در اوایل سال 2000 میلادی، بیشتر عناوین سبک تیراندازی به روایت جنگ جهانی دوم می‌پرداختند و این عناوین بسیار محبوب بودند. سری عناوینی همچون Battlefield 1942، Call of Duty، Wolfenstein و Medal of Honor، همگی موفق شدند تا در این بازه زمانی چندین عنوان با کیفیت عرضه کنند. در نهایت سیل عناوین جنگ جهانی دوم به بازارها فرو ریخت و این فرنچایزها به منظور بقای خود، مجبور به تغییر قالب‌های خود شدند. عناوین Call of Duty 4: Modern Warfare و Battlefield Vietnam، داستان بازی را از زمان گذشته به زمان حال انتقال دادند. اما از سوی دیگر، سری عناوین Medal of Honor در تطبیق خود با تغییرات بازار فروش، کندتر عمل کرد. در نهایت این فرنچایز نتوانست هم تراز با رقبای خود پیش رود و از گردونه رقابت خارج شد.

با این حال در سال‌های اخیر، این روند برعکس شده است و جنگ جهانی دوم دوباره به عنوان پیش‌زمینه عناوین شوتر مطرح شده است. بسیاری از بازیگران مطرح این سبک، دوباره به گذشته بازگشته‌اند؛ اولین عنوانی که دست به این کار زد Call of Duty: WWII بود. Battlefield حتی به عقب‌تر رفت و با عرضه عنوان Battlefield 1 جنگ جهانی اول را به تصویر کشید و سپس دوباره با عنوان Battlefield V به جنگ جهانی دوم بازگشت. سری Wolfenstein نیز با ارائه تاریخچه‌ای از نبرد جهانی، شاهد افزایش محبوبیت خود بوده است. می‌توان گفت که به نوعی شاهد رنسانسی در تجربه شوتر جنگ جهانی دوم بوده‌ایم و به این ترتیب به نظر می‌رسد وقت آن رسیده که Medal of Honor به میدان بازگردد.

چرا Medal of Honor اهمیت داشت (و چرا از دور رقابت خارج شد)

Medal of Honor یکی از عناوینی است که به شدت مورد کم‌لطفی قرار گرفت در حالی که تاثیر بسیاری بر عناوین سبک تیراندازی گذاشت. نسخه اول این سری، زاییده افکار استیون اسپیل‌برگ (Steven Spielberg)، کارگردان بازی بود که با هدف سرگرم کردن و آموزش نسل جوان دست به ساخت این بازی زد تا آن‌ها را با نجات سرباز رایان و فداکاری‌ها و تلاش‌های قهرمانانه در طول جنگ آشنا کند. بعد از آن که استیون حق انتشار بازی را به الکترونیک آرتس فروخت، Medal of Honor به موفقیت خود بر روی کنسول‌ها و رایانه‌های شخصی ادامه داد. در سال 2002 میلادی، استودیویی کوچک تحت عنوان 2015 Games، سومین نسخه از سری با نام Medal of Honor: Allied Assault را توسعه داد که این عنوان بر روی رایانه‌های شخصی منتشر و با تحسین منتقدان روبرو شد.

Allied Assault یکی از پیشگامان اصلی در توسعه عناوین تیراندازی اول شخص سینماتیک بود. صحنه‌هایی که تقریبا شات به شات از فیلم نجات سرباز رایان گرفته شده بود، درجه‌ای از اضطراب و انسانیت را به عنوانی اضافه کرده بود که خود به تنهایی جذابیت و گیرایی بسیاری داشت. هوش مصنوعی نوآورانه بازی، گیم‌پلی صاف، یکدست و احساسی و طراحی صدای فوق‌العاده آن، تبدیل به بنچمارکی برای عناوین تیراندازی نظامی شد. عنوان Medal of Honor: Frontline، ساخته استودیوی الکترونیک آرتس لس‌ آنجلس (EA Los Angeles)، که تنها یک سال بعد از Allied Assault عرضه شد، بسیاری از ایده‌های توسعه یافته در Allied Assault را گسترش داد تا به پرفروش‌ترین عنوان سری تا به این تاریخ تبدیل شود. تعدادی از اعضای استودیوی 2015 گیمز، از جمله جیسون وست (Jason West) و وینسنت زامپلا (Vincent Zampella)، بعدها استودیوی اینفینیتی وارد (Infinity Ward) را تاسیس کردند که استودیوی اصلی فرنچایز Call of Duty است. آن‌ها به گسترش ایده‌هایی که در Allied Assault شکل گرفته بود، ادامه دادند.

در حالی که عناوین شوتر رقیب، به روایت دوره‌های تاریخی دیگر پرداختند، Medal of Honor در تم جنگ جهانی دوم باقی ماند و عناوینی را توسعه داد که بازی‌بازان را به جبهه اقیانوس آرام، کمپین آفریقایی، نیروهای هوابرد و سایر بخش‌ها می‌برد تا بازی‌ها را منحصر به فرد و جالب نگه دارد. این‌ عناوین هم از لحاظ مالی و هم از نظر بازخوردهای منتقدان با مشکلاتی روبرو شدند که در نهایت الکترونیک آرتس را مجاب کرد تا قدم در عصر مدرن بگذارد.

تلاش Medal of Honor برای مدرنیزه کردن خود با موفقیت همراه نبود و در نهایت این فرنچایز در زیر سایه موفقیت رقیبان خود دفن شد. مهم‌ترین دلیل این موضوع این بود که این سری، جهش خود را خیلی دیر آغاز کرد؛ Call of Duty در سال 2007 به فضای مدرن رفت، Battlefield این کار را با عرضه عنوان Battlefield 2 در سال 2005 انجام داد در حالی که Medal of Honor در سال 2010 به زمان حال آمد؛ کمپین تک نفره ساده و عمومی بازی و بخش چندنفره نه چندان جذاب آن، این سری را از نظر مالی و بازخورد منتقدین، از دور رقابت خارج کرد. بعد از عنوان Medal of Honor (2010) و عملکرد ضعیف Medal of Honor: Warfighter در سال 2012، الکترونیک آرتس به این سری استراحت داد و توسعه ‌دهنده آن را با Danger Close Games ادغام کرد.

حال بعد از تعطیلات هفت‌ساله، عادت Medal of Honor به نوآوری و توجه به ریشه‌های سینمایی می‌تواند نفسی تازه به بازار عناوین شوتر جنگ جهانی دوم تزریق کند و راه را برای بازگشت این فرنچایز هموار کند. بله درست است که الکترونیک آرتس به تازگی یک عنوان تیراندازی نظامی منتشر کرده است و سری Battlefield هنوز هم به منزله ستون مالی این شرکت محسوب می‌شود؛ با این حال شکاف‌هایی در مدل تیراندازی نظامی وجود دارد که Medal of Honor به خوبی می‌تواند این شکاف‌ها را پر کند. Medal of Honor جدید می‌تواند مکانیزم‌های جدید و فرمت‌های جدیدی برای تجربه چندنفره فراگیر توسعه دهد که به جای رقابت مستقیم، تجربه‌ای موازی با نبردهای رفت و برگشتی Battlefield V ایجاد کند. این سری همچنین می‌تواند پایه‌های یک کمپین تک نفره نمادین و پرشور را بنا نهد. الکترونیک آرتس می‌تواند از استودیویی با پیشینه قدرتمند در این سبک استفاده کند و این فرنچایز را به دوران اوج خود که با عناوینی همچون Allied Assault و Frontline تجربه کرده بود بازگرداند.

به خدمت گرفتن استودیویی مناسب

خب، چه کسی باید مسئول نونما کردن Medal of Honor شود؟ شاید خبر داشته باشید تعدادی از طراحان اصلی که تجربه کار بر روی عنوان Medal of Honor: Allied Assault را داشته‌اند، دوباره در حال همکاری با الکترونیک آرتس هستند. وست و زامپلا بعد از ترک استودیوی 2015 و ملحق شدن به اینفینیتی وارد و توسعه سری Call of Duty، در نهایت دچار اختلاف نظر با اکتیویژن (Activision) شدند. این دو نفر استودیو را ترک و رسپاون اینترتیمنت را تاسیس کردند؛ استودیویی که توسعه سری Titanfall و عنوان بتل رویال Apex Legends را در کارنامه خود دارد و هر دوی این عناوین توسط الکترونیک آرتس منتشر شده‌اند. اگر چه وست دیگر با رسپاون همکاری نمی‌کند، با این حال چندین توسعه‌دهنده سابق Medal of Honor هنوز در این استودیو هستند. به عنوان مثال استیو فودوکا (Steve Fukuda)، کسی که از یک دستیار ساده در Medal of Honor تبدیل به طراح ارشد در سری Titanfall شد. در واقع می‌توان گفت که روح Medal of Honor در استودیوی رسپاون جریان دارد و این موضوع رسپاون را به مکانی عالی برای احیای این سری تبدیل کرده است. سری Titanfall  به خوبی نشان‌دهنده توانایی رسپاون در توسعه کمپین‌های تیراندازی اول شخص است. طراحی مراحل در Titanfall 2 و ایده‌هایی که در جریان هر کدام از ماموریت‌ها شکل می‌گیرد، برای صحنه‌های مختلفی از جنگ که Medal of Honor می‌تواند ارائه دهد، بسیار مناسب است. Apex Legends را نیز می‌توان مدرکی دانست که رسپاون قادر است با ظرافت و به آسانی از پس ترندهای چندنفره مدرن بربیاید و موتور تکرار خود را روشن نگه دارد.

توسعه یک بخش تک-نفره بهتر

اغلب عناوین تیر‌اندازی، بازی‌باز را در نقش سرباز‌های مختلفی در طول جنگ قرار می‌دهند که هر کدام از آن‌ها داستان شخصی خود را دارند تا دیدی کامل از جنگ را ارائه دهند. Medal of Honor از سوی دیگر، یک سرباز یکسان را از طریق دفتر خدمات استراتژیک (Office of Strategic Services)، به نواحی مختلفی از نبرد اعزام می‌کند. بازی‌بازان در نقش این سرباز که اغلب با گروهی از سربازان پشتیبان همراه است، کشور به کشور و جبهه به جبهه همراه می‌شوند تا به اهداف مختلفی برای نیروهای متفقین دست یابند. Medal of Honor از این لحاظ می‌تواند با سایر کمپین‌های شوتر متفاوت داشته باشد و محیطی یکپارچه در طول میدان نبرد بزرگی از جنگ را ارائه دهد و به جای آن که اکشن بازی را به بخش‌های مختلفی تقسیم کرده و شخصیت‌هایی فراموش‌شدنی معرفی کند، داستانی واحد و تاثیرگذار را به روایت بگذارد. دوران محیط‌های نبرد کوچک و ماموریت‌های شوتر نقطه به نقطه به سر آمده است. جبهه‌های نبرد، بی‌رحم، بزرگ و پر آشوب است و باید به همین شکل نیز نمایش داده شوند.

اولین عناوین سری Medal of Honor، بلندپروازانه بودند ولی متاسفانه محدودیت‌هایی در خود داشتند. محدودیت‌های سخت‌افزاری به این معنی بود که محیط‌های نبرد اغلب خالی بودند و جنگل‌های جبهه اقیانوس آرام خشک و بی آب و علف و غیرجذاب به نظر می‌رسیدند. با این حال، با توسعه سخت‌افزاری که امروزه شکل گرفته است، می‌توان این نبردهای بزرگ را با استفاده از مکانیزم‌های جدید و محیطی پویا و داینامیک، دوباره ارائه داد. تکنیک‌های جدیدی همچون فوتوگرامتری و رهگیری پرتو می‌تواند فضای بازی پویا و زنده‌ای را ایجاد کند که با آهنگ جنب و جوش و طراوت محیط متناسب باشد. پخشندگی نور در میان شاخ و برگ درختان و جریانی آرام از مه می‌تواند راه درازی را در ایجاد محیطی واقع گرایانه بپیماید.

Uncharted: Lost Legacy

نبرد گوادال کانال (Battle of Guadalcanal) را که نقطه عطفی بزرگ در جبهه اقیانوس آرام به شمار می‌رود، تصور کنید. شما به عنوان یک سرباز خلاصه‌ای از وضعیت جزیره در اختیار دارید و طبق استراتژی جنگی پیش می‌روید و سپس در یک میدان جنگ باشکوه و گرمسیری قرار می‌گیرید و با دنبال کردن دستورالعمل‌ها، جزیره را دوباره باز پس می‌گیرید. نبردهایی که در Medal of Honor: Allied Assault و Medal of Honor: Frontline ارائه شد، تلاش داشت تا این سبک از مبارزه را در اوایل قرن بیستم پیاده‌سازی کند و در آن زمان به موفقیت‌هایی نیز رسید. با قابلیت‌هایی که کنسول‌های امروزی دارند، این نبردهای جدید می‌توانند بدون هیچگونه فداکاری و کم و کاستی، به تجسمی از فلسفه اصلی Medal of Honor تبدیل شوند.

اولین نسخه‌های Medal of Honor هوش مصنوعی فوق‌العاده برای دشمنان و نیز لحظاتی پرتنش را ارائه می‌دادند. دنباله‌های اولیه Medal of Honor که مایکل جیاچینوی بزرگ (Michael Giacchino) آهنگسازی آن‌ها را به عهده داشت و در آن‌ها شما پشت خطوط دشمن گیر می‌افتادید، المان‌های زیادی در خود دارند که می‌توانند الهام‌بخش بخش‌های جدید شوند. در اولین نسخه Medal of Honor بازی‌باز وظیفه داشت تا به یک پایگاه آلمانی نفوذ کرده و خط راه‌آهنی را که تهدیدی برای هجوم نیروهای متفقین به شمار می‌رفت، نابود کند. چیزی که این ماموریت را به یاد ماندنی می‌کند، لباسی بود که شما پوشیده بودید و به جای داشتن اسلحه، مدارک شناسایی به همراه داشتید. هر دوی این آیتم‌ها برای زنده ماندن ضروری هستند، با این حال مدارک شناسایی، درجه‌ای از جدیت و اضطراب را به عنوانی شوتر اضافه کرده بود که در آن زمان کم‌نظیر بود. Medal of Honor می‌گفت که این بازی‌ها فقط در مورد شلیک کردن به بقیه نیست. این تنش‌ها و لحظات داستان‌محور فقط محدود به سری Medal of Honor نیستند و ماموریت Liberation در عنوان Call of Duty: WWII نیز هدفی مشابه را دنبال می‌کند. با این حال اضافه کردن این لحظات به کل بازی به جای اختصاص دادن تنها یک مرحله به این ایده، کاری بود که تنها Medal of Honor عادت به انجام آن داشت.

ترکیب این نبردهای عظیم و گسترده و لحظات پراسترس در پشت قلمرو دشمن، روش متداول و آزمایش‌شده‌ی Medal of Honor است. اهمیت دادن به فضای بازی به اندازه گیم‌پلی آن، می‌تواند احیای سری عناوین قدیمی را تثبیت کند.

Hunt: Showdown

تجربه‌ای جدید از بخش چندنفره جنگ جهانی دوم

فرنچایزهایی همچون Battlefield و Call of Duty در حال حاضر بازار کمپین‌های چندنفره رقابتی جنگ‌ جهانی دوم را به تسخیر خود درآورده‌اند. Medal of Honor برای به دست آوردن طرفداران بیشتر، باید رویکردی متفاوت را دنبال کند. جنبه‌هایی از عناوین اولیه Medal of Honor برای توسعه بخش تک نفره که قبلا به آن‌ها اشاره کردیم را می‌توان برای شکل‌دهی بخش چندنفره رقابتی نیز به کار برد. ماموریت گوادال کانال که در بالا به آن اشاره کردم را به یاد دارید؟ الکترونیک آرتس می‌تواند از حالت بقای عنوان The Division یا از عنوان Hunt: Showdown الهام بگیرد و از آن محیط (و سایر محیز‌های کمپین) برای خلق نبردهای بازیکن در مقابل بازیکن و یا بازیکن در مقابل محیط، در پشت خطوط دشمن استفاده کند.

سربازان می‌توانند با اهداف مختلف که کمترین آن‌ها بقا است، در محیط بازی فرود بیایند (درست مانند عنوان Medal of Honor: Airborne) و فرصت پیدا کنند برای دستیابی به اهداف مختلفی که قبل از مسابقه تعیین شده است، با سربازان دیگر همکاری و یا علیه آن‌ها بجنگند. بازی‌بازان می‌توانند تنهایی و یا به عنوان یک تیم کار کنند و به اهداف مختلفی از Medal of Honor مانند غرق کردن زیردریایی، دزدیدن اسناد، جستجوی سازمان‌یافته، ماموریت‌های نجات و یا تلاش برای ترور دست پیدا کنند. هر گروه و یا هر دسته عملیاتی زیر پرچم‌های مختلف مانند OSS، Spetsnaz و یا کماندوهای بریتانیایی، همگی می‌توانند وظیفه‌ای یکسان دریافت کنند و این موضوع سبب می‌شود تا مسابقه‌ای جذاب برای کامل کردن اهداف قبل از سایر تیم‌ها صورت گیرد. واحدهای مختلف می‌توانند با هم متحد شوند تا راحت‌تر بر موانع غیرممکن غلبه کنند و یا به هم خیانت کنند تا به عنوان تنها تیم برنده میدان انتخاب شوند.

با یک ارتش واقعی از سربازان با هوش مصنوعی که به شکار بازی‌بازانی که به پایگاه‌شان نفوذ کرده‌اند می‌پردازند، بازی‌بازان آنلاین می‌توانند در یک تجربه چندنفره منحصر به فرد و پر هیجان، نقش شکارچی و یا شکار را داشته باشند. حتی می‌توان به منظور واقعی‌تر کردن محیط بازی، ماموریت‌های فرعی را برای بازی‌بازان در نظر گرفت. تیم‌های مختلف می‌توانند نفوذ کرده و اطلاعات را استخراج کنند و یا تیم‌های جستجو می‌توانند در مورد حرکات دشمن اطلاعاتی کسب کنند. بقا به آسانی نشانه‌گیری و تیراندازی به دشمنان نیست؛ بنابراین استراتژی جنگی باید اولویت اصلی باشد.  پایگاه‌ها می‌توانند حاوی اطلاعات و سلاح‌های ارزشمند باشد تا اهمیت اکتشاف را بالا ببرند.

بعد از یک وقفه طولانی هفت ساله، بازار و مخاطبان آماده تجربه یک نسخه جدید از سری Medal of Honor هستند. اگر الکترونیک آرتس تصمیم بگیرد که نسخه‌ای جدید بسازد، ممکن است ایده‌هایی کاملا متفاوت از دیدگاه‌های ما داشته باشد اما در هر صورت این فرنچایز محبوب و تاثیرگذار نباید به حال خود رها شود. تنها کاری کا در حال حاضر می‌توانیم بکنیم، رویاپردازی در مورد نسخه بعدی بازی است؛ نسخه‌ای که بتواند ما را پای مانیتورهایمان میخکوب کند و عاشقانه به تجربه آن بپردازیم.

نظر شما کاربران وینفون در مورد نسخه بعدی بازی چیست؟ به نظر شما این بازی باید چه ویژگی‌های داشته باشد تا بتواند دوباره به بازار رقابت با سایر عناوین سبک تیراندازی بازگردد؟

منبع : وینفون
283 پست
هادی اسماعیل‌زاده
دانشجوی ارشد تبدیل انرژی که علاقه زیادی به بازی‌های رایانه‌ای خصوصا عناوین نقش‌آفرینی داره. اوقات فراغت خودشو با فیلم و کتاب پر میکنه و در حال حاضر در بخش گیمینگ وینفون مشغول به فعالیت است.
مطالب مرتبط
تبلیغات
در مای نوکیا بخوانید
دیدگاه کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده
برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,