_ایکس باکس و گیمینگ پنل جدید

دیوید کیج از ضعف‌های احتمالی کنسول‌های نسل بعد می‌گوید از طولانی شدن روند توسعه بازی‌ها و افزایش هزینه‌ها تا ضربه خوردن سازندگان میان‌رده

سال 2020 قطعا به سالی مهیج برای صنعت گیمینگ بدل خواهد شد. پروژه اسکارلت ایکس باکس پاییز سال آینده، قفسه‌های فروشگاه‌ها را پر خواهد کرد و پلی‌استیشن 5 سونی نیز احتمال با فاصله زمانی کوتاهی عرضه خواهد شد. این کنسول‌ها حاوی بهبودهای فنی متعددی از جمله پشتیبانی از ردیابی پرتو و نرخ وضوح 8K خواهند بود. از آن جا که تنها حدود یک سال به عرضه کنسول‌های نسل بعد زمان باقی مانده است، توسعه‌دهندگان بسیاری از جمله دیوید کیج، به بررسی نقاط قوت و نقاط ضعف این کنسول‌ها پرداخته‌اند؛ در ادامه با وینفون همراه باشید.

دیوید کیج اخیرا در مصاحبه‌ای با DualShockers، به برخی از جالب‌ترین ویژگی‌هایی که کنسول‌های نسل بعد به ارمغان خواهند آورد، اشاره کرده است. از طرفی وی به نگرانی‌های خود در خصوص محدودیت‌های ویژگی‌های وعده داده شده و این که این ویژگی‌ها چگونه باعث افزایش هزینه‌های توسعه بازی و ضربه خوردن «سازندگان میان‌رده» مانند کوانتیک دریم (Quantic Dream) می‌شود نیز اشاره کرده است.

کیج اذعان کرد که تکنولوژی جدید نقاط قوت بسیاری خواهد داشت از جمله «بهبود قابل توجه در قدرت پردازنده که به معنی بهبود چشمگیر در فیزیک و هوش مصنوعی خواهد بود. بهبود کارت گرافیک به اندازه‌ای خواهد بود که ردیابی پرتو را در نرخ وضوح Full HD پردازش کند و یا بازی‌ها را (بدون ردیابی پرتو) در نرخ وضوح 4K اجرا کند». با وجود این که این ویژگی‌ها فوق‌العاده هستند ولی دیوید کیج اظهار داشت که «همگی ما اعتقاد داریم که بهبودهایی جدی در عناوین نسل بعدی وجود خواهند داشت ولی احتمالا نه بهبودهایی که در حال حاضر بیش از همه تبلیغ می‌شوند».

کیج: «تحلیل فعلی ما این است که استودیوهای کمی به سراغ نرخ وضوح 8K خواهند رفت چرا که به کارگیری آن مستلزم محدودسازی‌های فراوانی در کیفیت کلی بازی است. فناوری ردیابی پرتو بسیار هزینه‌بر خواهد بود و احتمالا آن را تنها بر روی عناوین Full HD، حداقل در عناوین اول نسل، خواهیم دید (ارتباطی مستقیم بین نرخ وضوح، ردیابی پرتو و عملکرد فنی بازی‌ها وجود دارد).»

دو مورد از مهمترین موضوعاتی که به گفته دیوید کیج به نظر می‌رسد طرفداران از آن بی‌خبر هستند این است که چگونه «تمامی پارامترها به هم متصل شده‌اند» تا به بهبودهای فوق دست یابیم و اینکه چگونه «بهبود بخشی از سخت‌افزار زمانی منطقی است که همه بخش‌های دیگر نیز به منظور جلوگیری از ایجاد تنگناها، بهبود داده شوند». به عنوان مثال کیج در مورد پشتیبانی از وضوح 8K که توسط برخی از شرکت‌ها مانند مایکروسافت تبلیغ می‌شود صحبت کرد:

شما تنها در صورتی که یک صفحه نمایش 8K داشته باشید می‌توانید از محتوای 8K بهره ببرید. شما می‌توانید نرخ وضوح 8K را ایجاد کنید ولی احتمالا 8K و ردیابی پرتو در کنار هم قرار نخواهند گرفت. اگر محتوای 8K داشته باشید، حجم داده‌های شما، سایز آن‌ها در مموری و بر روی هارد درایو شما به طرز چشمگیری افزایش می‌یابد. شما همچنین نیاز دارید که آن‌ها را از فضای ذخیره‌سازی دستگاه با سرعت زیادی در مموری بارگزاری کنید؛ بنابراین این خطوط اتصال نیز باید به تناسب سریع‌تر شوند.

اگر چه نرخ وضوح 8K بر روی کاغذ عالی به نظر می‌رسد ولی کیج توضیح می‌دهد که چگونه این پیشرفت‌های به ظاهر ساده می‌توانند تبدیل به نقطه شروعِ مجموعه‌ای جدید از مشکلاتی شوند که نیاز به راه‌حل دارند. حتی کوانتیک دریم از هم اکنون، نحوه بهره‌برداری سازندگان از پلی استیشن 5 و پروژه اسکارلت را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است:

تحلیل فعلی ما این است که استودیوهای کمی به سراغ نرخ وضوح 8K خواهند رفت چرا که به کارگیری آن مستلزم محدودسازی‌های فراوانی در کیفیت کلی بازی است. فناوری ردیابی پرتو بسیار هزینه‌بر خواهد بود و احتمالا آن را تنها بر روی عناوین Full HD، حداقل در عناوین اول نسل، خواهیم دید (ارتباطی مستقیم بین نرخ وضوح، ردیابی پرتو و عملکرد فنی بازی‌ها وجود دارد).

 

کیج: «محتویات بازی‌ها در سال‌های پیش رو تبدیل به نکته‌ای کلیدی خواهد شد حتی شاید بیشتر از قبل. تمامی پلتفرم‌های جدید برای جذب مخاطب نیاز به محتویات انحصاری با کیفیت بالا خواهند داشت که این نکته‌ای مثبت برای توسعه‌دهندگان و بازی‌بازان است. آرزوی من این است که شاهد عناوینی خلاقانه و اصیل باشیم چرا که بیشتر از تکنولوژی، این عناوین هستند که باعث پیشرفت صنعت بازی می‌شوند.»

نکته نهایی دیوید کیج این بود که «عناوین نسل بعدی پیشرفت‌هایی جدی به خود خواهند دید ولی احتمالا نه پیشرفت‌هایی که در حال حاضر بیش از هر چیزی تبلیغ می‌شوند. قدرت بیشتر به این معنی است که اسباب‌های بیشتری برای سرگرمی داریم ولی از طرفی دوره‌های توسعه بازی طولانی‌تر و پیچیده‌تر خواهند شد و البته به بودجه‌های بزرگتری نیز احتیاج خواهیم داشت». وی همچنین در مورد «توسعه‌دهندگان میان‌رده»ای که برای توسعه عناوین خود بر روی پلی استیشن 5 و پروژه اسکارلت ایکس باکس دچار مشکل خواهند شد، ابراز نگرانی کرد زیرا «از آن جا که تنها فرنچایزهای بزرگ قادر به جمع‌آوری بودجه‌های توسعه انبوه خواهند بود، بنابراین فضای کافی تنها برای این فرنچایزها وجود خواهد داشت». در حال حاضر تنها می‌توانیم منتظر بمانیم و ببینیم که آیا این پیش‌بینی‌ها درست از آب در می‌آیند و سازندگان میان رده در نسل بعدی مانند نسل ایکس باکس 360 و پلی استیشن 3 ضربه خواهند خورد یا خیر.

اگر چه دیدگاه دیوید کیج در خصوص قدرت کنسول‌های نسل بعد به نظر کمی سخت‌گیرانه می‌رسد، با این وجود وی در آخر اذعان داشت که این عناوین بزرگ هستند که موفقیت یا شکست پلتفرم‌ها را تعیین می‌کنند:

من به شخصه اعتقاد دارم که تکنولوژی به منزله قلمی است که برای نوشتن کتاب‌ها لازم است. این قلم می‌تواند نوشتن را آسان و کتاب‌هایی با ظاهر زیبا خلق کند ولی یک قلم به خودی خود هرگز نمی‌تواند عالی بودن یک کتاب را تضمین کند. محتویات بازی‌ها در سال‌های پیش رو تبدیل به نکته‌ای کلیدی خواهد شد حتی شاید بیشتر از قبل. تمامی پلتفرم‌های جدید برای جذب مخاطب نیاز به محتویات انحصاری با کیفیت بالا خواهند داشت که این نکته‌ای مثبت برای توسعه‌دهندگان و بازی‌بازان است. آرزوی من این است که شاهد عناوینی خلاقانه و اصیل باشیم چرا که بیشتر از تکنولوژی، این عناوین هستند که باعث پیشرفت صنعت بازی می‌شوند.

به تازگی عناوین Heavy Rain و Beyond: Two Souls از استودیوی کوانتیک دریم، در فروشگاه اپیک گیمز برای تجربه بر روی پلتفرم رایانه‌های شخصی عرضه شده است و عنوان Detroit: Become Human نیز پاییز امسال در این فروشگاه عرضه خواهد شد.

منبع :

DUELSHOCKERS

280 پست
هادی اسماعیل‌زاده
دانشجوی ارشد تبدیل انرژی که علاقه زیادی به بازی‌های رایانه‌ای خصوصا عناوین نقش‌آفرینی داره. اوقات فراغت خودشو با فیلم و کتاب پر میکنه و در حال حاضر در بخش گیمینگ وینفون مشغول به فعالیت است.
مطالب مرتبط
تبلیغات
دیدگاه کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده
برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , , , , , , ,