یک صفحه نمایش ۲۸ اینچی، یک لولای بسیار ویژه و ویژگی‌های دیگری که همه در سرفس استودیو گرد هم آمده‌اند تجربه‌ای را برای هنرمندان و طراحان به ارمغان می‌آورد که مدت‌ها در ذهن خود می‌پرورانده‌اند.

پانوس پانای، مدیر بخش سخت‌افزاری مایکروسافت به یکی از جدیدترین اعضای خانواده سرفس یعنی سرفس استودیو اشاره می‌کند! من که گیج شده‌ام از وی می‌پرسم که منظورش چیست؟ پاسخ می‌دهد که “به آن تکیه بزن” و جمله خود را تکرار می‌کند.

اما من نمی‌خواهم آن کار را انجام دهم، به هر حال شکستن یک رایانه جدید در طول یک مصاحبه چندان خوشایند نیست! بنابراین خود پانای این کار را انجام می‌دهد. مدیر بخش سخت‌افزاری مایکروسافت با دست چپ خود بر روی نمایشگر ۲۸ اینچی سرفس استودیو خم می‌شود و فضای کاری صفحه‌نمایش را در مقابل خود می‌بیند.

پانوس پانای؛ مدیر بخش سخت‌افزاری مایکروسافت

سرفس استودیو که قیمت نسخه پایه آن ۳,۰۰۰ دلار است و بالاترین نسخه آن قیمتی ۴,۲۰۰ دلاری دارد، کاربران عادی را به عنوان بازار هدف پیش روی خود نمی‌بیند. مایکروسافت این دستگاه را استودیو نامیده چرا که هدف آن ارائه تمام ابزارها مورد نیاز به افراد خلاقی چون مهندسین، طراحان، معماران و تصویرسازان است و به آن‌ها توانایی مدیریت و انجام کارهای روزمره‌ را می‌دهد.

مایکروسافت همه ویژگی‌ها و خلاقیت‌های به کار رفته در ساخت و طراحی سایر اعضای خانواده سرفس را در این عضو جدید به کار گرفته است. همچون سایر اعضای خانواده سرفس، استودیو نیز از قلم سرفس حساس به فشار بهره‌مند است. (قلمی که همراه سرفس استودیو عرضه می‌شود، شباهت زیادی به قلم سرفس پرو ۴ دارد که البته نسبت به آن با ارتقا برخی بخش‌های الکترونیکی همراه است)

ابزار جالب دیگری که با استودیو همراه است، یک دایل گرد است که درست بر روی صفحه‌نمایش لمسی دستگاه قرار گرفته و منوهای مختلفی را فراخوانی می‌کند که گرداگرد پایه آن نمایش داده می‌شوند. سرفس دایل نمونه بارز تلاش مایکروسافت برای ترکیب تجریبات دنیای واقعی و دنیای دیجیتال است که با خلاقیت هر چه تمام در این مسیر گام برداشته است.

سرفس استودیو

پانوس پانای هدف ساخته شدن سرفس استودیو را چنین بیان می‌کند:

کاری که با این محصول می‌خواهیم انجام بدهیم این است که شما را بیش از اینکه فردی تولیدکننده باشید به فردی خلاق تبدیل کنیم و تا حد ممکن تولیدکننده و خلاق بودن را به یکدیگر نزدیک کنیم. هنگامی که به میز خود مراجعه می‌کنید، میز شما به یک استودیو تبدیل شده و این همان چیزی است که شما می‌خواستید به آن بازگردید.

پانای بر روی روند توسعه تمام سرفس‌های قبلی نظارت داشته و در سال ۲۰۱۵ به مسئولیت کنترل مهندسی سایر بخش‌های سخت‌افزاری مایکروسافت از جمله هالولنز، اکس‌باکس و گوشی‌های هوشمند نیز رسیده است. پانای فردی پرانرژی و پرتلاش است و عمیقاً به محصولاتی که تیم سرفس بر روی آن‌ها کار می‌کنند و خلاقیت و بهره‌وری واقعی این محصولات ایمان دارد.

رایانه‌ای دیگر؟

هنگامی که به ساختمان ۸۷ در مقر بزرگ مایکروسافت واقع در ردموند مراجعه کردم تا محصول جدید تیم سرفس را ببینم، که پیش از این اندکی در رابطه با آن شنیده بودم. هنگامی که Pete Kyriacou، مدیر تولید سرفس استودیو، دستگاه را از زیر میز کنفرانس بالا آورد، نخستین واکنشی که نشان دادم این بود که “آیا واقعاً دنیا به کی رایانه یکپارچه دیگر نیاز دارد؟” این رده از محصولات در حال حاضر از محبوبیت خوبی برخوردار هستند و برجسته‌ترین محصول این رده آی‌مک اپل است.

پانوس چنین پاسخ داد که چندان تمایلی ندارد که سرفس استودیو را یک رایانه یکپارچه بنامد، من نیز متوجه دیدگاه او شدم. هنگامی که پانای بر روی صفحه‌نمایش استودیو تکیه زد و از قلم سرفس و سرفس دایل در کنار استودیو استفاده کرد، متوجه شدم که سرفس استودیو محدودیت‌هایی را که تا به امروز برای رایانه‌های یکپارچه تعریف شده، کنار زده است. هنگامی که مسیر طولانی طی شده توسط تیم سرفس برای رسیدن به استودیو نهایی را مشاهده کردم، به بررسی این موضوع پرداختم که استودیو چگونه می‌تواند به عنوان جایگزینی واقعی برای آی‌مک‌های اپل که طراحان و هنرمندان مدت‌هاست آن‌ها را به عنوان گزینه پیش‌فرض در نظر دارند، مطرح باشد.

رالف گرون و کیت اسچاک در آزمایشگاه طراحی صنعتی مایکروسافت

صفحه‌نمایشی به عنوان بوم نقاشی

سرفس استودیو از یک پایه بهره‌مند است که صفحه‌نمایش به وسیله دو بازو بر روی آن قرار می‌گیرد، پایه سرفس استودیو سخت‌افزار این دستگاه را در خود جای داده است. اجزایی شامل پردازنده core i7 اینتل، یک پردازنده گرافیکی قدرتمند انویدیا، یک جفت بلندگوی استریو، ۳ فن و یک لوله انتقال گرما برای خنک نگه داشتن دستگاه، همگی درون پایه سرفس استودیو قرار گرفته‌اند. دو بازوی کروم که صفحه‌نمایش ۲۸ اینچی را به پایه متصل می‌کنند، هر کدام تنها ۱۲.۵ میلی‌متر ضخامت دارند. هنگامی که صفحه نمایش در حالت خوابیده قرار دارد، پایه و بازوهای کروم کاملاً زیر صفحه‌نمایش مخفی می‌شوند.

یک نمونه اولیه از لولای سرفس استودیو

رالف گرون، مدیر طراحی صنعتی گروه دستگاه‌های مایکروسافت، چنین بیان می‌کند که به عقیده وی کاربران از موقعیت خوابیده صفحه‌نمایش استودیو برای کارهای دقیق استفاده می‌کنند و سپس از موقعیت ایستاده آن برای مشاهده دقیق کارهای خود استفاده خواهند کرد.

طراحی صنعتی مایکروسفات کیت اسچاک (که یکی از سازندگان لولای منحصربه‌فرد سرفس بوک است) برای من توضیح می‌دهد که چگونه از موقعیت‌های مختلف صفحه‌نمایش در جریان کار خود استفاده می‌کند.

کیت اسچاک در حال استفاده از سرفس استودیو

مگاپیکسل‌ها

شما انتظار دارید که یک رایانه ۳,۰۰۰ دلاری برای هنرمندان و طراحان از یک صفحه‌نمایش در کلاس رتینا بهره ببرد و این موضوع درباره سرفس استودیو صدق می‌کند. اما ساخت پیکسل‌هایی که به طور قابت توجهی کوچک هستند، تنها چالش پیش روی تیم برای ساخت صفحه‌نمایش استودیو نبود.

“نقش صفحه‌نمایش این است که … چیزهایی که شما در زندگی واقعی مشاهده می‌کنید را تا حد ممکن عیناً بر روی صفحه برای شما بازسازی کند.” این جمله از استیون بتهیچ یک کهنه‌سرباز ۱۹ ساله مایکروسافت است که عنوان مدیر تحقیق گروه علوم کاربردی را یدک می‌کشد. همانطور که ممکن است حدس زده باشید، او یک مغز بزرگ دارد. او همچنین یک فرد با شخصیت، بلند قد و با موهای مشکی است! او سریع صحبت می‌کند، اما به نظر من نه به اندازه کافی سریع که بتواند پا به پای مغزش صحبت کند.

بیتیچ می‌گوید استراتژی ما برای صفحه‌نمایش استودیو این بود که به طور کامل با سیستم عامل و برنامه‌های آن هماهنگی داشته باشد و چندان به دنبال ثبت رکورد در بخش سخت‌افزاری صفحه‌نمایش نبوده‌ایم. شاید برجسته‌ترین نمونه این بهینه‌سازی هنگامی بود که تیم سرفس تصمیم گرفت صفحه‌نمایشی در مقیاس واقعی بسازد، به طوری که یک حرف با فونت شماره ۱۲ بر روی صفحه‌نمایش دقیقاً هم‌اندازه با همان حرف بر روی کاغذ چاپ شده باشد. یک قطعه کاغذ ۸.۵ در ۱۱ اینچی واقعی دقیقاً به همان اندازه‌ای است که بر روی صفحه‌نمایش به آن اختصاص داده می‌شود و این یک مزیت بزرگ برای طراحان به حساب می‌آید.

محقق مایکروسافت استیون بتهیچ

هنگامی که بیتیچ و تیم او بر روی مشخصات صفحه‌نمایش سرفس استودیو کار می‌کردند، اپل به تازگی آی‌مک ۲۷ اینچی با صفحه‌نمایش ۵K را رونمایی کرده بود. پس از معرفی آی‌مک با صفحه‌نمایش ۵K بتهیچ به سراغ پانای می‌رود و می‌گوید ما می‌توانیم اپل را با یک صفحه‌نمایش مگاپیکسلی کنار بزنیم و یا اینکه یک صفحه‌نمایش با مقیاس واقعی بسازیم. در ادامه پانای و بیتیچ به توافق می‌رسند که ساخت صفحه‌نمایشی با مقایس واقعی به مراتب مهم‌تر از رقابت بر سر پیکسل‌هاست.

به هر حال رزولوشن و ابعاد صفحه‌نمایش باید از نظر ریاضی تطابق داشته باشند تا صفحه‌نمایش به خوبی وظیفه خود را انجام دهد. صفحه‌نمایش سرفس استودیو در نهایت با رزولوشن ۴.۵K همراه شد. بیتیچ مشخصات صفحه‌نمایش سرفس استودیو را در قالب اعداد چنین برای ما بیان می‌کند که “این صفحه‌نمایش ۱۳.۵ میلیون پیکسل را در اختیار ما قرار می‌دهد که ۱۵. میلیون پیکسل کمتر از آی‌مک اپل است، اما بیش از اندازه کافی است تا پیکسل‌ها دیده نشوند.”

ناپدید شدن رایانه

در طی بازدید از مایکروسافت، شنیدم که سازندگان سرفس استودیو بارها می‌گویند که می‌خواهند قطعه‌ای سخت‌افزاری را بسازند که سازندگان را به کارهای آن‌ها نزدیک‌تر می‌کند. آن‌ها دوست دارند که در مورد “پیکسل‌های شناور”صحبت کنند، به این معنی که فردی که از دستگاه استفاده می‌کند و مشغول کار با صفحه‌نمایش لمسی است به قدری محو صفحه‌نمایش شده و با آن یکی می‌شود که هر مورد دیگری در دستگاه کنار می‌رود یا بهتر از آن ناپدید می‌شود.

گرون و تیم طراحی صنعتی برای رسیدن به این هدف تلاش‌های زیادی کردند. تقریباً هیچ قابی در اطراف صفحه‌نمایش وجود ندارد و در حالی که فرد در حال طراحی بر روی صفحه‌نمایش لمسی است، پایه و لولای کروم پشت صفحه‌نمایش پنهان می‌شود. پایه سرفس تقریباً یکپارچه است، در قسمت پشتی آن درگاه‌های ارتباطی دستگاه قرار دارد و شیار باریکی درست زیر لبه بالایی پایه قرار دارد که شامل دریچه‌های کوچکی هست که نقش خنک‌کننده دارند.

گرون در رابطه با تلاش تیم برای کمتر دیده شدن شیار باریک مورد اشاره، چنین اظهار نظر می‌کنه که:

ما دستگاهی داریم که داخل شیار را رنگ می‌کند و کنتراستی که بین دریچه‌ها وجود دارد را کاهش می‌دهد. طراح ارشد صنعتی تیم اسکولین هفته‌ها را صرف چندین سفر به چین کرد تا اطمینان حاصل شود که رنگ کاملاً درست است و ما کار را به درستی انجام می‌دهیم.

همه این تلاش‌ها یک اثر تجمعی دارند که نتیجه آن در طراحی خاص سرفس استودیو ختم می‌شود. استراتژی مشابهی برای بازوهای کروم که صفحه‌نمایش را نگه می‌دارند اتخاذ شد و طراحان تصمیم گرفتند از کروم استفاده کنند تا بازوها به وسیله انعکاس محیط اطرافشان خودشان را مخفی کنند و کروم در این زمینه بهترین نقش را بازی می‌کند.

سرفس دایل

پانای نسخه آزمایشی کنفرانس خود را ادامه می‌دهد، او یک دایل از جنس آلیاژ آلومینیوم را که به اندازه یک دستگیره رادیویی بزرگ در گیرنده‌های استریو قدیمی است، تولید می‌کند و آن را روی صفحه نمایش لمسی قرار می‌دهد. صفحه‌نمایش لمسی بلافاصله یک منو دایره‌ای را در اطراف محدوده فیزیکی دایل ایجاد می‌کند. سپس او شروع می‌کند به چرخاندن دایل و با برجسته کردن آیتم‌های مختلف منو، بین حالت‌ها و عملکردهای مختلف برنامه بر روی صفحه‌نمایش سویچ می‌کند. در این حین می‌شنوم که کلمه “whoa” از دهانم خارج می‌شود!

این سرفس دایل بود، ابزاری که یک مفهوم کاملاً جدید را برای من تعریف می‌کرد. این ابزار به کاربران امکان می‌دهد تا سویچ کردن بین گزینه‌های مختلف و انتخاب یک گزینه را که به طور معمول با ضربه زدن بر روی صفحه‌نمایش لمسی انجام می‌شوند، به صورت دیجیتالی انجام دهند. در قسمت پایینی دایل یک ماده لاستیکی قرار دارد، بنابراین سرفس دایل بر روی صفحه‌نمایش سر نمی‌خورد و به صفحه‌نمایش لمسی استودیو آسیبی نمی‌رساند. در حالی که تخصص موس اشاره کردن است، دایل طراحی شده است تا به سرعت بین منوها و گزینه‌های مختلف سویچ کند.

پانوس پانای در رابطه با داستان طراحی سرفس دایل می‌گوید:

زمانی که من و پیت در حال طراحی این ابزار بودیم، چشم‌اندازی که برای درازمدت در نظر داشتیم اتصال دنیاهای دیجیتال و آنالوگ و همچنین در ادامه ترکیب این دو بود تا هنگامی که هر جز دیجیتال احساسی آنالوگ را برای کاربر به ارمغان آورد. این ایده که من می‌توانم ابزاری را بر روی صفحه نمایش قرار دهم و مشاهده کنم که با کارکرد خود وارد دنیای من می‌شود و این نظریه که شما می‌توانید این دو جهان را ترکیب کنید بسیار تاثیرگذار است.

به طراحی صنعتی باز می‌گردیم، جایی که کیت اسچاک بر روی یک صندلی طراحی بلند نشسته و در حال استفاده از برنامه Sketchable بر روی سرفس استودیو است. او در دست راست خود قلم سرفس دارد و با دست چپ از سرفس دایلی که در سمت چپ دستگاه بر روی صفحه‌نمایش آرام گرفته است برای تغییر رنگ جوهر و تغییر ضخامت خطوط استفاده می‌کند. تمام آن چیزی که بر روی صفحه‌نمایش می‌بینم خطی است که رنگ آن تغییر می‌کند و ضخامتش تغییر می‌یابد. او به من می‌گوید که در هنگام استفاده از سرفس استودیو برای طراحی، آن‌چنان مجذوب دستگاه می‌شود که ساعت‌ها زمان به سرعت سپری می‌شوند.

بتهیج می‌گوید که:

تمام نکته این بود که ما می‌خواستیم اشیا فیزیکی‌ای داشته باشیم که با اشیاه دیجیتالی تعامل دارند.

داستان طراحی و ساخت سرفس استودیو، داستانی است به بزرگی تمام خلاقیت‌های تیم سرفس که امیدواریم از خواندن آن لذت برده باشید.

منبع :

FAST COMPANY

952 پست
حسین مظفروندی
.:: عاشق خدا ::.
مطالب مرتبط
دیدگاه کاربران
zaryab
💔 0 پاسخ دهید سه شنبه 6 تیر 1396

خسته نباشین مقاله جذابی بود، به خصوص اون قسمت برام شگفت انگیز بود که با خیال راحت پانوس پانای با دست چپ به سرفس استدیو تکیه کرده بود مشغول طراحی شده بود

    حسین مظفروندی
    💔 0 پاسخ دهید سه شنبه 6 تیر 1396

    خواهش میکنم، خوشحالم که خوشتون اومده :))

ss
💔 1 پاسخ دهید سه شنبه 6 تیر 1396

بنظرم مایکروسافت بیش از حد به سرفس استودیو میباله و یجورایی خودش رو در تمجید ها گم کرده…..و این در حالی هست که قراره مک پرو جدید معرفی بشه که از لحاظ سخت افزاری بشدت سرفس استودیو رو ضعیف نشون خواهد داد.
مایکروسافت باید به فکر ارتقاء سخت افزاری سرفیس استودیو باشه وگرنه دوباره پشت سر اپل میمونه.

برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , , , , , ,

دانلود آهنگ جدید

پنل اس ام اس

ارسال پیامک بلک لیست

پنل اس ام اس رایگان

ارسال بلک لیست

کارشناس رسمی دادگستری

طراحی سایت

افزایش ممبر افزایش ممبر تلگرام