وبسایت Gamingbolt اخیرا شانس این را داشته که برخی از سوالات خود را به یکی از معروف‌ترین و مهم‌ترین تحلیلگران صنعت بازی‌های ویدیویی یعنی مت پیسکاتلا (Mat Piscatella) ارسال کند و درمورد آینده صنعت بازی‌های ویدیویی و مخصوصا کنسول‌های نسل بعدی پرسش‌هایی از وی داشته باشد تا ما با برخی از احتمالات در نسل آینده کنسول‌های ویدیویی بیشتر آشنا شویم و علاوه بر آن نگاهی به عملکرد کنسول‌های نسل هشتم داشته باشیم. پیشنهاد می‌کنم این مصاحبه جذاب را به هیچ وجه از دست ندهید. در ادامه با وینفون همراه باشید.

در این گفت و گو درمورد هر چیزی که به این صنعت و کنسول‌های ویدیویی مروبط باشد، صحبت شده که از نسل فعلی کنسول‌ها گرفته تا پیشبینی برای نسل بعدی آن‌ها و حتی این که نینتندو با کنسول ترکیبی سوییچ ممکن است به کجا برسد، و آینده آن چه خواهد شد، تا پتانسیل‌های هدست‌های واقعیت مجازی (VR) و همینطور بسیاری از مسائل دیگر صحبت شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه‌ها و خواندن پاسخ‌های مت پیسکاتلا در این مصاحبه‌ی جذاب، در ادامه با من همراه باشید.

 

پیش بینی من هم برای معرفی پلی‌استیشن ۵ و هم ایکس‌باکس بعدی (که حالا هر اسمی که ممکن است داشته باشد) این است که آن‌ها در سال ۲۰۱۹ معرفی و در سال ۲۰۲۰ عرضه خواهند شد. به هر ترتیب من فکر می‌کنم که ما از مدل‌های نسل‌های سنتی عبور کرده‌ایم و وارد دوران تازه‌ای شده‌ایم که با نسل‌های قبلی قابل مقایسه نیست.

آیا فکر می‌کنید شانسی وجود دارد که سونی تلاش کند تا به بازار کنسول ترکیبی نینتندو سوییچ وارد شود و با ترکیب و یکپارچه سازی کنسول دستی و سخت افزار کنسول خود برای انجام این کار تلاش کند؟ یعنی انجام کاری که آن‌ها پیش از این نیز اشاره کردند که ممکن است انجام دهند. 

در حالی که من فکر می‌کنم، آن‌ها همه جوانب را بررسی می‌کنند و تمام گزینه‌ها را زیر نظر خواهند گرفت (که این گزینه‌ها شامل همین نکته هم می‌شود)، ولی من هیچ رهنمود یا چشم اندازی درمورد پروسه تصمیم گیری داخلی آن‌ها ندارم و نمی‌دانم آن‌ها قرار است چه کارهایی انجام دهند. محبوبیت‌هایی که در حال حاضر در این بازار وجود دارد، نشان می‌دهد که آن‌ها در حال حرکت به سمتی هستند که به مردم این اجازه را بدهند که در هر زمان و هر مکانی که دوست دارند، به محتویات و بازی‌های آن‌ها دسترسی داشته باشند. بنابراین تحقق این موضوع ممکن است منطقی به نظر برسد اما من هیچ ایده‌ای ندارم که آیا این درست همان مسیری است که آن‌ها به دنبال انجام دادن و دنبال کردنش هستند، یا خیر.

احتمال این که نینتندو در آینده از مدل تازه سازی شده‌ی سوییچ رونمایی و عرضه کند را چقدر می‌دانید؟ اگر آن‌ها مدل تازه و به روز شده‌ای از سوییچ عرضه کنند، فکر می‌کنید که این کنسول چه خصوصیاتی داشته باشد و چگونه قرار است باشد؟

نینتندو در کارنامه کاری خود سابقه عرضه مدل‌های تکراری از کنسول‌ها و سخت افزارهای مختلف خودش را دارد. اما من در حال حاضر هیچ رهنمود یا چشم اندازی ندارم که آیا با سوییچ هم همین کار را تکرار خواهند کرد یا خیر.

با توجه به فروش غیر منتظره‌ای که هر دوی کنسول‌های نسل هشتمی سونی و مایکروسافت یعنی پلی‌استیشن ۴ و ایکس‌باکس وان، حتی پس از گذشت پنج سال از زمان عرضه خود در حال انجام دادن هستند، و با توجه به عملکرد آن‌ها در طی گذشت این پنج سال، آیا فکر می‌کنید دیگر سوخت کافی برای سونی و مایکروسافت باقی مانده که بتوانند عدم معرفی و عرضه کنسول‌های نسل بعدی خود را حداقل به مدت دو یا سه سال آینده هم حفظ کنند و آیا به انجام چنین کاری می‌توانند فکر کنند یا خیر؟

پیش بینی من هم برای معرفی پلی‌استیشن ۵ و هم ایکس‌باکس بعدی (که حالا هر اسمی که ممکن است داشته باشد) این است که آن‌ها در سال ۲۰۱۹ معرفی و در سال ۲۰۲۰ عرضه خواهند شد. به هر ترتیب من فکر می‌کنم که ما از مدل‌های نسل‌های سنتی عبور کرده‌ایم و وارد دوران تازه‌ای شده‌ایم که با نسل‌های قبلی قابل مقایسه نیست. من از هر دوی این سازنده‌ها انتظار دارم که ویژگی هایی به کنسول‌های خود اضافه کنند که این مسیر را برجسته و قابل توجه بسازد تا توجه همه به آن جلب شود.

من پیش بینی می‌کنم که هم فروش پلی‌استیشن ۴ و هم فروش ایکس‌باکس وان در سال ۲۰۱۹ به درصدی تک رقمی کاهش پیدا کند اما بیشتر به خاطر این است که ما به شدت در حال نزدیک شدن به مراحل آخر چرخه حیات آن‌ها هستیم و من پیشبینی نمی‌کنم که حرکت قابل توجه یا جدی از نظر قیمت آن‌ها داشته باشیم یا دیگر شاهد کاهش قیمت آن‌ها باشیم.

حال که صحبت از فروش ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن ۴ شد، آیا فکر می‌کنید که این فروش در طی سال ۲۰۱۹ هم ادامه داشته باشد؟ هر دوی آن‌ها لاین آپ بسیار جذابی از بازی‌های انحصاری برای امسال دارند اما در عین حال شانس وقوع این موضوع نیز وجود دارد که معرفی کنسول‌های جدید روی فروش آن‌ها تاثیر گذار باشد، درست است؟

من پیش بینی می‌کنم که هم فروش پلی‌استیشن ۴ و هم فروش ایکس‌باکس وان در سال ۲۰۱۹ به درصدی تک رقمی کاهش پیدا کند اما بیشتر به خاطر این است که ما به شدت در حال نزدیک شدن به مراحل آخر چرخه حیات آن‌ها هستیم و من پیشبینی نمی‌کنم که حرکت قابل توجه یا جدی از نظر قیمت آن‌ها داشته باشیم یا دیگر شاهد کاهش قیمت آن‌ها باشیم. هر دوی این کنسول‌ها عملکرد بسیار خوب و قابل قبولی در آمریکا داشتند اما احتمالا سال ۲۰۱۹ سالی است که ما را برای تغییرات بزرگ در سال ۲۰۲۰ آماده خواهد کرد تا به آن وارد شویم. من فکر می‌کنم که سال ۲۰۱۹ بیشتر جنبه پل ارتباطی داشته باشد که ما را به سال ۲۰۲۰ متصل خواهد کرد.

شما اخیرا اظهار کرده‌اید که ایکس‌باکس وان ایکس در حال تجربه و دیدن فروش بسیار خوبی است. داده‌های شما درمورد پلی‌استیشن ۴ پرو در این زمینه چه اطلاعاتی به ما می‌دهد؟ آیا این کنسول به اندازه ایکس‌باکس وان ایکس موفق بوده است یا خیر؟ به نظر شما کدام یک از دیگری عملکرد بهتر و موفقیت آمیزتری داشته است؟

من باور دارم که هر دوی این کنسول‌های ارتقاء یافته، از عهده انجام وظیفه‌ای که داشتند، به خوبی بر آمده‌اند و کاملا انتظارات را برآورده کرده‌اند و به جایگاهی که باید می‌رسیدند، رسیدند. اما در کل ایکس‌باکس وان ایکس افزایش فروش بیشتری نسبت به مدل پایه خود یعنی ایکس‌باکس وان داشت و در مقایسه با افزایشی که پلی‌استیشن ۴ پرو در مقابل مدل پایه خود نشان داد، عملکرد بهتری داشت. اما در کل عملکرد هر دوی آن‌ها به قدری قابل قبول و مناسب بود که بتوان گفت بخش قابل توجهی از اتفاقاتی که ما امروز در بازار می‌بینیم در حال رخ دادن است، را به پاس همکاری با یکدیگر به خوبی پشت سر گذاشتند.

نظر و دیدگاه شما درمورد بحث‌ها و جنجال‌های پایان نیافتنی که بین بازی‌های مولتی پلیر و سینگل پلیر وجود دارد چیست؟ بازی‌هایی نظیر Fortnite, Rainbow Six Siege و یا Overwatch به ما نشان داده‌اند که بازی‌های آنلاین چند نفره یا به اصطلاح GaaS-Style دوره و چرخه حیات بسیار طولانی دارند که می‌توان ادعا کرد غیر قابل اتمام و غیر قابل توقف است اما دوباره بازی‌های فرست پارتی که از طرف سونی و نینتندو به انتشار رسیده‌اند، نیز به ما نشان داده‌اند که بازی‌های سینگل پلیر نیز از پتانسیل‌های بسیار زیاد و خوبی برای موفق شدن برخوردار هستند. با توجه به این که هر روزه بازی‌های بیشتر و بیشتری تلاش می‌کنند که سرویس‌های لایو خود را به معرفی بگذارند، و از چنین ویژگی‌هایی در بازی‌های خود استفاده کنند، آیا فکر می‌کنید که به طور کلی بازی‌های سینگل پلیر، اگر نگوییم قرار است نابود شوند و از بین بروند، اما حداقل به طور قابل ملاحظه‌ای قرار است در طی سال‌های آینده تغییر پیدا کنند؟ چقدر وقوع این جریان را محتمل می‌دانید؟

جنجال‌ها و بحث‌هایی که میان بازی‌های مولتی پلیر و سینگل پلیر در توییتر و یا فروم‌ها و انجمن‌های مختلف وجود دارد، درواقع هیچ وقت قرار نیست روی بازار تاثیر گذار باشد چرا که تجربه این را به ما ثابت کرده که هر چقدر هم جنجال‌های فراوان در این باره وجود داشته باشد، تاثیری روی فروش بازی‌ها نمی‌گذارد. بازی‌های سنتی ۶۰ دلاری سینگل پلیر با داستان خطی که ۱۰ ساعت به طور می‌انجامند، که بیشتر آن‌ها را به عنوان بازی‌های داستانی می‌شناسیم، اغلب در بازاری که این روزها در این صنعت به وجود آمده، در حال تقلا و دست و پا زدن هستند. اما این موضوع به این دلیل است که سلیقه‌های مخاطبان در طی سال‌های اخیر تغییر پیدا کرده و اکنون با شور و اشتیاق بسیار بیشتری به بازی‌های جهان آزاد و بزرگ واکنش نشان می‌دهند و به خاطر این نیست که قرار باشد بازی‌های سینگل پلیر جایی بروند یا از یاد برده شوند و به دست فراموشی سپرده شوند.

بازی‌های واقعیت مجازی همچنان در حال تلاش برای رسیدن به بخش اصلی بازار هستند تا نقش مهم‌تری در آن ایفا کنند و تبدیل به بخش جدایی ناپذیر و مهمی از بازار شوند. موانع زیادی سر راه مردم برای وارد شدن به این بازار وجود دارد، از هزینه‌های آن گرفته تا وضعیت آن و یا حتی ذات اولیه این گونه تجربه‌ها که باعث شده این ویژگی به جایگاهی که پیشبینی می‌شد نرسد و در تحقق اهداف خود شکست بخورد.

من فکر می‌کنم که این موضوع دیگر کاملا مشخص شده که بازی‌بازان به پرداخت‌های درون برنامه‌ای ظاهری در بازی‌های ویدیویی اهمیت زیادی نمی‌دهند و این موضوع برایشان آن طور که سازندگان تصور می‌کردند مهم نیست اما نکته این جا است که هر زمانی که آن‌ها در غالب لوت باکس به دست بازی‌بازان می‌رسند (مخصوصا وقتی که آن‌ها ظاهری نباشند، مانند چیزی که در Battlefront 2 دیده بودیم)، به نظر می‌رسد که این موضوع باعث تحریک بازی‌بازان می‌شود که منجر به نشان دادن واکنش‌های قوی‌تری خواهد شد. ذات تصادفی آن‌ها چیزی است که به طور بحث برانگیزی اثبات شده است و همین اواخر هم شرکت یوبیسافت (Ubisoft) تایید کرده که عنوان Trials Rising شامل لوت باکس‌هایی خواهد بود که تاثیر ظاهری و زیبایی شناسی دارند که مردم زیاد علاقه‌ای به آن‌ها ندارند و آن‌ها را نمی‌پسندند. به نظر شما چرا ناشران روی داشتن لوت باکس‌ها اصرار و پا فشاری دارند؟ و آیا فکر می‌کنید این موضوع چیزی است که در نهایت از بین برود یا این که نه، همچنان برای مدتی طولانی ادامه خواهد داشت تا نهایتا جایگزین چیز دیگری شود؟

بسته‌های تصادفی قابل خرید موفقیت‌های بسیار زیادی در برخی از بازی‌ها به همراه داشته‌اند و در درآمد زایی آن‌ها نقش بسیار مهمی ایفا کرده‌اند که درآمد به دست آمده از این بخش‌ها به قدری زیاد بوده که به هیچ وجه با سایر درآمد زایی‌های این بازی‌ها قابل مقایسه نبوده است. در واقع موضوع خودِ این ویژگی نیست، بلکه موضوع بیشتر درمورد این است که این ویژگی در هر بازی چطور به اجرا در می‌آید. اگر ناشران ویژگی‌هایی در بازی‌های خود پیاده کنند که مناسب یک بازی باشد، در این صورت من فکر نمی‌کنم که مشتریان مشکل آنچنان زیادی با این مسائل داشته باشند و از وجود آن‌ها در بازی‌ها شاکی و ناراضی باشند. در نهایت مشتریان حرف اول و آخر را می‌زنند و چیزی که ما در آینده درمورد این ویژگی‌ها خواهیم دید، توسط پاسخی که امروز به این ویژگی‌ها داده می‌شود، دیکته خواهد شد. به عبارت دیگر، واکنشی که امروز بازی‌بازان به این ویژگی‌ها نشان می‌دهند، آینده این ویژگی‌ها را تعیین خواهد کرد.

آیا فکر می‌کنید که واقعیت مجازی (VR) پتانسیل لازم برای این را دارد که تبدیل به بخش جدایی ناپذیری شود که ما به انجام بازی‌ها می‌پردازیم و آیا می‌توانند در آینده تبدیل به بخش مهمی در بازی‌ها شوند که وقت بیشتری از ما را صرف انجام آن‌ها کند؟ بازی‌های جذابی که با این ویژگی اخیرا به انتشار رسیده اند نظیر Astro Bot و همینطور Tetris Effect به خوبی ثابت کرده‌اند که تجربه‌های واقعیت مجازی می‌توانند خارق العاده باشند. بنابراین آیا فکر می‌کنید این ویژگی‌ای خواهد بود که توسعه دهندگان، سازندگان و ناشران بازی‌های ویدیویی در آینده بیشتر به دنبالش باشند و توجه بیشتری به آن نشان دهند؟ یا این که همیشه قرار است “نوع دیگری” از انجام دادن بازی‌ها وجود داشته باشد؟

بازی‌های واقعیت مجازی همچنان در حال تلاش برای رسیدن به بخش اصلی بازار هستند تا نقش مهم‌تری در آن ایفا کنند و تبدیل به بخش جدایی ناپذیر و مهمی از بازار شوند. موانع زیادی سر راه مردم برای وارد شدن به این بازار وجود دارد، از هزینه‌های آن گرفته تا وضعیت آن و یا حتی ذات اولیه این گونه تجربه‌ها (چه تعدادی از مردم می‌توانند برای ساعت‌های طولانی خودشان را از بچها یا حیوانات خانگی خود جدا کنند و به دنیایی متفاوت متصل شوند؟) که باعث شده این ویژگی به جایگاهی که پیشبینی می‌شد نرسد و در تحقق اهداف خود شکست بخورد. اگرچه این ویژگی می‌تواند موفقیت‌های بیشتری به دست بیاورد و تبدیل به بخشی مهم‌تری در بازار بشود اما من به موضوع واقعیت مجازی به عنوان بخشی نگاه نمی‌کنم که بتواند در نهایت سهم بزرگی در بازار برای خودش به دست بیاورد و یا بتواند از حد بیشتری که تعیین شده، فراتر برود.

اگر پلی‌استیشن ۵ قابلیت پشتیبانی از نسل قبل و پشتیبانی از بازی‌ها و محتویات پلی‌استیشن ۴ را نداشته باشد، من بسیار غافلگیر خواهم شد. سونی هم هم‌اکنون توانسته سرویس استریمینگ خودش را به تکامل برساند و راه حل مناسبی را در این زمینه با Playstation Now در بازار به اجرا بگذارد.

آیا فکر می‌کنید احتمال وقوع این موضوع وجود دارد که مایکروسافت کنسول نسل بعدی خودش را زودتر از پلی‌استیشن ۵ به معرفی بگذارد و آن را عرضه کند؟

من انتظار دارم که هم پلی‌استیشن ۵ و هم ایکس‌باکس بعدی در سال ۲۰۲۰ از راه برسند، اما ممکن است اشتباه هم بکنم.

در حال حاضر عده زیادی از مردم در حال گفتن این هستند که سال ۲۰۱۹ برای عرضه پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس بعدی زود است. آیا فکر می‌کنید ممکن است این اتفاق رخ دهد؟

ممکن است، اما من انتظارش را ندارم.

بی شک مایکروسافت پیش از این قابلیت پشتیبانی از نسل قبل یا همان Backward Compatibility را به تکامل رسانده است و در حال سرمایه گذاری روی تکنولوژی xCloud است. به همین دلیل احتمال این موضوع وجود دارد که آن‌ها از هر دوی آن‌ها استفاده کنند تا در ایکس‌باکس بعدی هم از مزایای آن‌ها استفاده کنند و با ترکیب آن‌ها خلاقیت‌های تازه‌ای به وجود بیاورند که آن را پیش ببرد. آیا فکر می‌کنید که سونی هم قرار است از چنین ویژگی‌ هایی استفاده کند تا در پلی‌استیشن ۵ به کار بگیرد؟

اگر پلی‌استیشن ۵ قابلیت پشتیبانی از نسل قبل و پشتیبانی از بازی‌ها و محتویات پلی‌استیشن ۴ را نداشته باشد، من بسیار غافلگیر خواهم شد. سونی هم هم‌اکنون توانسته سرویس استریمینگ خودش را به تکامل برساند و راه حل مناسبی را در این زمینه با Playstation Now در بازار به اجرا بگذارد. استفاده پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس بعدی از این متد و روش، من را غافلگیر نخواهد کرد، اگرچه من مطمئنم که آن‌ها این کار را به روش‌های متفاوتی به انجام خواهند رساند و یا با پیامی متفاوت آن‌ را عملی خواهند کرد.

منبع :

GAMINGBOLT

964 پست
عرفان رحیمی صادق
مطالب مرتبط
تبلیغات
در مای نوکیا بخوانید
دیدگاه کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده
برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , , , , , ,