با وجود اینکه درحال حاضر ایکس باکس وان ایکس با افتخار لقب قدرتمندترین کنسول تاریخ بازی‌های ویدیویی را یدک می‌کشد، مایکروسافت مشتاقانه منتظر این است که کنسول بعدی‌شان دارای چه خصوصیاتی خواهد بود. کنسول بازی بعدی مایکروسافت که درحال حاضر با اسم کد “Anaconda” معرفی شده است و قبل از آن با پروژه “Xbox Scarlett” می‌شناختیم، قرار است کنسول بزرگ نسل بعدی از خانواده ایکس باکس باشد. در این مقاله قصد داریم تمام اطلاعاتی که تا به امروز از کنسول آینده مایکروسافت منتشر شده است را در اختیار شما قرار دهیم؛ پس با ما همراه باشید.

سخت افزار ایکس باکس آناکوندا بنچ‌مارک را به تصاحب خود در می‌آورد

در سال 2017 میلادی، گزارش آمد که یک محصول معرفی نشده ایکس باکس با اسم رمز “Anaconda” درحال توسعه است. سپس در سال 2018 و رویداد E3 آن سال، رییس بخش ایکس باکس مایکروسافت، فیل اسپنسر پرونده کنفرانس سالانه خود را با نمایش یک تیزر از آنچه که در انتظار همگان است، بست. اسپنسر از تعهد شرکت مایکروسافت در قبال سخت‌افزار پیشرو در صنعت، تایید کرد که تیم سخت‌افزاری آن‌ها “عمیقا وارد بخش معماری کنسول بعدی اکس باکس” شده است. تعهد اینکه “کنسول بعدی بنچ‌مارک را به سلطه خود درمی‌آورد”، اساس پروژه شایع شده را مشخص می‌کند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که ایکس باکس اسکارلت یک خانواده‌ی چند دستگاهی است که دارای چند بخش خواهد بود تا اینکه فقط یک کنسول بازی باشد. براساس گزارشات، این خانواده در واقع دو کنسول نسل بعدی ایکس ایکس را برای مخاطبان مختلف بازی به ارمغان می‌آورد. این خانواده درحال حاضر شامل یک جانشین ایکس باکس وان ایکس با اسم رمز <<ایکس باکس آناکوندا (Xbox Anaconda)>> و مدل کم‌هزینه‌تر و ضعیف‌تر ایکس باکس وان اس که با اسم کد “ایکس باکس لاک‌هارت (Xbox Lockhart)” شناخته می‌شوند است.

به نظر می‌رسد که ایکس باکس آناکوندا آخرین و پیشرفته‌ترین کنسول بعدی مایکروسافت است که با قابلیت سخت افزاری و گرافیکی بسیار بالا همراه است. بعد از اینکه مایکروسافت پردازنده کنسول‌های خود را از PowerPC به AMD x86 تغییر داد، این شرکت به سخت‌ افزار مشابه پایبند خواهد بود تا سازگاری را حفظ کند. مدیر عامل شرکت AMD، دکتر لیسا سو (Dr. Lisa Su) پیش از این درباره تلاش‌های مداوم برای کمک به تحویل دادن ایکس باکس بعدی مایکروسافت “ایکس باکس آناکوندا” بحث و تبادل‌هایی ارائه داد و اشاره کرد که این هم‌کاری همچنان در حال انجام است.

همانطور که در کنسول‌های پیشین ایکس باکس مشاهده شده، انتظار می‌رود که یک واحد پردازش گرافیکی جدید (GPU) در جدیدترین اعضای ایکس باکس مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به سابقه کاری که تیم ایکس باکس چندی پیش منتشر کردند، آن‌ها به دنبال یک مهندس برق متخصص در GDDR6 بودند که این نشان می‌دهد که این تیم قصد دارد از سرعت سریع‌تر و کارآمدتر در کنسول‌های آینده‌شان استفاده کنند. این امر نشان‌دهنده ارتقا قابل‌توجه GPU در مسیر با یک واحد پردازش مرکزی همراه (CPU) است. همچنین براساس گزارشی که چندی پیش سام برادز (Brad Sams) منتشر کرد، معماری پردازنده مرکزی Zen 2 شرکت AMD و تکنولوژی نسل بعدی GPU به احتمال زیاد کاندیدهای مورد نظر هستند.

با این حال، علی‌رغم سرمایه‌گذاری‌های شفاف مایکروسافت، اینکه سخت افزار نهایی ایکس باکس آناکوندا همین طور باقی می‌ماند قطعی نیست. از این رو این اطلاعات را تماما در نظر نگیرید و منتظر رونمایی رسمی مایکروسافت از کنسول‌های نسل بعدی‌اش باشید. برنامه‌های داخلی می‌تواند (و اغلب) تغییر کند، اگر مایکروسافت آن را به عنوان یک ترکیب مناسب برای کنسول‌های ایکس باکس نبیند.

سازگاری رو به جلو، گرافیک‌های ارتقا یافته و استریمینگ بازی‌ها در ایکس باکس آناکوندا

مایکروسافت پیش از این، به جای آن که منابع خود را بر روی اصلاحات پیش رو ایکس باکس متمرکز کند، پایان نسل کنسول‌ها را پیشنهاد داده بود. ایکس باکس وان ایکس یک نمونه بارز از این مفهوم بود که ارتقا سخت‌افزار قابل توجه را در میان کنسول‌های میان نسلی درحالی که سازگاری کامل با کتابخانه موجود از بازی‌ها را حفظ می‌کند، ارایه می‌دهد. مانند مدل گوشی‌های هوشمند، چنین رویکردی به مایکروسافت اجازه می‌دهد تا سخت‌ افزار جدیدی را به یک پلتفرم واحد معرفی کند.

همانند اهرم بندی یکسان ویندوز 10 در مقایسه با نسخه‌های قدیمی‌تر، ایکس باکس آناکوندا باید بیشتر روی پایه ایکس باکس وان ساخته شود. در حالی که این نسل از کنسول مایکروسافت ویژگی‌های بیشماری را در خود دید که از ایکس باکس 360 به آن القا نشده‌اند، ما انتظار داریم که ایکس باکس آناکوندا سازگاری با بازی‌های قبلی، برنامه‌ها، و ویژگی‌ها را حفظ کند.

اگر ارتقا سخت‌افزار در حال انجام است، ما همچنین می‌توانیم قابلیت‌های گرافیکی بیشتری را فرض کنیم. در حالی که ایکس باکس وان ایکس به عنوان یک کنسول “4K واقعی” به بازار عرضه شد که می‌تواند بازی‌ها را با بالاترین گرافیک ممکن ارائه کند، اما بسیاری از بازی‌ها همچنان نمی‌توانند نرخ فریم بالا را در اختیار بازیکنان و کاربران کنسول‌های خانگی قرار دهند. درحالی که رزولوشن 4K به طور پیوسته در حال تبدیل شدن به یک استاندارد در بازی‌ها است، ما انتظار داریم که بازی‌های ایکس باکس آناکوندا به طور مرتب به این رزولوشن در 60 فریم بر ثانیه (FPS) برسند بدون این که شامل بسیاری ویژگی‌های گرافیکی شوند. هرچند که اکنون رزولوشن 8K (ضریب 7,680 پیکسل در 4,320 پیکسل) در 60 هرتز (Hz) با کابل HDMI 2.1 دست یافتنی است اما به این زودی‌ها انتظار همچنین گرافیکی را در بازی‌ها نداشته باشید. (قابلیت‌های HDMI 2.1 فراوان هستند و از جمله آن‌ها می‌توان به بهبود پهنای باند انتقال محتویات چندرسانه‌ای اشاره کرد. همان‌طور که می‌دانید، اچ دی ام آی (High Definition Multimedia Interface) در حال حاضر یکی از راهکارهای ارتباطی اصلی برای انتقال محتویات صوتی/تصویری میان تلویزیون‌ها، پخش‌کننده‌های بلوری، کنسول‌های بازی، پخش‌کننده‌های آنلاین ویدئویی، ساندبارها، کامپیوترها و دیگر دستگاه‌های الکتریکی و الکترونیکی است. در قالب استفاده از کابل‌های HDMI، انتقال هم‌زمان ویدئو و صدا توسط یک کابل واحد انجام خواهد شد، رمزگذاری دیجیتالی امکان‌پذیر می‌شود و نکته مهم‌تر اینکه کیفیت صوتی و ویدیویی محتویات، شاهد هیچ افتی نخواهد بود.)

ویژگی‌های دیگری که به تازگی شاهد آن‌ها در سخت افزارهای مختلف بودیم مانند پشتیبانی 120 هرتز، نرخ‌های تازه سازی متغیر (VRR) و حالت تاخیر پایین خودکار (ALLM) می‌تواند حضوری چشمگیرتری در ایکس باکس آناکوندا داشته باشند.

تعهد مایکروسافت به ارائه “استریمینگ بازی‌های Console-Quality” (از این دسته بازی‌ها می‌توان به Bastion و Star Wars: Knights of the Old Republic اشاره کرد) نیز احتمالا با چشم انداز ایکس باکس اسکارلت از طریق تکنولوژی رونمایی شده آن یعنی <<پروژه ایکس‌کلاود Project xCloud>> به حقیقت می‌پیوندد. بسته بندی‌های کنسول‌های سفارشی ایکس باکس که به پهنای سرور متصل می‌شوند، این شرکت در حال ساخت یک ستون فقرات اختصاص‌ داده‌ شده برای بازی‌های ابری از راه دور در سراسر جهان است. پس از موفقیت سرویس ایکس باکس گیم‌پس که هر روز به متشرکین آن افزوده می‌شود، این پروژه با دسترس بودن برای رایانه‌های شخصی، تبلت‌ها و تلفن‌ها تجربیات کامل را برای همگان فراهم خواهد کرد. فیل اسپنسر پیش از این، انتشار عمومی را در سال 2020 برای این پروژه نشان داده بود، به همین خاطر ایکس باکس آناکوندا می‌تواند کامل کننده گفته‌های او باشد و در سال 2020 شاهد پروژه ایکس‌کلاود و کنسول‌های نسل بعدی ایکس باکس باشیم.

حال چیزی که شاید در ذهن بسیاری گوشه نشین شده باشد، واقعیت مجازی (VR) است که قول آن را خیلی وقت پیش داده بودند. قبل از اینکه ایکس باکس وان ایکس به صورت جهانی عرضه شود، مایکروسافت از برنامه‌های خود برای آوردن واقعیت مجازی به کنسول‌ها صحبت‌هایی ارائه کرده بود. در حالی که واقعیت مجازی در آن زمان، روند پیشرفت صنعت بود و توجه کلی صنعت‌گران و بازی‌بازان را به خود جلب کرده بود، صحبت از این تکنولوژی روی ایکس باکس از آن زمان به بعد کاهش‌ یافته است. در جریان مصاحبه‌ای که وب‌سایت گیم‌اینداستری با مدیر بازاریابی مایکروسافت، آقای مایک نیکولز (Mike Nichols) داشت، وی اظهار داشت که تیم توسعه دهنده هیچ برنامه‌ای برای افزودن واقعیت مجازی یا واقعیت ترکیبی به کنسول‌های ایکس باکس ندارد. از گفته‌های مایک می‌توانیم این برداشت را داشته باشیم که حداقل برای زمان حال ایکس باکس وی‌آر (Xbox VR) خیالی بیش نیست.

بازی‌ها و برنامه‌های ایکس باکس آناکوندا

با اشاره مختصری که مایکروسافت از کنسول‌های نسل بعدی ایکس باکس داشته است، مشخص نیست که کدام بازی‌ها سیستم را هدف قرار می‌دهند و برای آن عرضه و منتشر می‌شوند. بسیاری از بازی‌های آینده ایکس باکس به احتمال زیاد و بدون در نظر گرفتن پشتیبانی رسمی (منظور این است که بدون بهینه شدن بازی‌ها و مطابقت دادن آن‌ها با سخت افزار کنسول‌های نسل بعدی)، از طریق سازگاری رو به جلو (Forward Compatibility)، روی کنسول‌های جدید مایکروسافت قابل اجرا خواهند بود. در میان این بازی‌ها می‌توان به Halo Infinite ،Gears 5 و نسخه جدید از مجموعه Forza اشاره کرد که البته در صورت تمایل حتی می‌توان آن‌ها را برای کنسول‌های نسل بعدی بهینه کرد یا خدا را چه دیدید، شاید هم اکنون سازندگان این بازی‌ها روی نسخه کنسول‌های نسل بعدی ایکس باکس نیز کار می‌کنند.

همان طور که شاید اطلاع داشته باشید، مایکروسافت در ماه ژوئن میلادی پنج استودیوی جدید توسعه دهنده بازی‌های ویدیوی (The Initiative ،Playground Games ،Undead Labs ،Compulsion Games و Ninja Theory) و یک ماه قبل دو استودیوی دیگر (inXile Entertainment و Obsidian Entertainment) را به لیست استودیوهای فرست پارتی خود اضافه کرد تا به تعهد خود نسبت به اضافه کردن استودیوها برای ساختن بازی‌های فرست پارتی را عمل کرده باشد. چندی پیش شایعه مبنی بر اینکه استودیوی پلی‌گراند گیمز (Playground Games) که با مجموعه بسیار محبوب و موفق Forza Horizon نام خود را بر سر زبان‌ها آورد، روی نسخه چهارم سری Fable کار می‌کند و به احتمال بسیار زیاد برای کنسول نسل بعدی مایکروسافت عرضه و منتشر می‌شود. در هر صورت، نسخه جدید Fable و ساخته‌های معرفی نشده دیگر استودیوهای فرست پارتی مایکروسافت به احتمال بسیار بالا روی کنسول آناکوندا نیز عرضه و منتشر خواهند شد. جدا از فرست پارتی‌ها، استودیوهای ترد پارتی مانند بتسدا (Bethesda) با ادعای اینکه دو بازی در دست توسعه آن یعنی Starfield و The Elder Scrolls VI برای نسل بعدی کنسول‌ها برنامه ریزی شده است درحال سرمایه گذاری روی آینده هستند.

تاریخ عرضه و قیمت ایکس باکس آناکوندا

هنوز مایکروسافت به صورت رسمی تاریخ انتشار دقیق کنسول نسل بعدی خود را اعلام نکرده است، اگرچه چندین گزارش حاکی از آن است که تیم ایکس باکس سال 2020 را برای عرضه کنسول‌های خود در نظر گرفته است. این یعنی سه سال پس از عرضه ایکس باکس وان ایکس شاهد نسل نهم کنسول‌ها و ایکس باکس آناکوندا خواهیم بود. البته اگر این گزارش‌ها درست باشند، در رویداد E3 2019 اولین صحبت‌های رسمی از سوی مایکروسافت درباره ایکس باکس آناکوندا بر سر زبان خواهد آمد.

مثل همیشه، این شایعات را تا زمانی که یک اعلان رسمی از سوی مایکروسافت منتشر می‌شود، جدی در نظر نگیرید. در رابطه با قیمت نیز هنوز گفته یا نشانه‌ای اعلام نشده اما با توجه به اینکه نسل نهم کنسول مایکروسافت شاید خانواده‌ای از کنسول‌ها باشد، هر دستگاه بسته به سخت افزاری که به یدک می‌کشد دارای قیمت متفاوتی خواهد بود.

نظرات شما درباره ایکس باکس آناکوندا

در آخر به شما کاربران عزیر وینفون می‌رسیم. بزرگ‌ترین انتظار شما از کنسول بعدی مایکروسافت چیست؟ آیا استریمینگ بازی‌ها برای شما از اهمیت بالاتری برخوردار است یا سازگاری رو به جلوی بازی‌ها؟ در بخش نظرات، گفته‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

373 پست
رسول امینی
I Was Born in 1997 and Played My First Game in 2005 Which it Was Resident Evil 4. A Huge Fan of Video Games, Especially Open-world, Historical and Survival Horror Genre and Spend a Lot of Time on Playing. My Top No-Doubt Games Are Dark Souls 3, The Witcher 3: Wild Hunt, Resident Evil 4, Horizon Zero Dawn, God Of War 2018 and Bloodborne. Most of the Time in My Daily Life, i Write Articles for WinPhone.Ir
مطالب مرتبط
تبلیغات
دیدگاه کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده
برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , ,