌توانم جزئیات کاری که می‌خواهیم انجام دهیم و یا این که این شهر چگونه به نظر می‌رسد را بگویم اما قطعا در Cyberpunk مناطقی وجود دارد که در آن‌ها ساختمانی وجود ندارد، جمعیتی به چشم نمی‌خورد و یا جاهای مختلف دیگری که می‌توانیم نشان بدهیم.

پس زمانی که به دیوار شهر یا مرز آن می‌رسیم، می‌توان بیشتر هم پیشروی کرد؟

هنوز می‌توانید کمی پیش بروید… خب نه زیاد، فقط کمی می‌توانید پیشتر بروید اما برخی مناطق محدودیت کم‌تری دارند و برخی دیگر بیشتر. البته محدودیت‌هایی هم در برخی از نقاط آن وجود دارد که طبیعی است، اما این مناطق مناطق شهری نیستند.

منبع :

EUROGAMER

910 پست
عرفان رحیمی صادق
مطالب مرتبط
تبلیغات
دیدگاه کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده
برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , ,