_ایکس باکس و گیمینگ پنل جدید

مروری بر تحولات اخیر Halo Infinite که به نظر نگران‌کننده می‌رسند با تحولاتی که اخیرا رخ داده است، آیا لازم است در مورد عنوان بعدی هیلو نگران باشیم؟

اگر چه خروجی مایکروسافت از عناوین و فرنچایزهای فرست پارتی همیشه مورد توجهات بسیاری قرار گرفته است، با این وجود یک محصول خاص در زیر لقای آن‌ها وجود دارد که به تنهایی می‌تواند بسیاری از انتقادات وارد بر مایکروسافت را خنثی کند. سری هیلو از جمله شاهکارهایی است که ثابت کرد، عناوین تیراندازی اول شخص را می‌توان در کنسول‌ها نیز تجربه کرد؛ سری عناوینی که بخش چندنفره آنلاین و رقابتی را در عناوین اول شخص کنسولی محبوب کرد؛ سری عناوینی که از میراثی چشمگیرتر و ماندگارتر از بسیاری عناوینی که فکرشان را بکنید برخوردار است. با وینفون همراه باشید.

اما اگر چه هیلو یکی از بزرگترین فرنچایزهای تاریخ بازی‌های ویدئویی بوده، هست و همیشه خواهند ماند، بدون شک در چند سال گذشته اتفاقات خوبی برای آن رخ نداده است. از زمانی که بانجی (Bungie) از مایکروسافت جدا شد و سرنوشت سری هیلو را به دستان 343 اینداستریز (343 Industries) داد، این سری در سراشیبی سقوط قرار گرفت. البته باید اذعان کرد که 343 اینداستریز جایگزینی شایسته برای بانجی بوده است و نمی‌توان عناوینی که توسعه داده‌اند را عناوینی بی‌کیفیت قلمداد کرد و اتفاقا این عناوین بسیار عالی نیز هستند اما تلالو و درخششی را که زمانی در هیلو وجود داشت، به لطف مجموعه‌ای از اشتباهات ریز و درشت در خود نداشتند و فقدان آن در این عناوین به خوبی احساس می‌شد.

Halo Infinite
در روزها و هفته‌های اخیر تحولاتی رخ داده است که سایه‌ای ناچیز بر روی این حباب بزرگ از خوشبینی انداخته است. اگر هر کدام از این فاکتورها به تنهایی بررسی شوند، شاید خیلی به چشم نیایند اما اگر در کنار یکدیگر قرار گیرند می‌توانند تبدیل به مساله‌ای نگران‌کننده شوند و یا شاید هم اینطور نباشد. بیایید با هم به بررسی دقیق‌تر این تحولات بپردازیم.

اما به زودی هیلو با نسخه جدیدی از خط داستانی اصلی بازخواهد گشت و مایکروسافت به همراه 343 اینداستریز، ادعاهای بزرگ و جسورانه‌ای را در خصوص نحوه بازسازی این مجموعه مطرح کرده‌اند. شنیدن این موضوع در برترین حالت ممکن نیز به نوبه‌ی خود خوشحال‌کننده است؛ هیلو مجموعه‌ای است که به تغییراتی در راستای عنوانی همچون The Legend of Zelda: Breath of the Wild نیازمند است و به نظر می‌رسد که 343 در مسیری درست قدم برمی‌دارد و از همه مهمتر از اشتباهات پیشین خود درس گرفته است. بعد از سال‌ها انتظار حال به نظر می‌رسد که هیلوی جدید می‌تواند دوباره حس یک هیلو را به ما منتقل کند.

اما اگرچه این موضوع واقعیت دارد، با این وجود در روزها و هفته‌های اخیر تحولاتی رخ داده است که سایه‌ای ناچیز بر روی این حباب بزرگ از خوشبینی انداخته است. اگر هر کدام از این فاکتورها به تنهایی بررسی شوند، شاید خیلی به چشم نیایند اما اگر در کنار یکدیگر قرار گیرند می‌توانند تبدیل به مساله‌ای نگران‌کننده شوند و یا شاید هم اینطور نباشد. بیایید با هم به بررسی دقیق‌تر این تحولات بپردازیم.

اولین مورد از آن‌ها، همین چند روز پیش اتفاق افتاد؛ زمانی که اعلام شد تیم لانگو (Tim Longo)، مدیر نوآوری Halo Infinite، استودیو را ترک کرده است. همانطور که اشاره کردم، این موضوع به خودی خود، خبر چندان شوکه‌کننده‌ای نیست. مردم همیشه در حال عوض کردن شغل‌های خود هستند و از استودیویی به استودیوی دیگر می‌روند مخصوصا در صنعت بازی‌های ویدئویی؛ در عین حال ذکر این نکته هم ضروری است که اگر چه لانگو مدیر نوآوری Halo Infinite است (یا بود)، با این حال او همیشه نقش جایگزینی برای کریس لی (Chris Lee)، سرپرست استودیوی Halo Infinite که وظیفه‌ی نظارت بر کل پروژه و بخش نوآوری آن را بر عهده دارد ایفا می‌کرد و بیشتر در زیر سایه‌ی او قرار داشت.

halo infinite
کمی بیشتر از یک سال به تاریخ انتشار Halo Infinite باقی مانده است و معمولا وقتی سرپرست نوآوری بازی، پروژه را در زمانی اینقدر نزدیک به اتمام خود رها می‌کند، می‌تواند حاکی از اخبار بدی باشد. البته هیچکدام از ما نمی‌دانیم که این موضوع چه تبعاتی برای هیلو به همراه دارد و شاید لانگو تنها به دلیل ایده‌های متفاوتش در خصوص مسیر پیش روی Halo Infinite و اختلافاتی که در زمینه نوآوری بازی داشته است، استودیو را ترک گفته باشد.

بنابراین چرا جدا شدن لانگو از استودیوی 343 ممکن است برای عده‌ای نگران‌کننده باشد؟ مهمترین مسئله قبل از هر چیز، بازه زمانی جدا شدن او از استودیو است. کمی بیشتر از یک سال به تاریخ انتشار Halo Infinite باقی مانده است و معمولا وقتی سرپرست نوآوری بازی، پروژه را در زمانی اینقدر نزدیک به اتمام خود رها می‌کند، می‌تواند حاکی از اخبار بدی باشد. البته هیچکدام از ما نمی‌دانیم که این موضوع چه تبعاتی برای هیلو به همراه دارد و شاید لانگو تنها به دلیل ایده‌های متفاوتش در خصوص مسیر پیش روی Halo Infinite و اختلافاتی که در زمینه نوآوری بازی داشته است، استودیو را ترک گفته باشد.

باز هم باید گفت که شاید این موضوع حقیقت نداشته باشد و چیزی که اینجا مطرح کرده‌ایم تنها یک حدس است. این استدلال نیز وجود دارد که مدت زمان زیادی از روند توسعه بازی می‌گذرد و در مرحله فعلی، جدا شدن لانگو از استودیو، بر مسیری که برای بازی تعیین شده است تاثیر نخواهد گذاشت؛ به خصوص با توجه به این موضوع که کریس لی هنوز هم مسئول پروژه است و کنترل اوضاع را به دست دارد. قطعا تغییر جهت‌ها، آن هم اینقدر نزدیک به تاریخ انتشار، برای Halo Infinite فاجعه‌بار خواهد بود و خوشبختانه نقش کریس لی هم دقیقا همین است که از این اتفاق پیشگیری کند.

یکی دیگر از تحولاتی که اخیرا نگرانی عده‌ای را برانگیخته است، تهدید مربوط به پرداخت‌های درون بازی است. اخیرا 343 یک آگهی تبلیغاتی‌ منتشر کرده و در آن به “مدل‌های تجاری مختلفی که در عناوین موبایل و AAA دیده می‌شوند” اشاره شده است. موضوع وقتی نگران‌کننده تر می‌شود که بدانیم 343 حتی قبل از این آگهی تبلیغاتی نیز به دنبال طراحی یک سیستم خاص بود: “یک تجربه سرمایه‌گذاری مبتنی بر بازی‌باز که بر روی طرفداران ما و تمایل آن‌ها برای ابراز شور و اشتیاقشان به فرنچایزمان تمرکز دارد (این سیستم شامل پرداخت‌های درون برنامه‌ای می‌شود ولی محدود به آن نیست)”.

halo infinite
نگرانی مردم از وجود پرداخت‌های درون برنامه‌ای در Halo Infinite نیز قابل درک است. با این وجود ذکر این نکته نیز واجب است که خوشبختانه چشم‌انداز صنعت بازی‌های ویدئویی، از سال 2015 تاکنون تغییرات زیادی داشته است. پرداخت‌های درون برنامه‌ای Pay-to-win را دیگر نمی‌تواند در هر عنوانی پیدا کرد؛ بنابراین به نظر می‌رسد که پرداخت‌های درون برنامه‌ای Halo Infinite تنها محدود به آیتم‌های تزئینی باشد و یا حداقل امیدواریم که اینطور باشد.

اگر به نحوه جمله‌بندی این بیانیه نگاه کنید، ممکن است در ابتدا نظر مثبتی نسبت به آن داشته باشید اما وقتی از چشم‌انداز یک طرفدار هیلو به متن آن نگاه کنید، بیشتر از قبل نگران خواهید شد. Halo 5: Guardians عنوانی بود که پرداخت‌های درون برنامه‌ای داشت و این پرداخت‌ها نیز در بدترین نوع خود و به شکل لوت باکس بودند و متاسفانه این خریدها تنها محدود به آیتم‌های تزئینی نیز نبود. حتی اگر این روش تنها محدود به بخش‌هایی خاص از تجربه چندنفره باشد، باز هم به جرات می‌توان گفت که این روشی وحشتناک برای درآمدزایی است و صادقانه بگویم که 343 خوش شانس بود که توانست از خشم بی حد و حصر طرفداران فرار کند.

بنابراین نگرانی مردم از وجود پرداخت‌های درون برنامه‌ای در Halo Infinite نیز قابل درک است. با این وجود ذکر این نکته نیز واجب است که خوشبختانه چشم‌انداز صنعت بازی‌های ویدئویی، از سال 2015 تاکنون تغییرات زیادی داشته است. پرداخت‌های درون برنامه‌ای Pay-to-win را دیگر نمی‌تواند در هر عنوانی پیدا کرد؛ بنابراین به نظر می‌رسد که پرداخت‌های درون برنامه‌ای Halo Infinite تنها محدود به آیتم‌های تزئینی باشد و یا حداقل امیدواریم که اینطور باشد. از طرفی خود مایکروسافت نیز اخیرا در خط مقدم مبارزه با ماهیت استثماری لوت باکس ها حضور داشته است، بنابراین حتی اگر لوت‌ باکس‌هایی برای آیتم‌های تزئینی در Halo Infinite وجود داشته باشند (که ممکن است این هم اتفاق نیافتد)، حداقل کمتر از قبل ماهیتی غارت‌گونه و استثماری خواهند داشت.

موارد دیگری نیز وجود دارند که شاید به خودی خود نکته‌ای منفی به شمار نروند ولی ممکن است باعث نگرانی طرفداران شوند. همانطور که می‌دانید Halo Infinite یک عنوان میان نسلی خواهد بود. این موضوع سوالاتی را در خصوص نحوه توسعه بازی توسط 343 اینداستریز برانگیخته است. ایکس باکس اسکارلت چندین برابر قدرتمندتر از ایکس باکس وان ایکس خواهد بود و طبیعتا بسیار قویتر از ایکس باکس وان و سازندگان باید مطمئن شوند که Halo Infinite بر روی هر دو کنسول به خوبی اجرا شود و تجربه‌ای روان ارائه دهد.

halo infinite
آیا دارندگان کنسول ایکس باکس وان، نسخه‌ای داون‌گرید شده از بازی دریافت خواهند کرد؟ قطعا چنین چیزی با توجه به فن بِیس بزرگی که این کنسول برای خود دست و پا کرده است، عاقلانه به نظر نمی‌رسد. خوشبختانه 343 نیز تضمین کرده است که چنین اتفاقی رخ نخواهد داد و این موضوع در برنامه آن‌ها نیست. بنابراین سوالی که مطرح می‌شود این است که آن‌ها چگونه این توازن را برقرار خواهند کرد؟ جواب این است که این توازن قرار نیست که لزوما از نقطه نظر فنی باشد.

با توجه به بودجه‌ی عظیمی که برای لانچ تایتل کنسول اسکارلت در نظر گرفته شده است، انتظار می‌رود که مایکروسافت خواهان این باشد که بازی توانایی نمایش قابلیت‌های سخت‌افزار جدید این شرکت را داشته باشد و با توجه به صحبت‌هایی که داشته‌اند به نظر می‌رسد که آن‌ها در واقع نیز به دنبال انجام چنین کاری هستند (با توجه به ساخت بازی در انجین جدید SplipSpace، حدس این موضوع چندان سخت نیست). بنابراین آیا این بدان معناست که دارندگان کنسول ایکس باکس وان، نسخه‌ای داون‌گرید شده از بازی دریافت خواهند کرد؟ قطعا چنین چیزی با توجه به فن بِیس بزرگی که این کنسول برای خود دست و پا کرده است، عاقلانه به نظر نمی‌رسد. خوشبختانه 343 نیز تضمین کرده است که چنین اتفاقی رخ نخواهد داد و این موضوع در برنامه آن‌ها نیست.

بنابراین سوالی که مطرح می‌شود این است که آن‌ها چگونه این توازن را برقرار خواهند کرد؟ جواب این است که این توازن قرار نیست که لزوما از نقطه نظر فنی باشد. آن‌ها می‌توانند بازی را به بهترین شکل ممکن در سخت‌افزارهای نسل فعلی توسعه دهند و سپس به مانند یک عنوان میان نسلی و به منظور بهره‌برداری از سخت‌افزار نسل بعد، آن را ارتقا دهند. تمام کاری که آن‌ها باید انجام دهند این است که یک عنوان درخشان بسازند. The Legend of Zelda: Breath of the Wild را در نظر بگیرید؛ این عنوان برای کنسول Wii U و کنسول قدرتمندتر سوییچ منتشر شد و با این وجود، بازی هنوز هم از بسیاری جهات تجربه‌ای مشابه را در هر دو کنسول ارائه می‌داد. در واقع دلیل موفقیت بازی، قدرت فنی آن نبود بلکه این مکانیزم‌های درخشان بازی بود که به محبوبیت بازی در میان همگان منجر شد.

آخرین نگرانی که در مورد Halo Infinite وجود دارد و اینجا می‌خواهم از آن صحبت کنم این است که تا کنون ویدئوهای کمی از بازی منتشر شده است. مایکروسافت در E3 2018 بازگشت بازی را اعلام کرد و در E3 امسال تائید کرد که بازی در تعطیلات سال 2020 میلادی عرضه خواهد شد ولی در تمام این مدت، تنها دو تریلر از بازی منتشر شده است. یکی از این تریلرها، بیشتر نمایشی برای انجین بازی بود و دیگری نیز در واقع بخشی از یک کات‌سین در بازی بود اما در مورد گیم‌پلی بازی تاکنون هیچ ویدئویی منتشر نشده است. Halo Infinite قرار است یک “ریبوت معنوی” از هیلو باشد ولی چگونه قرار است به این هدف دست پیدا کند؟ آیا باید انتظار المان‌های جهان باز را در بازی داشته باشیم؟ آیا باید انتظار مکانیزم‌های دوباره طراحی شده را داشته باشیم؟ آیا باید انتظار یک بازنویسی کامل از ایده‌های عناوین قبلی سری را داشته باشیم؟ در حال حاضر هیچ جوابی برای این سوالات نداریم.

halo infinite
اما در پایان باید گفت که در مجموع به نظر می‌رسد روند توسعه بازی در شرایطی مثبت به سر می‌برد. 343 از اشتباهات قبلی خود درس گرفته است و تا کنون نکات درست و قابل قبولی را ارائه کرده است، با این وجود ارائه جزئیات جامع در خصوص بازی نیز می‌تواند بسیار بهتر باشد. ممکن است که تحولات اخیر نگران‌کننده به نظر برسند ولی فعلا دلیلی وجود ندارد که وحشت‌زده شویم.

حدودا یک سال بیشتر به تاریخ عرضه بازی باقی نمانده است؛ بنابراین انتظار می‌رود که مایکروسافت کم کم شروع به نمایش بازی کند. شاید مایکروسافت در رویداد X019 که نوامبر سال جاری میلادی برگزار می‌شود، برنامه‌هایی داشته باشد. شاید هم مراسم Game Awards که یک ماه بعد از X019 برگزار می‌شود، مدنظر مایکروسافت باشد. به دلایلی به نظر می‌رسد که بازی در هیچ کدام از این دو رویداد حضور نداشته باشد وگرنه تا به حال از کانال‌های رسمی و یا سایر منابع، اخباری در این خصوص اعلام می‌شد. لازم به گفتن نیست که ارائه‌ی اطلاعاتی جامع از گیم‌پلی بازی و انتشار ویدئویی کوتاه از آن، به خوبی مردم را قانع خواهد کرد که این همان هیلوی بازسازی شده‌ای است که مدت‌ها منتظرش بودند.

اما در پایان باید گفت که در مجموع به نظر می‌رسد روند توسعه بازی در شرایطی مثبت به سر می‌برد. 343 از اشتباهات قبلی خود درس گرفته است و تا کنون نکات درست و قابل قبولی را ارائه کرده است، با این وجود ارائه جزئیات جامع در خصوص بازی نیز می‌تواند بسیار بهتر باشد. ممکن است که تحولات اخیر نگران‌کننده به نظر برسند ولی فعلا دلیلی وجود ندارد که وحشت‌زده شویم. در حال حاضر تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که امیدوار باشیم 343 به وعده‌های بزرگ خود عمل کند و با موفقیت عنوانی را که مدت‌هاست منتظر عرضه آن هستیم، ارائه دهد.

نکته: نظرات بیان شده در این مقاله، حاصل فکر نویسنده است و لزوما بیانگر نظرات ما نیستند و نباید به وینفون نسبت داده شوند.

منبع :

GAMINGBOLT

283 پست
هادی اسماعیل‌زاده
دانشجوی ارشد تبدیل انرژی که علاقه زیادی به بازی‌های رایانه‌ای خصوصا عناوین نقش‌آفرینی داره. اوقات فراغت خودشو با فیلم و کتاب پر میکنه و در حال حاضر در بخش گیمینگ وینفون مشغول به فعالیت است.
مطالب مرتبط
تبلیغات
دیدگاه کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده
برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,