در مصاحبه ای با نایب رییس بخش اکس باکس و گیمینگ ویندوز، در رابطه با بازی های backwards compatible روی کامپیوتر های خانگی، امکان کمتر بودن قیمت اکس باکس وان اکس و مواردی دیگر صحبت شده است. در ادامه با وینفون همراه باشید.

در میان هجمه اخبار رونمایی از اکس باکس وان اکس و ورود آن به بازار ها در پاییز پیش رو، Polygon از فرصتی که به دست آورده استفاده کرده است و در مصاحبه با نایب رییس بخش اکس باکس مایکروسافت، مایک ایبارا، در رابطه با کنسول جدید این شرکت و استراتژی های این کمپانی در آینده، از جمله برنامه این شرکت برای فروش کنسولی با پیشرفت های پیچیده ای که به سادگی نمی توان توضیح داد و همچنین در رابطه با اینکه چه چیزهایی را باید فدا می کردند تا بتوانند کنسول را با قیمتی پایین تر روانه بازار کنند صحبت کرده است.

مصاحبه کننده گایس: من در خانه فایل های ۴K را در کامپیوتر اجرا می کنم و در ادامه به تلویزیون می فرستم.

مایک ایبارا: بله، منم همین کار را می کنم.

که واقعا کار سخت و عذاب آوری است. این یکی از دلایلی است که من، به عنوان کسی که ۴K/HDR/Atmos را دارد، شخصا به اکس باکس وان اکس علاقه مند شدم. ولی سوال اینجاست که چگونه قصد دارید با تمرکز بر ویژگی ای که خیلی سخت می توان توضیح داد یا ترسیم کرد، کنسول را به مشتری های عادی بفروشید؟

من فکر می کنم که مشتری ها خودشان متوجه خواهند شد. همانند تغیراتی که از SD به HD رخ داد. فکر می کنم، زمانی که خریداران فیلم یا تصویری را به صورت ۷۲۰ در کنار ۱۰۸۰ و ۴K مشاهده کنند، متوجه خواهند شد که در ۴K تعداد پیکسل ها چهار برابر شده است. من کاملا حرفت را قبول دارم، اما دیدن این ویژگی ها واقعا گویا همه چیز هست. اما حتی صحبت کردن در رابطه با ۸ ملیون پیکسل بر روی صفحه تلویزیون، به علاوه high-dynamic range هم اهمیت زیادی دارد، صدای spatial، دمو های Atmos که الان در حال شاهد آن ها هستیم، این دموها چیزهایی هستند که از نظر ما ۴K واقعی هستند و درموردشان با خریداران و مشتریان به صحبت می پردازیم. آنها واقعا علاقمند می شوند و عموما واکنشی مثل ” چهاربرابر بیشتر از ۱۰۸۰p، باید خیلی خوب باشد” را از خود نشان می دهند و همین مسئله باعث میشود که آنها علاقمند شوند و به مغازه ها بروند تا تغییر را از نزدیک بتوانند ببینند. و من فکر می کنم که فروشندگان هم در به نمایش گذاشتن این تمایز خیلی خوب عمل می کنند. عموما به کمک فیلم ها، نمایش کیفیت های مختلف در نمایشگر های مختلف باعث دیده شدن این تفاوت خواهد شد. مردم برای خرید تلویزیون های ۴K هزینه کرده اند (در تعطیلات قبل به دومین هدیه خریداری شده بدل شده بود) پس می توان نتیجه گرفت که مردم نیز به این ویژگی گرایش دارند. همانطور که برای ۱۰۸۰ به عنوان یک مثال واضح این مسیر را طی کرد. باید این ویژگی ها را دید و آن زمان است که تفاوت ها مشخص خواهد شد. پس در واقع ما در غالب یک صحبت این اطلاعات را در اختیار خریداران قرار می دهیم و بعد از آن مشتریان خودشان می توانند حدس بزنند که تفاوت میان ۷۲۰، ۱۰۸۰، و ۴K زیاد است و مایل خواهند بود تا این تفاوت را از نزدیک ببینند.

آیا اینطور فکر نمی کنید که وجود قابلیت ۴K برای فایل های تصویری و صوتی در اکس باکس وان اس موجب کمرنگ شدن جذابیت این ویژگی برای اکس باکس وان اکس خواهد شد؟ و اینکه آیا این مسئله کار شما را در فروش محصولی به مراتب پر هزینه تر سخت خواهد کرد؟

اینطور فکر نمی کنم، به این دلیل که هر دو عضو یک خانواده هستند. تمام کسانی که اکس باکس وان اس دارند، ما امیدواریم تعدادشان هرچه بیشتر از قبل شود، عضو یک خانواده هستند. موضوع قیمت در این مسئله تاثیر گذار خواهد بود. ویژگی ۴K خیلی مهم و عالی است. دیسک های UHD 4K، تماشای نتفلیکس در ۴K و بالا بردن کیفیت همه چیز به ۴K. اکس باکس وان اکس در واقع برای آن دسته از گیمر هایی است که می خواهند شاهد شگفت انگیزترین و بهترین نسخه از بازی ها بر روی نمایشگر ۴K خود باشند. این مسئله کاملا مشخص است و من فکر می کنم که تا اینجا مردم این مسئله را به سادگی متوجه شده اند.

چرا اکس باکس وان اکس ۴۹۹ دلار قیمت دارد؟

وقتی ما قصد تولید این سری از اکس باکس را داشتیم، بحث اصلی ما در رابطه با قیمت نبود. چیزی که با خود گفتیم این بود که ” به چه تکنولوژی برای ارائه ۴K واقعی در خانه ها لازم داریم؟” ما می توانستیم سال گذشته به چیزی مشابه آنچه در پلی استیشن ۴ پرو رخ داده است دست پیدا کنیم، اما جذابیت و ارزش این پروژه برای ما مشهود و واضح نبود. دلیل آن این است که محصول نهایی ۴K ای نیست که بازی سازان انتظار دارند و یا مردم انتظار دارند.

زمانی که با بازی سازان و طراحان صحبت کردیم به ما گفتند که به ” این ویژگی ها” احتیاج داریم که لیست طولانی بود. با توجه به این خواسته ها  این بهترین محصول و با قیمتی منطقی است که ارائه شده است.

اکس باکس وان اس محصولی هست که هنوز کاملا از آن پشتیبانی می کنیم. با توجه به اینکه ما بیشتر به تولید سخت افزار مشغول هستیم، فقط بازی سازی نمی کنیم، حتی از ۱۵ سال پیش با original back compat، بعد از تمام بازی ها و سخت افزار هایی که تولید کردیم از نظر ما اکس باکس وان اس یک گزینه و کنسولی خوب است. پیش روی شما یک گزینه ۲۴۹ دلاری و یک گزینه ۴۹۹ دلاری است. اگر دوست دارید برای بازی کردن ۱۵۰۰ دلار یا مبلغی مشابه بر روی یک کامپیوتر هزینه کنید. انتخاب با شماست.

امیدوارم  همانند چیزی که ماینکرفت به تازگی معرفی کرد، به نقطه ای برسیم که تفاوتی نداشته باشد که با کدام یک از این کنسول ها بازی می کنید و مردم قادر باشند تا در کنار هم به بازی بپردازند و تجربه بازی کردن این بازی ها را با هم شریک شوند. ما در رابطه با سطح قیمت هایی که داریم احساس خوبی داریم.

در رابطه با این فلسفه و طرز فکر شما، سردرگمی زیادی در رسانه ها دیده می شود. این مسئله ای بود که از سال گذشته و همزمان با ایده Xbox Play Anywhere با آن مواجه شدم. اینطور به نظر می رسد که مردم هدف و پیام شما از این اقدام ها را، هر چند که  ساده به نظر می رسد، متوجه نمی شوند. آیا فکر نمی کنید که این گنگ بودن و عدم وضوح پیام در میان مردم در حال کمرنگ کردن دلایل اصل وجود اکس باکس شده است؟

خیر، به اعتقاد من کنسول ها و گیمینگ از آغاز پیدایش آن بسیار وابسته به کنسول و دستگاه بوده اند. همیشه اینطور بوده است! حتی در Commodore 64 و یا Atari، تمام این دستگاه ها تنها یک وظیفه داشتند و یک عمل را انجام می دانند و هیچ موقع ارتباط میان مردم را، آنطور که اکس باکس لایو و ۳۶۰ و همچنین رقیب ما توانسته اند، برآورده نکرده بودند. به نظرم این ارتباط ایجاد شده در حال تغییر ذهنیت مردم شده است. حالا مردم می گویند “ما بازی های انحصاری و یا سایر بازی هایی که این کنسول دارد را دوست داریم اما می خواهیم با سایر کسانی که این بازی ها را انجام می دهند هم بازی کنیم”. در نتیجه انتظار می رود تا کمی زمان گیر باشد تا مردم با این طرز فکر جدید هماهنگ شوند. به دلیل اینکه ما در حال تغییر یک سنت ۳۰ ساله و یا بیشتر از ۳۰ سال هستیم. اما از آنجا که ما به نوعی تامین کننده هر دو پلتفرم ویندوز و اکس باکس هستیم،  قطعا این چیزی است که ما در پی به دست آوردن آن می باشیم. اینکه به مردم انتخاب بیشتری در کارها و بازی کردن بدهیم. وقتی شما یک بازی را بر روی اکس باکس خریداری می کنید، باید این امکان برای شما وجود داشته باشد تا آن بازی را بر روی ویندوز خود نیز، بدون اینکه نیاز باشد تا ۶۰دلار دیگر هزینه کنید، بازی کنید. این هدف ما از برنامه Xbox Play Anywhere است. Xbox Game Pass، بخش بازی Netflix، بیش از ۱۰۰ بازی، هزینه ماهیانه بسیار کم. این ها حرف هایی هستند که به سرعت پخش می شوند، یکی از دلایل آن نقش پر رنگ Netflix در زندگی امروزه مردم می تواند باشد. اما خریدن و بازی کردن یک بازی بر روی دو پلتفرم ( ۱۸ بازی تا کنون این قابلیت را دارند و ۲۰ بازی دیگر به زودی با این قابلیت ارائه خواهند شد) به سرعت در حال گسترش پیدا کردن و پیشرفت است.

اگر هدف شما این است، چرا چنین بحثی در رابطه با بازی های اکس باکس ۳۶۰ و یا اکس باکس اورجینال و اجرای آن ها بر روی کامپیوتر نشده بود؟

باور کنید، فیل به دفتر من می آید و می گوید “بیا این کار را تمام کنیم.” اما میزان کار مهندسی که برای این مسئله وجود دارد بسیار زیاد و سخت است. شما با تعدادی سخت افزار مشخص و خاص روبرو هستید. Interbusses، قابلیت های شبکه کردن و در نهایت یک کنسول را در مقابل یک کامپیوتر دارید. از حافظه گرفته، اینکه چه میزان حافظه اختصاصی در اختیار دارید و موارد دیگر. از طرفی این یک نسخه خاص از ویندوز ۱۰ است، هر ویندوز ۱۰ ای را نمی توانید بر روی دسکتاپ خود نصب کنید و شروع به بازی کردن کنید. DirectX بر روی ویندوز ۱۰، بسیار متفاوت از آن چیزی است که در کنسول با آن مواجه هستیم. من به تمامی اجزای سخت افزار ها در اکس باکس وان دسترسی دارم در حالی که در ویندوز اینگونه نیست. طراحان و سازندگان بازی ها با طراحی بازی ها مبتنی بر آنچه که در کنسول ها قرار داده شده است کار های بی نظیری را انجام داده اند،  زمانی که این آگاهی از امکانات موجود را از آنها بگیریم و هدف را کامپی.تر قرار می دهیم، اقدامات مهندسی لازم برای اینکه بازی آنطور که خریداران انتظار دارند اجرا شود بسیار پیچیده و دشوار است. این دشواری فقط در رابطه با اکس باکس و PC نیست، به شبیه سازی های دیگری که در هر جا رخ داده نگاه کنید. این کار همیشه چالشی دشوار است.

آیا این مسئله کاملا مشخص شده است؟ یعنی آیا فکر می کنید که قطعه خاصی هست تا برای آغاز ارائه این قابلیت لازم به نصب بر روی کامپیوتر های خانگی داشته باشد؟

هنوز از این دید و با این عمق این مسئله را مورد بررسی قرار نداده ایم.

برگردیم به کنفرنس مطبوعاتی، اعلام قیمت کنسول در انتهای کنفرانس که تا حد زیادی به اعلام قیمت اکس باکس وان در سال ۲۰۱۳ شبیه بود. به عنوان شرکتی که اشتباهات خودش در بیان و منتشر کردن پیام و اهداف شرکت نسبت به آنچه که انتظار داشته را تشخیص داده است، آیا نگرانی در رابطه با این شباهت زیاد بین این دو معرفی ندارید؟

نه، از نظر ما به هیچ وجه نگرانی وجود ندارد. حتی در این رابطه فکر هم نکرده ایم. وقتی به گذشته فکر می کنم این فکر به ذهنم میاد که معرفی که در سال ۲۰۱۳ داشتیم و روشی که آن برنامه پیش رفت بسیار عالی بود. ما با بررسی محتوی و داستانی که در اختیار داشتیم بدون توجه به آنچه که در سال ۲۰۱۳ رخ داده بود و نتایج آن این برنامه را طراحی کرده بودیم.

در هفته منجر به کنفرانس و اعلام قیمت کنسول اکس باکس وان اکس صحبت های زیادی در رابطه با قیمت احتمالی ۳۹۹ دلار کنسول شده بود. اما ظاهرا برای مایکروسافت ممکن نبود با توجه به قطعات و امکاناتی که در این کنسول استفاده کرده اند این قیمت را برای کنسول در نظر بگیرند. چه چیز هایی باید نادیده گرفته می شد یا فدا می شد یا چه اقداماتی لازم بود تا بتوان اکس باکس وان اکس را با قیمت ۳۹۹ دلار راهی بازار ها کرد؟

خب برای مثال دیگر نمی توانستیم تا ۴K را به خانه های مردم بیاوریم که یکی از اهداف اصلی ما در طراحی این کنسول بود. اهداف زیادی دیگر در این برنامه وجود داشت از compatibility گرفته تا سایر اهداف. اما هدف اول این بود که با کیفیت واقعی ۴K کسنول را ارائه دهیم. هدف این بود تا دیگر طراحان مجبور نباشند تا فکر کنند که چطور می توانند تصویر را با کیفیت شبه ۴K تطبیق دهند. آنها در برنامه ای که به ما دادند ۴K واقعی را تقاضا کردند. در نتیجه ما از بسیار از تکنولوژی های به کار رفته در کامپیوتر های خانگی را با بهترین کیفیت استفاده کردیم تا بتوانیم کنسول نهایی با این اندازه و به این کوچکی به همراه امکانات زیاد داشته باشیم. این هدف شرکت ما بود.

قطعا همینطور است. اما اگر ممکن است با جزییات بیشتر و دقیق تر به ما بگویید، چه اقدام یا اصلاحی است که مایکروسافت می توانست انجام دهد ولی تمایل به انجام آن نداشت؟ نمونه ای از این نوع از اصلاح چیست؟ آیا یک منبع تغذیه خارجی می توانست کنسول را ارزان تر کند؟ یا سیستم خنک کننده ای متفاوت. آیا این تغییرات می توانستند بر روی قیمت تاثیر بگذارند؟

بله، وقتی طراحی کنسول را مورد بررسی قرار می دهیم، می توانستیم حافظه کمتری را برای کنسول در نظر بگیریم. می توانستیم از قطعات under-clocked استفاده کنیم که در آن صورت دیگر احتیاجی به سیستم خنک کننده ای که الان مورد استفاده قرار گرفته است نداشتیم. تعداد زیادی از اقدامات هست که می توان به آن فکر کرد و مثال زد. اما در نتیجه آن کنسول از نظر اندازه، می توانست به چیزی دوبرابر آنچه الان هست تبدیل شود. این کار کنسول را ارزان تر می کرد. اما وقتی در مورد این صحبت می کنیم که مردم این کنسول را در خانه های خود و در اتاق نشیمن مورد استفاده قرار دهند، قاعدتا آنها علاقه ای به این حجم دستگاه نخواهند داشت. انتظار محصولی را دارند که از نظر قطعات، ظاهر، صدا و حسی که ایجاد می کند از بهترین و باکیفیت ترین نوع خود باشد. این کنسول برای آن دسته از گیمر های حرفه ای طراحی شده است که بالاترین و بهترین کیفت و تجربه را می خواهند. در نتیجه اصلاح و تغییراتی که ذکر شد می توانست ارسال این پیام و ارتباط با این دسته از گیمر ها را بسیار دشوار کند. ما محصولی با بالاترین قدرت و در عین حال با کوچکترین اندازه ای که تا به حال ساخته ایم و قیمتی مناسب به همراه بهترین کارکرد در میان تمام کنسول ها را به شما ارائه کرده ایم. این محصولی است که ما به شما ارائه می کنیم. فکر می کنم اگر تعدادی از این امکانات را از کنسول کنار بگذاریم مردم خواهند گفت “خب هدف شما از این محصول چیست؟” و این سردرگمی چیزی است که ما اصلا مایل به رخ دادن آن نبودیم.

قطعا مایکروسافت به اقدامات، بازاریابی و پیام های رقبای خود دقت می کند. آیا چالش خاصی در رابطه با نحوه بازاریابی PS4 Pro و یا بازخورد هایی که این محصول داشت برای شما به وجود آمد که مثلا شما را مصمم کند تا در اکس باکس وان اکس آن مسئله تکرار نشود یا برطرف شود؟

من فکر می کنم که همه ما یکدیگر را زیر نظر داریم. به نظر من سونی فعالیت های بسیار خوبی داشته است. به عنوان یک گیمر نظر من این است، البته نینتندو هم خیلی خوب عمل کرده است. هر چه افراد بیشتری ابزار و کنسول ها را بخرند، فواید بیشتری برای این صنعت خواهد داشت پس من مخالف این اتفاق و عملکرد آن ها نیستم. ما با تیم طراحان و سازندگان خود کار می کنیم و استراتژی و اهداف خود را دنبال می کنیم. من هیچوقت عکس العمل نشان دادن به اقدامات شرکت های دیگر را نپسندیده ام. ما به نقشه و اهداف خود ایمان داریم و مسیر خود را با تمام قوا ادامه خواهیم داد.

آیا مسئله ای در اکس باکس وان اکس وجود داشت که مایکروسافت از چالش بودن و دشواری های پیش روی آن مطلع بوده باشد؟ مسئله ای که تفهیم ارزش آن به مشتریان متوسط و معمولی کاری بسیار دشوار می تواند باشد؟

به نظر من وقتی در اوایل کار به این مسئله فکر می کردیم با خود می گفتیم ” این خیلی اتفاق نادری است که ما از کنسولی رونمایی کنیم و آن هم در E3 که زمان خاصی برای معرفی یک کنسول می باشد. تاریخ به ما می گوید که معرفی یک کنسول جدید به معنای تغییر تمامی بازی ها و ابزار می باشد. مردم معمولا با خود می گویند، عالی شد حالا باید تمام این وسایل و بازی ها را دوباره بخرم و تلاش ما در این بود تا در طراحی کنسول جدید، چه در ظاهر و چه در حسی که ایجاد می کند، این بود تا پیام ما “که تمامی بازی ها و تمامی ابزار جانبی و همه چیز عضو یک خانواده هستند و به راحتی می توانید از آن ها استفاده کنید” را به مردم برساند. فکر می کنم که توانسته ایم به این هدف خود برسیم. با این وجود ما به تکرار کردن و بازگو کردن این موضوع خواهیم پرداخت، چون فکر می کنم این یکی از نگرانی های اصلی برای آن دسته از مشتریانی است که زیاد به این صنعت نزدیک نیستند و از اخبار آن آگاه نمی باشند. “این یک کنسول جدید است. کنسول جدید یعنی دیگر بازی هایم کار نخواهند کرد. اکس باکس لایو من دیگر کار نخواهد کرد. باید دوباره برای تمامی این مسائل هزینه کنم.” اما این اصلا در رابطه با این کنسول صادق نیست.

فکر می کنید که ارائه این محصول در سال جاری به نوعی موجب تعهد شما به پشتیبانی از کنسول تا زمانی که اکس باکس وان پلتفرم اصلی شرکت است و البته تا قبل از معرفی نسل بعد کنسول ها خواهد شد؟

خب وقتی در رابطه با زمان معرفی نسل بعدی کنسول ها صحبت می کنیم، شیوه ما این است که با توجه به وضعیت بازار، نظرات مشتریان و تمام اخبار دیگر این تصمیم گیری را انجام می دهیم. اینطور نیست که ما یک روز صبح از خواب بیدار شویم و بگوییم  بیایید یک کنسول جدید درست کنیم. ما این کنسول را درست کردیم به این دلیل که تلویزیون های ۴K را دیدیم. دیدن المپیک و بازی های ورزشی با کیفیت ۴K و واکنش مردم که ” نگاه کنید، عالی است.” در تاثیر ما اثر گذار بود. پس برای معرفی کنسولی جدید تا زمانی که محصولی جدید به صنعت بیاید و ما را مجاب به تغییر کند، باید صبر کنید. قطعا وقتی ما محصولی را تولید می کنیم و به بازار ارائه می کنیم، به عنوان شرکت مایکروسافت تعهدی را به خریداران و مشتریان خود، در رابطه با فراهم بودن امکانات و پشتیبانی برای آن محصول خواهیم داشت. که  البته این مسئله کاملا در وارانتی محصولات مشخص شده و نشان داده شده است.

 

منبع :

POLYGON

17 پست
شایان حسین زاد
شایان حسین زاد هستم، کارشناسی مهندسی برق، علاقمند به بازی های مختلف به خصوص فیفا.
مطالب مرتبط
در مای نوکیا بخوانید
دیدگاه کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده
برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , , , , , , , , ,