_ایکس باکس و گیمینگ پنل جدید

برترین بازی‌های نقش‌آفرینی: قسمت اول

سبک Role-playing Games یا همان نقش‌‎آفرینی یکی از سبک‌های بسیار پر طرفدار در دنیای بازی‎‌های ویدیویی است که از زمان قدیم تا به امروز و طی این سال‌ها علاقمندان زیادی را در سراسر دنیا به خود جذب کرده است. از این رو تصمیم گرفتم در مقاله‌های چند قسمتی، برترین عناوین این ژانر بزرگ و محبوب را برای شما لیست کنم. در ادامه با من در وینفون همراه شوید تا با بهترین‌های این سبک آشنا شوید.

هر ساله تعداد زیادی بازی در این سبک توسط استودیوها و شرکت‌‎های مختلف ساخته و به بازار عرضه شده و با بازخوردهای مختلفی نیز رو به رو می‌‌شوند که ممکن است باعث ارتقای کیفیت و اهمیت آن فرنچایز شوند و یا با شکست همراه شوند. هم‌چنین ممکن است که سازنده‌ای با انتشار یک عنوان نقش‌آفرینی جدید و زیبا، یک فرنچایز محبوب و جذاب نقش‌آفرینی را پایه‌ریزی کند که در طول سال‌ها تبدیل به یکی از بهترین‌ها در این سبک گردد. در این مطلب قصد داریم تا به معرفی فرنچایز و یا بازی برتر در سبک نقش‌آفرینی اعم از ژاپنی و غربی بپردازیم و آن‌ها را برای شما عزیزان معرفی و بررسی کنیم. در این مطلب اساس کار بر پایه فرنچایزها است، ولی در مواردی که یک بازی نقش‌آفرینی آن قدر عالی بوده است که با یک بازی تبدیل به یکی از برترین‌ها شده و احتمال بالایی برای ساخت ادامه آن و تبدیل شدن به یک فرنچایز وجود دارد، آن بازی نیز در لیست قرار داده شده است، و در واقع در این مطلب هم شاهد فرنچایزها و هم شاهد تک بازی‌های مختلف این سبک هستیم. سعی کرده‌ایم که در مورد فرنچایزها اطلاعات مفید و کاملی را مانند سال شروع آن سری و نام اولین بازی و آخرین بازی آن فرنچایز و برترین امتیاز متایی که کسب کرده است و…. برای شما عزیزان مطرح کنیم و به بررسی کلی آن فرنچایز یا تک بازی نیز بپردازیم. بدون مقدمه‌چینی بیشتر به سراغ موضوع اصلی‌مان می‌رویم.

Salt and Sanctuary

  • سازنده: Ska Studios
  • ژانر: نقش‌آفرینی دوبُعدی
  • پلتفرم‌های مقصد: پلی استیشن 4، مایکروسافت ویندوز، ایکس باکس وان، نینتندو سوییچ
  • امتیاز متاکریتیک: ۸۴/۱۰۰

ممکن است در زمینه‌ای مثبت خاص باشید و یا در زمینه‌ای منفی. اما یک چیز ثابت است و آن هم این است که وقتی خاص باشید چه در زمینه مثبت و چه منفی، امضای منحصر به فردی را در اثری که از خود بر جای می‌گذارید فارغ از منفی یا مثبت بودن آن خواهید داشت و با آن شناخته خواهید شد. شاید شما آشنایی با Ska Studio نداشته باشید ولی من از زمانی که در سال ۲۰۱۱ تصاویر عنوان انحصاری ایکس‌ باکس ۳۶۰ به نام The Dishwasher: Vampire Smile را مشاهده کردم بلافاصله مجذوب طراحی مریض‌گونه بازی شدم و متوجه شدم که سازنده این بازی خاص قطعا استودیویی خاص است. به طور کلی من علاقه زیادی به عناوینی دارم که طراحی‌های مریض‌گونه‌ دارد، یعنی موجودات و رنگ‌بندی و کلا طراحی ‌های بازی بسیار عجیب و غریب و خارج از عرف هستند و از نشان دادن زشتی هراسی ندارند. مثلا طراحی باس‌ها و موجودات دارک سولز یا بلادبورن را در نظر بگیرید، این موجودات شبیه به هیچ موجود آشنا و تکراری در دنیا و در بازی‌های ویدیویی نیستند و همگی حالتی خارج از عرف و دفرمه دارند. عناوینی که چنین طراحی‌هایی دارند گویی از ذهن شخصی که به طرز نبوغ‌آمیزی مریض است سرچشمه گرفته‌اند. عنوان The Dishwasher: Vampire Smile نیز دقیقا چنین حال و هوایی داشت و نام این استودیو را در ذهن من حک کرد. علاقه من زمانی به این استودیو بیشتر شد که سال ۲۰۱۳ عنوانی ساختارشکن و بسیار زیبای دیگری از این سازنده با نام Charlie Murder باز هم به طور انحصاری برای ایکس‌ باکس ۳۶۰ منتشر شد و تاییدی بود بر ذهنیتی که من از این سازنده داشتم و علاقه من را به آن‌ها دوچندان کرد. پس از آن هر بار که در خبری نام یا نشانی از Ska Studio می‌دیدم با دقت آن را دنبال می‌کردم تا شاید عنوان دیگری از این سازنده معرفی شود. سرانجام در سال ۲۰۱۴ آرزوی من برآورده شد و سازندگان اعلام کردند عنوانی جدید با نام Salt and Sanctuary در دست ساخت دارند و این بازی به طور انحصاری کنسولی بر روی پلی ‌استیشن‌ ۴ و ویتا و هم‌چنین بر روی رایانه‌های شخصی منتشر خواهد شد. البته به این شکل که ابتدا نسخه پلی استیشن ۴ منتشر می‌شود و مدتی بعد در تاریخ نامعلومی نسخه‌های ویتا و رایانه‌های شخصی به بازار خواهند آمد.

Salt and Sanctuary یک تجربه ۲۰ ساعته بی‌نهایت جذاب از گشت و گذار، ماجراجویی، نقش‌آفرینی و مبارزات بسیار چالش‌برانگیز است. Ska Studio به بهترین شکل میراث سری عناوین محبوب سولز را در قالب یک عنوان دوبُعدی در آورده است و آن را با ایده‌های خود و سبک خاص عناوین خود ترکیب کرده است تا عنوانی اتمسفریک و دشوار را برای ما به ارمغان آورد که در جای‌جای آن ادای احترام به سری شاهکار سولز به چشم می‌خورد و هنر سازندگان این است که با وجود این الهام گرفتن‌ها بازی‌شان هرگز رنگ و بوی کپی و تقلید و تکرار را ندارد و عنوانی است که روی پای خود ایستاده است و اگر مقایسه‌ای هم با سری سولز می‌شود می‌خواهیم زیبایی و قدرت این بازی را نمایان کنیم که جرات می‌کنیم نامش را در کنار شاهکارهای میازاکی بیاوریم. Salt and Sanctuary به قدری زیبا و کامل است که همان‌طور که گفتم اگر خود سازندگان سری سولز قصد کنند عنوانی دوبُعدی بر اساس آن فرنچایز بسازند، بازی از لحاظ گیم‌پلی بسیار مشابه Salt and Sanctuary خواهد بود. بازی به شکلی زیبا شما را در یک دنیای رنگ و رو رفته و محزون و مرموز قرار می‌دهد و در واقع شما را به قلب تاریکی پرتاب می‌کند تا راه خود را پیدا کنید و البته هیچ ترسی هم از این ندارد که ناگهان یک باس عجیب و غریب و بی‌رحم را بدون این که انتظار داشته باشید به جان شما بیاندازد. بازی تجربه‌ای لذت‌بخش و جدید ولی با حس و حال آشنا برای طرفداران و علاقمندان به سری عناوین سولز و بلادبورن خواهد بود و اگر هم آشنایی با عناوین یاد شده ندارید و به دنیال تجربه یک بازی اکشن نقش‌‌آفرینی دوبُعدی چالش‌برانگیز و پر از گشت و گذار و اکتشاف و باس‌فایت‌های زیبا هستید این بازی همان عنوانی است که انتظارش را می‌کشید.

مجموعه Fable

  • سازنده: Big Blue Box ،Lionhead Studios
  • ژانر: اکشن-نقش‌آفرینی
  • پلتفرم‌های مقصد: مایکروسافت ویندوز، ایکس باکس، ایکس باکس 360، ایکس باکس وان (از طریق قابلیت پشتیبانی از نسل قبل)
  • بالاترین امتیاز متاکریتیک: 89/۱۰۰ برای نسخه دوم

بدون شک یکی از برترین سه‌گانه‌های اکشن-نقش‌آفرینی تاریخ بازی‌های ویدیویی، فرنچایز Fable است که توسط یکی از بزرگان این صنعت یعنی آقای پیتر مولینیو خلق و به وسیله استودیو توانمند Lionhead ساخته و توسط مایکروسافت منتشر شد. اولین نسخه از این سری در سال ۲۰۰۴ برای ایکس باکس منتشر شد و با بازخوردهای خوبی مواجه شد و توانست امتیاز متای ۸۵ را دریافت کند. به این ترتیب و با موفقیت بازی اول، سازندگان به فکر ساخت نسخه دوم بازی افتادند و ۴ سال بعد در سال ۲۰۰۸ عنوان Fable II منتشر شد که نقطه عطف این سری و موفق‌ترین بازی این فرنچایز محسوب می‌شود. بازی بازخوردها و نقدهای خیلی خوبی را دریافت نمود و سرانجام با امتیاز متای عالی ۸۹ به کار خود پایان داد تا نامش به عنوان یکی از برترین اکشن-نقش‌آفرینی‌های تاریخ ثبت گردد. سپس برای تکمیل سه‌گانه بود که در سال ۲۰۱۰ عنوان Fable III منتشر شد. این بازی نیز بازخوردهای مثبتی را دریافت کرد (البته نه به اندازه نسخه دوم) و با امتیاز متای ۸۰ به کار خود پایان داد. هر چند متای نسخ سوم پایین‌ترین متا بین سه نسخه بود اما باز هم پایان شایسته‌ای برای این سه‌گانه جذاب و دوست داشتنی محسوب می‌شد. جدا از این سه‌گانه، در سال ۲۰۱۲ دو عنوان فرعی نیز از این سری منتشر شدند. یکی بازی Fable Heroes که در سبک Beat ’em up برای ایکس باکس ۳۶۰ منتشر شد و دیگری Fable: The Journey که در سبک اکشن-نقش‌آفرینی ریلی و به عنوان یک بازی کینکت عرضه شد. این دو عنوان فرعی هرگز نتوانستند در حد نسخه‌های اصلی سه‌گانه ظاهر شوند و به ترتیب امتیازات ۵۵ و ۶۱ را از سوی منتقدان دریافت نمودند، که در مقایسه با سه‌گانه اصلی یک شکست محسوب می‌شدند. البته در سال ۲۰۱۳ مایکروسافت با یک تیزر تریلر زیبا بازی به نام Fable Legends را معرفی نمود که قرار بود سال‌ها قبل از وقایع بازی اول را نمایش دهد اما سرانجام پس از کش و قوس‌های زیاد و رایگان اعلام شدن بازی و … نهایتا در سال ۲۰۱۶ پرونده این بازی برای همیشه بسته شد و استودیو Lionhead نیز تعطیل شد.

اتفاقات و وقایع داستانی این فرنچایز در سرزمین زیبایی به نام آلبیون دنبال می‌شود که شرایط ان بسته به دوره زمانی هر نسخه فرق می‌کرد. در زمان نسخه اول این سرزمین که شامل چندین ایالت و شهرهای مستقل بود با مناطق وسیع حومه‌ای و یا بیابان‌هایی بین آن‌ها احاطه شده بود. بازی از لحاظ زمانی نشانگر قرون وسطی در اروپا بود و با المان‌های فانتزی شبیه به عناوینی مثل The Elder Scrolls یا The Lord of the Rings همراه بود. در بازی دوم البیون پیشرفت کرده بود و در دورانی شبیه به دوره Age of Enlightenment یا عصر روشنگری قرار داشت. در عنوان سوم البیون باز هم پیشرفت داشت و این بار در دورانی مانند عصر صنعتی قرار داشت، درست مانند دنیای واقعی در قرن ۱۸ و ۱۹ و انقلاب صنعتی. گیم‌پلی عناوین این سری بر پایه پیشرفت شخصیت اصلی بازی یا پروتاگونیست آن بود که کنترل وی را بازیکن برعهده داشت. رشد و پیشرفت این شخصیت نیز کاملا به نحوه تعامل بازیکن با دنیای بازی بستگی داشت که مهم‌ترین آن برخورد با افراد و مردم مختلف بود و شامل مواردی مثل گفت و گو، داستان گفتن، آموزش، تجارت، بازی، معاشرت و روابط و یا مبارزه می‌شد. شما می‌توانستید شخصیت بازی را از طریق پارامترهایی مثل جادو و قدرت و مهارت‌های اجتماعی ارتقا دهید. از نکات مثبت این سری که همواره آن را جذاب می‌کرد، وابستگی کامل شخصیت اصلی بازی به اخلاقیات و تصمیمات اخلاقی مثبت یا منفی بود که می‌گرفت و می‌توانستید شخصیت خود را هر چه بیشتر به سمت شیطانی شدن یا خوب بودن هدایت کنید. جالب اینجا بود که در این حالات حتی ظاهر شخصیت و سلاح او بسته به خوب یا بد بودن وی تغییر می‌کرد. مثلا هنگامی که در آب نگاه می‌کردید چهره اصلی حالت شیطانی یا مثبت شخصیت‌تان را می‌توانستید مشاهده کنید. به هر صورت همیشه از فرنچایز Fable و مخصوصا سه‌گانه اصلی ان به عنوان یکی از سری بازی‌های موفق سبک نقش‌آفرینی در دنیا یاد خواهد شد.

South Park: The Stick of Truth از سری South Park

  • سازنده: Obsidian Entertainment ،South Park Digital Studios LLC
  • ژانر: نقش‌آفرینی نوبتی
  • پلتفرم‌های مقصد: پلی استیشن 3، پلی استیشن 4، مایکروسافت ویندوز، ایکس باکس 360، ایکس باکس وان، نینتندو سوییچ
  • بالاترین امتیاز متاکریتیک: 85/100 برای نسخه South Park: The Stick of Truth

بازی South Park: The Stick of Truth به بهترین شکل پردازش شده است و شخصیت‌ها و دنیای بازی دقیقا به همان جذابیت سری انیمیشن آن هستند. نحوه رقم خوردن اتفاقات و رفتار شخصیت‌ها و پیش‌برد داستان بازی و روایت آن ذره‌ای با سری اصلی تفاوتی نداشت و یه همین خاطر نیز توانست بسیار موفق ظاهر شود. همان منطق بی‌منطقی و مضحکی که در سری انیمیشنی South Park وجود داشت در بازی نیز پیاده‌سازی شده بود و حتی مبارزات بازی با این که گاها بسیار سخت و نفس گیر هم بودند، ولی باز هم خنده‌دار بودند. حتی برخی شخصیت‌ها قدرت‌هایی خاص داشتند که در اینجا از صحبت کردن درباره آن‌ها به دلیل رعایت ادب معذوریم ولی، در بازی واقعا شما را به خنده می‌انداختند و بسیار خلاقانه و عجیب خلق شده‌اند.

بازی بازخوردهای خوبی را نیز جه از منتقدان و چه گیمرها کسب کرد و موفق شد تا از وب‌سایت معتبر IGN امتیاز ۹۰ را دریافت کند و به امتیاز متای عالی 82 دست یابد. بازی در سبک نقش‌آفرینی با مبارزاتی نوبتی و بسیار بسیار جذاب و اعتیاد آور قرار داشت که حالت طنز بی‌نظیر سری در مبارزات بازی نیز حفظ شده بود و با داستان جذاب، روایت عالی و طنز بازی یک ترکیب فوق‌العاده را شکل داده بودند. به این ترتیب و در پی موفقیت عنوان South Park: The Stick of Truth سازندگان بازی و خالقان سری اعلام کردند که عنوان جدیدی از این سری را در دست ساخت دارند که نام آن South Park: The Fractured But Whole است که در سال ۲۰۱۷ عرضه و منتشر شد.

مجموعه Star Wars

  • سازنده: BioWare ،Obsidian Entertainment ،Aspyr Media
  • ژانر: اکشن-نقش‌آفرینی، MMO
  • پلتفرم‌های مقصد: مایکروسافت ویندوز، ایکس باکس، سیستم عامل اندروید
  • بالاترین امتیاز متاکریتیک: 94 /100 برای نسخه Star Wars: Knights of the Old Republic

گیمرهای کمی قدیمی‎تر و علاقمند به شبک نقش‌آفرینی سری زیبای Star Wars: Knights of the Old Republic و شخصیت‌های فوق‎العاده دوست‎داشتنی و جذاب آن مانند Bastila Shan را به یاد دارند. حتما به خاطر دارید که اتفاقات و داستان‌های سری محبوب Star Wars: Knights of the Old Republic چگونه گیمرها را شیفته خود کرده بود و نامش را به عنوان یکی از قدرتمندترین عناوین نقش‎‌آفرینی در دفتر تاریخ بازی‌های ویدیویی به ثبت رساند. شاید بگویید که سری استاروارز از محبوب‌ترین فرنچایزها در تاریخ در سینما است و نه در بازی‌های ویدیویی، اما قضیه سری Star Wars: Knights of the Old Republic کاملا از دیگر عناوین که نام استاروارز را به یدک می‌کشند جدا است و تنها نگاه کردن به امتیاز متای ۹۴ برای نسخه اول این بازی کافی است تا سطح کیفیت این سری را متوجه شوید. به هر حال وقتی این سری بی‌نهایت محبوب سینما، در بازی‌های ویدیویی نیز حضور یافته است (آن هم با چنین کیفیتی) تمام طرفداران بی‌شمار آن در سینما اگر در حوزه بازی نیز فعال باشند به همان اندازه بازی آن را نیز دوست خواهند داشت.

همان‌طور که اشاره کردم، این موفقیت بالا و متای بی‌نظیر Star Wars: Knights of the Old Republic تنها یک دلیل می‌تواند داشته باشد و آن هم کیفیت بالای این عنوان و این سری است، در غیر این صورت منتقدان زیاد به بازی‌هایی ساخته شده از فرنچایزهای سینمایی روی خوشی نشان نمی‌دهند (این امر دقیقا برای فیلم‌های سینمایی که از بازی‌های ویدیویی اقتباس شده‌اند نیز صدق می‌کند). شاید محبوبیت سری استاروارز در دنیای سینما حتی قابل مقایسه با بازی‌های ویدیوی نباشد، اما در هنر هشتم نیز عناوین شاهکاری مثل Star Wars: Knights of the Old Republic با قدمت و سابقه بسیار زیاد وجود دارند که در دل بازیکنان جا خوش کرده‌اند، و تجربه‌ی لذت‌بخش و به یادماندنی را برای ما رقم زده‌اند. در حقیقت هر گاه که صحبت از برترین عناوین و فرنچایزهای نقش‌آفرینی در تاریخ بازی‌های ویدیویی باشد، نام سری زیبای Star Wars: Knights of the Old Republic نیز شنیده خواهد شد و از آن به عنوان یکی از فرنچایزهای مطرح این سبک یاد خواهد شد.

مجموعه Torchlight

  • سازنده: Runic Games
  • ژانر: اکشن-نقش‌آفرینی
  • پلتفرم‌های مقصد: مایکروسافت ویندوز، ایکس باکس 360
  • بالاترین امتیاز متاکریتیک: 88/100 برای نسخه Torchlight II

در طول سال‌های زیادی که از انتشار اولین نسخه از سری شاهکار بلیزارد یعنی دیابلو می‌گذرد، همواره سازندگانی بوده‌اند که با الهام گرفتن از آن سری محبوب بازی‌هایی را ساخته‌اند و گاها کپی برداری کرده‌اند، که از آن‌ها به عنوان کلون‌های دیابلو یا Diablo Clone یاد می‌شود، اما هیچ گاه نتوانسته‌اند تا از سر سایه نام بزرگ دیابلو خود را خارج نمایند. عناوین کمی بودند که توانسته‌اند در طول این سال‌ها در سبک اکشن-نقش‌آفرینی با دوربین ایزومتریک ساخته شوند و به عنوان یک بازی مستقل و موفق خود را از زیر سایه دیابلو بیرون کشیده و برای خود شخصیت مستقلی پیدا کند و به موفقیت برسند. یکی از این فرنچایزها بدون شک سری زیبای Torchlight است که در دو نسخه منتشر شده است و موفق شد تا نظر تمام بازیکنان و منتقدان را به خود جلب نماید و به عنوان یک بازی مستقل و موفق در این سبک شناخته شود. این سری در سال ۲۰۰۹ با انتشار نخستین نسخه، خود را به دنیا معرفی کرد و سپس ۳ سال بعد در سال ۲۰۱۲ نیز نسخه دوم این فرنچایز منتشر گردید.

سازنده و ناشر هر دو نسخه این سری Runic Games نام داشت که با انتشار این دو بازی توانست نام خود را در بین بازی سازان مطح و موفق سبک اکشن-نقش‌آفرینی مطرح نماید و هر دو نسخه این بازی با بازخوردهای بسیار خوبی از سوی بازیکنان و منتقدان مواجه شدند. Torchlight و Torchlight II هر دو موفق شدند تا امتیاز متای ۸۸ را دریافت نمایند که نشان از یک بازی جذاب در این سبک داشتند و بازیکنان زیادی در سراسر دنیا این بازی ها را تجربه نمودند. سبک گرافیکی این سری بسیار جالب و جذاب بود و نوعی حالت کارتونی زیبا در عناوین این سری وجود دارد که آن‌ها را از دیگر بازی ها متمایز می کند. هم‌چنین سازندگان با قرار دادن المان‌هایی جدید و جذاب موفق شدند تا بازی خود را با یک شخصیت مستقل و جدا از هر عنوان دیگری در این سبک به دنیا معرفی کنند. سیستم لوتینگ بازی فوق‌العاده جذاب و لذت‌بخش است و یاد سیستم بی نظیر لوتینگ در سری شاهکار دیابلو را برای بازیکنان زنده می‌کند. بسیاری منتظر معرفی نسخه سوم و تکمیل ۳ گانه Torchlight هستند که باید منتظر ماند و دید که آیا سازندگان این فرنچایز قصد چنین کاری را دارند یا خیر. در هر حال همیشه از سری Torchlight به عنوان یکی از فرنچایزهای موفق سبک نقش‌آفرینی در دنیا یاد خواهد شد.

مجموعه Pillars of Eternity

  • سازنده: Obsidian Entertainment
  • ژانر: نقش‌آفرینی
  • پلتفرم‌های مقصد: مایکروسافت ویندوز، لینوکس، سیستم عامل مک
  • بالاترین امتیاز متاکریتیک: 88/100 برای نسخه Pillars of Eternity II: Deadfire

یکی از فرنچایزهای نسبتا جدید سبک نقش‌آفرینی که با انتشار همان نسخه اول در سال ۲۰۱۵ موفق شد نام خود را به عنوان یکی از برترین عناوین اکشن -نقش‌آفرینی با زاویه ایزومتریک در تاریخ عناوین این سبک معرفی نماید بازی Pillars of Eternity است. همان طور که در معرفی بازی قبلی این لیست گفتیم با این که تقریبا در سبک شاهکاری مانند دیابلو قرار دارد و همه بازی‌های این سبک با دیابلو مقایسه می‌شوند، این عنوان موفق شد تا خود را از زیر سایه سنگین نام دیابلو خارج کند و به عنوان یک بازی با شخصیت مستقل و مجزا شناخته شود تا به این ترتیب هم گیمرها و هم منتقدان از این عنوان به نیکی یاد کنند. Pillars of Eternity توسط استودیو کهنه کار Obsidian Entertainment ساخته شد و در سال ۲۰۱۵ توسط Paradox Interactive برای پلتفرم‌های مایکروسافت ویندوز، لینوکس، سیستم عامل مک منتشر گردید و بازخوردهای عالی را نیز دریافت نمود و سرانجام با امتیاز متای عالی ۸5 به کار خود پایان داد. از عنوان Pillars of Eternity همواره به عنوان یک دنباله معنوی برای سری عناوین مشهور Baldur’s Gate و Icewind Dale و همین طور Planescape: Torment یاد می‌شود. Obsidian Entertainment در سال ۲۰۱۲ برای ساخت این بازی یک کمپین کیک استارتر تشکیل داد و جالب اینجاست که این کمپین موفق شد تا بالغ بر ۴ میلیون دلار جمع‌آوری نماید که در آن زمان بالاترین مبلغ جمع‌آوری شده در کیک استارتر برای یک بازی ویدیویی بود. Pillars of Eternity بر پایه موتور بازی سازی یونیتی ساخته شد.

وقایع بازی در دنیای فانتزی Eora که در سرزمین Dyrwood قرار داشت دنبال می‌شد، اسیر یک بیماری ناشناخته بود که همه را تبدیل به Hollowborn می‌کرد. این یعنی مردمان بازی بدون روح به دنیا می‌آمدند. پروتاگونیست‌های بازی که از آن‌ها با نام واچر یاد می‌شود، این قدرت را دارد تا گذشته را ببینند و با روح‌ها ارتباط برقرار کند. هدف شما در بازی به عنوان واچر این است که دلیل چرای بیداری خود را بیابید و هم‌چنین موضوع Hollowbornها را حل کنید. اصلی‌ترین نکاتی که در نقدهای بازی از آن‌ها به عنوان بخش‌های قدرتمند بازی یاد شده است، دنیای فوق‌العاده جذاب، زیبای بازی و هم‌چنین داستان و روایت قدرتمند آن است. بازی جوایز زیادی را نیز برنده شد که از بین آن‌ها می‌توان به برترین نقش‌آفرینی سال ۲۰۱۵ اشاره کرد. یک بسته گسترش دهنده دو قسمتی نیز در آگوست ۲۰۱۵ و فوریه ۲۰۱۶ برای این عنوان با نام Pillars of Eternity: The White March منتشر شد.

Divinity

  • سازنده: Larian Studios
  • ژانر: اکشن-نقش‌آفرینی
  • پلتفرم‌های مقصد: پلی استیشن 4، مایکروسافت ویندوز، ایکس باکس 360، ایکس باکس وان، لینوکس، سیستم عامل مک
  • بالاترین امتیاز متاکریتیک: 94/100 برای نسخه Divinity: Original Sin Enhanced Edition

شاید عده‌ای از شما حتی از این موضوع اطلاع نداشته باشید که فرنچایزی نقش‌آفرینی به نام Divinity وجود دارد. البته شاید در این یکی دو سال اخیر با موفقیت فوق‌العاده بالای بازی Divinity: Original Sin توجه‌تان به چنین نامی جلب شده باشد، اما باز هم افراد بسیاری را دیده‌ام که نه تنها هنوز نام این بازی را نشنیده‌اند بلکه ذر صورتی که شنیده باشند، باز هم فکر می‌کنند یک عنوان و حتی یک سری بازی جدید بوده است. فرنچایز Divinity حدود 18 سال است که با بازیکنان و علاقه‌مندان  در سبک نقش‌آفرینی در دنیا همراه بوده، اما متاسفانه در کشور ما است که این سری به هیچ وجه شناخته شده نیست. البته از این نکته نیز نباید غافل شد که عناوینی که تاکنون برای این سری منتشر شده‌اند اغلب بازی‌های خوب، متوسط رو به بالا بوده‌اند و کمتر شاهد شاهکاری در این سری بودیم که البته این موضوع نیز با انتشار Divinity: Original Sin نقض گردید. نسخه Divinity: Original Sin Enhanced Edition که امتیاز متای ۹۴ را دریافت کرد، یک شبه ارزش چندین برابری به این سری بخشید.

Divinity: Original Sin عنوانی بود که توسط کیک استارتر کلید خورد و حالا یکی از برترین عناوین نقش‌آفرینی دنیا محسوب می‌شود، در حدی که نسخه دوم آن نیز با نام Divinity: Original Sin II منتشر شد. جالب است بدانید که از این سری در طی این 18 سال، 9 نسخه منتشر شده است. اولین بازی این سری که در سال ۲۰۰۲ منتشر گردید Divine Divinity نام داشت و بعد از آن در سال‌های مختلف شاهد انتشار عناوین Divinity: Dragon Commander ،Divinity II: The Dragon Knight Saga ،Divinity 2: Flames of Vengeance ،Divinity II: Ego Draconis ،Beyond Divinit و همان‌طور که گفته شد، عنوان Divinity: Original Sin بودیم. عناوین این سری در دنیایی فوق‌العاده زیبا و فانتزی به نام Rivellon اتفاق می‌افتند که دنیایی پر از موجودات، هیولاها، اژدهایان و شیاطین مختلف است و در این سال‌ها نبردهای حماسی را برای ما رقم زده‌اند. به هر حال چه با این سری آشنا باشید و چه با آن بیگانه باشید، تغییری در این واقعیت ایجاد نمی‌شود که فرنچایز Divinity یکی از اصیل‌ترین، زیباترین و قدرت‌مندترین سری عناوین نقش‌آفرینی در طول تاریخ بوده است.

Horizon Zero Dawn

  • سازنده: Guerrilla Games
  • ژانر: اکشن-نقش‌آفرینی
  • پلتفرم مقصد: پلی استیشن 4
  • امتیاز متاکریتیک: 89/100

خیلی از سازنده‌ها و ناشرها، مخصوصا آن استودیوها و شرکت‌های گردن کلفت، از کنار گذاشتن یک بازیِ با اصل و نسب که هر بار برای‌شان میلیون‌ها دلار سود داشته است می‌ترسند، آن‌ها از کنار گذاشتن یک ایده کهنه، یک نام کهنه هراس دارند و ساخت یک مجموعه کاملا جدید را ریسکی می‌دانند که درصد احتمال شکست آن را خیلی بیشتر از درصد پیروزی آن می‌دانند. نود درصد این استودیوها و این ناشرین، هرگز پیش خود نمی‌گویند که یک ایده ناب، یک تیم سازنده خوب، زمان و هزینه کافی و صد البته، تمرکز روی بالا بودن کیفیت، باعث خواهد شد تا این آی‌پی جدید تبدیل به اثری شود که همه آن را دوست داشته باشند اما در عوض آن‌ها همیشه به فکر بازگشت هزینه‌های از دست رفته و بازگشت سود هستند. اما استودیو گوریلا گیمز دقیقا کاری کرد که خیلی‌ها از آن می‌ترسند؛ کوچ کردن از یک خانه کهنه و قدیمی به سمت ایده‌های نو. گوریلا گیمزی که ما آن‌ها را با سری بازی‌های Killzone می‌شناختیم و آن‌قدر با نسخه Shadow Fall این سری بد کار کردند که چه نام خود و چه نام این سری را زیر سوال بردند، با ایده‌ای تازه که چندین سال روی آن وقت گذاشته بودند و با صبر و حوصله ستون‌های آن را بالا بردند، بازگشتند، آن هم با سری بالا، با ایده‌ای ناب، با یک بازی عالی.

اتفاقات Horizon: Zero Down در کره‌ی زمین اتفاق می‌افتد اما بیش از هزار سال از زمانِ حال گذشته است و زمین دیگر آن جایی که ما می‌شناسیم نیست. طبیعت کنترل زمین را از انسان‌ها پس گرفته است و گیاهان بر شهرهای بزرگی که زمانی محل زندگی انسان‌ها بوده‌اند، سایه انداخته‌اند. حیواناتی از جمله روباه‌ها، ماهی‌ها و بوقلمون‌ها در کنار موجودات رباتیک که شباهت عجیبی به دایناسور‌ها، تمساح‌ها، گوزن‌ها و دیگر موجودات دارند، زندگی می‌کنند. این ربات‌ها نیز مانند حیوانات دیگر، در زمین پرسه می‌زنند و کارهایی انجام می‌دهند که از حیوانات واقعی انتظار داریم. ‌آن‌ها می‌چرند، شکار می‌کنند، محیط اطراف خود را از نظر می‌گذرانند اما کسی نمی‌داند چرا. این یکی از اصلی‌ترین رازهای Horizon: Zero Dawn است که طول بازی جواب آن را کشف خواهیم کرد. در این دنیا، همانند دنیای اولیه‌ی خودمان، قبلیه‌های مختلفی وجود دارند که هر کدام اولویتی برای خود دارند. برخی تمرکز خود را بر گسترش قبیله‌ی خود قرار داده‌اند، برخی دین را اولویت خود می‌دانند و برخی نیز شکار، نزاع و جنگ و خونریزی را برای رسیدن به هدف‌هایشان، سرلوحه‌ی کار خود قرار داده‌اند. در این بین همه از انسان‌های پیشین (The Old Ones) خبر دارند، همه نشانه‌های واضحی از آن‌ها را در سرتاسر زمین می‌بینند اما هیچ‌کس نمی‌داند چه اتفاقی افتاده است. البته برخی حدس می‌زنند و با تعصب نیز از نظر خود دفاع می‌کنند اما در واقع هیچ کدام‌شان به حقیقت اصلیِ زمین حتی نزدیک هم نشده‌اند. بازی Horizon Zero Dawn از آن دست آثاری است که آن را تحسین خواهید کرد. این بازی یک ریسک بزرگ بود که موفقیت آن در هاله‌ای از ابهام قرار داشت. اما استودیو گوریلا گیمز به خوبی نشان داد که مهم نیست یک بازی با اصل نسب باشد یا یک بازی جدید، مهم این است که ریسک را بپذیرید و روی تمامی عناصر بازی به بهترین شکل ممکن کار کنید. در نهایت نتیجه چیزی خواهد شد که بازیکنان عاشقش شوند. Horizon Zero Dawn شما را عاشق خود خواهد کرد.

Middle-earth: Shadow of Mordor از سری Middle-earth

  • سازنده: Monolith Productions
  • ژانر: اکشن-نقش‌آفرینی
  • پلتفرم‌های مقصد: پلی استیشن 3، پلی استیشن 4، مایکروسافت ویندوز، ایکس باکس 360، ایکس باکس وان، لینوکس
  • بالاترین امتیاز متاکریتیک: 87/100 برای نسخه Middle-earth: Shadow of Mordor

مجموعه سرزمین میانه جی آر آر تالکین آن‌قدر ارزشمند و عمیق است که می‌توان آن را جزو بهترین مجموعه‌های فانتزی خلق‌شده در تاریخ دسته‌بندی کرد. کتاب‌های این نویسنده چنان جهان غنی و کاملی را خلق کرده‌اند و آن‌قدر شخصیت‌های فوق‌العاده‌ای دارند که بتوان در مدیوم‌های مختلفی مثل سینما یا بازی‌های ویدیویی به آن پرداخت و آثار فوق‌العاده‌ای خلق کرد. در همین رابطه پیش از این پیتر جکسون با خلق سه‌گانه فیلم‌های ارباب حلقه‌ها، توانست یک تجربه سینمایی بی‌نظیر را ارائه کند و البته که بعد‌ها در هابیت، موفق به تکرار موفقیت خودش در حد و اندازه‌های ارباب حلقه‌ها نشد. با این حال وقتی سراغ بازی‌های ویدیویی برویم، مشاهده خواهیم کرد که تا به امروز آثار نسبتا زیادی بر اساس این مجموعه ساخته شده‌اند، اما هیچ‌یک از آن‌ها بازی‌های فوق‌العاده‌ای نبودند و در بهترین حالت، برخی بازی‌ها فقط خوب بودند. اما استودیو مونولیث با خلق بازی Middle-earth: Shadow of Mordor در سال ۲۰۱۴، توانست تا حد زیادی یک بازی باکیفیت از این سری ارائه کند که درست است مشکلاتی مثل تکراری شدن را داشت، اما آن‌قدر خوب بود که لایق یدکس کشیدن این مجموعه فانتزی بزرگ را داشته باشد.

داستان بازی بین وقایع کتاب اول (هابیت) و سه‌گانه (ارباب حلقه‌ها) اتفاق می‌افتد‌. داستان بازی از این قرار است که رنجری به نام تالیون، که از نسل انسان‌های گندر است، خود و خانواده‌اش مورد تهاجم ارتش سائورون قرار می‌گیرند و توسط دست سیاه سائوران کشته می‌شوند. اما تالیون از مرگ طرد می‌شود و همراه با روحی عجین شده و به موردور برمی‌گردد تا انتقام خون خود و خانواده‌اش را بگیرد. با تمام این اوصاف، Middle Earth: Shadow of Mordor“ قطعا یک بازی بسیار خوب است و اگر شما تا کنون آن را تجربه نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنم یکی از برترین اکشن-نقش‌آفرینی‌های این نسل را از دست ندهید.. این بازی در بین بازی‌های نسل هشتم و سبک نقش‌آفرینی احترام خاصی دارد و توانسته از پس موج سخت‌گیری منتقدها بر آید.

مجموعه Borderlands

  • سازنده: Gearbox Software ،LLC, Demiurge Studios
  • ژانر: اکشن-نقش‌آفرینی، تیراندازی اول شخص
  • پلتفرم‌های مقصد: پلی استیشن 3، پلی استیشن 4، مایکروسافت ویندوز، ایکس باکس 360، ایکس باکس وان
  • بالاترین امتیاز متاکریتیک: 89/100 برای نسخه دوم

زمانی که Borderlands راهی بازار شد، یک بازی کاملا متفاوت از سوی استودیوی Gearbox بود. بازی که توانست یک شبه را صد ساله را طی کند و به یکی از محبوب‌ترین بازی‌های نقش‌آفرینی تبدیل شود. این عنوان به قدری زیبا بود که بسیاری از بازی سازان مطرح، آن را تجربه کردند و از این ساخته استودیوی Gearbox به عنوان یک بازی به یادماندنی و زیبا یاد کردند. اما بگذارید کمی درباره نسخه دوم آن صحبت کنیم. داستان Borderlands 2 پنج سال پس از اتفاقات نسخه اول رخ می‌دهد. در نسخه اول گروهی که به آن‌ها Vault Hunter گفته می‌شد، متوجه راز پنهان Eridian Vault شدند. اما در این میان فرد دیگری به نام هندسام جک (Handsome Jack) تمام افتخار و اعتباری که از این راز نصیب Vault Hunterها می‌شد را برای خودش تصاحب کرد و همین باعث شد که او به فردی قدرتمند تبدیل شود و کنترل قسمت‌های زیادی از سرزمین Pandora را به دست بگیرید. جک سرزمین Pandora را متحول می‌کند و آن جا را به مکانی تبدیل می‌کند که کسی دوست نخواهد داشت در آن بماند. همه جا آثار حضور او دیده می‌شوند. او تنها قدرت موجود این سرزمین است و همین جا که وجود یک قهرمان نیاز می‌شود، حضور دارد تا جک را از این سرزمین براند.

خلاصه بگوییم، این مجموعه دو تا از بهترین عناوین نقش‌آفرینی دو نسل هفتم و هشتم را تقدیم طرفداران کردند و نسخه دوم یک دنباله ایده آل برای نسخه اول به حساب می‌آید. استودیوی Gearbox توانسته آن را در سطح بسیاری خوبی راهی بازار کند. این بازی می‌تواند با روند بسیار هیجان انگیزش شما را ساعت‌ها مشغول خود کند. همان‌طور که اطلاع دارید، Borderlands چند هفته پیش معرفی شد و در این مدت زمان کوتاه، تبدیل به یکی از موردانتظارترین عناوین این سبک و سال 2019 میلادی شده است.

در ادامه به معرفی دو بازی در این سبک می‌پردازیم که اگر در بهترین نقش‌آفرینی‌های تاریخ جایی نداشته باشند، قطعا یکی از برترین‌های این سبک در نسل کنونی هستند.

Ni no Kuni II: Revenant Kingdom

  • سازنده: Level-5
  • ژانر: اکشن-نقش‌آفرینی
  • پلتفرم مقصد: پلی استیشن 4، مایکروسافت ویندوز
  • امتیاز متاکریتیک: 84/100

Ni no Kuni II: Revenant Kingdom، ساخته استودیو لول ۵ که دنباله‌ای برای نسخه اول بازی است، اثری کاملا با حال و هوای شرقی است که از قضا چنین آثاری محبوبیت زیادی هم بین گیمر‌ها دارند. Ni no Kuni II: Revenant Kingdom هر آنچه که می‌توان از یک بازی نقش‌آفرینی انتظار داشت در خود دارد. داستان در مورد پسری به نام ایوان است که سعی دارد حکومت جدید خودش را پایه‌ریزی کند و در این راه، باید ماموریت‌های مختلفی را که بازی پیش رویش قرار می‌دهد انجام بدهد. تنوع خوب ماموریت‌ها یکی از ویژگی‌های مثبت Ni no Kuni II: Revenant Kingdom است، اما در کنار این ماموریت‌های از پیش تعریف‌شده، بازی هم‌چنین المان‌های جهان‌باز جذابی هم دارد که به‌تان اجازه می‌دهند فارغ از درگیر شدن در روندی خطی، آزادانه در دنیای نسبتا بزرگ بازی گشت و گذار کنید، اتفاقات غیر‌منتظره مختلفی را پشت سر بگذارید، آیتم‌های متنوعی به‌دست بیاورید یا حتی مشغول پاک‌سازی سیاه‌چال‌های موجود در بازی شوید.

علاوه بر این‌ها Ni no Kuni II: Revenant Kingdom در کنار تمام المان‌های غنی نقش‌آفرینی، شامل عناصری از بازی‌های استراتژیک هم می‌شود و به‌تان اجازه می‌دهد تا شهر جدید شخصیت اصلی بازی را بسازید و جنبه‌های مختلفش را مدیریت کنید. از دیگر ویژگی‌های منحصر‌ به‌ فرد این بازی می‌توان به حضور Higgledies اشاره کرد؛ موجوداتی کوچک که انواع مختلفی دارند و تاکتیک‌های مبارزه‌ای بازیکنان با استفاده از آن‌ها دست‌خوش تغییرات زیادی می‌شود و وجود همین عنصر، عاملی است که مبارزات بازی را از حالتی یکنواخت خارج می‌کند و تنوع خاصی به آن می‌بخشد. در مجموع ساخته استودیو لول ۵ با تمام ویژگی‌های خاص و جدیدش از جمله آثاری بود که طرفداران نقش آفرینی اصلا نباید آن را از دست بدهند.

Ashen

  • سازنده: A44
  • ژانر: اکشن-نقش‌آفرینی
  • پلتفرم مقصد: ایکس باکس وان، مایکروسافت ویندوز
  • امتیاز متاکریتیک: 82/100

Ashen یکی از سورپرایز‌های سال 2018 بود که در آخرین ماه از این سال و پس از نمایش تریلر جدیدی از آن در مراسم The Game Awards 2018 منتشر شد و مورد استقبال عالی هم قرار گرفت. مخصوصا رایگان بودن بازی از طریق سرویس گیم‌پس ایکس‌ باکس وان از جمله عواملی بود که باعث شد خیلی‌ها این ساخته استودیو نیوزلندی A44 را تجربه کنند و فرصت لذت بردن از آن را داشته باشند. Ashen در دنیایی جریان دارد که در آن خورشید، وارد غروبی ابدی شده است و داستان شخصیتی را روایت می‌کند که به دنبال پیدا کردن خانه است. صرفا تجربه چند دقیقه از بازی، کافی است تا به شباهت‌های آن به سری سولز پی ببریم اما آنچه که Ashen را به اثری منحصر‌ به‌ فرد تبدیل می‌کند، نه لزوما کپی‌برداری از این مجموعه که داشتن حس و حال منحصر‌ به‌ فرد علی‌ رغم الهام‌گیری از ساخته‌های متعدد است.

به طور دقیق‌تر، سازندگان Ashen تایید کرده‌اند که در سیستم مبارزات بازی از سری سولز و در طراحی‌های آن از بازی‌هایی چون Shadow of the Colossus و The Legend of Zelda الهام گرفته‌اند اما با این حال، همین سازندگان موفق شده‌اند تا Ashen را با وجود همه این الگو گرفتن‌ها به تجربه‌ای متمایز از منابع الهامش تبدیل کنند. همه‌ چیز در این بازی در روان‌ترین حالت ممکنش جریان دارد؛ از مبارزات مبتنی بر سیستم استامینا گرفته که هیجان و چالش بسیار خوبی دارند تا طراحی واقعا چشم‌نواز دنیای بازی و ارائه درست حس پیشرفت که باعث می‌شود حتی با وجود سخت شدن بازی در برخی موقعیت‌ها، باز هم بازیکن برای تجربه اثر رغبت نشان بدهد. به این‌ها گرافیک زیبای بازی با سبکی شبیه به سل‌شید را هم اضافه کنیم که نتیجه آن به‌ تصویر کشیدن دنیایی تاریک در زیباترین شکل ممکن است.

در روزهای آینده منتظر قسمت دوم برترین بازی‌های نقش‌آفرینی در وینفون باشید.

367 پست
رسول امینی
I Was Born in 1997 and Played My First Game in 2005 Which it Was Resident Evil 4. A Huge Fan of Video Games, Especially Open-world, Historical and Survival Horror Genre and Spend a Lot of Time on Playing. My Top No-Doubt Games Are Dark Souls 3, The Witcher 3: Wild Hunt, Resident Evil 4, Horizon Zero Dawn, God Of War 2018 and Bloodborne. Most of the Time in My Daily Life, i Write Articles for WinPhone.Ir
مطالب مرتبط
در مای نوکیا بخوانید
دیدگاه کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده
برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , , , , ,