پروسه ی خاموش کردن یا ریستارت کردن کامپیوتر که معمولا چند ثانیه زمان می برد، ممکن است ساده به نظر رسد، اما همین پروسه گاهی اوقات زمان بسیار طولانی تری را از آنچه که باید، صرف این کار می کند. علاوه بر این، حتی عملیات ریستارت یک کامپیوتر ممکن است حین انجام پروسه نیز قفل کند. این مشکل می تواند گاهی اوقات، بویژه هنگام ارتقاء سیستم عامل، از یک نسخه ی  قدیمی به ویندوز 10 رخ دهد.

اگر شما دارای چنین مشکلی هستید، راه حل های مختلفی به منظور برطرف کردن این مسئله وجود دارند. از قبیل: جدا سازی دستگاه های جانبی متصل به کامپیوتر، پایان دادن به فعالیت برنامه های ناموفق توسط Task Manager، مشکل زدایی کامپیوتر و یا تعویض سیستم عامل و برگشتن به نسخه قدیمی ویندوز. در این مطلب قصد معرفی راه حل ها و روش های بسیار ساده ای را داریم که به شما در برطرف کردن این مشکل کمک خواهند کرد.

جداسازی دستگاه های جانبی متصل به کامپیوتر

از آنجایی که دستگاه های جانبی می توانند ناسازگاری هایی را بین سخت افزارهای کامپیوتر بوجود آورند، این نیز می تواند یک راه حل باشد. برای این کار، در درجه ی اول، کامپیوتر خود را خاموش کنید. تمام دستگاه های جانبی متصل به کامپیوتر از قبیل: USB درایو، هارد اکسترنال، SSD و در واقع تمام دستگاه ها بجز ماوس و کیبورد را جدا کنید. اکنون اقدام به ریستارت کامپیوتر خود نمایید. اگر مشکل حل شده بود، مجددا دستگاه های جانبی را متصل کنید.

به روز رسانی درایور ها می توانند در حل این مشکل نیز موثر واقع شوند. شما ممکن است نیاز به، به روز رسانی یا حذف و سپس نصب مجدد آنها داشته باشید. بدین منظور می توانید به Device Manager مراجعه کنید، که در واقع یک کنترل پنل با اهمیت در سیستم عامل مایکروسافت است. Device Manager به کاربران اجازه می دهد سخت افزار های متصل به کامپیوتر را دیده و آنها را مدیریت کنند، همچنین سخت افزارهایی که بدرستی کار نمی کنند را برای شما مشخص می کند. به منظور دسترسی به Device Manager، می توانید در کورتانا عبارت آن را نوشته و مورد جستجو قرار دهید.

در پنجره ی Device Manager، لیستی از سخت افزار هایی که به کامپیوتر شما متصل هستند را مشاهده می کنید. دسته بندی مورد نظر خود را انتخاب کنید. توسط فلش سمت چپ آن می توانید زیر مجموعه ی آن را نیز ببینید. روی درایور کلیک راست کرده و یکی از گزینه های “Update” یا “Uninstall” را از منوی ظاهر شده انتخاب کنید.

اگر گزینه ی “Update” را انتخاب کنید، پنجره ای باز می شود که از شما نحوه ی جستجو برای به روز رسانی درایور را خواهد پرسید. با انتخاب گزینه اول ویندوز به اینترنت متصل شده و اقدام به، به روز رسانی درایور می کند. از طرفی دیگر، می توانید درایور مورد نظر خود را از وب سایت سازنده ی آن دانلود کرده و با انتخاب گزینه ی دوم آدرس محل ذخیره درایور را داده و به منظور به روز رسانی آن اقدام کنید.

اگر گزینه ی “Uninstall” را انتخاب کنید، قادر به حذف درایور خواهید بود. پیش از حذف از تیک دار بودن گزینه “Delete the driver software for this device” اطمینان حاصل کنید. پس از به اتمام رسیدن مراحل حذف درایور، کامپیوتر خود را ریستارت کنید. با راه اندازی مجدد کامپیوتر، ویندوز به صورت خودکار اقدام به نصب درایور های  گمشده برای شما خواهد کرد.

پایان دادن به فعالیت برنامه هایی که پاسخ نمی دهند

برای این کار می توانید از Task Manager استفاده کنید. همان گونه که برای مدیریت وظایف در ویندوز مورد استفاده قرار می گیرد، عملیات مانیتورینگ سیستم و مدیریت برنامه ها در Startup ویندوز را به عهده دارد. همینطور اطلاعاتی در مورد عملکرد کامپیوتر و برنامه های در حال اجرا، پردازش های صورت گرفته، عملکرد CPU و GPU، اطلاعات مربوط به حافظه، آمار و فعالیت های شبکه، کاربران وارد شده به سیستم و خدمات و سرویس های سیستم را در اختیار شما می گذارد. Task Manager همچنین می تواند به منظور تنظیم اولویت بندی پردازش ها، وابستگی پردازنده، اجرا و متوقف سازی سرویس ها و پایان دادن به فعالیت برنامه ها مورد استفاده قرار گیرد.

در صفحه ی لودینگ / ریستارت ویندوز، کلید های ترکیبی (Ctrl + Alt + Delete) را از روی صفحه کلید فشار دهید، پنجره ی Task Manager برای شما نمایش داده می شود و برنامه هایی که دارای مشکلاتی در هنگام اجرا یا توقف هستند را نشان می دهد. با کلیک راست روی برنامه های غیر حیاتی که ضرورتی برای شروع به کار ویندوز ندارند و انتخاب گزینه ی “End Task”، می توانید از ادامه ی فعالیت آنها جلوگیری کنید. بعد از اتمام کار Task Manager را ببندید. کامپیوتر شما باید بدون هیچ مشکلی راه اندازی شود.

یکی دیگر از دلایل ریستارت های طولانی، به خاطر به روز رسانی هایی است که کاملا اعمال نشده اند. شما می توانید با استفاده از دستورات Command Prompt، پروسه ی این به روز رسانی ها را مجددا راه اندازی کنید. برای این کار در ابتدا کامپیوتر خود را به طور کامل خاموش و بعد از چند ثانیه مجددا روشن کنید. بعد از اینکه ویندوز شما کاملا بارگذاری شد، عبارت ” Command Prompt ” را در کورتانا جستجو کنید، در نتیجه روی برنامه راست کلیک کرده و گزینه ی ” Run as administrator ” را انتخاب کنید. با این کار برنامه بدون هیچ محدودیتی اجرا خواهد شد.

در پنجره ی Command Prompt، این دستور را تایپ کنید: ” net stop wuauserv “، سپس با فشردن اینتر این خط کد اجرا شده و پروسه ی به روز رسانی های فعال در کامپیوتر شما متوقف خواهند شد.

اکنون لازم است سه دستور دیگر را در محیط Command Prompt وارد کنید. در مرحله ی اول عبارت ” cd %systemroot% ” را تایپ کرده و اینتر را از روی صفحه کلید فشار دهید. با این دستور Command Prompt با محل نصب سیستم عامل ویندوز ارتباط برقرار می کند. سپس عبارت ” ren SoftwareDistribution SD.old ” را تایپ کرده و اینتر را فشار دهید. با این دستور، ویندوز پوشه ی SoftwareDistribution را به SD.old برای ایجاد نسخه ی پشتیبان تغییر نام می دهد. آخرین دستوری که نیاز به وارد کردن آن دارید، عبارت ” net start wuauserv ” است. با فشردن اینتر، سرویس Update به منظور فعال سازی به روز رسانی های موجود در سیستم مجددا راه اندازی خواهد شد.

System Maintenance Troubleshooter

با این روش قادر به مشکل زدایی کامپیوتر به صورت خودکار خواهید بود. ATS های مایکروسافت به شما اجازه می دهند که مشکلات رایج ویندوز از قبیل: آیکن های معیوب و بلا استفاده، خطاهای دیسک و… را تشخیص داده و آنها را برطرف سازید. بدین منظور کنترل پنل را باز کنید. در سمت راست – بالا، عبارت ” troubleshooting ” را تایپ کنید و از سمت چپ نتیجه ی جستجو را انتخاب کنید.

در پنجره ی Troubleshooting، از سمت چپ روی View all کلیک کنید.

لیستی از برنامه هایی که قادر به مشکل زدایی سیستم هستند را خواهید دید. ” System Maintenance ” را انتخاب کنید. در پنجره ی ظاهر شده روی “Advanced” کلیک کنید و از تیک دار بودن گزینه ی ” Apply repairs automatically ” اطمینان حاصل کنید. روی Next کلیک کرده و مراحل را ادامه دهید. در نهایت کامپیوتر را ریستارت کنید.

خاموش کردن کامپیوتر

بطور بالقوه، این روش یکی از اولین کارهایی ست که می توانید برای حل مشکل امتحان کنید. هر چند، ممکن است فقط یک راه حل موقتی باشد. دکمه روشن/خاموش کامپیوتر خود را فشار داده و برای چند ثانیه نگه دارید. با این کار کامپیوتر خاموش می شود. مجددا کامپیوتر را روشن کنید. همانطور که گفته شد، این روش ممکن است موقتی بوده و بعد از ریستارت بعدی مشکل هنوز وجود داشته باشد.

روش های گفته شده در این مطلب باید به شما در حل مشکل ریستارت شدن ویندوز کمک کنند. چنانچه هیچکدام از روش های گفته شده کاربردی نداشت، می توانید سیستم عامل ویندوز خود را تعویض کنید. البته توصیه می کنیم در وحله ی آخر این کار را انجام دهید.

در نهایت، شما را دعوت به تماشای این ویدیو می کنیم.

منبع :

PCRISK

44 پست
علی شورابی
مطالب مرتبط
در مای نوکیا بخوانید
دیدگاه کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده
برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , ,