در این مقاله با نگاه به مشخصات سخت‌افزاری پلتفرم گوگل استیدیا، مشخصات سخت‌افزاری احتمالی کنسول‌های ایکس باکس اسکارلت و پلی استیشن 5 را مورد بررسی قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید تا ببینیم دو شرکت بزرگ سرگرمی برای رقابت با غول 10.7 ترافلاپسی گوگل استیدیا چه چیزی در چنته خواهند داشت.

بله، بالاخره چیزی که صنعت بازی و سرگرمی سال‌ها انتظارش را می‌کشید در حال رخ دادن است. نزدیک به یک دهه از زمانی که OnLive، ارائه دهنده فناوری‌های مجازی‌سازی ابری، کار خود را به صورت دسترس محدود برای استیم بازی‌ها شروع کرد، بازی ابری مبتنی بر اشتراک، سفر خود را از حرف و حدیث‌های غیرواقعی و هایپ کننده به واقعیت عملی تبدیل کرده‌ است. و اکنون که غول فناوری، شرکت گوگل سرویس مبتنی بر بازی ابری خود یعنی استیدیا را معرفی کرده، کنسول‌های هنوز معرفی نشده نسل نهم با رقابت از یک سمت کاملا غیرمنتظره رو به رو هستند.

سرویس استریم بازی گوگل چیست

چند هفته پیش، اهالی مانتن‌ویو در جریان کنفرانس توسعه‌دهندگان خود، از پلتفرم جدیدی موسوم به Stadia پرده‌برداری کردند؛ پلتفرمی که به اعتقاد افراد زیادی، آینده‌ی بازی‌های رایانه‌ای خواهد بود. هرچند گوگل جزئیات زیادی در رابطه با این سرویس منتشر نکرد، اما در پیش‌نمایشی که به توسعه‌دهندگان نشان داده شد، شاهد اجرای بازی Assassin’s Creed Odyssey بودیم. در این‌ میان، نمی‌توان انکار کرد که این پیش‌نمایش از هر لحاظ شگفت‌انگیز بود. در پلتفرم Stadia، دسترسی به هر چیزی به‌ صورت لحظه‌ای صورت می‌گیرد. تصور کنید که در یوتیوب روی لینک بازی کلیک می‌کنید و بلافاصله می‌توانید در هر دستگاهی بازی را شروع کنید. فرقی نمی‌کند که دستگاه مورد استفاده‌ی شما چیست؛ تلویزیون، گوشی‌هوشمند، تبلت یا کامپیوتر رومیزی، امکان بازی روی هر دستگاهی وجود دارد. علاوه‌ بر این، می‌توانید بازیکنان بیشتری را هم به بازی اضافه کنید.

در دموی به‌ نمایش‌درآمده، کاربر می‌توانست به‌ طور آنی از دستگاهی به دستگاه دیگر منتقل شده و بازی را در دستگاه دوم ادامه دهد. ولی چیزی که بیشتر توجه ما را به خود جلب می‌کند این است که در حین تغییر دستگاه‌ها، بازی با رزولوشن Full HD و نرخ ۶۰ فریم‌ بر‌ ثانیه ادامه پیدا می‌کرد. اگر از خود می‌پرسید که غول دنیای جست‌ و جو چگونه می‌تواند چنین تجربه‌ی خارق‌العاده‌ای را به بازیکنان ارائه دهد، پاسخ شما بسیار ساده خواهد بود: مراکز داده‌ی گوگل این امکان را فراهم می‌کنند. قدرتی که سیستم ابری گوگل در اختیار کاربران قرار می‌دهد، معادل قدرت یک کنسول بازی با توان پردازش گرافیکی ۱۰.۷ ترافلاپس است. این قدرت بیش از مجموع توان پردازش گرافیکی ایکس‌ باکس وان و پلی‌استیشن ۴ پرو است. شکی نیست که چنین قدرت پردازشی خارق‌العاده‌ای می‌تواند همه‌ چیز را در دنیای بازی تغییر دهد.

و اما، با پشتیبانی گوگل، شرکتی که در بین پیچیده‌ترین زیرساختار شبکه در جهان است، استیدیا بدون هیچ حاشیه‌ای، تنها زاییده افکار این شرکت است. استیدیا برای رقابت و مبارزه با کنسول‌های خانگی طراحی شده است. در حالی که جزئیات واقعی در مورد مشخصات پلی استیشن 5 و ایکس باکس اسکارلت وجود ندارد، پردازنده گرافیکی و پردازشی استیدیا اطلاعات عمومی هستند.

این ویژگی مستقیما مربوط به استیدیا نخواهد بود. در عوض، ما سعی خواهیم کرد بین خطوط را موشکافی کنیم و براساس مشخصات رقیب مبتنی بر ابری آن‌ها یعنی گوگل استیدیا، درک بهتری از مشخصات سخت‌افزار احتمالی کنسول‌های خانگی نسل بعدی داشته باشیم.

گزارش‌ها اولیه حاکی از آن است که استیدیا مقدار بسیار زیادی از قدرت پردازشی را به مشترکین ارایه می‌دهد، که به طور قابل‌ توجه بالاتر از آن چه است که ایکس باکس وان ایکس به عنوان قدرتمندترین کنسول تاریخ داشته است. در ادامه بیایید نگاهی به مشخصات گوگل Stadia بیاندازیم و و سعی کنیم عملکرد احتمالی کنسول‌های نسل بعدی را در این زمینه به کار بگیریم.

واحد پردازش گرافیکی گوگل استیدیا: گرافیک سفارشی 56 CU شرکت AMD با قدرت محاسبه شده 10.7 ترافلاپس

چیزی که در طول معرفی stadia چشم ما را جلب کرد این بود که دقیقا تا چه اندازه واحد پردازش گرافیکی این پلتفرم شبیه به Vega 56 شرکت AMD است. در فضای کامپیوتر، قطعه Vega عملکردی به همان اندازه کارت‌های گرافیک GTX 1070 و 1660 Ti دارد. این کارت گرافیکی چیزی است که در حلقه‌های کامپیوتر بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ این بدان معنا است که اکثر کارت‌های گرافیک Vega 56 می‌توانند اورکلاک‌های سنگین با کارایی بالا را به همان اندازه کارت‌های گرافیک GTX 1080 انجام دهند.

با این حال، قدرت محاسبه شده 10.7 ترافلاپسی استیدیا به مراتب کم‌تر از قدرت کارت گرافیکی Vega 56 است. از حیث فرکانس‌های موجود، Vega 56 تجربه روان رزولوشن 4K همراه با 30 فریم برثانیه را با بالاترین تنظیمات گرافیکی در اختیار ما قرار می‌دهد. با تنظیمات گرافیکی که مناسب کنسول بازی است، بسیاری از عناوین AAA به راحتی در محدود 50 تا 60 فریم اجرا می‌شوند. برای رزولوشن 4K همراه با 30 فریم برثانیه که به احتمال زیاد هدف نسل بعدی کنسول‌ها است، انتظار می‌رود کنسول‌های ایکس باکس اسکارلت و پلی استیشن 5 سطح کارایی Vega 56 را داشته باشند.

درحالی که استیدیا به احتمال زیاد از واحد پردازش گرافیکی مبتنی بر کارت‌های Vega استفاده خواهد کرد، پلی استیشن 5 و ایکس باکس اسکارلت احتمالا کارت‌های گرافیک نسل بعدی شرکت AMD با معماری Navi را به کار خواهند برد؛ معماری Navi که برروی فرآیند 7 نانومتری ساخته شده و ابعاد کوچک‌تری دارد، نه تنها باعث افزایش کارایی مصرف انرژی می‌شود، بلکه ابعاد کوچک‌تر به این معنی است که کارت‌های گرافیکی قدرتمند را می‌تواند ارزان‌تر تولید کرد. ابعاد کوچک‌تر دقیقا به همین دلیل بود که کارت‌های 14 نانومتری Polaris شرکت AMD و پسرعموهایش در حالی که تقریبا نیمی از توان مصرفی و نصف قیمت داشتند، عملکرد تقریبا مشابه کارت 29 نانومتری R9 290X داشتند. حرکت به سمت فرآیند 7 نانومتری موجب افزایش قابل ملاحظه در کارایی خواهد شد و سطح‌های قدرت گرافیکی Vega 56 درنهایت به قیمت پایه کنسول‌های خانگی قابل خرید خواهد بود. استیدیا به ما می‌گوید که کنسول‌های نسل نهم مطمئنا کارت‌های گرافیک مبتنی بر معماری سفارشی Navi با قدرت تقریبی 10 تا 12 ترافلاپس محاسبه شده را دارا خواهند بود.

با این حال، استفاده HBM (حافظه پهنای باند بالا) در گوگل استیدیا این تصور ما را تا حدودی کم‌رنگ‌تر می‌کند، آن هم به این دلیل که HBM بسیار گران است. وب‌سایت Gamer Nexus تجزیه و تحلیل جالبی در مورد HBM2 استفاده شده در کارت‌های Vega انجام داده که خلاصه آن به این شرح است؛ هزینه HBM در حال حاضر به اندازه‌ای زیاد است که تقریبا نصف هزینه مواد استفاده شده در کارت‌های Vega ۵۶ را شامل می‌شود. با بیش از ۱۳۰ دلار هزینه کردن فقط برای حافظه، این به احتمال زیاد باعث می‌شود تا از HBM در کنسول‌های نسل بعدی استفاده نشود، چرا که منجر به افزایش غیرقابل تغییر قیمت در خرده فروشی‌ها خواهد شد. به احتمال زیاد افزایش کارایی معماری در Navi مربوط به پهنای باند حافظه به این معنی است که قطعات Navi در کنسول را می‌توان با GDDR۶ آهسته‌تر یا GDDR۵X، بدون در نظر گرفتن دستیابی به عملکرد بسیار چشمگیر برابر کرد.

پردازنده گوگل استیدیا: پردازنده سفارشی 2.7 گیگاهرتزی Hyperthreaded با معماری x86

گوگل استیدیا دقیقا از چه پردازنده‌ای (CPU) استفاده می‌کند؟ با توجه به این که AMD به نظر می‌رسد بازار سفارشی SoC را به خود جلب کرده است، همه ما این باور را خواهیم داشت که گوگل استیدیا واحد پردازش گرافیکی (همان GPU) خود را با یک (CPU) پردازنده AMD مبتنی بر Ryzen همراه می‌کند. با این حال، افرادی که در شبکه PC Games با شرکت AMD ارتباط برقرار کرده بودند، مشخص شد که شرکت AMD کارت‌های گرافیک گوگل استیدیا را تامین نخواهد کرد.

علاوه بر این، پاورپوینت‌های گوگل در استیدیا نشانگر این هستند که پردازنده درحال استفاده، دارای “Hyperthreading” است، که به طور خاص به اجرای چند رشته‌ای شرکت اینتل اشاره دارد (معادل Hyperthreading شرکت ای ام دی، SMT نامیده می‌شود). استفاده از پردازنده اینتل در استیدیا به عنوان یک راه‌حل مبتنی بر فضای ابری بسیار منطقی است. علی رغم حضور پررنگ تراشه‌های سرور Ryzen مبتنی بر EPYC ای ام دی، شرکت اینتل سهم بسیار بالایی را در بازار سرور حفظ می‌کند. می‌دانیم که معماری ابری گوگل مبتنی بر سرورهای Xeon اینتل است. بنابراین تعجب‌آور نیست که استیدیا منابع سرور وسیعی را که در حال حاضر در دسترس گوگل است در اختیار داشته باشد. در حالی که اجرا برروی سرورهای Xeon برای گوگل استیدیا منطقی به نظر می‌رسد، قطعا برای کنسول‌های نسل بعدی این طور نخواهد بود. در عوض، ما به احتمال زیاد خواهیم دید که پردازنده‌های مبتنی بر Ryzen با کارت گرافیک Navi همراه شده‌اند.

اولین و دومین نسل پردازنده‌های رایزن دارای IPC شبیه به پردازنده‌های Ivy Bridge و Haswell هستند، اما کاملا با پردازنده Coffee Lake اینتل قابل رقابت نیستند. با این حال، نسل سوم پردازنده‌های رایزن بر پایه فرآیند 7 نانومتری ساخته شده‌اند که سرعت کلاک بالاتر و IPC بزرگ‌تر را دارا خواهند بود.

شایعات منتشر شده در وب‌سایت WCCFTech حاکی این هستند که تمام بردازنده‌های نسل سوم رایزن روی کامپیوتر، دارای شش هسته یا بیشتر خواهند بود. از این رو دیدن پردازنده‌های هشت هسته‌ای رایزن با محدوده 3 گیگاهرتزی کلاک شده در نسل نهم کنسول‌های خانگی اصلا جای تعجب نخواهد بود. اگر این واقعیت داشته باشد مطمئنا تاثیر بزرگی روی بازی‌های پی سی خواهد داشت.

در وضعیت کنونی، پردازنده کنسول‌های نسل هشتم به قدری ضعیف هستند که یک قطعه دو هسته‌ای اینتل به تنهایی می‌تواند به دو برابر فریم ریت کنسول‌های کنونی دست یابد. از این رو، ساختار بسیاری از بازی‌های ویدیویی امروزه، دارای پردازنده نسبتا ضعیفی هستند. الزامات پردازنده بالاتر می‌تواند به این معنی باشد که بسیاری از بازی‌های نسل بعدی ممکن است تنها با سرعت 30 فریم در ثانیه اجرا شوند، حتی در سیستم‌های پیشرفته امروزه.

حافظه گوگل استیدیا: 16 گیگابایت از حافظه مشترک HBM2

ما ابتدای مقاله در مورد قرار دادن HBM2 در پلتفرم استیدیا صحبت کردیم و به این موضوع هم اشاره شد که گنجاندن HBM2 در گوگل استیدیا احتمالا به معنای قرار دادن آن در کنسول‌های نسل نهم نیست. با این حال، صفحه مشخصات گوگل نشان می‌دهد که استیدیا از یک استخر حافظه مشترک برای پردازنده و پردازش واحد گرافیکی (سی پی یو و کارت گرافیک) خود استفاده می‌کند، که بیشتر شبیه کنسول‌های نسل فعلی است. با توجه به این، حتی با وجود 12 گیگابایت از حافظه متشرک، ایکس باکس وان ایکس اغلب دارای بافت‌های پایین‌تری نسبت به پی سی است. به همین دلیل، ما فکر می‌کنیم که 16 گیگابایت از حافظه مشترک، احتمالا همان چیزی است که کنسول‌های نسل بعد از آن استفاده خواهند کرد. زیرا اگر بازی‌های امروزی با رزولوشن 4K را در نظر بگیریم، از VRAM (حافظه رم کارت گرافیکی) هشت گیگ به بالاتر استفاده می‌کنند.

حافظه ذخیره‌سازی گوگل استیدیا: حافظه SSD برپایه ذخیره‌سازی ابری

ما بر این باور هستیم که این یک منطقه مهم دیگر بین پلتفرم استیدیا و کنسول‌های ایکس باکس اسکارلت و پلی استیشن 5 است. گوگل می‌تواند فضای ذخیره‌سازی مبتنی بر SSD را برای استیدیا ارائه دهد، زیرا در حال حاضر مقادیر زیادی از ذخیره‌سازی SSD را به فضای ابری متصل می‌کند. در حالی که قیمت SSDها در طول سال‌ها به میزان چشمگیری پایین آمده است، اما ما هنوز در موقعیتی قرار نداریم که یک ترابایت از حافظه SSD به اندازه کافی برای قرار دادن در یک کنسول قیمت-اقتصادی ارزان باشد.

با توجه به این واقعیت که یک ترابایت فضا واقعا برای بازی‌های امروز چندان زیاد نیست و از طرفی قیمت کارت SSD یک ترابایتی حدود 150 دلار است. این در حالی است که قیمت یک هارد درایو با حافظه ذخیره‌سازی مشابه، یک/سوم این قیمت است. با دیگر اجزای سطح بالا که در کنسول‌های نسل بعد به کار می‌روند، بسیار بعید به نظر می‌رسد که آن‌ها از حافظه ذخیره‌سازی SSD استفاده کنند. با در نظر گرفتن تمامی این موارد، مفهوم واقعی این را به ما می‌گوید که در شرایط ایده‌آل، زمان بارگذاری روی پلتفرم گوگل استیدیا ممکن است به طور قابل توجهی سریع‌تر از کنسول‌های پلی استیشن 5 و ایکس باکس اسکارلت باشد.

برداشت نهایی:

در حالی که پلتفرم استیدیا در فرم فیزیکی برای کاربر نهایی وجود نخواهد داشت، توصیف آن به عنوان اولین کنسول نهم و یا به عنوان یک کنسول سرویس‌دهی، نادرست نیست. علی رغم این که شرکت گوگل جزئیات خاص زیادی را ارایه نکرده است، همان‌طور که در اینجا دیدیم، مشخصات سخت‌افزاری فعلی استیدیا یک تصویر از پلتفرمی با عملکرد عمومی نسل نهمی را به ما نشان می‌دهد.

در این وضعیت چیزهای زیادی وجود دارند که می‌توانند باعث شگفتی ما شوند؛ استفاده احتمالی از کارت‌های گرافیک Vega 56 یا GTX 1070 همراه با پردازنده رایزن در پلی استیشن 5 و ایکس باکس اسکارلت ممکن است. در فضای کامپیوتری، بسیاری از اجزاءهای سیستم‌های پیشرفته امروزی در نسل نهم کنسول‌ها استفاده نخواهند شد. البته در نظر داشته باشید که اجزاءهای کامپیوترهای پیشرفته دارای پیشینه قابل ملاحظه‌ای هستند؛ Radeon HD 5870، اولین کارت گرافیک با داریرکت 11، یک قطعه 2.72 ترافلاپسی است و با وجود اینکه یک دهه از زمان عرضه‌ی آن می‌گذرد، اما هم‌چنان عملکرد بهتری را نسبت به پلی استیشن 4 ارائه می‌دهد.

با تمام این اوصاف، باید تا زمانی رونمایی کامل از کنسول‌های نسل نهم منتظر ماند. سپس به طور دقیق مشخصات سخت‌افزاری گوگل استیدیا را با ایکس باکس اسکارلت و پلی استیشن 5 مقایسه کنیم. و اما نظر شما کاربران گرامی درباره مشخصات گوگل استیدیا چیست؟ آیا کنسول‌های نسل نهم از مشخصات بالاتری برخوردار خواهند بود؟

منبع :

GAMINGBOLT

373 پست
رسول امینی
I Was Born in 1997 and Played My First Game in 2005 Which it Was Resident Evil 4. A Huge Fan of Video Games, Especially Open-world, Historical and Survival Horror Genre and Spend a Lot of Time on Playing. My Top No-Doubt Games Are Dark Souls 3, The Witcher 3: Wild Hunt, Resident Evil 4, Horizon Zero Dawn, God Of War 2018 and Bloodborne. Most of the Time in My Daily Life, i Write Articles for WinPhone.Ir
مطالب مرتبط
در مای نوکیا بخوانید
دیدگاه کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده
برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , , ,