تنها چند هفته تا انتشار جدیدترین ساختهی استودیو Coaliton زمان باقی است و به نظر میرسد این عنوان تبدیل به بزرگترین شماره از این مجموعهی نام آشنا خواهد شد.
Gears 5 هرچند دنبالهای بر قسمتهای پیشین فرانچایز Gears of War به شمار میآید اما، تغییرات بسیار متعددی در گیمپلی و بخشهای دیگر آن ایجاد شده و گویی روحی تازه به این مجموعه دمیده شده است؛ به همین جهت در ادامه برای شما لیستی از تفاوتهای حائز اهمیت این بازی با عنوان Gears of War 4 آماده کردهایم تا کمی بیشتر با Gears 5 آشنا شوید.
۱) Performance Capture
درحالیکه در قسمتهای پیشین این فرانچایز پروسهی موشن کپچرینگ و ضبط صدا به صورت جداگانه انجام میشد، در عنوان Gears 5 از روش Performance Capture استفاده شده است. این به معنی آن است که بازیگرانی چون Laura Baily،John DiMaggio و… از صدا گرفته تا حرکات شخصیت خود را کاملاً در اختیار داشته و به جای کاراکترهای بازی ایفای نقش خواهند کرد. در حال حاضر نمیتوان قاطعانه گفت که این انتخاب، نتیجهی بهتری را به دنبال دارد و تنها زمان است که این موضوع را روشن خواهد کرد.
۲) تغییرات نوار سلامتی و نشانه گیر
Coalition تصمیم گرفته است تا در Gears 5 سیستم نشانه گیری و شلیک به دشمنان را تغییر دهد. بنابراین در این شماره نشانه گیر در هنگام شلیک به سر دشمنان به رنگ قرمز، و در هنگام شلیک به بدن آنها به رنگ سفید خواهد شد. در صورتی که بازی باز موفق به انجام یک Perfect Reload شود نشانه گیر بر روی صفحه به رنگ طلایی تبدیل میشود و به عنوان آخرین مورد نیز دشمنان شما اکنون در Gears 5 دارای نوار سلامتی خواهند بود. شایان ذکر است که نمایش یا عدم نمایش این نوار سلامتی میتواند از قسمت تنظیمات انتخاب شده و کهنه کارانی که سبک کلاسیک بازی را ترجیح میدهند مشکلی با این مورد نخواهند داشت.
۳) درجههای سختی جدید
در جدیدترین شمارهی مجموعهی Gears of War نام بسیاری از درجه سختیهای کلاسیک بازی تغییر پیدا کرده است. درجه سختی Casual اکنون به Beginner تبدیل شده و درجهی Normal در بازی Intermediate نام گذاری شده است. Hardcore اکنون Experienced است و درجه سختی Insane بدون تغییر نام باقی مانده است. گفتنی است که در درجه سختی Beginner بازی بازان از ویژگی نشانه گیری خودکار و مراحل آسانتر بهره خواهند برد که شاید طرفداران قدیمی این مجموعه را به وجد نیاورد اما این مورد برای بازیکنان جدیدتر بسیار کاربردی خواهد بود.
۴) المانهای جهان باز و ترکیب رنگ متفاوت
به نقل از توسعه دهندگان، عنوان Gears 5 دست خوش تغییراتی شده و اکنون جنبههایی جهان باز از جمله مراحل فرعی به آن اضافه شده است. از طرفی دیگر رئیس بخش بازاریابی اکس باکس، Aaron Greenberg، تأیید کرده است که جهان Gears 5 بزرگتر و پویاتر از قبل خواهد بود و توسعه دهندگان در طراحی آن از ترکیب رنگهای متفاوتی استفاده کردهاند. مناطق صحرایی و برفی بازی که در دموهای منتشر شده از بازی به چشم میخورند مهر تأییدی بر این حرف Greenberg است.
۵) عدم وجود Gear Pack
شاید بزرگترین تفاوت میان Gears 5 و Gears of War 4 حذف Gear Packها از بخش چندنفرهی بازی باشد. تمامی پرداختها اکنون به صورت مستقیم صورت خواهد گرفت و خبری از بستههای آیتم تصادفی در بازی نیست. شما میتوانید در Gears 5 قهرمانان قابل بازی را به صورت جداگانه خریداری کرده و تمامی نقشههای DLC بازی به صورت رایگان و بدون نیاز به Season Pass در اختیار بازی بازان قرار خواهد گرفت. اگرچه هنوز قیمت آیتمهای فروشگاه Gears 5 اعلام نشدهاند اما تمامی این موارد قدمهای مثبتی به حساب میآیند.
۶) Tour of Duty
یکی دیگر از قسمتهای جدید Gears 5 بخش Tour of Duty است که به نوعی رقابتهای فصلی این عنوان به حساب میآیند. هر Tour موارد شخصی سازی متفاوتی را با اتمام چالشها و رتبه بندی به بازی بازان هدیه میدهد بنابراین اگر میخواهید آیتم ویژهای را صاحب شوید Tour of Duty در انتظار شما است. در این بخش هیچ مورد ویژهای برای خرید با پول واقعی قرار نگرفته است و تنها میتوانید با وجه مجازی داخل بازی به نام Iron آیتمها را خریداری کنید؛ Iron ها از طریق تکمیل چالشها به دست میآیند.
۷) منابع
بسته به مقدار زمان صرف شده در بازی، کاربران منابع دریافت خواهند کرد. این منابع شامل کارتهای مهارت مختلفی برای شخصیتها شده که بازی بازان با استفاده از آنها میتوانند قهرمانان خود را شخصی سازی کنند. در صورت دریافت کارتی تکراری، آیتم شما تبدیل به Scrap خواهد شد که از این Scrap ها در ارتقاء کارتها و ساخت آیتمهای مختلف استفاده میشود. درست مثل بخش Tour of Duty، منابع نیز قابل خریداری شدن با پول واقعی نیستند و شما باید از وجه Iron برای خرید Boost استفاده کنید تا شانس دریافت منابع برایتان دو برابر شود. به طور کلی میتوان گفت که هیچ آیتمی در فروشگاه Gears وجود ندارد که شانس برنده شدن کاربران را بالا ببرد و تمامی موارد فروشی بدون تأثیر در نتیجه رقابتها هستند.
۸) دسترسی در روز عرضه از طریق Game Pass
Gears 5 نیز همچون دیگر انحصاریهای مایکروسافت در روز اول عرضه وارد لیست Game Pass خواهد شد. یکی از دلایل این تصمیم مایکروسافت ترغیب گروه بزرگتری از کاربران به تجربه بازیهای انحصاری خود از جمله Sea of Thieves،Forza Horizon 4،State of Decay 2 و … است. این اقدام همچنین افراد بیشتری را به خرید سرویس Game Pass Ultimate تشویق میکند چرا که با این سرویس میتوانند علاوه بر تجربهی Gears 5 در بخش چندنفرهی آن نیز شرکت کنند. Game Pass Ultimate اکنون شامل سرویس اکس باکس لایو گلد به همراه Game Pass برای هر دو پلتفرم اکس باکس وان و رایانههای شخصی میشود و قیمت ماهیانهی آن ۱۴.۹۹ دلار است. گفتنی است که دارندگان این سرویس میتوانند Gears 5 را چهار روز زودتر از موعد تجربه کنند.
۹) انتشار در فروشگاه استیم
خبر خوب برای کاربران رایانههای شخصی آن است که Gears 5 در روز اول عرضه بر روی فروشگاه استیم نیز قرار خواهد گرفت. علاقهمندان به خرید این عنوان از استیم همچنان به یک حساب اکس باکس لایو برای دریافت بازی نیاز خواهند داشت و Gears 5 تنها بر روی ویندوز ۱۰ قابل اجرا خواهد بود؛ البته که روشهای متفرقهای برای اجرای این عنوان بر روی ویندوزهای قدیمیتر نیز در وب وجود دارد اما حداقل سیستم مورد نیاز برای اجرای آن ویندوز ۱۰ اعلام شده است.
۱۰) پشتیبانی از Cross-Play
دارندگان عنوان Gears 5 قادر خواهند بود تا بخش آنلاین این عنوان را با دوستانشان بر روی پلتفرمهای متفاوت تجربه کنند. به بیان سادهتر بازیکنان اکس باکس وان و رایانههای شخصی میتوانند Gears 5 را با یکدیگر تجربه کرده و تعامل آنها با کاربران دیگر تنها به بازیکنان پلتفرم خود محدود نمیشود. در صورتی که از طرفداران این سبک رقابت آنلاین نبوده و علاقهای به استفاده از این ویژگی ندارید میتوانید از آن کناره گیری کنید.
۱۱) بهینه سازی شده برای اکس باکس وان اکس
Gears of War 4 در زمان انتشار دو حالت ۱۰۸۰p و 4k را در اکس باکس وان اکس برای انتخاب ارائه داد. در صورت انتخاب وضوح تصویر ۱۰۸۰p بازی با ۶۰ فریم بر ثانیه و با انتخاب حالت 4k بازی با ۳۰ فریم بر ثانیه اجرا میشد؛ این در حالی بود که جلوههای بصری بازی نیز نسبت به نسخهی کنسولهای پایه ارتقاء پیدا کرده بود و Gears of War 4 با عملکرد بهتری در کنسول وان اکس اجرا میشد. اکنون Gears 5 پا را از نسخهی پیشین نیز فراتر گذاشته است و بازی بر روی اکس باکس وان اکس با وضوح تصویر 4k و ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا خواهد شد. علاوه بر این Gears 5 از نورپردازی High Dynamic Range نیز بر روی کنسول میان نسلی مایکروسافت پشتیبانی میکند و بازی تنها در حالت دونفره یا همان Co-op به ۳۰ فریم بر ثانیه خواهد رسید.
۱۲) عملکرد Gears 5 بر روی رایانههای شخصی
پس از وان اکس نوبت به نسخهی رایانهای بازی میرسد. Coalition پیرامون این موضوع تأیید کرده است که Gears 5 از پایه برای رایانههای شخصی ساخته شده است و نسخهی رایانهای این بازی تنها یک پورت ضعیف از نسخهی کنسولی آن نخواهد بود. در ادامه گفته شد که نسخهی رایانههای شخصی Gears 5 میتواند تا سقف ۱۲۰ فریم بر ثانیه اجرا شده و تجربهی هرچه روان تر بازی طبعاً به سیستم کاربران بستگی دارد. حداقل سیستم مورد نیاز و سیستم پیشنهادی برای اجرای Gears 5 بر روی رایانههای شخصی به شرح زیر است:
(حداقل سیستم)
Intel i3 Skylake/Nvidia GeForce GTX 1050
2GB VRAM
6GB RAM
(سیستم پیشنهادی)
Intel i7 Skylake/Nvidia GeForce GTX 2080
8GB VRAM
16GB RAM
۱۳) بهینه سازی شده برای تورنمنتهای eSports
بسیاری از حضور این عنوان در لیست عناوین ورزشهای الکترونیکی آگاه نیستند. مجموعهی Gears of War نیز در کنار بسیاری از بازیهای ورزشی و تیراندازی یکی از اسامی حاضر در رقابتهای الکترونیکی است و Gears 5 برای این موضوع بهینه سازی شده است. توسعه دهندگان در ساخت بخش چندنفرهی این بازی دقت کردهاند تا آن را برای تماشاگران این رقابتها جذابتر کنند. از موارد اضافه شده به نسخهی پنجم این مجموعه میتوان به دوربین رویت بازیکن جدید و بالانس جهانی اسلحهها اشاره کرد. این قدمها هرچند کوچک هستند اما در آینده به بهینه شدن هرچه بهتر این بازی کمک خواهند کرد.
۱۴) انتخاب Gears 5 به عنوان نام این شماره
شاید شما نیز از خود پرسیده باشید که چرا این قسمت Gears 5 نام گرفته و همانند گذشته از عبارت Gears of War در اسم آن استفاده نشده است. احتمالاتی وجود دارد که یکی از دلایل این انتخاب بر اساس داستان روایت شده در پنجمین قسمت این مجموعه باشد. از طرفی دیگر سرپرست استودیوی Coalition، آقای Rod Fergusson، پس از رویداد E3 2019 اعلام کرد، مختصر سازی اسم عناوین به این دلیل صورت گرفته است که آنها مشغول ساخت شمارههای متعددی از این مجموعه هستند و کوتاه سازی اسم برای آنها انتخابی منطقی به نظر میرسیده است. Gears 5 ،Gears Tactics و Gears Pop همگی نمونههایی از این اختصار اسم هستند. Fergusson در ادامه خاطر نشان کرد که نام رسمی فرانچایز هنوز Gears of War باقی مانده اما از آنجا که Gears نامی همه گیرتر بوده است از همین اسم برای معرفی و عرضهی عناوین استودیو استفاده خواهند کرد.
۱۵) ویژگیهای دسترسی
و درآخر نیز باید به برخی ویژگیهای دسترسی کاربران اشاره کرد که به تازگی از آنها رونمایی شده است. یکی از این ویژگیها تنظیم لرزش دوربین در درجه سختی Beginner خواهد بود. تنظیم اندازهی حروف زیرنویسها، تعویض کارکرد دکمهها، حالت ویژه برای افراد مبتلا به کور رنگی، و قابلیت تبدیل متن به گفتار (Text to Speech) برخی از دیگر ویژگیهای Gears 5 خواهند بود.
GAMING BOLT
- سه شنبه 12 شهریور 1398 17:00
- بدون نظر
- نیما رضایی
- _ایکس باکس و گیمینگ پنل جدید , _مایکروسافت پنل جدید , اخبار , بازی