آیا توجه مایکروسافت به حوزه کسب و کار سازمانی و مشتریان تجاری، حضور این شرکت را در میان مشتریان معمولی کمرنگ کرده است؟ در صورت مثبت بودن پاسخ این سوال، ردموندی‌ها چه ابزارهایی برای بازگشت در قلب مشتریان معمولی دارند؟ پاسخ این سوالات و موارد مشابه را در این مقاله از وینفون پیدا کنید.کناره‌گیری مایکروسافت از بازار گوشی‌های هوشمند که به‌عنوان محبوب‌ترین ترند امروز دنیای فناوری شناخته می‌شوند باعث شده تا برخی از کاربران و منتقدان به این باور برسند که این شرکت در حال تبدیل شدن به IBM دوم است. لومیا 950 و 950 ایکس ال آخرین گوشی‌های هوشمندی بودند که با لوگوی مایکروسافت روانه بازار شدند، از سوی دیگر توقف توسعه مایکروسافت بند 3 و در نهایت توقف سرویس استریم موسیقی گروو از مواردی هستند که باعث شده این ذهنیت تقویت شود.

در باور این دسته از افراد کنار گذاشتن گوشی‌های هوشمند، مایکروسافت بند و سرویس گروو به‌خوبی حکایت از این امر دارند که مایکروسافت تمام تمرکز خود را بر مشتریان سازمانی معطوف کرده است. رشد سرسام آور درآمدهای ابری مایکروسافت و سرویس‌هایی نظیر آفیس 365 باعث تشدید این ذهنیت در میان کاربران و منتقدان شده است.در طرف دیگر برخی از کاربران و کارشناسان بر این باور هستند که تمرکز مایکروسافت روی محصولاتی نظیر سرفیس، ایکس باکس و در نهایت ویندوز 10 نشان می‌دهد که این شرکت با تمام قوا در حال حرکت در بازار مشتریان معمولی است. اما حقیقت کدام است؟ کدام یک از طرفین ماجرا را درست مشاهده می‌کنند؟ اگر دنبال پاسخ کوتاه هستید باید بگوییم که رویکرد مایکروسافت دقیقا حد واسط این دو دیدگاه است.

کاملا و واضح و مبرهن است که مایکروسافت در چند سال اخیر در عرصه گوشی‌های هوشمند با شکست‌های پیاپی مواجه شده است. وقتی صحبت از بخش گوشی‌های هوشمند مایکروسافت به‌میان می‌آید، آه از نهاد طرفداران ویندزفون بلند می‌شود، اما دیدگاه کاربران دیگر محصولات و سرویس‌های مایکروسافت در مورد عملکرد مایکروسافت کاملا متفاوت است.

از دید کاربران محصولات مختلف مایکروسافت (البته به غیر از گوشی‌های هوشمند) مایکروسافت در چند سال اخیر به شرکتی هیجان‌انگیز تبدیل شده است. برای مثال کافی است تا سری به سایت‌های فناوری بزنید تا با تعریف و تمجید کارشناسان از محصولاتی نظیر سرفیس بوک 2، سرفیس استودیو و ایکس باکس وان ایکس مواجه شوید. به‌طور دقیق‌تر عملکرد خارق‌العاده تیم سرفیس در این چند سال باعث شده تا بسیاری از کاربران و طرفداران سنتی مک‌ها دیدگاه خود را تغییر داده و مایکروسافت را به‌عنوان فاتح بلامنازع نوآوری در دنیای کامپیوترهای شخصی بپذیرند.تمرکز مایکروسافت بر بازار مشتریان معمولی مسئله‌ای است که در چند ماه اخیر شدت بیشتری نیز پیدا کرده است. تلاش مایکروسافت برای عرضه سرفیس 10 اینچی ارزان‌قیمت گواهی است بر این مسئله که این شرکت همچنان توجه ویژه‌ای به مشتریان معمولی خود دارد.

سرفیس، سرفیس و بازهم سرفیس

زمانی که مایکروسافت برای اولین بار در شش سال پیش سرفیس پرو را رونمایی کرد، بسیاری بر این باور بودند که این شرکت تولید سخت‌افزار بومی خود را ادامه نخواهد داد. اگر به خاطر داشته باشید در پاییز سال گذشته اخباری مبنی بر توقف فعالیت تیم سرفیس منتشر شده که اندکی پس از آن سرفیس بوک 2 رونمایی شد و در ادامه مشخصات سرفیس هاب 2 نیز به بیرون درز کرد.

ظاهرا هر میزان اخبار مبنی بر توقف فعالیت برند سرفیس بیشتر می‌شد، این تیم با عرضه محصولات متنوع‌تر ندای رشد و پویایی خود را بیش از پیش فریاد می‌زند. پس از معرفی سرفیس هاب 2 اکنون تبلت سرفیس 10 اینچی را باید جدیدترین عضو خانواده سرفیس دانست که در هفته جاری رونمایی خواهد شد.

اخبار رسیده از کمپ ردموند حکایت از این مسئله دارند که تا انتهای سال جاری سرفیس استودیو 2 و پس از آن نسخه جدید سرفیس پرو رونمایی خواهد شد. در این میان دستگاه اندرومدا یا همان سرفیس فون مرموز تنها دستگاهی است که عرضه آن در آینده نزدیک در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

اگر مجموع این کامپیوترها یعنی سرفیس بوک، سرفیس لپ‌تاپ، سرفیس پرو، سرفیس استودیو، سرفیس هاب، سرفیس  10 اینچی و در نهایت سرفیس فون را کنار هم بگذارید با ارتشی هفت نفره مواجه خواهید شد که همگی در حال اجرا ویندوز 10 هستند. البته اگر نسخه‌های مختلف هر یک از دستگاه‌های سرفیس مثلا سرفیس بوک 1 و سرفیس بوک 2 را نیز درنظر بگیریم، عملا با ارتشی بسیار متنوع‌تر و بزرگتر مواجه خواهیم شد.

به لیست بلند و طولانی محصولات خانواده سرفیس بایستی ایکس باکس را نیز اضافه کنید. کنسولی که طراحی سخت‌افزاری آن اکنون در تیم سرفیس انجام می‌گیرد. مجموع این محصولات نشان می‌دهند که مایکروسافت قصد خروج از عرصه گیمینگ و تولیدات سخت‌افزاری خود را ندارد و اتفاقا در گسترش بیش از پیش آن کاملا مصر است.

وضعیت مایکروسافت استور در حال بهبود است

وضعیت مایکروسافت استور در سالهای اخیر پیوسته در حال بهبود بوده است، بالاخص در ماه‌های اخیر سرعت ورود اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها به این فروشگاه نرم‌افزاری شدت بسیار بیشتری پیدا کرده است. مایکروسافت استور اکنون از یک محیط راکد تبدیل به فروشگاهی پویا شده که روزانه چند صد اپلیکیشن جدید بدان راه پیدا می‌کنند. دلیل اصلی این شکوفایی را باید در خود مایکروسافت جست‌وجو کرد، این شرکت بالاخره توجه بیشتری به فروشگاه نرم‌افزاری خود پیدا کرده و بستر مناسب‌تری برای توسعه‌دهندگان مهیا کرده است. برای مثال موارد زیر نشانه‌هایی از افزایش تمرکز این شرکت بر فروشگاه اپلیکیشن‌ها ویندوز 10 است:

  • اکنون بخش My Library مایکروسافت استور دارای زیر بخش‌های جدیدی نظیر موارد نصب شده، برنامه‌هایی که در اختیار داشتم، برنامه‌های آماده نصب است.
  • افزونه‌های مرورگر اج اکنون دارای بخش مجزایی شده‌اند.
  • بخش مجزا برای کتاب‌ها.
  • ورود کامپیوترهای شخصی و دستگاه‌های گیمینگ به مایکروسافت استور.
  • افزوده شدن بخش جدید Departments.
  • افزوده شدن بخش‌های لیست مورد علاقه، کارت در آینده نزدیک.
  • افزوده شدن قابلیت نصب از راه دور.
  • افزایش تعداد فیلم‌های 4K.
  • حضور پررنگ بازی‌های کامپیوتری هاردکور و حرفه‌ای نظیر Frost Punk در مایکروسافت استور.

البته باید توجه داشت که بسیاری از قابلیت‌های جدید استور در حال حاضر صرفا در اختیار کاربران مقیم ایالات متحده قرار دارد و در گذر زمان این قابلیت‌ها برای دیگر کاربران نیز عرضه خواهد شد. این موارد به خوبی نشان می‌دهند که مایکروسافت کاملا استور خود را جدی گرفته و تدارک بیشتری برای آن درنظر خواهد گرفت.

مایکروسافت استور در نهایت در حال تبدیل شدن به چیزی است که بایستی پنج سال پیش بدان تبدیل می‌شد. در حقیقت باید مایکروسافت را برای کند بودن در این زمینه مورد انتقاد قرار داد، اما عملکرد فعلی این شرکت نشان می‌دهد که ردموندی‌ها کاملا به اهمیت کاربران معمولی واقف هستند. به واقع مایکروسافت می‌توانست استور خود را کاملا رها کرده تا پس از تبدیل شدن به فروشگاهی متروکه در نهایت از بین برود. اما این شرکت هرچند کند، بالاخره تحولات اساسی در فروشگاه خود را به سرانجام رسانده است.

توسعه اپلیکیشن‌ها روندی رو به رشد دارد

در ماه‌های اخیر مایکروسافت توجه بیشتری به اپلیکیشن‌های بومی خود در پلتفرم ویندوز 10 نشان داده است. برای مثال اپلیکیشن Microsoft To-Do با سرعت بیشتری به‌روزرسانی دریافت می‌کند و قابلیت‌های مختلفی نظیر تم تاریک، برچسب‌ها، لیست به اشتراک‌گذاری و نفوذ بیشتر طراحی فلوئنت بدان افزوده شده است.

حتی اسکایپ به‌عنوان نمونه‌ای ایده‌آل از یک اپلیکیشن نفرت‌انگیز در پلتفرم ویندوز، در حال بازسازی اساسی بوده تا هماهنگی کاملا مناسبی با ویندوز 10 و پلتفرم اپلیکیشن‌های بومی آن یعنی اپلیکیشن‌های یونیورسال پیدا کند. وب اپلیکیشن پیشرو توییتر یکی دیگر از اپلیکیشن‌هایی است که به تازگی وارد مایکروسافت استور شده و عملکرد بسیار خوب آن از یک سو و از سوی دیگر پشتیبانی بسیار خوب توسعه‌دهنده باعث شده تا با بازخورد بسیار خوب کاربران ویندوز 10 مواجه شود. مورد دیگر از این دست اپلیکیشن مایکروسافت نیوز است که با تغییرات گسترده در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. در یک کلام اوضاع مایکروسافت استور در مقایسه با اوضاع ویندوز استور در زمان ویندوز 8 کاملا متفاوت است.

پی سی گیمینگ نیز یکی از مواردی است که همچنان مورد توجه طیف وسیعی از کاربران کامپیوترهای شخصی است. مایکروسافت نیز طی سالهای اخیر توجه بیشتری به گسترش بازی‌ها و سرویس‌های متناسب با آن در استور خود نشان داده است.

در کنار این تحولات در مایکروسافت استور، این شرکت توجه ویژه‌ای به سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های خود در دیگر پلتفرم‌ها داشته است. مایکروسافت اج در اندروید و ios پیوسته در حال بهتر شدن است، لانچر این شرکت اکنون یکی از محبوب‌ترین لانچرها در فروشگاه گوگل پلی به‌شمار می‌آید. کورتانا نیز در کنار نفوذ بیشتر در عمق ویندوز 10 طی به‌روزرسانی‌های آتی این سیستم عامل بیش از پیش به قلب دو سیستم عامل رقیب نفود می‌کند.

آیا تمام این موارد کفایت می‌کند؟

اینکه تلاش مایکروسافت در بازار مشتریان معمولی در حوزه سخت‌افزار و حتی ویندوز 10 کافی بوده است تماما بستگی به دیدگاه شما دارد. هر شرکتی همواره می‌تواند بیشتر تلاش کرده و فعالیت بیشتری از خود نشان دهد، اما آنچه که مسلم است در سالهای اخیر تلاش مایکروسافت در حوزه مشتریان معمولی تغییر داشته و بیشتر شده است.

این تغییرات البته همچنان ادامه دارند و به نقطه پایانی خود نرسیده‌اند. بخش زیادی از این تلاش‌ها ناشی از تحولاتی است که در پشت پرده در دل سیستم عامل ویندوز 10 در حال جریان است. ویندوز 10 در حالت S، ویندوز 10 آرم و در نهایت Windows Core OS نمونه‌هایی از این تحولات بزرگ در قلب ویندوز 10 هستند که در نهایت پیوند بیشتری میان مایکروسافت و مشتریان معمولی ایجاد خواهند کرد.

ویندوز 10 در حالت S در محصولاتی نظیر سرفیس گو عرضه شده تا طیف بیشتری از کاربران حتی کودکان کم سن و سال را نیز با ویندوز آشتی دهد. Windows Core OS نیز آینده این سیستم عامل محسوب می‌شود که در پای ویندوز 10 را به هر دستگاهی باز خواهد کرد.

نسل اول ویندوز 10 روی آرم نیز اکنون با دستگاه‌هایی نظیر HP Envy x2، لپ‌تاپ Asus NovaGo و تبلت میکس لنوو به بازار رسیده است. نسل دوم این پلتفرم آینده‌نگرانه نیز برطبق گزارشات با پردازنده‌های اسنپدارگون 850 و اسنپدارگون 1000 راهی میدان خواهد شد.

در طرف دیگر ماجرا جو بلفیوری مدیری که همواره محبوب کاربران معمولی بوده مدیریت بخش ویندوز این شرکت را در دست گرفته است. این تغییر نیز گواهی بر این مسئله است که مایکروسافت مصر است تا کاربران را بیش از پیش با این سیستم عامل پیوند دهد. در کنار ویندوز 10 خط تولید سرفیس‌ها که با وجود محصولاتی نظیر سرفیس گو، سرفیس پرو، سرفیس لپ‌تاپ، سرفیس بوک و سرفیس استودیو اکنون بزرگتر از همیشه است، مهم‌ترین عامل در پیوند دادن مشتریان معمولی با مایکروسافت محسوب می‌شود.

به‌نظر می‌رسد که بالاخره پروانه حضور مایکروسافت در میان مشتریان معمولی در حال خروج از پیله خود باشد. شما آینده مایکروسافت با مشتریان معمولی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

منبع :

WINDOWS CENTRAL

1101 پست
محسن توکلی نیا
او در رشته میکروبیولوژی به تحصیل پرداخته، اما علاقه وی به دنیای فناوری و به خصوص مایکروسافت، باعث فعالیت وی در این عرصه شده است. به ادبیات، عرفان، فناوری علاقه ی وافری دارد و سعی میکند اغلب اوقات فراغت خودش را صرف خدمت به خانواده و مطالعه شعر کند. محسن اکنون یکی از دبیران وبسایت وینفون است.
مطالب مرتبط
در مای نوکیا بخوانید
دیدگاه کاربران
win
پاسخ دهید سه شنبه 2 مرداد 1397

در واقع به جز موبایل مایکروسافت هیچ مشکلی دیگری نداشته و ندارد(که البته ویندوز موبایل کار افرادی مانند من رو کاملا راه میندازه). قبلا فقط ویندوز و آفیس بیشتر از ۹۰ درصد تلاش های مایکروسافت رو تشکیل میداد. ولی الان بازی، استور و طیف متنوعی از سخت افزار از موشواره تا سرفیس هاب به مشتریان سازمانی و معمولی عرضه میشه ولی هنوز عده ای میگن که مایکروسافت درحال تبدیل به ibm شدن هست.

    محسن توکلی نیا
    پاسخ دهید چهارشنبه 3 مرداد 1397

    در حقیقت مایکروسافت در حال بزرگتر شدن هست، به جرات میشه گفت شرکتی در دنیای فناوری نداریم که در این همه حوزه کار بکنه و تو همه حوزه‌ها اول یا دوم باشه.

ali
پاسخ دهید پنجشنبه 4 مرداد 1397

نمی دونم مایکروسافت چرا سرفیس های توی سایز های 6.5 اینچ و 8 اینچ تولید نمی کنه اینطوری عمومی تر و قابل حملتر میشه وقتی سرفیس 10 اینچ تولید میکنه به این قیمت خوب وامکانات به این خوبی مطمئنأ می تونه دستگاه های عمومی تر تولید کنه استورام که جون گرفته و برنامه های سبک وین 32 هم بعضی ها قابل اجرا هستن با پردازنده های ضعیفتر

برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , ,