کنسول ایکس باکس وان پنج سال  و چند ماه پر فراز و نشیب را پشت سر گذاشته است. در این مقاله قصد داریم نگاهی دوباره به مهم‌ترین لحظات تاریخ این کنسول بیندازیم تا ببینیم این کنسول از کجا به جایگاه قعلی خود رسیده است.

چند ماه پیش سالگرد پنجم انتشار کنسول ایکس باکس وان بود. این ۵ سال برای مایکروسافت و طرفداران آن واقعاً بسیار جالب و گاهی دیوانه‌وار بوده است. درست است که کنسول اخیر شرکت مایکروسافت شاید این شرکت را کمی از رقیبش عقب انداخته باشد و به موفقیت‌هایی که ایکس باکس ۳۶۰ موفق به دستیابی به آن‌ها شد نرسیده باشد، اما این بار مایکروسافت پلتفرمی را ساخت که بسیاری از ایده‌های ناب و جدید را امتحان کرد، بسیاری از این ایده‌هایی که به احتمال زیاد به نسل آینده هم منتقل خواهند شد و بر روی آن تأثیر خواهند گذاشت. در این مقاله می‌خواهیم نگاهی به به‌یادماندنی‌ترین و بهترین لحظات از تاریخچه‌ی کنسول ایکس باکس وان بیندازیم تا نمایی کلی از مسیری که این کنسول طی کرده است تا به جایگاه فعلی خویش رسیده، به دست آوریم.

عرضه ایکس باکس وان و آشفتگی‌های بعد از آن

از جهات بسیاری، معرفی ایکس باکس وان شاید حیاتی‌ترین لحظه برای این کنسول بوده است. این اتفاق طبیعت کنسول مایکروسافت را بسیار به خوبی تعریف می‌کند و شاید تاثیر بسیار زیادی بر آینده‌ی آن داشته است. این کنسول به صورت رسمی در تاریخ 31 شهریور 1392 برابر با 21 می 2013 توسط رئیس کسب و کار سرگرمی‌های تعاملی مایکروسافت یعنی دان متریک (Don Mattrick) معرفی شد. این دستگاه به عنوان یک پلتفرم همه چیز تمام توصیف شده بود که نه تنها نیازهای گیم شما را برآورده خواهد کرد بلکه برای دیدن تلویزیون، فیلم و هرگونه سرگرمی دیگر نیز می‌توانید از آن استفاده کنید. نام ایکس باکس وان نیز از همین جا آمده است. One در واقعاً اشاره به شعار All in one (یعنی همه چیز در یک واحد) دارد و هدف ایکس باکس هم همین بود که همه چیز را در قالب یک پلتفرم به مخاطب خود ارائه کند. هم‌چنین گفته شد که این کنسول به همراه یک نسخه‌ی جدید و به‌ روزرسانی شده از کینکت عرضه خواهد شد. کینکت یک دوربین مخصوص است که حرکات شما را حس می‌کند و متوجه آن‌ها می‌شود. این دوربین در نسل هفتم یعنی زمان ایکس باکس ۳۶۰ معرفی شده بود.

این تمرکز کنسول ایکس باکس وان بر انواع مختلف سرگرمی به مذاق برخی از گیمرهایی که به دنبال دریافت کنسولی بودند که صرفاً مخصوص بازی باشد و همه‌ی تمرکز سازنده بر همین بخش قرار داده شده باشد، خوش نیامد. همین اتفاق باعث شد مایکروسافت چند هفته بعد در نمایشگاه E3 قول دهد که تمرکز بیشتری بر روی بخش بازی داشته باشد. در میان اخبار و اطلاعات دیگری که در این رویداد اعلام شد نیز برخی از آن‌ها کام مخاطبان را تلخ کرد و با اعتراض آن‌ها همراه شد. به عنوان مثال مایکروسافت اعلام کرده بود که ایکس باکس وان از بازی‌های نسل‌های قبل پشتیبانی نخواهد کرد و نمی‌توانید آن‌ها را بر روی این کنسول اجرا کنید (که البته بعدها این مشکل رفع شد). هم‌چنین محدودیت‌هایی که مایکروسافت در به اشتراک گذاری بازی‌ها تعیین کرده بود کمی سخت گیرانه به نظر می‌رسید و ذوق برخی از مخاطبان را کور کرد.

البته شاید برجسته‌ترین مشکلی که مخاطبان با آن رو به رو شدند این بود که مایکروسافت در ابتدا برنامه داشت تا حتی کسانی که می‌خواهند به صورت آفلاین با کنسول خود بازی کنند نیز به صورت اجباری هر ۲۴ ساعت حداقل یک بار به اینترنت متصل شوند. هدف مایکروسافت از این برنامه‌ی خود جلوگیری از کپی خور شدن کنسول و استفاده از بازی‌های کپی شده بود، اما این سیاست جدید باعث می‌شد کنسول ایکس باکس وان عملاً برای کسانی که به اتصال اینترنت خوبی دسترسی نداشتند بلااستفاده باشد. حتی خود دان متریک پیشنهاد داده بود که کسانی که به اتصال اینترنت قابل اعتمادی دسترسی ندارند بهتر است گزینه‌ی باقی ماندن با ایکس باکس ۳۶۰ را انتخاب کنند.

شاید معرفی کنسول ایکس باکس وان هنوز هم به عنوان یک شوخی مضحک به حساب بیاید. مایکروسافت تصمیم گرفت در کمتر از یک ماه بسیاری از ویژگی‌های اصلی‌ای را که این کنسول را شکل داده بود، تغییر دهد. مایکروسافت با معرفی ضعیفی که از کنسول خود ارائه کرد باعث شد نکته‌ای منفی در سابقه‌اش ثبت شود که هنوز هم بخشی از این تصمیمات غلط دامن‌گیر او هستند و به طور کلی از آن‌ها رهایی نیافته است.

نمایشگاه E3 2013 و سقوط ناشی از معرفی اولیه‌ی

بعد از معرفی کنسول ایکس باکس وان در ماه می، مایکروسافت کارهای زیادی برای برنامه ریزی E3 2013 و هفته‌های بعد از آن داشت. در همان ابتدا آن‌ها تصمیم گرفتند بسیاری از برنامه‌های خود برای این کنسول را که باعث دریافت بازخوردهای منفی از سوی مخاطبان شده بود حذف کنند. مایکروسافت لزوم اتصال به اینترنت برای هر ۲۴ ساعت یک بار و محدودیت‌هایی که در به اشتراک گذاری بازی‌ها ایجاد کرده بود را حذف کرد. علاوه بر آن دان متریک چند هفته بعد از نمایشگاه E3 2013 در تاریخ یکم جولای شرکت مایکروسافت را ترک کرد.

از دیگرهای چیزهایی که در نمایشگاه E3 2013 مورد بررسی قرار گرفت بازی‌های ایکس باکس وان بود. اگر بخواهیم به برخی از بازی‌هایی که مایکروسافت برروی معرفی آن‌ها تمرکز کرده بود اشاره کنیم می‌توانیم از Ryse: Son of Rome، Sunset Overdrive ،Forza Motorsport 5 ،Dead Rising 3 ،Quantum Break ،Titanfall و Halo 5: Guardians نام ببریم. هم‌چنین در این کنفرانس اعلام شد که کنسول ایکس باکس وان در اواخر ماه نوامبر همان سال منتشر خواهد شد و قیمت آن معادل ۴۹۹٫۹۹ دلار خواهد بود. چندی بعد مشخص شد که قیمتی که مایکروسافت تعیین کرده است ۱۰۰ دلار بیش از قیمت کنسول جدید شرکت رقیبش یعنی سونی است.

انتشار جهانی ایکس باکس وان

در تاریخ 1 آذر 92 برابر با 22 نوامبر 2013 کنسول ایکس باکس وان به صورت جهانی منتشر شد. بعد از دوران سختی که این کنسول از زمان معرفی خود تا راه‌یابی به بازار پشت سر گذاشت بالاخره این کنسول به فروشگاه‌ها راه یافت و برای خرید در دسترس قرار گرفت. در هنگام عرضه‌ی آن، بازی‌هایی که برای مخاطبان در دسترس بود اکثراً شامل بازی‌های میان نسلی مانند Assassin’s Creed IV: Black Flag ،Madden 25 و Battlefield 4 بودند، اما چندین عنوان انحصاری نیز در میان آن‌ها به چشم می‌خورد که در ادامه نام آن‌ها را مشاهده می‌کنید.

بازی‌های انحصاری مهم سال ۲۰۱۳

  • Dead Rising 3
  • Forza Motorsport 5
  • Ryse: Son of Rome
  • Killer Instinct
  • Lococycle
  • Crimson Dragon
  • Peggle 2

در دسترس قرار گرفته شدن باندل بدون کینکت ایکس باکس وان

مایکروسافت در حرکتی که شاید بتوان آن را به عنوان اهانتی به کسانی که کنسول ایکس باکس وان را در تاریخ عرضه‌اش خریداری کرده بودند به حساب آورد، اعلام کرد که در ماه ژوئن ۲۰۱۴ این شرکت کنسول‌های ایکس باکس وان جدیدی را روانه‌ی بازار خواهد کرد که باندل آن شامل کینکت نخواهد بود. به همین علت این امکان فراهم شد که قیمت این کنسول به میزان ۱۰۰ دلار کاهش یابد و بتواند با قیمتی مساوی با کنسول پلی استیشن ۴، رقابت بهتری با رقیب دیرینه‌اش داشته باشد. در همان زمان این حرکت مایکروسافت حاوی پیامی بود که به نظر می‌رسد کینکت به دوران پایانی خود نزدیک شده باشد. البته مرگ این دستگاه تا چندین سال اتفاق نیفتاد، اما این حرکت شروعی بود که در آینده منجر به توقف تولید کینکت و مرگ رسمی این دستگاه شد.

کنفرانس بدنام E3 2014

کمی بیش از ۶ ماه بعد از عرضه‌ی کنسول ایکس باکس وان، فیل اسپنسر که به جایگاه ریاست بخش ایکس باکس در مایکروسافت ارتقا یافته بود، برای یک نمایش دیگر در کنفرانس E3 2014 به لس آنجلس آمد. البته در آن زمان این کنفرانس به هیچ وجه بد نبود و مخاطبان بسیار از آن لذت بردند. اما علت بد نامی کنفرانس E3 2014 مایکروسافت چیز دیگری است. در طول این نمایش ۹۰ دقیقه‌ای، مایکروسافت انواعی از بازی‌های انحصاری پیش رو را به مخاطبان معرفی کرد. از جمله‌ی این انحصاری‌ها می‌توان از Sunset Overdrive ،Forza Horizon 2 ،Ori and the Blind Forest و Halo: The Master Chief Collection نام برد. تمام این عناوین در سال ۲۰۱۴ یا ۲۰۱۵ منتشر شدند.

اما شاید تمام مخاطبان با شنیدن نام کنفرانس E3 2014 مایکروسافت بازی‌هایی در ذهن‌شان تداعی شود که در این کنفرانس معرفی شد اما بعدها کنسل شد. بازی‌هایی مثل Fable Legends ،Phantom Dust و Scalebound. مایکروسافت همگی این عناوین را به دلایل مختلفی در طول مسیر توسعه‌ی آن‌ها کنسل کرد و متاسفانه شاید هیچ‌گاه موفق به تجربه‌ی برخی از عناوینی که در این کنفرانس به نمایش گذاشته شدند، نشویم. حتی بازی Crackdown 3 هم که در این کنفرانس برای اولین بار از آن پرده برداری شد، بارها و بارها تاخیر خورد و بالاخره و در سال ۲۰۱۹ میلادی منتشر شد.

خریداری شدن بازی Minecraft مایکروسافت

در ماه سپتامبر ۲۰۱۴، توسعه دهنده‌ی بازی ماینکرفت یعنی موجَنگ (Mojang) اعلام کرد که مایکروسافت شرکت آن‌ها را خریداری کرده است. موسس شرکت موجنگ یعنی ناچ احساس کرده بود که ماینکرفت تبدیل به بازی بسیاری بزرگی شده است و بر آمدن از عهده‌ی آن از توانایی‌های او خارج است. به همین علت او شرکتش و آی ‌پی خود را به مایکروسافت فروخت. در نتیجه‌ی این عمل اکنون مایکروسافت کنترل یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های تاریخ گیم را به دست گرفته است و نام این بازی هم در کنار فهرست بازی‌های فرست پارتی مایکروسافت واقع شده است.

بازی‌های انحصاری مهم سال ۲۰۱۴

  • Titanfall
  • Sunset Overdrive
  • Forza Horizon 2
  • Project Spark
  • Halo: The Master Chief Collection

معرفی شدن قابلیت پشتیبانی از بازی‌های نسل قبل در E3 2015

بعد از یک و نیم سال که کنسول ایکس باکس وان به بازار راه یافته بود و بازی‌های فوق‌العاده‌ای چون Sunset Overdrive و Titanfall را از آن دیده بودیم، بار دیگر نوبت نمایشگاه E3 رسید. مایکروسافت در این کنفرانس ادعا کرد که بهترین فهرست عناوین ایکس باکس را برای باقی سال آماده کرده است. نمایش آن‌ها در E3 2015 این بار بر بازی‌هایی چون Halo 5: Guardians ،Forza Motorsport 6 ،Rise of the Tomb Raider تمرکز داشت. البته عنوان Rise of the Tomb Raider یک بازی از استودیوی اسکوئر اینکس بود که به مدت یک سال در انحصار ایکس باکس وان قرار داشت. از دیگر عناوین قابل توجهی که در این کنفرانس معرفی شدند می‌توان Gears of War 4 ،ReCore ،Sea of Thieves و Rare Replay نام برد. در E3 2015 هم‌چنین از کنترلر الیت ایکس باکس وان پرده برداری شد. این کنترلر در اواخر سال ۲۰۱۵ به بازار آمد.

اما احتمالاً مهم‌ترین خبری که در طول این نمایش اعلام شد این بود که کنسول ایکس باکس وان به زوری از بازی‌های نسل قبل پشتیبانی خواهد کرد. این قابلیت Backward compatibility نام دارد و به مخاطبان اجازه می‌دهد تعدادی از عناوین منتخب کنسول ایکس باکس ۳۶۰ را بر روی پلتفرم خود اجرا کنند. مایکروسافت اعلام کرد که این قابلیت به همراه یک به‌ روزرسانی سیستمی جدید در اواخر همان سال منتشر می‌شود و وجود آن به علت ساختار سخت‌افزاری کنسول ایکس باکس وان ممکن شده است. Backward compatibility در طول سال‌ها به یکی از عناصر کلیدی در بازاریابی این کنسول تبدیل شده است و این ویژگی بعدهای رشد پیدا کرد و علاوه بر قابیلت اجرای بازی‌های ایکس باکس ۳۶۰، توانایی اجرای بازی‌های کلاسیک کنسول ایکس باکس که متعلق به نسل ششم بود را نیز شامل شد. فیل اسپنسر هنوز بر توانایی اجرای بازی‌های نسل‌های گذشته تاکید فراوانی دارد و او عقیده دارد که این ویژگی برای آینده‌ی این پلتفرم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

بازی‌های انحصاری مهم سال ۲۰۱۵

  • Rise of the Tomb Raider (انحصاری زمانی)
  • Halo 5: Guardians
  • Gears of War: Ultimate Edition
  • Forza Motorsport 6
  • Ori and the Blind Forest
  • Rare Replay

با بسته شدن استودیوی Lionhead، بازی Fable Legends کنسل شد

مایکروسافت در حرکتی ناگهانی و غافلگیر کننده در اوایل سال ۲۰۱۶ میلادی اعلام کرد که به زودی Lionhead Studios را تعطیل خواهد کرد. این استودیوی محبوب توسعه دهنده‌ی فرنچایز پر طرفدار Fable بود. به همین دلیل پروژه‌ای که این استودیو در آن زمان روی آن کار می‌کرد یعنی بازی Fable Legends نیز کنسل شد. این خبر در ماه مارس اعلام شد و به دنبال آن در ماه بعد یعنی آوریل استودیوی Lionhead به صورت رسمی تعطیل شد. تاکنون که این مقاله نوشته شده است هیچ بازی جدید از سال ۲۰۱۲ از مجموعه‌ی Fable منتشر نشده است. آخرین عنوان این مجموعه که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد Fable: The Journey نام داشت. البته چندی پیش شایعاتی منتشر شد که بر اساس آن‌ها توسعه دهنده بازی Forza Horizon یعنی استودیوی Playground Games در حال کار بر روی یک پروژه‌ی جدید از مجموعه‌ی Fable است.

نمایشگاه E3 2016 و معرفی پروژه‌ی Scorpio

بعد از ماه‌ها شایعه و حدس و گمان، مایکروسافت بالاخره در نمایشگاه E3 2016 حاضر شد تا نه تنها درباره‌ی بازی‌هایی که در آینده قرار است منتشر شود صحبت کند، بلکه از سخت‌افزاری جدید نیز پرده برداری کند. مایکروسافت نسخه‌ای جدید از کنسول ایکس باکس وان را معرفی کرد که ایکس باکس وان اس نام داشت. در این نسخه‌ی نازک‌تر از ایکس باکس وان دیگر آداپتوری که در نسخه‌ی اولیه‌ی این کنسول وجود داشت به چشم نمی‌خورد و هم‌چنین قابلیت پشتیبانی از ویدیوهای ۴K نیز به این کنسول اضافه شده بود. سه نسخه‌ی متفاوت از کنسول ایکس باکس وان اس در اواخر ۲۰۱۶ منتشر شد که قیمت‌شان بسته به میزان فضای هارد داخلی آن‌ها از ۲۹۹ دلار تا ۳۹۹ دلار متغیر بود.

اما ایکس باکس وان اس تنها سخت‌افزار جدیدی نبود که مایکروسافت در کنفرانس E3 2016 از آن پرده برداری کرد. مایکروسافت هم‌چنین درباره‌ی پروژه‌ی جدیدی به نام Project Scorpio صحبت کرد و اعلام کرد که در حال کار کردن برروی آن است. Scorpio در واقع نامی رمزی برای نسخه‌ای جدید و قدرتمندتر از کنسول ایکس باکس وان بود که از اجرای بازی‌ها با رزولوشن ۴K پشتیبانی می‌کرد. فیل اسپنسر در همین کنفرانس قول داد که Scorpio قدرتمندترین کنسولی خواهد بود که تا به حال ساخته شده است. هرچند تا سال بعد از آن دیگر خبری از Scorpio به گوش نخورد، اما این پروژه و اخبار مشابهی مبنی بر عرضه‌ی نسخه‌ای قدرتمندتر از پلی استیشن ۴ توسط سونی، ثابت کردند که چرخه‌های سنتی انتشار کنسول‌های بازی که در گذشته با آن‌ها آشنایی داشتیم در حال تغییر و دگرگونی هستند.

از دیگر اخبار مهم و قابل توجهی که در کنفرانس E3 2016 مایکروسافت اعلام شد معرفی Xbox Play Anywhere بود. این ویژگی ابتکاری جدید به مخاطبان اجازه می‌داد تا بتوانند برخی از بازی‌ها را تنها با یک بار پرداخت بهای آن‌ها، هم برروی کنسول ایکس باکس وان خود و هم برروی رایانه‌ی شخصی خود داشته باشند. این ویژگی هم‌چنین باعث شد که عناوین فرست پارتی‌ای که در آینده منتشر می‌شوند تنها در انحصار کنسول نباشند و شاهد انتشار آن‌ها بر روی رایانه‌های شخصی نیز باشیم. این کار در نظر برخی بسیار عجیب و غیر قابل توجیه بود، اما مایکروسافت عقیده دارد که این حرکت به طور کلی باعث سوددهی بیشتر به شرکت می‌شود و درآمد کلی آن‌ها را از طریق تمام کانال‌ها را افزایش می‌دهد. مایکروسافت در واقع به طور تنها به فکر کسب درآمد از ایکس باکس نیست و دوست دارد از طریق پلتفرم‌های دیگری که در اختیار دارد نیز پول به دست آورد. از نظر بازی‌ها نیز State of Decay 2 ،Forza Horizon 3 و Gears of War 4 تنها تعدادی از عناوین بزرگی بودند که در این کنفرانس به نمایش گذاشته شدند.

انتشار ایکس باکس وان اس و تبدیل شدن به یک مدل استاندارد جدید

در ماه آگوست سال ۲۰۱۶ کنسول ایکس باکس وان اس به فروشگاه‌ها راه یافت. در ابتدا تنها نسخه‌ی ۲ ترابایتی این کنسول جدید که ۳۹۹ دلار قیمت داشت در دسترس بود. چندین هفته بعد از آن نسخه‌های ۱ ترابایتی و ۵۰۰ گیگابایتی آن که قیمت کمتری داشتند نیز روانه‌ی بازار شدند. از آن لحظه ایکس باکس وان اس تبدیل به نسخه‌ی پایه و اساسی این کنسول گردید و مایکروسافت تصمیم گرفت براساس همین مدل بازاریابی کند و مخاطبان را جذب کند. این شرکت به آرامی نسخه‌ای که در زمان عرضه منتشر شده بود را از دور خارج کرد و این نسخه‌ی جدید را جایگزین آن نمود.

بازی‌های انحصاری مهم سال ۲۰۱۶

  • Gears of War 4
  • Quantum Break
  • ReCore
  • Forza Horizon 3
  • Dead Rising 4

کنسل شدن بازی Scalebound توسط مایکروسافت

به احتمال زیاد یکی از غیرقابل باورترین لحظاتی که در تاریخ کنسول ایکس باکس وان وجود دارد با کنسل شدن بازی Scalebound استودیوی پلاتینیوم گیمز رقم خورد. مایکروسافت این خبر ناراحت کننده را در ماه ژانویه‌ی سال ۲۰۱۷ اعلام کرد. در ابتدا قرار بود این بازی اکشن در سال ۲۰۱۶ منتشر شود، اما تاریخ انتشار آن به تعویق افتاد و بعد از آن نیز انتشار بازی به طور کلی کنسل شد. مایکروسافت اعلام کرد که علت کنسل شدن این بازی <<یک تصمیم تجاری>> بوده است و بعد از آن نیز هیچ‌گاه درباره‌ی این موضوع صحبت نکرد.

پایان یافتن توسعه‌ی بازی Scalebound مطمئناً خدشه‌ای به فهرست بازی‌های انحصاری‌ای که در پیش روی کنسول ایکس باکس وان بود، وارد کرد، مخصوصاً با وجود خبر ناراحت کننده‌ای که سال گذشته مبنی بر کنسل شدن بازی Fable Legends منتشر شد. این دو اتفاق به همراه نبودن هیچ خبری از بازی Crackdown 3 باعث شد نگرانی‌هایی که درباره‌ی فهرست عناوین فرست پارتی استودیوهای مایکروسافت وجود داشت، قوت یابد و بیش از پیش مطرح شود.

معرفی سرویس Xbox Game Pass و اعلام تاریخ عرضه‌ی آن

در فوریه‌ی ۲۰۱۷ مایکروسافت از اولین جزئیات سرویسی پرده برداری کرد که در آینده قرار است چشم انداز کنسول ایکس باکس وان را به طور کلی تغییر دهد. ایکس باکس گیم‌پس به عنوان سرویسی مشابه شبکه‌ی نتفلیکس معرفی شد که به مشترکان خود اجازه‌ی دسترسی به فهرستی بلند بالا از بازی‌ها را می‌دهد که به طور دائم نیز عناوینی به این فهرست اضافه می‌شود. قیمت اشتراک این سرویس ۹٫۹۹ دلار در ماه است و به ازای پرداخت این مبلغ می‌توانید به لیست بلندی از بازی‌ها دسترسی داشته باشید. مشترکان ایکس باکس گیم‌پس می‌توانند هر بازی‌ای که بخشی از این سرویس است را دانلود کنند و به طور کامل آن را بازی کنند. بالاخره در ماه ژوئن همان سال ایکس باکس گیم‌پس عرضه شد و بیش از ۱۰۰ عنوان برای شروع در آن قرار داشت. تا امروز این لیست به طور پیوسته در حال تغییر بوده و دائماً بازی‌هایی به آن افزوده یا از آن حذف می‌شود.

تبدیل شدن پروژه‌ی Scorpio به ایکس باکس وان ایکس در نمایشگاه E3 2017

یک سال پس از معرفی پروژه‌ی Scorpio بار دیگر زمان نمایشگاه E3 فرا رسید و این بار مایکروسافت تصمیم گرفت با اعلام جزئیات کاملی از سخت‌افزار جدید خود این کنفرانس را شروع کند. در ابتدا اعلام شد که نام این سخت‌افزار اکنون از Scorpio به ایکس باکس وان ایکس تغییر یافته است. این کنسول از رزولوشن ۴K برای بازی‌ها بهره می‌برد و به عنوان قوی‌ترین کنسولی است که تا کنون ساخته شده. علاوه بر این‌ها، سخت‌افزار جدید مایکروسافت کوچک‌ترین کنسول ایکس باکسی است که این شرکت تا به حال طراحی کرده.

به طور خلاصه، این سخت‌افزار یک دستاورد فنی برای مایکروسافت بود و این شرکت ثابت کرد که هرچند ممکن است آن‌ها عناوین فرست پارتی‌ای که به فرست پارتی‌های سونی و یا نینتندو برسد و بتواند با آن‌ها رقابت کند، نداشته باشند اما تجربه‌ی بازی‌هایی که برروی تمام کنسول‌ها عرضه می‌شود مطمئناً بر روی ایکس باکس وان ایکس لذت بخش‌تر از سایر کنسول‌ها خواهد بود. قیمت این کنسول در خرده فروشی‌ها ۴۹۹٫۹۹ دلار بود در اواخر سال 2017 در تاریخ ۷ نوامبر عرضه شد.

بعد از اعلام این خبر تقریباً اکثر وقت کنفرانس صرف معرفی و نمایش بازی‌های مالتی پلتفرم و به رخ کشیدن قدرت کنسول ایکس باکس وان ایکس در اجرای این عناوین، شد. Metro Exodus ،Assassin’s Creed Origins، ،Anthem و Middle-earth: Shadow of War تنها بخشی از عناوین مالتی پلتفرم هستند که در کنفرانس ایکس باکس در E3 2017 به نمایش درآمدند. در حوزه‌ی بازی‌های انحصاری نیز اتفاقات خوبی در این کنفرانس رخ داد. اطلاعاتی از بازی‌های State of Decay 2 و Sea of Thieves منتشر شد و بازی Crackdown 3 نیز دوباره بعد از مدت‌ها در دید همگان ظاهر شد. در این کنفرانس هم‌چنین اعلام شد که بازی Ori and the Will of the Wisps در دست توسعه است. به علاوه تاریخ انتشار بازی مستقل محبوب Cuphead نیز اعلام شد؛ این بازی در ماه سپتامبر عرضه شد.

در آخر هم خبری اعلام شد که شاید بتوان آن را جالب‌ترین اتفاق نمایشگاه E3 2017 خواند. مایکروسافت تأیید کرد که بازی‌های کنسول نسل ششمی ایکس باکس به زودی به جمع بازی‌های قابل اجرا بر روی کنسول ایکس باکس وان خواهند پیوست. مایکروسافت این ویژگی را در اواخر سال ۲۰۱۷ به ایکس باکس وان اضافه کرد و فهرستی از عناوین منتخب کنسول ایکس باکس که قابلیت اجرا بر روی ایکس باکس وان داشتند را نیز منتشر کرد. مخاطبان می‌توانستند این بازی‌ها را به صورت دیجیتالی دانلود کنند یا اگر هنوز دیسک بازی مورد نظر خود را در اختیار داشتند، مستقیماً آن را در داخل کنسول خود قرار داده آن را اجرا کنند.

توقف رسمی تولید کینکت

در ماه اکتبر سال ۲۰۱۷ عمر دستگاه کینکت به طور رسمی پایان یافت و مایکروسافت تولید آن را متوقف کرد. در حالی که کمی کمتر از ۴ سال پیش، در هنگام عرضه‌ی کنسول ایکس باکس وان، مایکروسافت این دستگاه را با کنسول خود در یک باندل قرار داده بود، اما در سال ۲۰۱۷ این شرکت تصمیم گرفت تا به علت کمبود علاقه و اشتیاق مخاطبان به این محصول، تولید آن را متوقف کند. این تصمیم مایکروسافت با توجه به حرکت‌هایی که این شرکت در گذشته انجام داده بود و خود را با شرایط سازگار کرده بود، به هیچ وجه غافلگیر کننده به نظر نمی‌رسید، اما این اتفاق به خوبی نشان می‌دهد که مایکروسافت در هنگام عرضه‌ی ایکس باکس در سال ۲۰۱۳ تا چه اندازه بی دقت و غیر حرفه‌ای عمل کرده بود.

انتشار ایکس باکس وان ایکس و نبود بازی انحصاری

در تاریخ ۷ نوامبر سال ۲۰۱۷ کنسول ایکس باکس وان ایکس بالاخره پس از گذشت تقریباً ۱۸ ماه از معرفی اولیه‌ی آن در کنفرانس E3 2016 مایکروسافت، منتشر شد. در ابتدا قرار بود که بازی Crackdown 3 به همراه این سخت‌افزار جدید و پر زرق و برق ایکس باکس منتشر شود، اما این بازی استودیوی Sumo Digital بار دیگر با تأخیر در تاریخ انتشار خود مواجه شد و عرضه‌ی آن به تاریخ نا مشخصی در سال ۲۰۱۸ موکول شد. در حالی که مایکروسافت قدرتمندترین کنسول موجود در بازار را در اختیار داشت، اما این شرکت تقریباً هیچ عنوان انحصاری‌ای برای پشتیبانی از این کنسول خود تا پایان سال ۲۰۱۷ نداشت.

پیش از پایان سال ۲۰۱۷ استودیوی PUBG Corp یکی از معروف‌ترین بازی بتل رویال این نسل یعنی بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds را به عنوان یک بازی دسترسی زودهنگام که انحصاری کنسول ایکس باکس وان است، منتشر کرد. صرف نظر از این که بازی پابجی از معروف‌ترین بازی‌های بتل رویال است، اما در هنگام عرضه‌ی پابجی بر روی این پلتفرم بازی از باگ‌ها و مشکلات بسیار فراوانی رنج می‌برد که بر عملکرد بازی تاثیر شدیدی می‌گذاشت و تقریباً آن را برای بسیاری غیر قابل بازی کرده بود.

بازی‌های انحصاری مهم سال ۲۰۱۷

  • Cuphead
  • Forza Motorsport 7
  • Halo Wars 2
  • Super Lucky’s Tale
  • PlayerUnknown’s Battlegrounds
  • Phantom Dust

حضور تمامی عناوین انحصاری به محض انتشار در ایکس باکس گیم‌پس

مایکروسافت تقریباً دو سال پیش از سرویس اشتراکی خود یعنی ایکس باکس گیم‌پس پرده برداری کرد. این شرکت تصمیم گرفت سال ۲۰۱۸ را با خبری خوشحال کننده برای کسانی که از این سرویس استفاده می‌کردند آغاز کند. مایکروسافت اعلام کرد که از این پس تمام بازی‌هایی که به صورت انحصاری برای ایکس باکس وان منتشر می‌شوند از همان روز عرضه‌شان در سرویس ایکس باکس گیم‌پس قرار خواهند گرفت. این ویژگی جدید که به سرویس مذکور اضافه شد باعث شد جذابیت آن دوچندان شود و تقریباً به بزرگ‌ترین دلیل برای خرید اشتراک ایکس باکس گیم‌پس تبدیل شد. بازی Sea of Thieves اولین عنوان انحصاری‌ای بود که به محض انتشار آن در ماه مارس در فهرست بازی‌های ایکس باکس گیم‌پس قرار گرفت. در ادامه نیز اتفاق مشابهی برای بازی‌هایی چون State of Decay 2 و Forza Horizon 4 رخ داد.

خرید چند استودیو بازی‌سازی در E3 2018

پس از اعتراض‌هایی که از سوی مخاطبان مبتنی بر کمبود عناوین انحصاری برای کنسول ایکس باکس وان در آینده، به مایکروسافت وارد شده بود، این شرکت با سربلندی در نمایشگاه E3 2018 ظاهر شد و به طرفداران ثابت کرد که به حرف‌ها و نظرات آن‌ها گوش می‌دهد. مایکروسافت طی حرکتی که ثابت می‌کرد این شرکت برای طولانی مدت به صنعت بازی‌های ویدیویی تعهد دارد، اعلام کرد که ۵ استودیوی جدید به فهرست استودیوهای فرست پارتی این شرکت اضافه شده است و این توسعه دهندگان قرار است در تولید بازی‌های انحصاری برای مایکروسافت نقش مؤثری داشته باشند. این ۵ استودیو شامل Ninja Theory ،Undead Labs ،Compulsion Games ،Playground Games و یک استودیوی کاملاً جدید به نام The Initiative بودند. این حرکت در واقع تیم‌های بازی سازی داخلی مایکروسافت را دو برابر کرد و تعداد توسعه دهندگانی که مایکروسافت صاحب آن‌ها است را به عدد ۱۲ رساند. از دیگر بازی‌های قابل ذکری که در نمایشگاه E3 2018 معرفی شد می‌توان از Halo Infinite، Gears 5 و Gears Tactics نام برد. عناوین ذکر شده جزء بازی‌های انحصاری‌ای بودند که پیش روی این کنسول قرار داشت. شرکت‌هایی که بازی‌های مالتی پلتفرم می‌سازند نیز در این کنفرانس از چند بازی پرده برداری کردند که شامل Devil May Cry V ،Sekiro: Shadows Die Twice ،Cyberpunk 2077 و Dying Light 2 می‌شد. در ادامه معرفی مختصری از استودیوهای بازی سازی مایکروساف خواهیم داشت:

  • استودیوی Playground Games؛ استودیو پلی‌ گراند گیمز (Playground Games) در سال 2010 تاسیس شد و توانست از همان ابتدای کار به یکی از بزرگان سبک ریسینگ تبدیل شود؛ موضوعی که علت آن به سابقه اعضای پلی گراند گیمز برمی‌گردد. این استودیو را می‌توان معدن استعدادهای ریسینگ دانست و تنها کافی است نگاهی داشته باشیم به استودیوهایی که اعضای پلی گراند قبلا در آن‌ها مشغول به کار بوده‌اند: کرای‌تِرین گیمز (Criterion Games)، یوبی‌سافت رفلکشنز (Ubisoft Reflections)، اسلایتلی مد (Slightly Mad Studios)، بلک راک (Black Rock Studio)، جوز گیمز (Juice Games)، لیورپول (SCE Studio Liverpool)، بیزار کریشنز (Bizzare Creations)، کدمسترز (Codemasters) و … استودیوهایی که آثار ریسینگ متنوعی در کارنامه خود داشته‌اند و اکثر آن‌ها نام‌هایی بزرگ در این سبک بوده‌اند. مسئولین پلی گراند چند ماه پیش دومین استودیوی خود را هم تاسیس کردند و در حال حاضر روی یک اثر غیر ریسینگ کار می‌کنند. اطلاعات زیادی از این بازی در دست نیست ولی می‌دانیم که با یک بازی جهان‌باز در سبک اکشن نقش‌‌آفرینی طرف هستیم. بازی‌ای که هر چند به شکل رسمی معرفی نشده است ولی شواهد مختلف نشان می‌دهند که ساخته‌ی بعدی پلی گراند، نسخه جدید Fable خواهد بود؛ سری محبوبی که از آخرین نسخه اصلی آن سال‌ها می‌گذرد و به نظر می‌رسد مایکروسافت در غیاب استودیوی لاین هد (Lionhead Studios)، پلی گراند را بهترین استودیو برای طراحی نسخه جدید آن می‌داند. گذشت زمان نشان خواهد داد که آیا این استودیوی انگلیسی می‌تواند در سبک‌هایی غیر از ریسینگ هم موافق باشد یا خیر، ولی با در نظر گرفتن همه جوانب و اطمینانی که مایکروسافت نسبت به پلی گراند دارد، احتمالاً با یک اثر با کیفیت و تماشایی همراه شویم.
  • استودیوی Compulsion Games؛ استودیو کمپالشن گیمز (Compulsion Games) در سال 2009 در مونترال کانادا توسط گیوم پرووست تاسیس شد که پیش از آن سابقه کار در استودیوی آرکین (Arkane Studios) را داشت. او تیمی تشکیل داد که برای تولید اولین بازی خود نیاز به سرمایه داشتند و به همین دلیل با استودیوهای سازنده بازی‌هایی مثل Dungeons & Dragon: Daggerdale ،Darksiders و Arthur Christmas: Elf Run همکاری کردند تا پول کافی برای ساخت بازی‌های خود را به دست آورند. اولین اثر آن‌ها با نام Contrast در سال 2013 برای پلتفرم‌های مختلف منتشر شد و یکی از بازی‌های هم‌زمان با عرضه ایکس باکس وان و پلی استیشن 4 بود. Contrast که توسط فوکس هوم اینتراکتیو (Focus Home Interactive) عرضه شده بود، ایده‌های جالبی داشت و ویژگی‌های خلاقانه‌ای در فضای نوآر آن به چشم می‌خورد، ولی مشکلات مختلفی هم داشت که باعث شد منتقدان نظر خیلی مثبتی در مورد آن نداشته باشند و با امتیازهایی متوسط به سراغ آن بروند. شاید خریداری Compulsion Games توسط مایکروسافت در نگاه اول اقدام عجیبی به نظر برسد، ولی با نگاهی به دو بازی ساخته شده توسط این استودیو می‌توان به آینده آن امیدوار بود. آینده‌ای که اگر زیر سایه یک شرکت قدرتمند قرار گیرد و با کمک مهندسین مایکروسافت و دستاوردهای فنی و تکنیکی این شرکت همراه شود، ممکن است به شکوفایی برسد و شاهد تولید بازی‌هایی باشیم که در کنار اتمسفر جالب خود، با مشکلات کمتری هم درگیر باشند. از بازی بعدی این استودیو خبری در دست نیست، ولی به گفته مسئولین استودیو می‌توانیم در آینده هم منتظر ایده‌های دیوانه‌وار و جالبی از آن‌ها باشیم.
  • استودیوی Undead Labs؛ یکی دیگر از استودیوهای جدید مایکروسافت آندد لبز (Undead Labs) نام دارد که توسط جف استرین، یکی از اعضای سابق بلیزارد اینترتیمنت (Blizzard Entertainment) در سال 2009 احداث شد. این استودیوی آمریکایی تاکنون روی یک آی‌پی کار کرده و دو نسخه از آن را تهیه کرده است؛ سری بازی‌ای به نام State of Decay که نسخه اول آن در سال 2013 برای پلتفرم‌های مایکروسافت شامل ایکس باکس 360، ایکس باکس وان و ویندوز منتشر شد و با کیفیت مناسب خود به محبوبیت بالایی هم رسید، به طوری که در همان 48 ساعت اول عرضه در ایکس باکس لایو آرکید بیش از 250 هزار نسخه از آن فروش رفت و تا پایان آن سال هم به فروش یک میلیون واحدی دست یافت. این بازی دنیایی پر از زامبی را پیش پای بازیکن قرار می‌داد و المان‌های مختلفی را در خود جمع کرده بود که حس حضور در یک دنیای آخرالزمانی را به خوبی شبیه‌ سازی می‌کرد؛ به طوری که بازیکن مجبور بود نحوه بازی خود را به شکلی مدیریت کند که بر زامبی‌های وحشی غلبه کند و با امکاناتی چون انواع و اقسام اسلحه‌های سرد و گرم و قابلیت ساخت پناهگاه، جان خود را نجات دهد. در مورد پروژه‌های آینده آندد لبز هم اطلاعات خاصی نداریم، ولی به نظر می‌رسد این استودیو در حال حاضر ترجیح می‌دهد وقت خود را روی State of Decay 2 بگذارد و با کامل‌تر کردن بازی و اضافه کردن ویژگی‌های بیشتر به آن، طرفدارانش را بیش از پیش سرگرم کند و بعد از آن به سراغ بازی بعدی خود برود.
  • استودیوی Ninja Theory؛ یکی از جالب‌ترین خریدهای مایکروسافت استودیوی نینجا تئوری (Ninja Theory) بود و کمتر کسی انتظار شنیدن چنین خبری را داشت. این استودیو در سال 2000 تحت عنوان Just Add Monsters تاسیس شد و سه سال بعد اولین بازی خود را با نام Kung Fu Chaos توسط مایکروسافت به صورت انحصاری برای ایکس باکس منتشر کرد؛ بازی‌ای متوسط که دستاورد خاصی برای سازندگان آن نداشت، ولی با ایده‌های جالبی همراه بود و در بخش‌هایی از آن هم دیوار چهارم شکسته می‌شد و اتفاقات جالبی رخ می‌داد. با اینکه خریداری نینجا تئوری توسط مایکروسافت باعث می‌شود از این به بعد دارندگان سایر پلتفرم‌ها از امکان تجربه بازی‌های این استودیو محروم شوند، ولی بد نیست از زاویه دید مثبت به این قضیه نگاه کنیم و در نظر بگیریم که در دنیای امروز و صنعتی که هر سال به هزینه‌ها و بودجه‌های آن اضافه می‌شود و کوچک‌ترین اشتباهی می‌تواند به تعطیل شدن استودیوهای بازی‌ سازی ختم شود، نینجا تئوری می‌تواند با خیالی راحت‌تر از قبل به ساخت بازی بپردازد و ایده‌های جالب خود را بدون نگرانی بابت مشکلات احتمالی دنبال کند. موضوعی که تمیم انتونیادس، موسس استودیو هم به آن اشاره کرده است و علت اصلی ملحق شدن به مایکروسافت را رفع نگرانی‌ها بابت آینده استودیو و تمرکز بیشتر روی تولید بازی‌هایی منحصر به فرد می‌داند. در حال حاضر چیز خاصی در مورد پروژه آینده این استودیو نمی‌دانیم، ولی قرار است در سال جاری میلادی اطلاعاتی از آن منتشر شود.
  • استودیوی The Initiative؛ مایکروسافت علاوه بر خریداری چندین استودیو در سال 2018، یک استودیوی کاملا جدید هم تاسیس کرده است که از همین ابتدای کار انتظارات بالایی از آینده آن می‌رود. چند ماه قبل از معرفی The Initiative بود که خبری مبنی بر پیوستن دریل گلگر، رییس سابق کریستال داینامیکس (Crystal Dynamics) به مایکروسافت منتشر شد. در آن زمان هنوز مشخص نبود که گلگر قرار است چه سمتی را در این شرکت برعهده بگیرد، ولی چند وقت بعد و در زمان معرفی استودیوی جدید مایکروسافت، مقصد گلگر هم مشخص شد. گلگر سوابق زیادی در صنعت بازی دارد و علاوه بر کریستال داینامیکس، از کار در سونی و راک استار گیمز (Rockstar Games) گرفته تا THQ را تجربه کرده است و ملحق شدن او به مایکروسافت می‌تواند خبر خوبی برای طرفداران ایکس باکس باشد. زمان زیادی از معرفی The Initiative نگذشته بود که اخباری در مورد اعضای جدید استودیو منتشر شد و متوجه شدیم که برایان وسترگارد (تهیه‌ کننده ارشد God of War) و کریستین کانتامسا (از اعضای راک استار) در کنار دنیل نئوبرگر (از کارمندان کریستال داینامیکس) هم به استودیو اضافه شده‌اند. در کنار این‌ها انی لور (با سابقه کار در Respawn، Riot و EA) و لیندزی مک‌کوئینی (یکی دیگر از اعضای سابق کریستال داینامیکس) هم به The Initiative ملحق شده‌اند. همچنین چند ماه پیش مشخص شد که تام شفرد، کارگردان فنی بازی‌های Max Payne 3 ،Red Dead Redemption و Grand Theft Auto V و درو ماری، کارگردان Sunset Overdrive هم به این استودیو پیوسته‌اند.

از جمله اطلاعات دیگری که در طول رویداد E3 2018 به آن اشاره شد این بود که تیم سخت‌افزاری ایکس باکس هم‌اکنون برروی کنسول‌های بعدی ایکس باکس است. این خبر را فیل اسپنسر اعلام کرد و به طور کلی این اولین بازی بود که مایکروسافت به صورت رسمی نامی از کنسول‌های نسل بعد خود به زبان می‌آورد. هنوز بازه‌ی زمانی انتشار این کنسول‌ها مشخص نیست، اما به نظر می‌رسد طول عمر کنسول ایکس باکس وان رو به اتمام باشد. هم‌چنین در این کنفرانس به یک سرویس استریمینگ جدید نیز اشاره شد که به بازیکنان اجازه می‌دهد بازی‌های ایکس باکس وان خود را بر روی دستگاه‌های دیگر مانند گوشی موبایل خود استریم کنند و بتوانند هر کجایی که دوست دارند بازی دلخواه خود را تجربه کنند. این سرویس بعدا با پروژه Xcloud به بازی‌بازان معرفی شد و با هدف رقابت با دیگر سرویس‌های مشابه در اواخر امسال در دسترس چند کشور قرار خواهد گرفت.

افزوده شدن قابلیت پشتیبانی از ماوس و کیبورد و کنترلرهای انطباقی به ایکس باکس

یکی از بزرگ‌ترین نوآوری‌های پلتفرم ایکس باکس وان در سال ۲۰۱۸ این بود که به بازیکنان اجازه می‌داد به شیوه‌ی مطلوب خود بازی کنند و برای برخی شیوه‌هایی را فراهم کرد که در صورت عدم وجود آن‌ها امکان بازی کردن برای‌شان وجود نداشت. این نوآوری را می‌توان در علاقه‌ی مایکروسافت به افزودن قابلیت پشتیبانی از ماوس و کیبورد به ایکس باکس وان و هم‌چنین ظهور کنترلرهای انطباقی دید؛ کنترلرهای انطباقی به افراد دارای معلولیت کمک می‌کند تا بتوانند بسیار ساده‌تر از بازی‌های ویدیویی لذت ببرند. هم‌اکنون کنترلرهای انطباقی برای خریداری در دسترس قرار گرفته‌اند و قابلیت پشتیبانی از ماوس و کیبورد نیز چند ماه پیش برروی ایکس باکس وان عرضه شده است.

بازگشت رویداد X018 و خرید استودیوهای بیشتر توسط مایکروسافت

آخرین تیتری که در این مقاله وجود دارد خبر از اتفاقی می‌دهد که در سال 2018 طی رویداد X018 به وقوع پیوست. مایکروسافت این رویداد را در مکزیکو سیتی برای سرسخت‌ترین طرفداران ایکس باکس برگزار کرد. در این رویداد مایکروسافت خبرهای بیشتری درباره‌ی آینده‌ی عناوین انحصاری و استودیوهای فرست پارتی خود اعلام کرد. تا کنون دو استودیوی inXile Entertainment و Obsidian Entertainment نیز به فهرست استودیوهای فرست پارتی شرکت مایکروسافت افزوده شده‌اند. این دو توسعه دهنده بیشتر به علت کارهای خود بر روی عناوین نقش‌آفرینی شناخته شده‌اند. این حرکت مایکروسافت در واقع یک سرمایه گذاری دراز مدت محسوب می‌شود و بار دیگر تعهد این شرکت را به بازی‌های ویدیویی و برنامه‌هایی که این شرکت در آینده برای صنعت گیم دارد را به اثبات می‌رساند.

  • استودیوی inXile Entertainment؛ اگر نگاهی به بازی‌‌سازهای مطرح سبک نقش‌‌آفرینی داشته باشیم، بدون شک یکی از نام‌ها برایان فارگو خواهد بود. فارگو نقشی اساسی در شکل‌گیری استودیو اینترپلی اینترتیمنت (Interplay Entertainment) در سال 1983 داشت؛ استودیویی که از نظر تولید آثار نقش‌‌آفرینی با کیفیت در دهه‌های قبلی کمتر رقیبی داشت و از Fallout و Icewind Dale تا Planescape: Torment را تقدیم هواداران این سبک از بازی‌ها کرد. این بازی‌‌ساز با تجربه بعدها از Interplay جدا شد و در سال 2002 استودیوی جدیدی را تحت عنوان اینزایل اینترتیمنت (inXile Entertainment) تاسیس کرد، استودیویی که باز هم بیشتر تمرکز آن روی ساخت بازی‌های نقش‌‌آفرینی بوده است. آخرین محصول inXile که سال آینده منتشر خواهد شد، Wasteland 3 است که این استودیو برای جذب سرمایه آن، یک بار دیگر به سراغ مخاطبین خود رفت و این دفعه از طریق سرویس Fig موفق به جذب سه میلیون دلار شد. در حالی که هنوز تا انتشار این نسخه زمان باقی است، خبر تحت مالکیت درآمدن استودیو توسط مایکروسافت منتشر شد. خبری که در کنار اعلام خریداری آبسیدین توسط این شرکت، نشان از توجه ویژه‌ آن‌ها به ساخت بازی‌های نقش‌‌آفرینی در آینده دارد. هنوز برای پیش‌‌بینی پروژه‌های بعدی inXile زود است، ولی طبق گفته عوامل استودیو با وجود اضافه شدن این تیم به مایکروسافت، تغییری در پلتفرم‌های Wasteland 3 رخ نخواهد داد که علاوه بر ایکس باکس وان و رایانه‌های شخصی، شامل پلی استیشن 4 هم می‌شود. هم‌چنین نسخه پلی استیشن 4 بازی The Bard’s Tale IV هم در کنار نسخه ایکس باکس وان در آینده منتشر خواهد شد.
  • استودیوی Obsidian Entertainment؛ استودیو آبسیدین اینترتیمنت (Obsidian Entertainment) را می‌توان یکی از بزرگان سبک نقش‌‌آفرینی دانست. استودیویی واقع در ارواین کالیفرنیا که سال 2003 توسط برخی از بازی‌‌سازهای حرفه‌ای و کارکشته‌ی سبک نقش‌‌آفرینی تاسیس شد، از جمله کریس اولون و فرگس ارکهارت که هر دو از اعضای سابق استودیو بلک آیل (Black Isle Studios)، خالق تعدادی از بزرگ‌ترین بازی‌های این سبک بودند. آبسیدین کار خود را با قدرت آغاز کرد و در اولین گام، ساخت Star Wars Knights of the Old Republic II: The Sith Lords را برعهده گرفت که نسخه اول آن توسط بایوور (BioWare) تولید شده بود. این بازی توانست به دنباله‌ای خوب و جذاب برای قسمت اول تبدیل شود و با کمک داستان و شخصیت‌های جالب خود و ساختار خوبی که داشت، دل طرفداران جنگ ستارگان را به‌دست آورد. ولی از طرف دیگر باگ‌ها و ایراداتی هم در بازی به چشم می‌خورد که بعدها در اکثر ساخته‌های آبسیدین تکرار شد. تحت مالکیت درآمدن آبسیدین توسط مایکروسافت هر چند مدتی اوایل در قالب یک شایعه مطرح شده بود، ولی باز هم سورپرایز خوبی از طرف این شرکت به‌ شمار می‌رود. آبسیدین با داشتن سابقه‌ای طولانی در ساخت آثار نقش‌‌آفرینی و عرضه بازی‌های با کیفیت و خوش‌ساخت از آی‌پی‌های مخصوص خود تا دنباله‌ی بازی سایر استودیوها، در این سال‌ها جای پای خود را به خوبی در صنعت بازی محکم کرده است و می‌تواند با کمک و پشتیبانی مایکروسافت، بازی‌هایی به‌ یاد ماندنی و محبوب بسازد و به وسیله کمپین‌های تبلیغاتی قدرتمند این شرکت، از نظر فروش هم بهتر عمل کند. هنوز برای کسب اطلاع از پروژه آینده آبسیدین برای پلتفرم‌های مایکروسافت زود است، ولی بد نیست بدانید که کریس اولون که در سال 2015 از استودیو جدا شد، در پیامی به فیل اسپنسر از او خواسته است سران آبسیدین را اخراج کند و تنها کارمندان استودیو را نگه دارد. زیرا با وجود تجربه بالای اعضای آبسیدین، مدیریت این استودیو مشکلاتی دارد که با نگاهی به فروش پایین Pillars of Eternity II هم می‌توان متوجه آن شد و در عین حال تعویض‌های پشت سر هم ناشران بازی‌های آبسیدین هم نشان می‌دهد که شرکت‌های مختلف نمی‌توانند به راحتی با سران استودیو کنار بیایند.

بازی‌های انحصاری مهم سال ۲۰۱۸

  • Sea of Thieves
  • State of Decay 2
  • Forza Horizon 4

و اما برای سال 2019 میلادی تنها عنوان انحصاری بزرگی که برروی ایکس باکس وان منتشر شده، Crackdown 3 است که پس از عرضه رسمی با تاخیرهای متعددی رو به رو شد. متاسفانه این عنوان نتوانست آن طور که باید و شاید خوب عمل کند و از تبدیل شدن به یکی از بهترین بازی‌های انحصاری ایکس باکس وان بازماند. با در نظر نگرفتن Crackdown 3، روی هم 2019 سالی مهم و حیاتی برای برند ایکس باکس و کنسول نسل هشتمی این شرکت است. آن‌ها با سرویس استیم خود باید گوی رقابت را از رقیب تازه نفس یعنی گوگل استیدیا بگیرند، و از آنجا که به پایان عمر کنسول‌های نسل فعلی می‌‍رسیم، باید کاملا خود را برای رقابتی سخت با رقیب دیرینه خود یعنی سونی در نسل بعدی کنسول‌ها آماده کند.

با تام این گفته‌ها و با وجود شروع ضعیف مایکروسافت در نسل هشتم، کنسول ایکس باکس وان توانسته است با استفاده از سرویس‌های خلاقانه مانند ایکس باکس گیم‌پس، سخت‌افزار فوق‌العاده‌ای چون ایکس باکس وان ایکس و تعهد به پشتیبانی از بازی‌های نسل قبلی (که سایر سازندگان پلتفرم نیز باید از این مورد الگوبرداری کنند)، صنعت بازی‌های ویدیویی را به تنهایی چندین قدم جلو ببرد. درست است که در زمینه‌ی بازی‌های انحصاری این پلتفرم توانایی رسیدن به رقیبش یعنی سونی را ندارد، اما شیوه‌ی خاصی که مایکروسافت و فیل اسپنسر در طراحی اکوسیستم کنسول ایکس باکس وان به کار برده‌اند باعث می‌شود این کنسول جذابیت مرموز و فوق‌العاده‌ای داشته باشد که مخاطبان را به سمت خویش جذب می‌کند.

باید ببینیم که این کنسول قبل از این که به تاریخ بپیوندد سال‌های پایانی عمر خود را چگونه طی می‌کند، اما با تاکید شرکت مایکروسافت بر بازی‌های انحصاری و پایه گذاری‌هایی که این شرکت برای جبران ضعف‌های خود در این زمینه انجام داده است و هم‌چنین ظهور سرویس‌های استریم بازی برروی دستگاه‌های دیگر که در آینده‌ای نزدیک شاهد گسترش آن‌ها خواهیم بود، سخت است که تصور کنیم هیچ شرکتی به اندازه‌ی مایکروسافت آمادگی ورود به نسل جدید را داشته باشد.

منبع :

DUALSHOCKERS

373 پست
رسول امینی
I Was Born in 1997 and Played My First Game in 2005 Which it Was Resident Evil 4. A Huge Fan of Video Games, Especially Open-world, Historical and Survival Horror Genre and Spend a Lot of Time on Playing. My Top No-Doubt Games Are Dark Souls 3, The Witcher 3: Wild Hunt, Resident Evil 4, Horizon Zero Dawn, God Of War 2018 and Bloodborne. Most of the Time in My Daily Life, i Write Articles for WinPhone.Ir
مطالب مرتبط
در مای نوکیا بخوانید
دیدگاه کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده
برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , ,