_ایکس باکس و گیمینگ پنل جدید

نقد و بررسی The Dark Pictures: Man of Medan بهتر است داستان‌های ارواح را باور کنید...

عنوان Until Dawn که توسط تیم سازنده‌ی استودیوی Supermassive Games ساخته شده بود، یک عنوان مولتی پلیر نبود اما با این حال من و دوستانم این بازی را مثل یک عنوان مولتی پلیر بازی می‌کردیم. همه‌ی ما کنار هم روی کاناپه می‌نشستیم، چراغ‌ها را خاموش می کردیم و با هم این بازی را انجام می‌دادیم. یکی از ما شخصیت بازی را از روی نمایشگر هدایت می کرد اما انتخاب‌ها را همه‌ی ما با هم به صورت گروهی انجام می‌دادیم. 

این کار باعث می‌شد که کنترلر دائم میانمان رد و بدل شود. دوران بسیار خوب و دلچسبی بود که مدت زیادی از آن گذشته. هر زمانی که من و دوستانم دور هم جمع می‌شدیم، من واقعا همیشه آرزو می‌کردم که ای کاش هر چه زودتر دوباره با هم این بازی را انجام دهیم. حالا مشخص شده که ظاهرا من تنها کسی نبودم که این کار را می‌کردم و دوست داشتم یک بازی ترسناک را در کنار دوستانم بازی کنم که هر کدام از ما در آن نقش یکی از شخصیت‌های بازی را ایفا می‌کنیم چرا که Supermassive Games در بازی بعدی خود دقیقا تصمیم گرفته همین کار را انجام دهد و این امکان را در اختیار همه بازی‌بازان قرار دهد تا از بازی کردن یک عنوان ترسناک در کنار دوستان خود لذت ببرند. Man of Medan درست همان عنوانی است که من و دوستانم دوست داشتیم تجربه کنیم تا برای زنده نگه داشتن هر یک از شخصیت‌هایی که خودمان کنترل آن‌ها را بر عهده داریم، نهایت سعی و تلاش خود را به کار بگیریم.

Man of Medan کمی از Until Dawn متفاوت است. این بازی اولین قسمت مجموعه سریالی بازی‌های The Dark Pictures است که مجموعه‌ای از تعدادی بازی کوتاه‌تر است که هر یک از آن‌ها به صورت مستقل از قسمت قبلی خود عرضه می‌شوند و از مجموعه‌های کلاسیک ترسناک زیادی از جمله The Twilight Zone، کاری از Edgar Allan Poe، و Scary Stories to Tell in The Dark و همینطور Tales from the Crypt الهام گرفته شده است. نیت و مقصود این مجموعه هم به طور کلی این است که هر یک از قسمت‌های این سری تجربه متفاوتی از یک داستان ترسناک در اختیار بازی‌بازان قرار دهد. کشتی Man of Medan که از کشتی افسانه‌ای Ourang Medan در دنیای واقعی الهام گرفته شده است که به قول معروف یک کشی ارواح است که توسط آن‌ها تسخیر شده که تحت شرایط مرموزی در اواخر دهه ۱۹۴۰ با تمام خدمه خود به طور مشکوکی ناپدید شد. حال Man of Medan از این منبع الهام گرفته تا ایده‌ی کشتی ارواح را پیاده سازی کند که مورد تهاجم و حمله خدمه قبلی خود قرار گرفته است.

Man of Medan یک بازی کوتاه است که شما می‌توانید کل داستان آن را در یک پیشروی در مدت زمان تقریبا ۶ ساعت به پایان برسانید و یک دور آن را انجام دهید اما قابل توجه‌ترین نکته درمورد این بازی و سایر عناوین مجموعه The Dark Pictures تعداد انتخاب‌هایی است که در برابر شما قرار داده می‌شود و این که این انتخاب‌ها چطور تاثیرات شگفت انگیز خود را روی داستان و ادامه این بازی به ما نشان می‌دهند و گیم پلی که در اختیار شما قرار داده شده است را به کلی دگرگون می‌کنند.

داستان این بازی ماجراجویی چند جوان به نام‌های Alex، یک دانشجوی پزشکی، Julia، دوست دختر پولدار او، Conrad، دوست نزدیک Julia و Brad، دوست اجتماعی بی دست و پای Alex و همینطور Fliss، کاپیتانِ قایقی که این چند نفر اجاره کرده‌اند را دنبال می‌کند. این چند جوان وارد این ماجراجویی شده‌اند تا برای انجام یک کار تحقیقاتی به دنبال بقایا و آثار باقی مانده‌ی هواپیمای نجاتِ غرق شده از دوران دهه ۱۹۴۰ میلادی بگردند. بدیهی است که اوضاع و داستان بازی کم کم بسیار پیچیده‌تر و جذاب‌تر از این خواهد شد اما من بیش از این چیز دیگری را بدون این که داستان بازی لو داده شود، نمی‌توانم توضیح دهم. این بازی واقعا تجربه‌ای است که شما هرچه بیشتر برای تجربه کردن آن تمایل داشته باشید، باید کم‌تر درمورد آن بدانید و بدون هیچ ذهنیت خاصی وارد گیم پلی آن شوید. Man of Medan یک داستان ارواحِ خوب است که به بهترین شکل از آب درآمده است که اگر بدون داشتن کوچک‌ترین اطلاعات ممکن از داستان آن وارد بازی شوید، این جمله را واقعا با گوشت و پوست خود درک می کنید که چه داستان ترسناک جذابی برابر شما قرار داده شده است. درست مانند Until Dawn، در این بازی هم هر از چند گاهی میان شخصیت‌های مختلف این بازی سوییچ می‌کنید که همه آن‌ها قابل بازی کردن هستند. این که چه کسی زنده می‌ماند، چه کسی جان خود را از دست می‌دهد و جزئیاتی درمورد این که اوضاع به شکل پیش خواهد رفت و شرایط به چه گونه‌ای خواهد شد، همه و همه کاملا به خود شما بستگی دارد.

Man of Medan یک بازی کوتاه است که شما می‌توانید کل داستان آن را در یک پیشروی در مدت زمان تقریبا ۶ ساعت به پایان برسانید و یک دور آن را انجام دهید اما قابل توجه‌ترین نکته درمورد این بازی و سایر عناوین مجموعه The Dark Pictures تعداد انتخاب‌هایی است که در برابر شما قرار داده می‌شود و این که این انتخاب‌ها چطور تاثیرات شگفت انگیز خود را روی داستان و ادامه این بازی به ما نشان می‌دهند و گیم پلی که در اختیار شما قرار داده شده است را به کلی دگرگون می‌کنند. این امر بیش از هر چیز دیگر روی فرم دیالوگ‌های این بازی تاثیر گذار است و نحوه تعامل و برقراری ارتباط هر یک از شخصیت‌های این بازی را با یکدیگر مشخص می‌کند که در نهایت صفت‌ها و خصوصیاتی که برای هر یک از شخصیت‌ها ساخته می‌شود، نحوه‌ی دیالوگ گفتن آن‌ها را تغییر خواهد داد. به عنوان مثال اگر شما با یکی دیگر از شخصیت‌های این بازی که دچار دریازدگی شده است، رفتار خوب و مهربانی داشته باشید، این کار رابطه شما با این شخصیت را تغییر خواهد داد. به طور کلی نشان دادن واکنش مثبت به عواطف و احساسات هر یک از شخصیت‌ها باعث به وجود آمدن رابطه‌ای میان شما و او خواهد شد. حتی مکالمات ساده که یکی از شخصیت‌ها از شما نصیحت یا راهنمایی می‌خواهد، بعدا می‌تواند باعث به وجود آمدن موضوعات متفاوت جدیدی در پلات داستانی بازی شود. همچنین تصمیماتی که ممکن است در ظاهر و در برخورد اولیه شما با آن‌ها شخصی به نظر برسند، می‌توانند بعدا نقش خودشان را بروز دهند و ابعاد گسترده‌تری به شما نشان دهند. من تمام سعی خودم را می کنم که تا جای ممکن چیزی را اسپویل نکنم اما تصمیمات بسیاری زیادی در Man of Medan وجود دارد که باید بگیرید که تقریبا همه‌ی آن‌ها مهم هستند و هیچ تصمیم کم اهمیتی در این بازی وجود ندارد.

هر چه موقعیتی که در آن قرار دارید، وحشتناک‌تر و سخت‌تر باشد، فشار دادت دگمه‌های مورد نظر هم سخت‌تر است که باعث می‌شود شما در موقعیت‌هایی قرار بگیرید که به معنی واقعی کلمه دشوار هستند و شاید جان سالم از آن‌ها به در نبرید. این موقعیت‌ها زمانی سخت‌تر می‌شوند که شما می‌دانید امکان بازگشت به هیچ یک از این صحنه‌ها با بارگذاری مجدد و برگشت به قبل وجود نخواهد داشت و این تنها شانس شما برای بقا و حفظ جانتان است.

این ویژگی در اعمال و رفتاری که شما خارج از مکالمات بازی انجام می‌دهید نیز به کار برده شده است. درست مانند اکثر بازی‌هایی که چنین سبک و سیاقی دارند، صحنه‌های اکشن Man of Medan نیز نیازمند واکنش سریع شما هستند چرا که به سرعت رخ می‌دهند. شما برای انجام دادن چنین کارهایی باید زمانی که لحظه‌ی انجام دادن کاری فرا می‌رسد و یا این که باید به سمت خاصی شروع به حرکت کردن یا دویدن کنید، به موقع دگمه مورد نظر را فشار دهید و یا برای انجام دادن هر کار، به موقع این کار را انجام دهید. تقریبا همه آن‌ها محدودیت زمانی دارند که اشتباه فشار دادن یک دگمه و یا دیر جنبیدن شما باعث خراشیدگی و زخم‌های سطحی روی بدن شخصیت‌ها خواهد شد و یا حتی موجب مرگ آن‌ها می‌شود. حتی یک سری موقعیت دیگر هم در این بازی وجود دارد که هیچ کاری نکردن، بهترین پاسخ ممکن به این شرایط است. بازی قصد گول زدن شما را ندارد و به همین علت هم کارهای زیادی برای انجام دادن در زمان کوتاه وجود دارد که شما باید سریع تصمیم‌ گیری کنید چرا که به راحتی می‌توانند شما یا شخصیت مورد علاقه شما را روی لبه تیغ قرار دهد که هر لحظه امکان از دست دادن جان او وجود دارد. حتی یک سری مکانیزم‌ها برای حفظ خونسردی و آرام بودن در شرایط سخت و دشوار وجود دارد که از شما می‌خواهد به موقع دگمه‌های خواسته شده را فشار دهید که در عین حال ضربان قلب شخصیت شما نیز باید آرام باقی بماند تا از وحشت زدگی جلوگیری شود و شما جان سالم از این موقعیت به در ببرید. هر چه موقعیتی که در آن قرار دارید، وحشتناک‌تر و سخت‌تر باشد، فشار دادت دگمه‌های مورد نظر هم سخت‌تر است که باعث می‌شود شما در موقعیت‌هایی قرار بگیرید که به معنی واقعی کلمه دشوار هستند و شاید جان سالم از آن‌ها به در نبرید. این موقعیت‌ها زمانی سخت‌تر می‌شوند که شما می‌دانید امکان بازگشت به هیچ یک از این صحنه‌ها با بارگذاری مجدد و برگشت به قبل وجود نخواهد داشت و این تنها شانس شما برای بقا و حفظ جانتان است. Man of Medan یک بازی سخت و قوی با تنش‌ها و ترس‌های واقعی و حقیقی است طوری که من در جایی از این بازی دیگر دست از بازی کردن برداشتم چون واقعا وحشت کرده بودم و ترس سراسر وجود مرا فرا گرفته بود. انجام دادن این بازی در نیمه شب و افکار پریشان بع از آن هم چندان بی تاثیر نبود. این که یک بازی بتواند مرا به وحشت بیاندازد، کار ساده و رایجی نیست اما Man of Medan واقعا این کار را کرد.

همانطور که پیش از این اشاره کوتاهی کرده بودم، شما می‌توانید به صورت co-op هم این بازی را انجام دهید که واقعا یکی از بهترین ویژگی‌های این بازی است. این کار به دو شیوه مختلف قابل انجام است. حالت Movie Night به شما اجازه می‌دهد که به صورت محلی تا پنج بازیکن دیگر را در این ماجراجویی با خودتان همراه کنید و کار هدایت و کنترل هر یک از شخصیت‌ها را به عهده یکی از افراد قرار دهید. من این کار را با یکی از دوستان نزدیک خودم انجام دادم که واقعا با هم همه جا را به خاک و خون کشیدیم. ما این کار را در Until Dawn هم انجام داده بودیم اما این بار خود بازی این ویژگی را در اختیار ما قرار داده بود و ما نیازی نداشتیم که دائم کنترلر را میان خودمان رد و بدل کنیم که به خوبی هم کار می‌کرد و نتیجه خوبی داشت. از طرفی دیگر بخش دیگری به اسم Shared Story در اختیارمان قرار داده شده است که به شما اجازه می‌دهد همین کار را به صورت آنلاین انجام دهید ولی فقط با دو بازیکن قابل انجام دادن است. هر دوی این بخش‌ها لحظات بسیار جذاب و دلچسبی برایتان فراهم خواهند کرد و من واقعا پیشنهاد می‌کنم که اگر امکانش را دارید، به همین شکل بازی را انجام دهید.

The Curator هم یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که در این بازی به کار برده شده است. اگر می‌پرسید که کار او چیست، او یک مرد مشکوک است که داستان شما را مدام ضبط می‌کند و بعد از موقعیت‌های کلیدی به شما بازخورد می‌دهد و راهنماییتان می‌کند. این امر درمورد کالکتیبل‌های بازی نیز همینطور است که اطلاعاتی درمورد این که چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است، در اختیار شما و شخصیت شما قرار خواهند داد و به شما کمک خواهند کرد تا به عنوان یک بازیکن تصمیمات بهتر و عاقلانه‌تری از روی آگاهی بیشتر بگیرید که احتمالا در حفظ جان شخصیت شما تاثیر بسیار زیادی خواهند داشت.

بدون توجه به این که چطور Man of Medan را بازی کنید، قطعا دوست دارید بیش از یک بار این کار را انجام دهید تا فقط ببینید اوضاع چطور می‌تواند تغییر پیدا کند و اگر فلان تصمیم را در فلان بخش بازی تغییر دهید، چه عواقبی در پی خواهد داشت و داستان بازی چه شکلی پیدا خواهد کرد. این بازی فراموش نشدنی است. انجام دادن تصیماتی که خوب و ایده‌ آل به نظر می‌رسند، کار ساده‌ای است اما ممکن است همه چیز ناگهان دگرگون و وارونه شود و نتیجه عکس از چیزی که انتظار داشتید داشته باشد. هم به خاطر این که ممکن است شما یک تصمیم سریع را از دست داده‌ باشید و هم به خاطر این که دچار سوتفاهم در فهم موقعیت شدید و برداشت اشتباهی از آن داشته‌اید. بازی با به وجود آوردن یک سری تفکرات اولیه قبل از صحنه‌های مهم، سعی دارد به شما کمک کند که این کار با پیدا کردن تصاویر مختلفی که در سراسر محیط بازی پراکنده شده‌اند، به درستی انجام دهید و بهترین تصمیم ممکن را برای بقای جان خود بگیرید. درست مانند توتم‌های Until Dawn، این‌ها ایده‌هایی در اختیار شما خواهند گذاشت که نشان می دهند اتفاق بعدی ممکن است چه چیزی باشد و بعد از این قرار است چه اتفاقی رخ دهد یا این که شما چه کاری نباید کنید. این صحنه‌ها چیزهایی بیشتر از یک فلش بک هستند اما اگر متوجه شوید که سعی دارند چه چیزی به شما بگویند، می‌توانند کمک بزرگی به شما کنند تا جان شخصیت خود را حفظ کنید. The Curator هم یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که در این بازی به کار برده شده است. اگر می‌پرسید که کار او چیست، او یک مرد مشکوک است که داستان شما را مدام ضبط می‌کند و بعد از موقعیت‌های کلیدی به شما بازخورد می‌دهد و راهنماییتان می‌کند. این امر درمورد کالکتیبل‌های بازی نیز همینطور است که اطلاعاتی درمورد این که چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است، در اختیار شما و شخصیت شما قرار خواهند داد و به شما کمک خواهند کرد تا به عنوان یک بازیکن تصمیمات بهتر و عاقلانه‌تری از روی آگاهی بیشتر بگیرید که احتمالا در حفظ جان شخصیت شما تاثیر بسیار زیادی خواهند داشت. حتی برخی از چیزها مثل یک چاقو ممکن است گزینه‌های مختلفی در لحظات حساس و مهم بازی برای شما به وجود بیاورد که حتما باید پیدایشان کنید. ممکن است Man of Medan یک بازی کوتاه باشد، اما نهایت هوشیاری شما را می‌طلبد و شما را به تفکر وا می‌دارد که فقط ارزش تکرار این بازی را افزایش می‌دهد.

زمانی که بخش پیشفرض بازی، به اسم Theatrical Cult را به اتمام برسانید، می‌توانید وارد بخش Curator’s Cult شوید که یک سری تغییرات اساسی پیدا خواهد کرد. اگر این برایتان کافی نیست، می‌توانید ویژگی‌های ویژه بازی را نیز تجربه کنید که جزئیاتی از کار قابل ملاحظه‌ای که درمیان مجموعه‌های وحشتناک انجام شده است در اختیار شما قرار خواهد داد که شامل مصاحبه‌ای با Shawn Ashmore نیز خواهد شد که یکی از بازیگرهای برجسته‌تر و معروف‌تر این بازی تلقی می‌شود. اگر Man of Medan را فقط یک بار بازی کنید، ممکن است بازی کوتاهی برایتان به نظر برسد اما چیزهای زیادی در آن وجود دارد که شاید هنوز برایتان ناشناخته باقی مانده است که برای شما فراهم شده تا اغلب چیزهایی که در اختیار شما قرار می‌دهد را تجربه کنید.

این گونه کنترل‌ها باعث می‌شود گاهی مشکلاتی از قبیل عدم دسترسی راحت به اشیاء فراهم نباشد و شما برای دستیابی به آن‌ها یا باید بسیار به آن ها نزدیک شوید و یا شخصیت خود را چند بار عقب و جلو ببرید تا بتوانید شی مورد نظر را مثلا از روی زمین بردارید. از آنجایی که Man of Medan نیز به دنبال همین بازی‌ها از زاویه دیدِ دوربین ثابت استفاده می‌کند، باعث می‌شود وقتی که ناگهان زاویه دوربین خود به خود تغییر می‌کند، شما به سمت مسیری هدایت شوید که نمی‌خواستید بروید و باید دوباره برگردید و شاید باز هم با همین مشکل رو به رو شوید.

تنها مشکل بزرگی که ممکن است عده زیادی از بازی‌بازان با Man of Medan پیدا کنند، کنترل‌های آن است اما خود من به شخصه هیچ مشکلی با این موضوع نداشتم و کنترل‌های بازی برایم کار سخت و اعصاب خورد کنی نبود که برخی می‌گویند. به هر حال مجموعه‌ها و بازی‌های سینمایی همیشه از چنین مشکلاتی رنج می‌برده‌اند و کنترل یکی از بزرگ‌ترین ایراداتی بود که به این گونه از بازی‌ها وارد شده است. درست مانند آثار David Cage که خیلی‌ها بیشتر آن‌ها را فیلم‌های تعاملی می‌دانند تا یک بازی رایانه‌ای. چون عقیده دارند که در یک بازی ویدیویی، گیمر باید کنترل کاملی روی شخصیت خود و حرکات او داشته باشد وگرنه در غیر این صورت هیچ فرقی میان این بازی با یک فیلم نخواهد بود. جدا از تفاوت‌های اساسی فیلم و بازی از نظر سرعت روایت و پرداخت و سایر مسائل، این وجه باعث شباهت‌های زیادی میان این دو شده است. البته این گونه کنترل‌ها باعث می‌شود گاهی مشکلاتی از قبیل عدم دسترسی راحت به اشیاء فراهم نباشد و شما برای دستیابی به آن‌ها یا باید بسیار به آن ها نزدیک شوید و یا شخصیت خود را چند بار عقب و جلو ببرید تا بتوانید شی مورد نظر را مثلا از روی زمین بردارید. از آنجایی که Man of Medan نیز به دنبال همین بازی‌ها از زاویه دیدِ دوربین ثابت استفاده می‌کند، باعث می‌شود وقتی که ناگهان زاویه دوربین خود به خود تغییر می‌کند، شما به سمت مسیری هدایت شوید که نمی‌خواستید بروید و باید دوباره برگردید و شاید باز هم با همین مشکل رو به رو شوید. برخی دیگر از مردم هم ممکن است برای عدم امکان دسترسی به ذخیره سازی‌های قبلی خود از این بازی ناراضی باشند تا در زمانی که اوضاع اشتباه پیش می‌رود، بتوانند دوباره به عقب بازگردند و موقعیت را درست کنند اما اگر راستش را بخواهید، این یکی از ویژگی‌های این بازی است که چاره‌ دیگری ندارد چون ذات این بازی چنین ایجاب می‌کند. شاید این که این را جزو نکات منفی بازی بدانیم به خاطر آن این بازی را سرزنش کنیم، غیر منصافانه باشد چون سازنده‌ها به عمد قصد داشتند به ما نشان دهند که درست مانند زندگی واقعی، هیچ راه برگشتی بعد از انتخاب وجود ندارد و شما هرگز نمی‌توانید به عقب برگردید و اوضاع را تغییر دهید. این خودش یک درس زندگی است. در Man of Medan این انتخاب‌های شما هستند که اهمیت دارند و شما باید حداقل تا دور بعدی بازی خود با آن‌ها و عواقبشان کنار بیایید و زندگی کنید.

ممکن است Man of Medan به اندازه Until Dawn طولانی نباشد اما از ارزش تکرار بسیار بالایی برخوردار است طوری که تقریبا تمام انتخاب‌هایی که در اختیار بازی‌بازان و کاربران خود قرار می‌دهد، اهمیت فراوانی دارند. حالت‌های co-op اضافه شده به این بازی، یک ویژگی استثنایی هستند که به یک فرمول بسیار عالی اضافه شده‌اند. Supermassive Games کار بزرگی انجام داده است که در ازای یک مبلغ منصفانه واقعا تجربه بی نظیری در اختیار شما قرار خواهد داد. الان فقط نیاز دارم که دوستان خودم را دور هم جمع کنم. یک کشتی ارواح در برابر خود داریم که باید فتح شود.

 

نکته: این بازی بر روی پلتفرم رایانه‌های شخصی بررسی شده است.

 

نکات مثبت:

  • داستان و شخصیت‌های جذاب و درگیر کننده
  • عناصر وحشتناک استاندارد و کافی
  • دو نسخه مختلف برای بازی کردن
  • ارزش تکرار بسیار زیاد
  • انیمیش‌ها و افکت‌های خیره کننده
  • بخش co-op بی نظیر به صورت محلی و آنلاین

نکات منفی:

  • کنترل‌ سخت
  • زاویه‌های ثابت دوربین می‌توانند باعث ایجاد مشکلات زیادی شوند
  • برخی از مردم سیستم ذخیره سازی خودکار را دوست ندارند

 

نمره نهایی: ۸ از ۱۰

منبع :

GAMINGBOLT

964 پست
عرفان رحیمی صادق
مطالب مرتبط
تبلیغات
در مای نوکیا بخوانید
دیدگاه کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده
برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , , ,