مصاحبه

روایتی از قلب ردموند: داستان توسعه‌ی Xbox One X [قسمت اول] روایتی جذاب از ساخت قدرت‌مندترین کنسول تاریخ

امروز قصد داریم سفری داشته باشیم به قلب ردموند؛ جایی که مقر اصلی مایکروسافت در آن قرار دارد و داستانی را از پسِ پرده‌ی ساخت قدرت‌مندترین کنسول تاریخ برای شما روایت کنیم. روایتی که درباره‌ی فراز و نشیب‌ها و سختی‌هایی که تیم اکس باکس در مسیر ساخت اکس باکس وان اکس متحمل شده است، سخن می‌گوید و ما را مستقیم به آن برهه‌ی حساس می‌برد. در ادامه برای مطالعه‌ی این مقاله‌ی زیبا و هیجان‌انگیز با تیم کافه اکس باکس وینفون همراه باشید.

مقاله‌ای که در ادامه مطالعه خواهید کرد توسط وب‌سایت WIRED به رشته تحریر در آمده است. در این مقاله ما به سراغ اعضای اصلی‌ تیم اکس باکس می‌رویم که در توسعه‌ی Xbox One X نقش مستقیمی داشته‌اند و از دشواری‌هایی که این تیم برای ساخت این کنسول بر سر راه داشته است با خبر می‌شویم. شما در ادامه می‌توانید ترجمه‌ی این مقاله را در وینفون مطالعه کنید.


پیش‌تر به لطف اسنادی که از بایگانی یک شرکت بـیمه ساکن در سیاتل به دست اصحاب رسانه رسید، از محل دقیق‌ ساکت‌ترین اتاق دنیا با خبر شدیم. گوش انسان می‌تواند تا صدای 0 دسیبلی را نیز بشنود اما سکوتی که در اتاق مورد اشاره حکم فرماست، این عدد را به منفی 20 دسیبل می‌رساند. ” به ساکت‌ترین نقطه‌ بر روی کره‌ی زمین خوش آمدید،” این حرف را روانشناس کوتاه قد و میان‌سالی به من گفت که در بخش دستگاه‌های مایکروسافت کار می‌کند. هنگامی که وارد اتاق شدیم و درب پشتِ سرِ ما بسته شد، ناگهان صداها تغییر کردند. سکوت به قدری بود که به یکباره متوجه صدای گردش خون در سرم شدم. حتی صدای نبض گوش‌هایم را می‌توانستم متوجه شوم. این قضیه به‌قدری عجیب بود که باعث شد قورت‌دادن آب‌دهانم به امری دشوار بدل گردد، گویی فاصله‌ی بین دهان تا معده‌ام فرسنگ‌هاست.

برای رسیدن به این اتاق باید فاصله‌ی زیادی را در ساختمان می‌پیمودیم. تمام این اتاق که توسط شخص Gopal طراحی شده است، به‌نوعی از بقیه اجزای ساختمان 87 جدا می‌شود و به واسطه‌ی 63 فنر غول‌آسا، معلق است. در میان شکاف‌ها نیز هوا وجود دارد و دیوارها نیز بسیار ضخیم طراحی شده‌اند. طراحی این اتاق به گونه‌ای است که اگر یک جت در محوطه خارجی اتاق فرود آید، صدای درون اتاق به سختی بلندتر از صدای صحبت‌کردن یک شخص می‌رسد. گاپول می‌گوید که ” این یک اتاق شناور است”. از پوشش کف اتاق گرفته تا نوری که برای روشنایی محیط در نظر گرفته شده است، همگی کم‌ترین صدای ممکن را از خود منتشر می‌کنند. این اتاق به تنهایی بیش‌از 1.5 میلیون دلار خرج برای مایکروسافت برداشته است.

در این اتاق ساکت گوپال اقدام به اندازه‌گیری مقدار صدای تولیدی سیستم‌ خنک‌کننده رایانه‌ها می‌کند. او می‌گوید: “منبع تغذیه از خود صدا تولید می‌کند. LEDها از خودشان صدا تولید می‌کنند. زمانی که مشغول بازی‌کردن هستید و فن دستگاه مشغول خنک‌کاری است صدا تولید می‌گردد. این‌ها نمونه‌هایی هستند که باعث می‌شود توجه شما به صدای تولیدی بیش‌تر شود. برای اندازه‌گیری این صداها شما باید در سکوت کامل قرار گیرید. اتاقی مانند این اتاق، محیط کاملا کنترل‌شده‌ای را در اختیار شما قرار می‌هد. هر وقت صدایی تولید شود، توسط‌ صفحه‌هایی که در کنارت قرار دارند منعکس می‌گردد. این موضوع باعث می‌گردد تا بازتاب‌های داخلی از بین رود، از این رو اندازه‌گیری‌های ما خالص است.” به لطف اندازه‌‌گیری‌های فوق دقیق، شما می‌توانید به طرز غیرقابل باوری تنظیمات و دستکاری‌های ریزی را در کارتان اعمال کنید.

در ماه‌های اخیر تیم گوپال تنها به یک صدا وسواس نشان دادند؛ صدای کارکرد کنسول بازی. او می‌گوید: ” بازخورد مردم از صدای روشن و خاموش‌شدن اکس باکس وان مثبت بود و ما بازخوردهای خوبی را دریافت کردیم.” او سپس آخرین کنسول مایکروسافت یعنی اکس باکس وان اکس را که بر روی یک میز قرار داشت نشان می‌دهد. او می‌گوید: “من روشنش می‌کنم و تو تفاوتی که وجود دارد را بگو.” او سپس دکمه را فشار می‌دهد و صدای “بیپ” پشتِ سرِ هم تکرار می‌شود. او از من با هیجان پرسید”متوجه شدی؟” او می‌گوید: ” در این 3 صدا، بین زنگ دومی و سومی یک وقفه‌ی 25 میلی‌ثانیه‌ای به وجود می‌آید. ممکنه بگویی که چیکار داریم می‌کنیم ما اما این 25 ثانیه برای سیستم‌ شنوایی قابل تشخیص است و شما متوجه می‌شوید که یک چیز تغییر کرده است. در واقع این حس به شما القا می‌شود که انگار سریع‌تر شده است. این تنها نشانه‌ای برای به رخ کشیدن قدرت و سرعت بیش‌تر اکس باکس است.”

در این تصویر یک آدمک را در کنار اکس باکس وان اکس می‌بینیم که برای آزمایش اصوات در این اتاق ساکت مورد استفاده قرار گرفته است.

در فوریه 2014 که ساتیا نادلا سکان هدایت مایکروسافت را به دست گرفت، بخش اکس‌باکس تنها بخش موفق سخت‌افزاری این شرکت بود. تبلت هیبریدی سرفس RT در آستانه‌ی شکست قرار داشت و ضرر 7 میلیارد دلاری‌ای که خرید نوکیا روی دست مایکروسافت گذاشته بود، باعث اخراج 18000 کارمند از این شرکت گردید. از همین‌رو کم‌کم کسب و کار تلفن همراه مایکروسافت به حاشیه رانده شد و تمرکز این شرکت بر طراحی‌های صنعتی قرار گرفت.

در یک پیاده‌روی کوتاه در راهروهای پر پیچ‌و‌خم ساختمان 87 به بخش “نمونه‌‌سازی” رسیدیم. این‌جا مکانی است که مایکروسافت دستگاه‌های جدید را طراحی کرده و به آزمایش آن‌ها می‌پردازد. Bill Maes که مدیر این بخش است می‌گوید: “هدف من این است که به انجام هرچیزی قادر باشم.” این سالن 20000 متر مربعی با تراش‌های لیزری، دستگاه‌های برش آبی، بُرنده‌ی سیم و قسمت چاپ سه‌بعدی پر شده است که روزانه 300 کار را انجام می‌دهند. بیش‌از 50 نفر در تیم “نمونه‌سازی” کار می‌کنند. قبل از اینکه در سال 2014 این بخش به مکان فعلی منتقل شود، در کنار گاراژ پنهان شده بود. Maes می‌گوید: “تمام کارهایی که ما اینجا در زمینه‌ی طراحی صنعتی انجام می‌دهیم، رنگ‌آمیزی می‌شوند و تراش می‌خورند. در واقع به شکل محصول نهایی در می‌آیند.” اینجا یک ایده‌ی مفهومی می‌تواند در عرض 45 دقیقه از روی کاغذ به محصول نهایی و فیزیکی تبدیل گردد. در میزی که روبروی ما قرار داشت چندین نمونه‌ی اولیه از اکس باکس وان اکس مشاهده می‌شد که روند تکامل مایکروسافت در طراحی این کنسول را نشان می‌داد. هرکدام از این نمونه‌ها یک بهبود ظریف نسبت به نمونه‌ی قبلی خود داشت. طراح ارشد صنعتی، برایان اسپارکس که حدود 5 سال در تیم اکس باکس فعالیت داشته  می‌گوید که ایده‌ی طراحی این کنسول را از مستند کیهان ادیسه‌ای گرفته‌اند منتها قبل از اینکه اکس باکس وان اکس تولید گردد، اکس باکس وان اس وجود داشت که طراحی مینیمالی آن ستایش کاربران را با خود به همراه داشت. به همین دلیل آن‌ها طراحی موفق اکس باکس وان اس را با اندکی تغییر به اکس باکس وان اکس نیز اعمال کردند. اسپارکس می‌گوید: “چشم‌اندازمان برای این کنسول تولید یک جعبه‌ی کوچک بود.” او می‌گوید: با توجه به این موضوع که تقریبا هیچکس کنسول خود را برای حمل کردن نمی‌خرد اما هدف ما این بود که دستگاهی کوچک و سبک را تولید کنیم. برای رسیدن به این هدف نیز باید نگاهی دوباره به سیستم داخلی کنسول می‌انداختیم. او در ادامه می‌گوید: ” این موضوعی است که من افتخار زیادی به آن می‌کنم.”

وقتی اکس باکس وان اکس عرضه‌ی عمومی شود، قدرت‌مندترین کنسول تاریخ پا به عرصه‌ی گیم خواهد گذاشت. پردازنده‌ی سفارشی 2.3 گیگاهرتزی این دستگاه با 8 هسته‌ و 6 ترافلاپس توان گرافیکی از پس هر بازی‌ای به راحتی بر می‌آید.

در گوشه‌ای دیگر از ساختمان 87 من در اتاق باریکی قرار گرفتم. جان موریس، مهندس ارشد بخش انسانی که مردی تقریبا خمیده است، می‌گوید: “برای ما محیط امری مهم در زمان ساخت یک محصول است.” آزمایشگاه او چیزی بینِ یک کلاس زیست‌شناسی و یک استودیو عکاسی است. او می‌گوید که در این آزمایشگاه آن‌ها اقدام به بررسی نحوه تعامل کاربران با محصولات می‌کنند. در حقیقت کار آن‌ها این است که کوچک‌ترین حرکات در دست و بدن افراد را هنگام کار با محصول موردنظر زیر ذره‌بین قرار دهند. سپس او به LEDهای بالای سرش اشاره می‌کند. برطبق گفته‌ی موریس این چراغ‌ها 65000 لوکس نور تولید می‌کنند که رقم بسیاری زیادی است. او می‌گوید: “این‌ها LEDهایی هستند که میشود گرمایشان را حس کرد.” قدرت این چراغ‌ها به قدری زیاد است که به گفته‌ی موریس آن‌ها هر موقع بخواهند می‌توانند در زیر پرتو نور خورشید قرار گیرند. پس از این موضوع او به چراغی که در جلوی اکس باکس وان اکس تعبیه شده اشاره می‌کند. “ما نمی‌خواهیم که این بخش مثل چراغ در شب روشن باشد بلکه می‌خواهم این بخش به اندازه‌ای نور داشته باشد که در روز نیز قابل دیدن باشد.”

در رقابت با سونی، مایکروسافت بر روی دو چیز شرط‌ بسته بود: جزئیات کوچک و ارقام بزرگ. مدیرکل سخت‌افزار اکس‌باکس یعنی Leo Del Castillo درباره‌ی سوراخ‌هایی که برای تهویه دستگاه در نظر گرفته شده است صحبت می‌کند. به گفته‌ی او تیم مهندسی حتی برای این بخش نیز چالش مهندسی‌ای را پشت سر گذاشته است. تیم مهندسی برای تهویه مناسب سخت‌افزار قدرت‌مند این دستگاه مجبور به استفاده از راه‌حلی بود. در ابتدا این سوال مطرح شد که آیا می‌شود فاصله‌ی بین سوراخ‌ها را کم‌تر کنیم تا بتوانیم سوراخ‌های بیش‌تری را بر روی دستگاه قرار دهیم اما پاسخ به این قضیه منفی بود. در حالت عادی ضخامت کم بدنه‌ی دستگاه مانع از انجام چنین کاری می‌شد اما تیم مهندسی تصمیم گرفت راه‌حلی را برای این چالش پیدا کند . بالاخره آن‌ها توانستند بر این مشکل فائق آیند.

دومین موضوع که مایکروسافت اهمیت زیادی به آن داده بود ارقام بزرگ است. سخت‌افزاری که برای اکس باکس وان اکس در نظر گرفته شده است از یک پردازنده‌ی 8 هسته‌ی 2.3 گیگاهرتزی، 6 ترافلاپس توان گرافیکی با نرخ 1172 مگاهرتز، 12 گیگابایت حافظه‌ی رم و 326 گیگابیت برثانیه پهنای باند تشکیل شده است. در بیان ساده می‌توان واژه‌ی قدرت‌مند را برای آن به کار برد اما چقدر قدرت‌مند؟

این سوالی است که در قسمت آینده‌ به پاسخ آن خواهیم پرداخت. در قسمت آینده به سراغ توسعه‌دهندگان بازی می‌رویم تا از توان این کنسول از آن‌ها سوال کنیم. قسمت آینده را به هیچ وجه از ندهید. شما می‌توانید قسمت آینده را فردا راس ساعت17 مطالعه کنید.

دیدگاه خود را راجع‌به قسمت اول این مقاله با ما در میان بگذارید.

منبع : وینفون
417 پست
كيان زرعكانی
او دانشجوی رشته‌ی نرم‌افزار در دانشگاه شهید بهشتی کرج است. به خواندن کتاب‌ها به خصوص رمان‌های ادبی علاقه‌مند است. کدنویسی یکی از تفریحاتش به‌حساب می‌رود و سعی می‌کند اوقات فراغت خودش را صرف یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی کند. کیان اکنون دبیر بخش اکس‌باکس است.
مطالب مرتبط
دیدگاه کاربران
alj
💔 0 پاسخ دهید پنجشنبه 13 مهر 1396

سلام.
یه کانسپت جدید از سرفیس فون تو اوارات دیدم لطفا پوشش بدین

برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , , ,