_ایکس باکس و گیمینگ پنل جدید

نگاهی به ده عدد از سخت‌ترین تصمیمات سری The Walking Dead دوراهی‌های سخت آخرالزمانی

The Walking Dead عنوانی است که بر پایه ابهامات اخلاقی استوار است. در هر اپیزود بازی، شخصیت‌های جدیدی معرفی شوند و قبل از اینکه مسئولیت تعیین سرنوشت آن‌ها را به عهده بگیریم، زمان کافی برای دوست داشتن و یا نفرت داشتن از آن‌ها، به ما داده می‌شود. این نوع تصمیمات در عناوین تل‌تیل (Telltale) اغلب یک توهم است، چرا که سرنوشت شخصیت‌ها، اکثر اوقات صرف نظر از تصمیماتی است که در لحظات بحرانی می‌گیرید؛ با این وجود این استودیو در القای حس این که هر تصمیم شما، پربار و غیرممکن به نظر برسد موفق عمل کرده است. در ادامه با وینفون همراه باشید تا به 10 عدد از سخت‌ترین تصمیماتی که در سری The Walking Dead گرفته‌اید بپردازیم.

اپیزود نهایی بازی، اواخر ماه مارس منتشر شد و سرانجام داستان کلمنتاین به پایان رسید. بنابراین حال زمان خوبی است که دشوارترین تصمیمات بازی را مرور کنیم.

تذکر: متن مقاله حاوی اسپویل‌هایی در مورد داستان بازی است.

10. لوت ماشین (فصل اول، اپیزود 2: Starved For Help)

آخرین تصمیمی که در Starved For Help می‌گیرید، به دنبال اپیزودی دلخراش برای لی (Lee) و کلمنتاین (Clementine) اتفاق می‌افتد: گروه گرسنه آن‌ها در مزرعه‌ای سکنی می‌گزینند که در آن‌ جا “انسان” حکم یک غذا را دارد. پس از زنده ماندن از دست آدم‌خوارها، آن‌ها به ماشینی برمی‌خورند که به طرز مشکوکی در جاده پارک شده است. چراغ‌های ماشین روشن است، سوییچ روی استارت آن قرار دارد و صندوق عقب ماشین پر از مواد غذایی است. بازی‌باز می‌تواند انتخاب کند که این اقلام ضروری را بدزدد و یا آن‌ را برای صاحبش باقی گذارد. اینجا بازی شما را در وضعیتی دشوار قرار می‌دهد که در آن باید بین نیازهای گروه خود و نیازهای شخص غریبه‌ای که حتی معلوم نیست زنده باشد، یکی را انتخاب کنید. البته صرف نظر از تصمیم لی، گروه ماشین را لوت می‌کند و این کار زنجیره‌ای از رویدادها را سبب می‌شود که به دزدیده شدن کلمنتاین در آخر فصل می‌انجامد.

در ادامه مشخص می‌شود که این اقلام متعلق به زن و شوهری است که پسرشان در جنگل گم شده است و برای یافتن او ماشین را رها کرده‌اند. این اتفاق فضای شکل‌گیری یکی از بهترین سفرهای گناه‌آلود بازی را مهیا می‌کند.

9. دزدیدن دارو از Arvo (فصل دوم، اپیزود 4: Amid The Ruins)

در فصل دوم، جین (Jane) و کلمنتاین در جستجوی اقلامی هستند که به آن‌ها در زایمان نوزاد ربکا (Rebecca) کمک کند. برخورد تصادفی آن‌ها با پسر معلولی به اسم آروو (Arvo)، که با کیفی پر از دارو بر سر راهشان قرار می‌گیرد، چیزی شبیه به معجزه به نظر می‌رسد. آروو ادعا می‌کند که این داروها متعلق به خواهرش است ولی جین در داستان او حفره‌هایی می‌یابد. اینجا کلمنتاین باید بین دزدیدن یا ندزدین این داروها برای گروه خودش تصمیم بگیرد.

این که بین شرایط نامعلوم آروو و زایمان فوری ربکا، یکی را در نظر بگیرید کار سختی است؛ با این حال طبق سنت همیشیگی تل‌تیل، در نهایت این تصمیم نیز تفاوت بسیار کمی ایجاد خواهد کرد. در هر صورت، ربکا مدت کوتاهی بعد از به دنیا آوردن بچه‌اش می‌میرد و گروه دوباره با آروو (که این بار دوستانش را نیز با خود آورده است!) برخورد می‌کند. تنشی که بین او و جین وجود دارد، در نهایت منجر به تیراندازی بین دو گروه می‌شود.

8. نجات دادن Nick یا Pete (فصل دوم، اپیزود 1: All That Remains)

کلمنتاین در ابتدای فصل دوم، راه سختی برای پیدا کردن دوستان جدید در پیش دارد. بعد از این که او توسط یک سگ گاز گرفته می‌شود، به گروهی برخورد می‌کند که معتقدند این جای گازگرفتگی در اصل متعلق به یک زامبی می‌باشد. نیک (Nick) تا مرز شلیک کردن به او پیش می‌رود، با این وجود پدرش پیت (Pete) او را به شک می‌اندازد. با توجه به این موضوع، اگر مجبور بودید از میان نجات این دو، یکی را انتخاب کنید، انتخاب ساده‌ی داشتید، با این حال سکانس پایانی همه چیز را پیچیده‌تر می‌کند: در حین این که کلمنتاین، نیک و پدرش در حال جستجو در نزدیکی یک رود هستند، یک زامبی پای پیت را گاز می‌گیرد و سپس سر و کله گروهی از زامبی‌ها پدیدار می‌شود.

کلمنتاین باید تصمیم بگیرد؛ آیا به جای نیک، پیت را نجات خواهد داد که همین الان نیز به ویروس آلوده شده است و یا نیک را که از همان ابتدا نیز به کلمنتاین اهمیت چندانی نمی‌داد، نجات می‌دهد؟ این سناریو در همان ابتدای فصل دوم به ما یادآوری می‌کند که با عنوانی روبرو هستیم که هیچ انتخابی در آن سیاه و یا سفید مطلق نیست.

7. اظهار عشق به Kate (فصل سوم، اپیزود 4: Thicker Than Water)

بعد از پایان فصل دوم، شاهد یک بازنشانی در The Walking Dead بودیم که شامل پرش زمانی و شخصیت‌هایی جدید می‌شد. این شخصیت‌ها شامل خاویر (Javier)، پروتاگونیست قابل بازی، برادرش دیوید (David) و زن برادرش کیت (Kate) می‌شد. دیوید در روزهای نخستین شیوع بیماری گم شده است و بنابراین خاویر و کیت هم گروه می‌شوند و خب… در یک آخرالزمان پر از زامبی نیز هنوز این روابط اتفاق می‌افتد.

در بخش انتهایی فصل، زمانی که دیوید دوباره برمی‌گردد، کیت عشق خود را به خاوی اعتراف می‌کند و شما نیز این گزینه را در اختیار دارید که ریسک تیره شدن روابطتان با دیوید را به جان خریده و این عشق را قبول کنید. همیشه این گونه مسائل احساسی با تصمیماتی سخت همراهند.

6. کمک کردن به کیت برای حفظ Richmond و یا نجات دادن Gabe و دیوید (فصل سوم، اپیزود 5: From The Gallows)

ریسک‌هایی جدی در پایان فصل سوم وجود دارند. گروهی از واکرها به ریچموند (Richmond) نفوذ کرده‌اند و در حالی که خاوی با تصمیماتی که بر آینده جامعه اثر می‌گذارد، دست و پنجه نرم می‌کند، در عین حال مجبور است تصمیماتی اتخاذ کند که به سرنوشت خانواده‌اش مربوط است. کیت می‌خواهد ریچموند را از تهدید واکرها نجات دهد ولی دیوید می‌خواهد که پسرش گابی (Gabe) را به پناهگاهی در خارج از شهر ببرد و البته خاوی باید در این بین تصمیم بگیرد.

اگر تصمیم بگیرید که به کیت کمک کنید، دیوید می‌میرد ( که البته این موضوع با توجه به رفتار او در اپیزودهای قبلی چندان سخت نیست). اگر انتخاب کنید که به دنبال دیوید و گابی بروید، به ریچموند برخواهید گشت و با شرایط ناراحت‌کننده‌ای مواجه می‌شوید.

5. نجات Carly و یا Doug؟ (فصل اول، اپیزود 1: A New Day)

هنگامی که The Walking Dead، اولین اپیزود خود را در سال 2012 عرضه کرد، حسی آشنا را به ما می‌داد. بازی یک سیستم تصمیم‌گیری ارائه می‌داد که به شما اجازه می‌داد تا میزان مهربانی و یا جدی بودن لی را خود انتخاب کنید. بازی سیستم دکمه‌زنی (QTE)هایی داشت که اضطراب را مانند دیگر عناوین اکشن به سکانس‌های خود اضافه می‌کرد. اما نقطه اوج این فصل که جایگاه آن را در میان روایت‌های جهان بازی‌های ویدئویی متمایز می‌کند، نحوه تصمیم‌گیری در بازی بود: لی و گروهش در یک مغازه توسط گروهی از زامبی‌ها محبوس شده‌اند و برای اولین بار در این سری، اقدامات بازی‌باز مستقیما سرنوشت دوستان شما، کارلی و داگ را تعیین خواهد کرد. این ایده که انتخاب کردن یکی از آن‌ها به دیدن صحنه مرگ دیگری می‌انجامد، باعث می‌شود که این تصمیم نیز بسیار سخت شود و جایگاه خود را در این لیست داشته باشد.

4. Kenny یا Jane؟ (فصل دوم، اپیزود 5: No Going Back)

این یکی آخرش است. لی و کلمنتاین در جریان فصل اول، با مردی ریش‌دار و دوست‌داشتنی با نام کنی (Kenny) هم‌سفر می‌شوند که پسرش را به طور غم‌انگیزی بر اثر گاز یک زامبی از دست می‌دهد و همسرش نیز خودکشی می‌کند. در پایان فصل اول، هنگامی که گروهی از زامبی‌ها کنی را از گروه جدا می‌کنند، سرنوشت او نامعلوم می‌ماند. در فصل دوم او و کلمنتاین دوباره با هم ملاقات می‌کنند، با این حال کلم متوجه تغییراتی در او می‌شود.

قوس داستانی کلمنتاین در فصل دوم، شامل رابطه او با جین (Jane) نیز می‌شود. او به کلمنتاین یاد می‌دهد که چگونه یک زامبی را صرف‌نظر از اندازه آن، با خیال راحت از پای درآورد و چگونه آن‌ها را برای یافتن منابع لوت کند. جین یک بازمانده است که کلمنتاین از او یاد می‌گیرد و این غرایز است که او را به کنی مشکوک می‌کند؛ کسی که ثبات ذهنی‌اش در طول فصل مورد سوال است. در اپیزود پایانی گروه منحل می‌شود و تنها افرادی که باقی می‌مانند کلمنتاین، AJ نوزاد، کنی و جین هستند. کنی حالتی تهاجمی به خود می‌گیرد و او و جین وارد یک درگیری می‌شوند؛ در حالی که کلمنتاین نظاره‌گر این نزاع است. در ادامه کلم یک اسلحه برمی‌دارد. او می‌تواند انتخاب کند که به دوست قدیمی خود کنی شلیک کند و یا اجازه دهد که کنی، جن را به قتل برساند. این یکی از تصمیماتی است که بعد از اتخاذ آن، ممکن است پشیمان شوید که چرا تصمیم دیگری نگرفتید.

3. بازجویی از Abel (فصل چهارم، اپیزود 3: Broken Toys)

هر کدام از این تصمیمات، در مقایسه با تصمیماتی که در فصل نهایی The Walking Dead’ مجبور به گرفتن آن‌ها هستید، کم‌رنگ می‌شوند، زیرا بدترین آن‌ها شامل موضوعی می‌شود که برای هیچ‌کس آسان نیست: ایفای نقش یک والدین. تصمیماتی که کلم در طول فصل می‌گیرد بر نوع شخصیتی که AJ بعدا به آن تبدیل می‌شود تاثیر می‌گذارد. تصمیمات کم‌تاثیر – مانند این که اجازه دهید AJ شروع به قسم خوردن کند یا خیر – در طول فصل چندان تاثیرگذار نیستند اما برخی از سناریوها مانند افتتاحیه Broken Toys اینطور نیستند.

گروهی از ارازل به خانه کلمنتاین حمله می‌کنند و دوستان او شخصی با نام Abel را اسیر می‌کنند. بازی‌باز باید در حالی که AJ او را نگاه می‌کند، از زندانی بازجویی کند و این موضوع بار تصمیماتی که اتخاذ می‌کنید را سنگین‌تر می‌کند. آیا نقش یک پلیس خوب را ایفا کرده و ریسک به دست نیاوردن اطلاعاتی ارزشمند را قبول می‌کنید؟ و یا پلیسی بد خواهید شد (با کوبیدن سر Abel به میز و سوزاندن صورتش با یک سیگار) و باعث می‌شوید که AJ بیشتر شرور شود؟ این صحنه به شما یادآوری می‌کند که ایفای نقش والدین چقدر سخت است!

2. کشتن لی و یا رها کردن او برای تبدیل شدن به یک زامبی (فصل اول، اپیزود 5: No Time Left)

شما می‌توانید بخش زیادی از موفقیت The Walking Dead را به صحنه‌های احساسی آن در پایان فصل اول نسبت دهید (فصل اول بازی موفق شد در مراسم جوایز بازی‌های ویدئویی Spike، بازی سال 2012 لقب گیرد). یک واکر لی را گاز می‌گیرد. در یک انتخاب، بازی‌باز باید تصمیم بگیرد که بازوی آلوده به ویروس را برای نجات لی قطع خواهد کرد یا خیر. البته این کار فایده‌ای ندارد چرا که ویروس بیش از حد گسترش یافته است و شما دیگر نمی‌توانید لی را نجات دهید.

در صحنه آخر بازی، لی به کلمنتاین یک انتخاب می‌دهد: این که به او شلیک کند و یا اجازه دهد که به یک زامبی تبدیل شود. آمار بازی نشان می‌دهد که اکثر بازی‌بازان کشتن لی را انتخاب کرده‌اند؛ بنابراین اگرچه این تصمیم چندان خوشایند نیست، با این وجود نشان‌دهنده عمق عواطفی است که بازی‌باز در طول فصل با این دو شخصیت برقرار می‌کند و این تصمیم را تبدیل به یکی از سخت‌ترین تصمیمات The Walking Dead می‌کند.

1. کشتن کلمنتاین و یا رها کردن او برای تبدیل شدن به یک زامبی (فصل چهارم، اپیزود 4: Take Us Back)

تصمیم برای کشتن و یا نکشتن لی در مقایسه با آخرین تصمیم این سری، به راحتی آب خوردن است. در حالی که آن‌ها برای فرار از دست گروهی از زامبی‌ها، از یک صخره بالا می‌روند، یکی از واکرها دندان‌های خود را به پای کلمنتاین فرو می‌کند. زامبی‌ها به شما نزدیک هستند و وقت کافی برای قطع عضو ندارید؛ بنابراین AJ و کلمنتاین تا زمانی که سرانجام یک پناهگاه در انباری پیدا می‌کنند، مجبورند آن را نادیده بگیرند.

حال بازی، کنترل AJ را در اختیار بازی‌باز قرار می‌دهد و یادآور صحنه‌ی بین لی و کلمنتاین در پایان فصل اول می‌شود. اینجا کلمنتاین است که به AJ یک انتخاب می‌دهد: این که او را بکشد و یا اجازه دهد که به یک زامبی تبدیل شود. چرا این سناریو سخت‌تر از سکانسی می‌شود که از آن الهام گرفته است؟ زیرا به جای اسلحه، تنها چیزی که AJ در اختیار دارد، یک تبر است… لحظاتی فوق‌العاده سخت شکل می‌گیرد که بازی‌بازان مجبور می‌شوند سرنوشت شخصیتی را که هفت سال است شاهد بزرگ شدن او در داخل بازی بوده‌اند، تعیین کنند. وقتی در نهایت به AJ دستور می‌دهید، او صرف‌نظر از انتخاب شما، تصمیم خود را می‌گیرد: قطع کردن پای کلمنتاین. او زنده می‌ماند؛ در نهایت تعجب، The Walking Dead پایانی خوش به دنبال دارد.

اگر شما نیز با تصمیماتی سخت در طول بازی مواجه شده‌اید، در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

منبع : وینفون
231 پست
هادی اسماعیل‌زاده
دانشجوی ارشد تبدیل انرژی که علاقه زیادی به بازی‌های رایانه‌ای خصوصا عناوین نقش‌آفرینی داره. اوقات فراغت خودشو با فیلم و کتاب پر میکنه و در حال حاضر در بخش گیمینگ وینفون مشغول به فعالیت است.
مطالب مرتبط
در مای نوکیا بخوانید
دیدگاه کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده
برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , ,