چندی پیش در شهر لندن عضو جدیدی از خانواده سرفیس یعنی سرفیس پرو LTE متولد شد، این دستگاه اولین نمونه در تاریخ سرفیس پرو است که از سیم کارت پشتیبانی می‌کند. مایکروسافت اعلام داشته که این دستگاه در ماه دسامبر ابتدا برای مشتریان سازمانی عرضه خواهد شد و در ادامه برای مشتریان معمولی در دسترس قرار خواهد گرفت. این رویه نشان از تغییراتی در دیدگاه ردموندی‌ها در عرصه عرضه محصولات سرفیس دارد که البته کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

پس از مدت‌ها انتظار سرفیس پرو LTE بالاخره از راه رسید، این اتفاق شاید در نگاه اول اتفاقی مشابه با عرضه دیگر محصولات خانواده سرفیس باشد، اما اگر به پشت پرده این ماجرا نگاه کنیم خواهیم دید که نقطه عطفی در تاریخ مایکروسافت رخ داده است.

در اکتبر سال 2012 مایکروسافت با عرضه سرفیس آر تی اولین نمونه از کامپیوترها و تبلت‌های بومی خود را راهی بازار کرد. دستگاهی مبتنی بر پدازنده آرم و نسخه ویژه و محدودی از ویندوز با نام ویندوز آر تی که بیشتر کاربران معمولی را هدف قرار داده بود. اکنون 5 سال از آن اتفاق گذشته، سرفیس دیگر یک برند تازه وارد نیست، بلکه دستگاهی است که یک تنه اکوسیستم ویندوز را به جلو می‌راند. اما اکنون و پس از به کمال رسیدن این برند یک مسئله در حال تغییر است، مایکروسافت در عرضه سرفیس‌ها نقطه تمرکز خود را بر بخش دیگری از بازار گذاشته است.

سرفیس پرو LTE به‌تازگی رونمایی شده، این دستگاه از ماه دسامبر عرضه خواهد شد، اما همانطور که در ابتدا اشاره کردیم عرضه ابتدایی آن برای مشتریان سازمانی و شرکت‌ها خواهد بود. در یک نشست خبری پس از کنفرانس پانوس پانای مدیر بخش دستگاه‌های مایکروسافت اعلام داشته که مشتریان معمولی باید تا ابتدای سال جدید میلادی برای خرید آن صبر کنند.

بخشی از این تصمیم صرفا به دلایل اقتصادی باز می‌گردد. اضافه شدن مودم Cat 9 LTE به سرفیس پرو و البته تغییراتی که در مهندسی داخل دستگاه داده شده، باعث افزایش قیمت 150 دلاری آن در قیاس با نسخه معمولی شده است. با این وضعیت سرفیس پرو LTE با پردازنده Core i5 و 8 گیگابایت رم و 356 گیگابایت فضای ذخیره سازی SSD به دستگاهی فوق پرچمدار با قیمت 1449 دلار تبدیل شده است، به این مبلغ 160 دلار قیمت تایپ کاور و 100 دلار قیمت سرفیس پن جدید را نیز می‌توانید اضافه کنید. قیمت حسابی سر به فلک کشید؟

بیشتر مشتریان و دانش‌آموزان با دیدن این برچسب قیمتی رنگ پریده خواهند شد، اما در عوض سازمان‌ها و شرکت‌هایی که نیاز به کامپیوترهایی قدرتمند و پیوسته متصل به اینترنت دارند با آغوش باز پذیرای چنین دستگاهی خواهند بود.

لازم به یادآوری است که سرفیس پرو LTE اولین عضو خانواده سرفیس با قابلیت استفاده از اینترنت سیم‌کارت نیست، پیشتر در سال 2015 سرفیس 3 نیز با پشتیبانی از اینترنت 4G راهی بازار شده بود، دستگاهی که با استراتژی مشابهی معرفی شده بود، مایکروسافت در آن زمان نسخه LTE سرفیس 3 را با هدف جلب نظر سازمان‌ها و مشتریان تجاری خود راهی میدان کرده بود. شاید مهمترین نقطه ضعف سرفیس 3 در آن زمان پردازنده اتم آن بود، این گزینه باعث شده بود تا دستگاه قادر به اجرای پردازش‌های سنگین نباشد و در نتیجه بسیاری از کاربران سراغ سرفیس پرو 3 رفتند.

پانوس پانای مدیر بخش دستگاه‌های مایکروسافت اعتقاد دارد که این باز شرایط کاملا متفاوت از آن زمان است، چرا که به‌لطف پیشرفت سخت‌افزار، نرم‌افزار و سیلیکون دنیای کامپیوترهای ویندوزی اکنون کاملا دگرگون شده است. وی در صحبت‌های اخیر خود اذعان داشته:

عملکرد این دستگاه (سرفیس پرو LTE) با پردازنده Core i5 و Core i7 کاملا افسانه‌ای است. ما حتی یک سال پیش نیز قادر بودیم تا دستگاهی با قدرت پردازشی تقریبا مشابهی بسازیم، اما در آن زمان به دلیل برخی محدودیت‌ها در صنعت تراشه سازی، استفاده از چنین پردازه‌ای تاثیر بسیار منفی بر طول عمر باتری می‌گذاشت. اما اکنون تمامی این شرایط تغییر کرده است، از یک‌سو به‌لطف بهبودهای ویندوز 10 در زمینه پشتیبانی از شبکه های مخابراتی پس از دریافت به‌روزرسانی فال کریترز، از سوی دیگر با کمک نسل جدید پردازنده‌های اینتل و البته مودم قدرتمند Cat 9 شرکت کوالکوم ما قادر به ساخت چنین محصول بی‌همتایی شده‌ایم.

ما برای رسیدن به این نقطه بسیار صبور بوده‌ایم، چرا که ما نیاز به بهترین و جدیدترین نسخه از ویندوز و آفیس داشتیم، آن هم در شرایطی که هر دو برای محصولی مبتنی بر فناوری LTE بهینه باشند.

افزایش تمرکز بر مشتریان سازمانی و تجاری، بخشی از تجارت سرفیس است که مایکروسافت زیاد در مورد آن صحبت نمی‌کند. بد نیست اشاره کنیم که ردموندی‌ها در ارایه گزارشات سه ماهه مالی خود تمایز فروش سرفیس در میان مشتریان معمولی و کاربران سازمانی را ارایه نمی‌دهند.

حقیقت این است که میزان اقبال سازمان‌ها به محصولات سرفیس رشد چشمگیری داشته است، در این روزها کم نیستند افرادی که اعلام می‌کنند شرکت آنها در حال جایگزینی کامپیوترهای خود با محصولات سرفیس است. چنین شرکت‌ها و حتی دولت‌هایی سالهاست که از مشتریان پروپاقرص محصولات مختلف مایکروسافت هستند، بنابراین اصلا جای تعجب ندارد که شاهد افزایش تمرکز مایکروسافت روی این دسته از مشتریان برای فروش سرفیس‌ها باشیم.

در ادامه احتمالا شاهد سرازیر شدن دیگر محصولات سرفیس به بازار مشتریان سازمانی باشیم. ماه گذشته مایکروسافت آشکار کرد که قصد گسترش ویندوز 10 اس را دارد و نسخه‌ای از ویندوز با نام Windows 10 Enterprise in S mode را برای مشتریان سازمانی تدارک دیده است.

محصول پرچمداری که همراه با ویندوز 10 اس معرفی شده سرفیس لپ‌تاپ است، این لپ‌تاپ خوس ساخت البته برای بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان گران‌قیمت به‌نظر می‌رسد. بله درست حدس زده‌اید سرفیس لپ‌تاپ بنیان راهی را گذاشته که در نهایت به سازمان‌ها و ادارات ختم خواهد شد.

در حقیقت ویندوز 10 اس آمده تا راه‌گشای نیاز مشتریان سازمانی باشد، ساده بودن ایجاد تنظیمات دلخواه یک شرکت در مقیاسی بزرگ، از مزایای این نسخه از ویندوز است و سرفیس لپ‌تاپ بهترین دستگاه برای اجرای این نسخه از ویندوز خواهد بود.

وضعیت الان ویندوز 10 اس را نگاه نکنید، بنا به دلایلی که مطرح شد، این نسخه از ویندوز را باید آینده ویندوز بالاخص برای مشتریان سازمانی دانست، در حقیقت ویندوز 10 اس و محصولات سرفیس دو بازوی قدرتمند مایکروسافت هستند که قرار است تمامی نیازهای مشتریان سازمانی و تجاری را به امور پردازشی مرتفع سازند. شما آینده را چطور می‌بینید؟ مانند همیشه در بخش نظرات منتظر شما عزیزان هستیم.

 

منبع :

ZDNET

723 پست
محسن توکلی نیا
او در رشته میکروبیولوژی به تحصیل پرداخته، اما علاقه وی به دنیای فناوری و به خصوص مایکروسافت، باعث فعالیت وی در این عرصه شده است. به ادبیات، عرفان، فناوری علاقه ی وافری دارد و سعی میکند اغلب اوقات فراغت خودش را صرف خدمت به خانواده و مطالعه شعر کند. محسن اکنون یکی از دبیران وبسایت وینفون است.
مطالب مرتبط
دیدگاه کاربران
حسین دیانتی
💔 0 پاسخ دهید دوشنبه 22 آبان 1396

من فکر میکنم ی قسمت بزرگ قضیه که zdnet بهش اشاره نکرده مسئله ی آفیس هست.با تمرکز روی مشتریان سازمانی و داشتن یک سخت افزار با کیفیت و به روز مثل سرفیس راه اسون تری بزای فروش آفیس ۳۶۵ و به دنبال اون فضای ابری خواهید داشت. موردی که در فضای ابری رقیب قدری به اسم آمازون هست و توی افیس هم گوگل خیلی داره تقلا میکنه، علاوه بر این سیلزفورس و فیسبوک هم به نرم افزار های سازمانی قراره وارد بشن.بنابراین هیج رقیبی رو نباید شوخی گرفت و سازمان هارو باید دو دستی چسبید و بهشون محصول فروخت. چه سخت افزار چه خدمات

برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

دانلود آهنگ جدید

پنل اس ام اس

ارسال پیامک بلک لیست

پنل اس ام اس رایگان

ارسال بلک لیست

کارشناس رسمی دادگستری

طراحی سایت

افزایش ممبر افزایش ممبر تلگرام