زمانی که به بازی‌های شبیه ساز ریسینگ در نسل هشتم کنسول‌های ویدیویی نگاه می کنیم، کاملا منطقی به نظر می‌رسد که اولین نامی که به ذهن شما می‌رسد، سری Forza است. سری بازی‌های شبیه ساز ریسینگ شرکت مایکروسافت که جزو بازی‌های فرست پارتی این شرکت به حساب می‌آید، عملکرد بسیار موفقی در طی این سال‌ها از خودش به جای گذاشته است و برای بسیاری از ما فرنچایزی است که فعلا تا سال‌های سال می‌توانیم روی آن حساب کنیم و از آن پشتیبانی و حمایت کنیم. در ادامه نیز همچنان با وینفون همراه باشید.

اما حقیقتی که چه آن را دوست داشته باشید، چه شنیدن آن برایتان غیر قابل تحمل و سخت باشد، این است که نام بازی‌های شبیه ساز ریسینگ همیشه هم با اسم سری Forza درآمیخته نبوده است که مانند امروز، تا نامی از این سبک به میان می‌آید، سری Forza اولین و بهترین اسمی باشد که به ذهنمان می‌رسد. زمانی هم بود که سری بازی‌های هاردکورِ استودیوی Polyphony Digital یعنی فرنچایز Gran Turismo بر این سبک حکم فرمایی می‌کرد و حاکم مطلق و بی چون و چرای این سبک به حساب می‌آمد. اگرچه این فرنچایز کهنه کار و بسیار قدیمی همچنان به فروش موفقیت آمیز و بالای خودش ادامه می‌دهد، اما هیچ شکی نیست که این روزها تقریبا دیگر هیچ اثری از آن فرنچایز پرشور و تحرکِ جوان و چالاکی که روزگاری می‌دیدیم، نیست و این سری رنگ و لعاب خود را از دست داده است.

به سال ۱۹۹۲ بازمی‌گردیم، جایی که تهیه کننده‌ی جویای نامی به اسم Kazunori Yamauchi گروهی هفت نفره از سازندگان و توسعه دهندگان را دور هم جمع کرد تا شروع به ساخت سری Gran Turismo برای کنسول پلی‌استیشنِ شرکت سونی که قرار بود از راه برسد، کنند. هدف اصلی او و تیم سازندگانش این بود که سبک شبیه ساز ریسینگ را به عنوان یکی از سبک‌های اصلی بازار به همه معرفی کند. او برای دستیابی به این هدف حتی لحظه‌ای هم دست از تلاش سخت کوشانه خود برنداشت و هیچ چیز نمی‌توانست او و تیم جوانش را متوقف کند. توسعه و ساخت Gran Turismo برای او به معنی همه چیز بود و به اندازه کل زندگی‌اش برایش ارزشمند بود. یک بار او در مصاحبه‌ای که با Autoweek انجام داده بود چنین گفت که: “پنج سال طول کشید. در طی این پنج سال، ما نمی‌توانستیم پایان راه خود را ببینیم. من سرکار از خواب بیدار می‌شدم و سرکار هم می‌خوابیدم. هوا در حال سرد شدن بود و من از روی همین متوجه می‌شدم زمستان از راه رسیده. فکر کنم فقط چهار روز از سال در منزل بودم”.

موفقیت غیر منتظره‌ای که Yamauchi به دست آورد، این انگیزه را به او داد تا روی دنباله این بازی شروع به کار کردن کند، با این امید که فرمول و ویژگی‌های این بازی را از این هم بیشتر بهبود ببخشد و تجربه انجام دادن این بازی را ارتقاء بدهد. در سال ۱۹۹۹ نسخه دوم این بازی با اسم Gran Turismo 2 وارد قفسه فروشگاه‌های گیم سراسر دنیا شد که رقم بی سابقه‌ی ۶۵۰ خودروی مختلف از خودروسازها و شرکت‌های متعدد را یدک می‌کشید که باعث قدرتمندتر شدن و تنومندتر شدن نام و آوازه‌ی این سری شد که حتی از نسخه اول این بازی هم تاثیر گذارتر و بهتر شده بود.

پس از گذشت آن پنج سالِ خسته کننده و ناخوشایند که برای ساخت و توسعه این بازی صرف شده بود، عرضه اولین نسخه این بازی در سال ۱۹۹۷ به طور بسیار گسترده‌ای با موفقیت‌های تجاری و نکوهش‌های متعدد همراه شد و این بازی را به جایگاه بسیار موفقی رساند. نکته قابل توجه درمورد این بازی این است که تا همین امروز، هنوز هم تاج پادشاهی را به عنوان پرفروش‌ترین بازی پلی‌استیشنِ اولیه در اختیار دارد و این رکورد را هنوز هم که هنوز است به نام خودش نگه داشته است. اولین نسخه سری Gran Turismo در کل دوره فعالیت خود در طی سال‌های طولانی که ساخته و عرضه شده، موفق به ارسال کردن ۱۰.۸۵ میلیون نسخه در سراسر دنیا شده است. وجود ۱۴۰ خودروی لایسنس شده، ۱۱ جاده و پیست مختلف و سیستم هوش مصنوعی عالی در مقایسه با دوره خود، همه و همه از دلایل بزرگی هستند که چرا Gran Turismo در آن زمان به عنوان یکی از بهترین و تاثیر گذارترین فرنچایزهای شبیه ساز ریسینگ خودش را به تمام مردم دنیا ثابت کرد که در آن زمان در تاریخ صنعت بازی‌های ویدیویی بی سابقه بود و هیچ کس نمونه آن را تا آن زمان ندیده بود. همه این موفقیت‌های تجاری و غیره در نهایت باعث شد تا Yamauchi به چیزی که همیشه دوست داشت، دست پیدا کند و به هدف اصلی خودش برسد تا Gran Tusismo به عنوان یکی از اصلی‌ترین و بهترین بازی‌های دوران خود میان همه مردم شناخته شود.

موفقیت غیر منتظره‌ای که Yamauchi به دست آورد، این انگیزه را به او داد تا روی دنباله این بازی شروع به کار کردن کند، با این امید که فرمول و ویژگی‌های این بازی را از این هم بیشتر بهبود ببخشد و تجربه انجام دادن این بازی را ارتقاء بدهد. در سال ۱۹۹۹ نسخه دوم این بازی با اسم Gran Turismo 2 وارد قفسه فروشگاه‌های گیم سراسر دنیا شد که رقم بی سابقه‌ی ۶۵۰ خودروی مختلف از خودروسازها و شرکت‌های متعدد را یدک می‌کشید که باعث قدرتمندتر شدن و تنومندتر شدن نام و آوازه‌ی این سری شد که حتی از نسخه اول این بازی هم تاثیر گذارتر و بهتر شده بود. متاسفانه مجموعه‌ای از لغزش‌ها و اشتباهاتی که در توسعه و ساخت این بازی انجام شده بود و یک سری گلیچ‌های غیر منتظره، عرضه این بازی را دچار مشکل کرد که شاید به خاطر سرعت بالای پروسه ساخت این بازی به وجود آمده بود که در نهایت هم سونی را بر آن داشت تا جایگزین‌های به‌روزرسانی شده‌ی این مشکلات را در مشکلاتی که در حال تجربه شدن بودند، به کار بگیرد.

با حرکت به دوره‌ی پلی‌استیشن ۲ و آغاز عصر این کنسول، تیم سازنده و توسعه دهنده سری Gran Turismo در استودیوی Polyphony Digital قادر به بهبود و ارتقاء ویژگی‌های مختلف این بازی شد که از این جمله می‌توان به گرافیک و جلوه‌های بصری آن اشاره کرد که به طور قابل ملاحظه‌ای بهبود پیدا کرده بودند. این کار نسخه جدید این سری به اسم Gran Turismo 3: A-Spec را قادر کرده بود از برخی مزیت‌ها و قدرت‌های کنسول نسل جدید برای به نمایش گذاشتن خودروها و پیست‌های بسیار پرجزئیات و گرافیکی (در دوران خود)، به خوبی استفاده کند.

اما با وجود همه این مسائل، این فرنچایز واقعا شانس زیادی آورد که به نظر می‌رسید این مشکلات باز هم این بازی را از پذیرش و استقبال مثبت و گسترده‌ی مردم منع نکرد و هنوز هم استقبال بسیار مثبت و خوبی از این سری در سراسر کره خاکی انجام شد. Yamauchi هم کاملا آماده شده بود تا همه چیز را همینطور خوب و موفق ادامه دهد و این روند را همچنان حفظ کند. با حرکت به دوره‌ی پلی‌استیشن ۲ و آغاز عصر این کنسول، تیم سازنده و توسعه دهنده سری Gran Turismo در استودیوی Polyphony Digital قادر به بهبود و ارتقاء ویژگی‌های مختلف این بازی شد که از این جمله می‌توان به گرافیک و جلوه‌های بصری آن اشاره کرد که به طور قابل ملاحظه‌ای بهبود پیدا کرده بودند. این کار نسخه جدید این سری به اسم Gran Turismo 3: A-Spec را قادر کرده بود از برخی مزیت‌ها و قدرت‌های کنسول نسل جدید برای به نمایش گذاشتن خودروها و پیست‌های بسیار پرجزئیات و گرافیکی (در دوران خود)، به خوبی استفاده کند. این کفیتِ افزایش پیدا کرده در جزئیات، تیم سازنده این بازی را مجبور کرد تا تعداد خودروهایی که در این بازی در دسترس قرار داشتند را کاهش دهد و تعداد آن‌ها را به ۱۸۰ خودرو برساند تا اطمینان حاصل کند که کیفیت آن همچنان در رده بالا باقی می‌ماند و دچار افت نمی‌شود. به هر حال سخت افزارهای آن دوران هنوز کشش کافی نداشتند تا هم تعداد خودروی بسیار زیاد در یک بازی به کار برده شود و هم این بازی از نظر گرافیک چشم نواز و زیبا به نظر برسد. به هر ترتیب راه حلی جز این نبود که یکی را باید فدای دیگری می‌کرد.

کم کم سر و کله‌ی Gran Turismo 4 Prologue پیدا شد تا عرضه نسخه بعدی این سری به اسم Grand Turismo 4 را مقدمه چینی کند و با ارایه کردن یک سری بهبود تازه دیگر از طرف Polyphony Digital آن‌ها را به نسخه اصلی این بازی اضافه کند تا مردم برای یک نسخه جدید از این سری آمادگی لازم را پیدا کنند. در حالی که این نسخه فقط در کشور ژاپن و قاره اروپا به عرضه رسید و دست کاربران و بازی‌بازان در منطقه آمریکای شمالی برای مدتی از آن کوتاه بود، اما باز هم موفق شد میلیون‌ها نسخه به فروش برساند. 

کاهش دادن تعداد خودروها بهای اندکی بود که باید در جهت داشتن گرافیک بهتر و واقع گرایانه‌تر و همینطور برای داشتن یک گیم پلی یک دست و یک پارچه، پرداخت می‌شد. مدت زمان زیادی طول نکشید که همزمان با ایجاد این بهبودهای جدید، ستایش‌هایی که از این بازی می‌شد بار دیگر به وجود آمد و مردم و منتقدین عاشق ویژگی‌های بهبود یافته و گیم پلی این بازی شدند. این بازی هنوز هم یکی از پرفروش‌ترین عناوین صنعت بازی‌های رایانه‌ای در کل دوران است و همینطور در حال حاضر به عنوان دومین عنوان برتر ریسینگ کل تاریخ تا امروز، از نظر کاربران وبسایت GamingRankings به حساب می‌آید.

در جایگاه Yamauchi و در کنار او، هیچ کس فرصت استراحت کردن پیدا نمی‌‌کرد و او همچنان به کار سخت کوشانه خود که دیگر با زندگی شخصی‌اش عجین شده بود، ادامه می‌داد. تیم آن‌ها بی وقفه در حال فکر کردن به راه‌های بهبود این سری و بهتر کردن تجربه بهترین فرنچایز ریسینگ دوران خود بودند. کم کم سر و کله‌ی Gran Turismo 4 Prologue پیدا شد تا عرضه نسخه بعدی این سری به اسم Grand Turismo 4 را مقدمه چینی کند و با ارایه کردن یک سری بهبود تازه دیگر از طرف Polyphony Digital آن‌ها را به نسخه اصلی این بازی اضافه کند تا مردم برای یک نسخه جدید از این سری آمادگی لازم را پیدا کنند. در حالی که این نسخه فقط در کشور ژاپن و قاره اروپا به عرضه رسید و دست کاربران و بازی‌بازان در منطقه آمریکای شمالی برای مدتی از آن کوتاه بود، اما باز هم موفق شد میلیون‌ها نسخه به فروش برساند.

با از راه رسیدن نسل هفتم کنسول‌های ویدیویی شرکت سونی به اسم پلی‌استیشن ۳ عنوان Gran Turismo 5: Prologue در مناطق استرالیا و قاره اروپا به عرضه رسید تا بار دیگر با بهبود دادن گرافیک و جلوه‌های بصری و اضافه کردن یک سری المان جدید به گیم پلی آن، باز هم این سری را سر زبان‌ها بیاندازد. این بازی با فروش ۵.۰۹ میلیون نسخه دومین بازی انحصاری پرفروش کنسول‌های خانواده پلی‌استیشن شد.

زمانی که نسخه کامل عنوان Gran Turismo 4 سرانجام در سال ۲۰۰۵ در آمریکای شمالی هم به عرضه رسید، هم گیمرها و هم خبرنگاران فعال این حوزه شگفت زده شدند. این بازی با داشتن ۵۱ جاده و پیست مختلف و بیش از ۷۰۰ خودرو از ۸۰ خودروساز مطرحِ متعدد، یک منبع الهام شگفت انگیزِ اضافه شده به فرمول موفقیت آمیز این سری بود که آن را بیش از پیش به سمت جلو هدایت کرد و قله‌های موفقیت بیشتر و بلندتری در برابر آن پدیدار کرد. اضافه شدن خودروهای پیکاپ، یک بخش B-spec که این اجازه را به بازی‌بازان می‌داد تا شغل مدیریت یک گروه ریسینگ را بر عهده بگیرند، و همینطور گرافیک و جلوه‌های بصری به شدت بهبود یافته همه و همه با هم ترکیب شده بودند تا Gran Turismo 4 را تبدیل به یکی از به یادماندنی‌ترین و بهترین بازی‌های سال عرضه خود کنند. این بازی کم کم به سمتی رفت تا بار دیگر تبدیل به پرفروش‌ترین بازی‌ رایانه‌ای تمام دوران شود.

با از راه رسیدن نسل هفتم کنسول‌های ویدیویی شرکت سونی به اسم پلی‌استیشن ۳ عنوان Gran Turismo 5: Prologue در مناطق استرالیا و قاره اروپا به عرضه رسید تا بار دیگر با بهبود دادن گرافیک و جلوه‌های بصری و اضافه کردن یک سری المان جدید به گیم پلی آن، باز هم این سری را سر زبان‌ها بیاندازد. این بازی با فروش ۵.۰۹ میلیون نسخه دومین بازی انحصاری پرفروش کنسول‌های خانواده پلی‌استیشن شد. چه بازی دیگری وجود داشت که می‌توانست جایگاه نخست را از این بازی پس بگیرد؟ بی شک فقط نسخه کامل Gran Turismo 5 توانایی انجام دادن چنین کاری داشت. در واقع در اوج دوران شکوفایی این سری، فقط نسخه جدید Gran Turismo بود که می‌توانست Gran Turismo را به زیر بکشد و رکوردهای قبلی آن را از بین ببرد.

در نهایت Gran Turismo 5 با ثبث امتیاز ۸۴ در وبسایت Metacritic از نظر منقدین، کار خود را به اتمام رساند که به هیچ وجه هم نمره ضعیف یا غیر قابل قبولی برای یک بازی ریسینگ نبود اما این تازه اول ماجرای از دست دادن شور و اشتیاق این سری توسط مردم بود چرا که امتیاز ۸۴ نشان از یک افت شدید در کیفیت این سری داشت.

پنجمین نسخه این سری بخش مولتی پلیر ۱۶ نفره جدیدی به بازی‌بازان معرفی کرد. ویژگی جدیدی که برای اولین بار از راه رسیده بود تا بازی‌بازان و علاقه مندان و طرفداران سر سخت و هاردکور این سری را از سراسر دنیا دور هم جمع کند تا با به کار گرفتن مهارت‌هایی که در طی این چند سال به صورت آفلاین به دست آورده بودند، بر علیه سایر بازیکنانِ مسابقات شبیه ساز ریسینگ استفاده کنند و شانس خود برای پیروزی را امتحان کنند. همچنین اولین بار در نسخه پنجم این سری بود که صدمات بیرونی و مدل‌های مکانیکی به این سری اضافه شد تا در طول انجام یک مسابقه، خودروها دچار فرسودگی شوند. همچنین با توجه به این حقیقت که این بازی بیش از هزار خودروی مختلف در اختیار بازی‌بازان قرار می‌داد و همینطور تعداد بسیار بیشتری را هم به صورت بسته الحاقی (DLC) به آن اضافه می‌کرد، باعث شد تا Gran Turismo 5 کاری را انجام دهد که این سری همیشه به خاطر انجام دادن آن معروف بود و آن هم “بهبود دادن غیر منطقی‌ترین و غیر قابل تصورترین انتظارات کاربران” بود.

به هر ترتیب این بازی به خاطر گرافیک ترکیبی خود مورد توجه منتقدین قرار گرفت و توجه سازندگان به کوچک‌ترین جزئیات در طراحی که البته از عدم طراحی نمای کابین خودرو رنج می‌برد، باعث جلب توجه همه مردم به سمت این بازی شده بود. علاوه بر این، عده زیادی از منتقدین و بازی‌بازان از مدل طراحی آسیب دیدن خودروها خوشحال و راضی نبودند و از سیستم نامساعد هوش مصنوعی این بازی نیز رضایت کافی نداشتند. در نهایت این بازی با ثبث امتیاز ۸۴ در وبسایت Metacritic از نظر منقدین، کار خود را به اتمام رساند که به هیچ وجه هم نمره ضعیف یا غیر قابل قبولی برای یک بازی ریسینگ نبود اما این تازه اول ماجرای از دست دادن شور و اشتیاق این سری توسط مردم بود چرا که امتیاز ۸۴ نشان از یک افت شدید در کیفیت این سری داشت. در مقایسه با GT1, GT2, یا حتی GT3 که اکثرا امتیاز بالای ۹۰ از Meta دریافت کرده بودند و همینطور GT4 که به کسب امتیاز ۹۰ بسیار نزدیک شده بود، به راحتی می‌شد حدس زد که این سری دچار یک سری عیب و ایراد در کیفیت خود شده است و یک جای کار می‌لنگد.

به هر حال علیرغم این حقیقت که این بازی تعداد زیادی بهبود مختلف به ویژگی‌های خود از جمله گرافیک و جلوه‌های بصری و بسیاری از چیزهای دیگر اضافه کرد و شخصی سازی خودروها را نیز به مرحله جدیدی رساند، اما Gran Turismo 6 به خاطر توجه بیش از اندازه خود به ویژگی‌های آنلاین و پرداخت‌های درون برنامه‌ای مورد نکوهش و انتقاد طرفداران قدیمی این سری قرار گرفت به طوری که برای اولین بار در تاریخ این سری باعث شد که طرفداران سرسخت و قدیمی آن که سال‌های سال با وجود همه فراز و نشیب‌ها از این سری حمایت کرده بودند، از Yamauchi ناامید شوند و ایمان خود را به او از دست بدهند و تمامیت Polyphony Digital را هم به عنوان تیم سازنده و توسعه دهنده این سری نادیده بگیرند.

در نهایت سری Gran Turismo برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ روی کنسول PSP سونی سر و کله‌اش پیدا شد و موفق به فروش حدود ۵ میلیون نسخه هم شد که همین امر باعث شد این بازی به عنوان یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های این کنسول دستی شناخته شود. این بازی باید روی یک سیستم قابل حمل هم در دسترس قرار می‌گرفت اما این کار هم زیاد نتوانست آن را در امان نگه دارد. این بازی با کیفیت اجرایی ۶۰ فریم بر ثانیه و با داشتن بیش از ۸۰۰ خودرو و ۴۵ پیست مختلف توانست نام سری Gran Turismo را روی PSP هم بزرگ و باشکوه نشان دهد. اما هنوز هم با وجود همه این ویژگی‌ها و امکانان هیجان انگیز، واکنش‌ها به نسخه PSP این سری هنوز هم بسیار ضد و نقیض بود به طوری که عده زیادی نداشتن بخش Career Mode را یک ایراد بزرگ می‌دانستند و همینطور خودروهای قابل ارتقاء نیز ویژگی چندان خوشایندی برایشان به نظر نمی‌رسید. در نهایت هم این بازی کار خود را به کسب نمره ۷۴ در Meta به پایان رساند.

با عرضه Gran Turismo 6 در پایان چرخه حیات کنسول نسل هفتمی سونی به اسم پلی‌استیشن ۳ در سال ۲۰۱۳، عده زیادی از مردم با توجه به افت این سری، انتظار داشتند که این بازی به موفقیت‌های کم‌تری نسبت به نسخه‌های قبلی این سری دست پیدا کند و روند رو به افول این سری همچنان ادامه پیدا کند. در حالی که این بازی در اوایل عرضه خود شتاب پایینی در فروش در منطقه آمریکای شمالی داشت و شروع آنچنان پرقدرتی از خودش نشان نداد، اما Gran Turismo 6 در نهایت تبدیل به یک موفقیت بسیار خوب هم از نظر عملکرد و هم از نظر تجاری برای سازندگان خود شد تا امیدها بار دیگر به این سری بازگردد. به هر حال علیرغم این حقیقت که این بازی تعداد زیادی بهبود مختلف به ویژگی‌های خود از جمله گرافیک و جلوه‌های بصری و بسیاری از چیزهای دیگر اضافه کرد و شخصی سازی خودروها را نیز به مرحله جدیدی رساند، اما Gran Turismo 6 به خاطر توجه بیش از اندازه خود به ویژگی‌های آنلاین و پرداخت‌های درون برنامه‌ای مورد نکوهش و انتقاد طرفداران قدیمی این سری قرار گرفت به طوری که برای اولین بار در تاریخ این سری باعث شد که طرفداران سرسخت و قدیمی آن که سال‌های سال با وجود همه فراز و نشیب‌ها از این سری حمایت کرده بودند، از Yamauchi ناامید شوند و ایمان خود را به او از دست بدهند و تمامیت Polyphony Digital را هم به عنوان تیم سازنده و توسعه دهنده این سری نادیده بگیرند. Gran Turismo 6 در آخر با کسب میانگین نمرات ۸۱ از منتقدین و سایت‌های گیم به کار خود پایان داد تا روند افول این سری همچنان ادامه پیدا کند.

اگرچه Gran Turismo Sport همان Gran Turismo 7 نبود، اما هنوز هم علاقه و اشتیاق مردم برای عرضه یک نسخه اصلی جدید در این سری سر جای خودش باقی مانده است و هنوز هم طرفداران قدیمی این سری بی صبرانه منتظر عرضه شدن این بازی هستند. Yamauchi این قول را به طرفداران داده که هنوز نسخه جدیدی از این سری در راه است که در این راستا یک سری حدس و گمان هم به وجود آمده که شاید این بازی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین عناوین زمان عرضه نسل بعدی کنسول‌های سونی به اسم پلی‌استیشن ۵ به دست بازی‌بازان برسد.

سال ۲۰۱۷ بود که نسخه جدید این سری به اسم Gran Turismo Sport با هزار و یک امید و دلبستگی به بازار عرضه شد و از راه رسید تا اوضاع به هم ریخته‌ی این سری را هر جوری که هست سر و سامان بدهد. این بازی از همان اول کار خود را با به وجود آوردن یک تغییر اساسیِ بسیار بزرگ و چشمگیر در این سری آغاز کرد. این سری با وجود انتقادها و نکوهش‌هایی که به خاطر توجه بیش از اندازه خود به ویژگی‌های آنلاین کسب کرده بود، همچنان روی آن‌ها دوباره تاکید کرد و رانندگی آنلاین رقابتی و ورزش‌های الکترونیک را محور اصلی توجه خود قرار داد. این کار در نهایت باعث شد تا این بازی از عدم وجود بخش کمپین سینگل پلیر رنج ببرد. همچنین به لطف نیاز دائم آن به اتصال به اینترنت، از عدم وجود آب و هوای پویا و چرخه شب و روز هم رنج می‌برد. با این حال طراحی خودروها و دقت به جزئیات ریز آن‌ها به شکل دقیق و ویژگی‌های PvP این نسخه را یک تازه واردِ ناشی کرده بود که به هیچ وجه با فرمول‌های همیشگی سری Gran Turismo جور در نمی‌آمد. این ویژگی‌ها در نهایت باعث شد تا پایگاه طرفداران قدیمی این سری، عنوان GT Sport را یک ناامیدی مطلق به حساب بیاورند و کلا از این سری قطع امید کنند. اگرچه استودیوی Polyphony Digital به طور دنباله دار به‌روزرسانی‌های جدید به این بازی اضافه کرد تا مسابقات سینگل پلیر، پیست‌ها و خودروهای بیشتری به آن اضافه کند و بار دیگر برای کشش این بازی تلاش کرد، اما عده زیادی از طرفداران و کاربران این بازی عرضه‌ی نامطلوب و ضعیف این بازی و همینطور نمره‌ی مایوس کننده‌ی ۷۵ این بازی در Meta را هنوز فراموش نکرده بودند و هنوز انگیزه‌ای برای بازگشت به این سری پیدا نکرده بودند.

اگرچه Gran Turismo Sport همان Gran Turismo 7 نبود، اما هنوز هم علاقه و اشتیاق مردم برای عرضه یک نسخه اصلی جدید در این سری سر جای خودش باقی مانده است و هنوز هم طرفداران قدیمی این سری بی صبرانه منتظر عرضه شدن این بازی هستند. Yamauchi این قول را به طرفداران داده که هنوز نسخه جدیدی از این سری در راه است که در این راستا یک سری حدس و گمان هم به وجود آمده که شاید این بازی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین عناوین زمان عرضه نسل بعدی کنسول‌های سونی به اسم پلی‌استیشن ۵ به دست بازی‌بازان برسد. هیچ شکی نیست که سری Gran Turismo از دوران پلی‌استیشن ۳ تا به حال افت شدیدی کرده و با مشکلات زیادی در حال دست و پنجه نرم کردن است اما با این حال از Gran Turismo Sport می‌توان به عنوان یک نمونه بارز و درخشان از عنوانی یاد کرد که در زمان عرضه خود یک تجربه نه چندان مطلوب ارایه می کرد اما اکنون پس از گذشت دو سال از عرضه‌اش با تلاش و پشتکار تیم سازنده خود و عدم قطع امید از آن تبدیل به یک تجربه لذت بخش و دل چسب‌تر شده است. افسوس که شاید برای این کار کمی دیر شده بود.

به امید اوج گرفتن دوباره‌ی یکی از بهترین فرنچایزهای کل تاریخ صنعت بازی‌های ویدیویی که برای جایگاه امروز خود تلاش و پشتکار خستگی ناپذیری از خودش نشان داده است. هیچ یک از ما دوست نداریم نتیجه آن هم زحمت Yamauchi امروز به این حال و روز افتاده باشد که حتی سرسخت‌ترین طرفدارانش هم از آن قطع امید کرده باشند. تلخی این سرنوشت کِی به پایان می‌رسد؟

ما فقط دوست داریم این روند در نسخه بعدی Gran Turismo ادامه پیدا نکند. سری Gran Turismo به عنوان یک برند، دوران هر یک از مدل‌های کنسول‌های پلی‌استیشن را تعریف کرده است و نسخه بعدی این سری هم شدیدا نیاز دارد که از همان روز اول این کار را انجام دهد. امیدواریم این بازی ترکیبی از نسخه‌های قدیمی، حال حاضر و آینده این سری باشد و به خوبی از اشتباهات گذشته خود درس بگیرد. اگر سعی و تلاشی که Yamauchi برای پا گرفتن این سری کرده است نشانه‌ای از آینده این سری باشد، ما امیدوار هستیم که نه تنها ارزش طی کردن این مسیر با وجود همه‌ی پستی و بلندی‌هایش را داشته باشد، بلکه پا به پای رقیبان سنتی و دیرینه خود نیز رقابت کند و بار دیگر خودش را به سطح مطلوبی برگرداند.

منبع :

GAMINGBOLT

964 پست
عرفان رحیمی صادق
مطالب مرتبط
مطالب مشابه
تبلیغات
در مای نوکیا بخوانید
دیدگاه کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده
برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , ,