خرید کمپانی نوکیا در سال 2014 توسط مایکروسافت، سیاست تولید گوشی های دوربین محور و گسترش تکنولوژی عکاسی با موبایل را پیش روی این کمپانی قرار داد که از مهره های سود آور و کلیدی این کمپانی بود. پیش از مایکروسافت، نوکیا 808 با دوربین قدرتمند با تکنولوژی PureView و سنسور 41 مگاپیکسلی معرفی شد که بیانگر یکپارچه سازی عکاسی با کیفیت بالا با موبایل ها بود. این معرفی، زمینه ساز قدم های بعدی مایکروسافت و نوکیا در این بازار ها بود.

توانایی های نو آورانه و زودهنگام نوکیا در تولید و توسعه سخت افزار در کنار نرم افزار در جهت بهبود تجربه عکاسی با موبایل مدرکی دال بر تمایل برای توسعه آینده ای با محوریت تعامل دوربین ها و دنیای فیزیکی بود که قدم های اولیه آن تمرکز زیادی بر نرم افزار های اختصاصی لومیا داشت که لومیا ها را به اوج دوران خود می‌برد.

به طور مثال، اقدام برای ورود به بازار واقعیت افزوده (AR) توسط نرم افزار Nokia City Lens بخشی از اکوسیستم واقعیت افزوده مایکروسافت در سال 2012 بود. سال ها قبل از این که تکنولوژی واقعیت افزوده لقب “تغییر بزرگ بعدی” نام گیرد.  چه چیزی باعث شد که مایکروسافت تولید گوشی های موبایل دوربین محور و در کل تولید و توسعه هوش مصنوعی در کنار دوربین ها و سخت افزار ها را تحت تأثیر قرار دهد و این کمپانی را در این راه دچار سستی کند؟

دوربین به عنوان یک پلتفرم

تعهد مایکروسافت بر “دوربین ها به عنوان یک پلتفرم” وتلفیق این پلتفرم با رابط کاربری برای به وجود آوردن نرم افزار هایی بر این بستر، سر نخی برای ادامه کانسپت “Camera Lens” بود. بدین شکل، کاربران قادر بودند که توسط نرم افزار های مربوط به تصاویر و بر بستر این پلتفرم یعنی دوربین ها، از سراسر جهان با هم در ارتباط باشند. اما متأسفانه به دنبال سیاست های جدید این کمپانی این پروژه متوقف شد.

لومیا 1020 را به خاطر دارید؟ معجزه دنیای عکاسی موبایل که هنوز هم عده ای در مقایسه دوربین جدید ترین گوشی های روز دنیا هم، این دوربین را شرکت می‌دهند. گوشی موبایل دوربین محوری با سنسور 41 مگاپیکسلی با رابط کاربری پیشرفته نرم افزار موبایل که تنظیمات حرفه ای عکاسی را در اختیار صاحب آن قرار می‌داد بیانگر تعهد مایکروسافت به دنیای عکاسی با موبایل های هوشمند بود. سخت افزاری که این کمپانی برای این گوشی موبایل استفاده کرده بود نیز به نوبه خود از اولین های صنعت گوشی سازی بود. داشتن لرزشگیر تصویر اپتیکال یا به اختصار OIS، قابلیت ذخیره تصاویر با فرمت خام یا RAW و بسیاری قابلیت های دیگر که برای بار اول مایکروسافت آن ها را وارد دنیای عکاسی با گوشی های هوشمند کرد.

لنز شهر نوکیا (ویدیوی بالا را مشاهده کنید) از گوشی های ویندوز فونی برای جست و جوی شهر در دنیای فیزیکی استفاده می‌کند و اطلاعاتی را در مورد کسب و کار های اطراف، محیط اطراف و ویژگی های شهری اطراف کاربر را در صفحه موبایل به کاربر نشان می‌داد. این سرویس از اولین قدم های مایکروسافت برای ورود به بازار واقعیت افزوده بود. نرم افزار بعدی که در این راستا می‌توان به آن اشاره کرد نیز، “Nokia JobLens” است که به افرادی که به دنبال پیدا کردن شغل بودند از طریق دوربین موبایلشان کمک می‌کرد بتوانند شغل های دلخواه خود را پیدا کنند. این ایده ها، سال ها پیش از معرفی بازی Pokémon Go در سال 2016 بودند که تجربه واقعیت افزوده در موبایل را کاملا خلاف آن چیزی که بود در نظر عموم بد نشان داد. و حتی در فرا در از آن، اپل و گوگل که اکنون پیش روی صنعت دستگاه های واقعیت ترکیبی هستند هنوز نتوانسته بودند الگوریتم ها و هوش مصنوعی به این دقت توسعه دهند.

سرمایه گذاری های هنگفت و قابل توجه نوکیا در زمینه عکاسی با موبایل، گویا بیانگر درک این نکته بود که دوربین های گوشی های هوشمند در حال تکامل هستند و به جایگاه خارقالعاده ای خواهند رسید. گوگل و اپل نیز، در زمان حال با سرمایه گذاری های عظیم دوربین محور و توسعه هوش مصنوعی برای شناسایی اشیا، ابداع انیموجی ها، واقعیت افزوده، شناسایی چهره و تولید سخت افزار های قوی تر دوربین هم نشان دادن که همین باور را دنبال می‌کنند.

اما متأسفانه، مایکروسافت که سرمایه، استعداد و دیگر پیش نیاز های ورود طوفانی به این صنعت را داشت، به نظر می‌رسید که دیگر این بازار را دیگر مهم نمی شمارد و یا متوجه رشد و تکامل دوربین های موبایل به عنوان یک پلتفرم نیست.

واقعیت افزوده و هوش مصنوعی بر بستر دوربین

در زمان بی میلی مایکروسافت به تکنولوژی دوربین محور در موبایل، میلیارد ها کاربر گوشی های هوشمند به دنیای در حال تکامل تجربه گوشی های دوربین محور روی آوردند که نیاز های این کاربران در این دنیا به دوربین، بسیار فرا تر از صرفا عکاسی کردن با آن بود. به کمک یکپارچه شدن هوش مصنوعی با دوربین موبایل ها، اکنون دوربین های گوشی های هوشمند چهره ها را تشخیص می‌دهند، محیط اطراف را شناسایی می‌کنند و تجربه واقعیت افزوده و فرا تر از آن را برای کاربران رقم می‌زنند. مهندسان گوگل اکنون نرم افزاری را توسعه داده اند که به کمک هوش مصنوعی و دوربین جلوی گوشی هوشمند، تشخیص می‌دهد که آیا یک شخص در کنار آن ها صفحه گوشی را نگاه می‌کند و یا خیر.

استفاده از هوش مصنوعی در گوشی های هوشمند می‌تواند در سناریو های مختلفی به کمک کاربر بیاید. این حجم از اطلاعات و تجاربی که از استفاده کاربران کسب می‌شود، می‌تواند در نهایت به بهبود و پیشرفت همین تکنولوژی کمک شایانی بکند. در حالت کلی، اطلاعات و یا همان دیتای کسب شده از کاربران، منبع کلیدی یادگیری ماشین (Machine Learning) و توسعه هوش مصنوعی است. مادامی که کاربران سیستم عامل های موبایل مانند اندروید و iOS از هوش مصنوعی گوشی موبایل خود استفاده می‌کنند، این دو کمپانی نیز اطلاعاتی از تجربه کاربری اشخاص کسب می‌کنند که در نهایت با استفاده از همین اطلاعات هوش مصنوعی خود را بهبود می‌بخشند.

 

این اطلاعات در جای دیگر نیز کاربرد دارند. کمپانی های در اختیار دارنده این اطلاعات می‌توانند به کمک آنالیز این اطلاعات علاقه مندی ها و سلیقه افزاد را درک کنند و در سرویس های آینده خود، دقیقا همان چیزی را به این کاربران ارائه دهند که به آن علاقه و تمایل نشان می‌دهند. دیگر مزیت در اختیار داشتن این اطلاعات نیز، فراهم شدن امکان توسعه الگوریتم های بررسی تصاویر و ابداع روش های نوین و بهتر و اختراع الگوریتم های بیشتر بررسی و پردازش تصاویر است.

مایکروسافت نیز در همین زمان ویندوز 10 موبایل را به هدف توسعه تکنولوژی ARM و Cellular زنده نگه داشت تا بالاخره پروژه آندرومدا را به ثمر برساند. و احتمالا، سرمایه گذاری های خود بر گوشی های هوشمند دوربین محور را ادامه داده است تا در زمان و مکان مناسب، آن ها را برای بازاری که تشنه و خواهان آن است عرضه کند. تنها به کمک در گذر زمان است که می‌توانیم بفهمیم که آیا مایکروسافت چنین برنامه ریزی دارد و یا خیر.

هرچند که در این زمان این برنامه ریزی مایکروسافت نخواهد توانست که بازاری که گوگل و اندروید در طی سال ها بدست آورده اند را تسخیر کند، اما می‌تواند با استفاده از همین بازار کم به گرفتن بازخورد های کابران بپردازد تا بتواند مزایای “دوربین به عنوان پلتفرم” را بهتر درک کند. ( هرچند این کمپانی در این راه احتمالا متحمل ضرر نیز خواهد شد) این اقدام نیز، در نهایت به سیاست های کلی این کمپانی در مسیر استفاده از هوش مصنوعی و واقعیت افزوده جهت مناسبی خواهد داد و به این غول نرم افزاری کمک می‌کند تا در تغییر بزرگ بعدی دنیای دستگاه های هوشمند از کمپانی های رقیب خود باز نماند.

بهای کنار گذاشتن گوشی های هوشمند

مایکروسافت، گوگل و اپل به خوبی این حقیقت را درک کرده اند که واقعیت افزوده، آینده پردازش های شخصی کاربران است. در همین راستا نیز، سخت افزار استفاده شده برای دستگاه های واقعیت افزوده باید قادر به درک محیط اطراف خود و ارتباط برقرار کردن با آن باشند. کیفیت سخت افزار اپتیکی، کیفیت نرم افزار و هوشمندی هوش مصنوعی دستگاه های واقعیت افزوده زیربنای توسعه آن ها هستند. در همین راستا نیز، گوشی های هوشمند دوربین محور که از هوش مصنوعی قدرمتندی بهره می‌برند می‌توانند به سرویس های حقیقت افزوده هر کمپانی ارزش بیشتری ببخشند و کاربران بیشتری را جذب خود کنند.

کنار گذاشتن گوشی های موبایل توسط مایکروسافت در آن زمان، در اصل کنار گذاشتن تجربه و استعداد نوکیا در زمینه تولید گوشی های هوشمند و تکنولوژی دوربین های آن ها بود. غیاب در این بازار متلاطم گوشی های هوشمند باعث شد تا همین سهم کوچکی که لومیا های نوکیا به واسطه دوربین های با کیفیت و قوی خود به دست آورده اند هم از دست برود و به مرور دوربین های قدرتمند نوکیا و ویندوز موبایل به خاطره سپرده شود. و اگر حقیقت افزوده آینده دنیای پردازش است، دوربین قدرتمندی که در این دستگاه استفاده شود کلید پیشرفت آن است.

در سال 2016 تصاویر کانسپتی از یک گوشی تا شو که در دست توسعه توسط مایکروسافت بود توسط یکی از کارمندان سابق آن به بیرون درز پیدا کرد. در این کانسپت ها شاهد تلاش های مایکروسافت جهت حل کردن مشکل قرار دادن دوربین در دستگاه های تا شو بودیم. در اصل، اگر مایکروسافت بازاریابی برای گوشی های دوربین محور را ادامه می‌داد، ادامه این سرمایه گذاری ها می‌توانست باعث به واقعیت پیوستن و پیاده سازی این کاسپت ها باشد.

یک فرصت از دست رفته…

مایکروسافت بسیار پیش از دیگر کمپانی ها نشان داد که می‌تواند هوش مصنوعی را به گونه ای در گوشی های هوشمند دوربین محور به صورت یکپارچه پیاده سازی کند که این گوشی ها قادر به شناسایی و درک محیط و افراد در اطراف خود باشند و واکنش مناسبی از خود نشان دهند. قطعا اگر آن سطح از تکنولوژی در دستگاه های واقعیت ترکیبی استفاده شود، می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد.

باز هم، توسعه دوربین های کوچک گوشی های هوشمند، استفاده از قدرت هوش مصنوعی در این دوربین ها و تلاش برای راضی نگاه داشتن بخش کوچکی از این بازار خواهان واقعیت ترکیبی، فرصت بسیار مناسبی برای این کمپانی بزرگ بود که شاید با سیاست های غلط خود آن را کنار گذاشت. شاید هم، هنوز این کمپانی بر روی سرمایه گذاری های خود در خلوت ادامه داده و در زمان مناسب شاهد نتیجه آن خواهیم بود.

منبع :

WINDOWS CENTRAL

302 پست
احسان رستمی پور
او دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر در دانشگاه خلیج فارس بوشهر است. به عکاسی، طراحی و بازی های رایانه ای علاقه زیادی دارد و وقت خود را با فعالیت های مرتبط پر می کند.
مطالب مرتبط
تبلیغات
در مای نوکیا بخوانید
دیدگاه کاربران
Sami
پاسخ دهید سه شنبه 5 تیر 1397

سلام، خیلی ممنون از این مقاله.
من علاقه مند به عکاسی بودم که دنبال بهترین گوشی ها میگشتم تا دوستم بهم گوشی های مایکروسافت رو پیشنهاد داد به جرات میتونم بگم از روز اول تا به امروز از عکاسی با گوشی لومیا راضی هستم و حتی عکسهایی که گرفتم نظر خیلی از عکاسان و جلب کرده. امیدوارم آینده گوشی های ویندوزی که مایکروسافت قراره ارائه بده خوب باشه!

برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , ,