شرکت بزرگ یوبیسافت (Ubisoft) در سال ۲۰۱۰ از موتور گرافیکی انحصاری خودش موسوم به UbiArt Frameworks Engine رونمایی کرد. این موتور گرافیکی به یوبیسافت برای ساخت برخی از بهترین بازی‌هایی که توسط مخاطبین با بازخوردهای بسیار خوبی مواجه شدند، کمک بسیار زیادی کرد که از این جمله می‌توان به عناوین متعددی نظیر Child of Light, Valiant Hearts, Rayman Origins و همینطور Rayman Legends اشاره کرد. در ادامه جزئیات بیشتری درمورد این موتور گرافیکی و تجربه کار مدیر عامل یوبیسافت با آن در اختیار شما قرار خواهم داد. همچنان با وینفون همراه باشید.

نکته جالبی که درمورد همه بازی‌ها و عناوینی که نام بردم وجود دارد، این است که همه آن‌ها جزو برخی از تحسین شده‌ترین و برجسته‌ترین بازی‌های یوبیسافت هستند که به خاطر داشتن حال و هوا و حالت هنری متمایز و ویژه خود در کل دنیا مورد ستایش و تحسین قرار گرفته‌اند. اما شاید نکته‌ای که ما هم کم و بیش متوجه آن شده‌ باشیم این باشد که در گذر سال‌های اخیر بازی‌های کمی وجود داشتند که از این موتور گرافیکی استفاده کرده‌اند و ایو گیلموت (Yves Guillemot)، مدیر عامل شرکت یوبیسافت، نیز در گفت و گوی تازه خود در مورد علت این موضوع صحبت‌هایی انجام داده است. این مصاحبه مفصل که در آن به موضوعات بسیار مختلفی هم پرداخته شد، توسط وبسایت IGN تهیه شده که صحبت‌های گیلموت در بخش‌هایی که مربوط به موضوع ما در این جا هست را برایتان آماده کرده‌ام.

طبق صحبت‌ها و اظهار نظرهای ایو گیلموت، این موتور گرافیکی در ابتدای کار واقعا روش کار ساده‌ای داشت که بعدها با گذشت زمانِ بیشتر، یوبیسافت متوجه شد که کار کردن با آن از چیزی که فکرش را می‌کرد، سخت‌تر است و موضوع به همین سادگی‌ها هم که انتظار داشتند نیست. ایو گیلموت در این رابطه چنین می‌گوید که سازندگان و توسعه دهندگان ما سخت در حال تقلا و تلاش بودند چرا که “کار کردن با ابزار مورد استفاده کار سختی بود”. گیلموت در اظهارات خود در این رابطه تایید می‌کند که “در مقطع مشخصی از زمان ما می‌خواستیم [ابزار و نحوه استفاده از این موتور گرافیکی را] به همه [کسانی که در شرکت یوبیسافت مشغول به کار بودند] بدهیم.” اما به هر ترتیب، همانطور که اکنون هم کاشف به عمل آمده، این کار نتیجه‌ای در بر نداشته و فقط تعداد انگشت شماری از استودیوهای این شرکت توانایی و مهارت استفاده از این موتور گرافیکی را به دست آوردند که اغلب هم در پروژه‌های کم‌ هزینه‌تر و کوچک‌تری که در بالا نام آن‌ها ذکر شده، به کار گرفته شد.

با این حال همانطور که گیلموت هم ادعا کرده، این موتور گرافیکی هنوز دور انداخته نشده و هنوز هم مورد استفاده قرار خواهد گرفت طوری که در آینده می‌توانیم چیزهای بیشتری از آن مشاهده کنیم. اما استفاده مجدد یوبیسافت از این موتور گرافیکی به هیچ وجه تعیین نمی‌کند که این استفاده چطور و در چه مقیاسی انجام خواهد شد و این که این موتور گرافیکی در آینده چقدر به کار گرفته خواهد شد. آیا ما قرار است فقط یک بازی دیگر با این موتور داشته باشیم یا این که موضوع از این بحث‌ها خارج است و تعداد بیشتری بازی با آن قرار است ساخته شود؟ پاسخ این سوال در آینده‌ای نامعلوم داده خواهد شد.

منبع :

GAMINGBOLT

913 پست
عرفان رحیمی صادق
مطالب مرتبط
تبلیغات
دیدگاه کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده
برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , , , ,