لاین آپ استودیوهای فرست پارتی بخش بازی‌های رایانه‌ای شرکت مایکروسافت در طی گذشت یک سال اخیر همیشه رو به رشد و قوی‌تر شدن بوده است طوری که این قدرت به طور بسیار قابل ملاحظه‌ای روی عملکرد این شرکت و افزایش تقریبی محبوبیت این شرکت تاثیر مثبت خود را باقی گذاشته است اما یکی از سوالات جالبی که هنوز برای ما پاسخ شفافی دریافت نکرده این است که خروجی آن در دراز مدت و در سال‌های پیش رو چطور خواهد بود. با وینفون همراه باشید.

همه ما می‌دانیم که مایکروسافت امید زیادی به استودیوها خود بسته است تا بتوانند اوضاع و شرایط عناوین انحصاری و فرست پارتی این شرکت را بهبود ببخشند. یکی از همین کارهایی که مایکروسافت در این راستا انجام داده است، تبدیل کردن سرویس اشتراکی ایکس‌باکس گیم پس (Xbox Game Pass) به یک گزینه جذاب‌تر برای بازی‌بازان بوده است. اما آیا این تمام اقداماتی است که آن‌ها در این راستا می‌توانند انجام دهند؟

به عنوان مثال اخیرا یکی از عناوین فرست پارتی این شرکت در گذشته به اسم Cuphead به کنسول ترکیبی نینتندو سوییچ راه پیدا کرد و برای آن به عرضه رسید و در حالی که توسعه دهندگان و سازندگان این بازی در استودیوی MDHR هیچ تعلقی به مایکروسافت ندارند (که یعنی MDHR یکی از استودیوهای فرست پارتی مایکروسافت به حساب نمی‌آید)، اما عنوان Cuphead تا حد زیادی متعلق به مایکروسافت است به همین دلیل هم دیدن عرضه شدن آن بر روی یک پلتفرم دیگر که به مایکروسافت تعلق ندارد، یک غافلگیری غیر منتظره برای همه ما بود. خب، اکنون یکی از بزرگ‌ترین سوالاتی که در این زمینه برای همه ما به وجود می‌آید این است که آیا ممکن است ما در آینده نیز شاهد رخ دادن چنین اتفاقاتی باشیم و بازی‌های بیشتری از مایکروسافت را که در گذشته جزو عناوین انحصاری و فرست پارتی این شرکت به حساب می‌آمدند روی پلتفرم‌های دیگر نیز ببینیم؟ به گفته‌ی Matt Booty، مدیر استودیوهای مایکروسافت، موسوم به Xbox Games Studios، احتمالش در آینده وجود خواهد داشت.

ایشان در مصاحبه تازه‌ای که اخیرا با Game Informer داشته است، در واکنش به سوالی که از وی پرسیده شده بود که به عنوان یک سناریوی فرضی، اگر که یکی از استودیوهای فرست پارتی فعلی آن‌ها خواستار داشتن خروجی جدیدی در عنوان تازه خود شود که منجر به عرضه شدن یک بازی مولتی پلتفرم شود، آیا مایکروسافت به آن‌ها اجازه انجام چنین کاری را خواهد داد یا خیر، چنین گفته است که:

به نظرم ما در آینده هم چنین کاری انجام خواهیم داد.

وی در ادامه صحبت‌های خود را چنین ادامه داد که:

به نظر من این سوال بیشتر یک پرسش دودویی است که آیا چنین عنوانی می‌تواند روی سوییچ هم عرضه شود؟ ممکن است برای پلی‌استیشن هم به عرضه برسد؟ اما بیشتر درمورد این است که “آیا انجام دادن چنین کاری برای فلان فرنچایز منطقی به نظر می‌رسد؟” به عبارتی دیگر آیا این عنوان از آن دسته از بازی‌هایی است که از تاثیرات شبکه‌ و در دسترس قرار داشتن روی پلتفرم‌های مختلف، سود و منفعت می‌برد؟ و یا این که این بازی از آن دسته از عناوینی است که ما می‌توانیم با اختصاص منابع کافی به بهترین نحو و شکل ممکن از آن پشتیبانی کنیم و همچنین اطمینان خاطر حاصل کنیم که پلتفرم‌هایمان یعنی چیزهایی مثل xCloud و Game Pass و یا Xbox Live که واقعا به آن‌ها متکی هستیم، توانایی پشتیبانی کردن از این بازی را دارند.

سپس Booty پس از این اظهارات خود، بحث بازی Minecraft را به عنوان یک مثال به میان آورد که هم روی پلی‌استیشن و هم نینتندو سوییچ (و همینطور تعداد بسیار زیادی از کنسول‌ها و پلتفرم‌های دیگر ) در دسترس قرار دارد و این که چطور این بازی حتی پس از این که تیم سازنده آن در استودیوی Mahjong به شرکت مایکروسافت ملحق شدند، به یک بازی مولتی پلتفرم بودن ادامه داد. همچنین عنوان اسپین آفِ پیش روی اکشن نقش آفرینی (RPG) یعنی Minecraft Dungeons، در حقیقت قرار است به عنوان یک عنوان مولتی پلتفرم به بازار عرضه شود و در دسترس مردم قرار بگیرد. به هر ترتیب وی در ادامه صحبت‌های خود شروع به ادامه دادن و صحبت کردن درمورد این موضوع کرد که مایکروسافت هنوز به دنبال این است و می‌خواهد که عناوین اصلی و بزرگ انحصاری و فرست پارتی خود را در انحصار سیستم‌ها و پلتفرم‌های خودش باقی نگه دارد. پس با این حساب نمی‌توان انتظار دیدن Forza Horizon یا Gears of War را روی پلی‌استیشن داشته باشیم. وی در این زمینه چنین گفته است که:

در بازی‌هایی مثل Minecraft، من فکر می‌کنم که به هیچ وجه کار منطقی و عاقلانه‌ای نیست که چیزهایی که روی این پلتفرم‌ها از پیش وجود داشته است را بخواهیم از بازی‌بازان بگیریم و اجازه دسترسی آن‌ها را به چنین چیزهایی ندهیم. به همین دلیل هم ما پلتفرم‌های بیشتری از زمان به خدمت گیری استودیوهای جدید اضافه کردیم. اما خب واضح و آشکار است که ما فرنچایز‌های انحصاری بزرگ خودمان مثل Forza, Halo یا حتی Sea of Thieves را در اختیار داریم که بازی‌های این سری در واقع فقط برای این ساخته شدند تا روی پلتفرم‌های ایکس‌باکس وجود داشته باشند. من فکر می‌کنم این روند همچنان همینطور ادامه پیدا کند.

راه و روش شرکت مایکروسافت در ساخت و تولید محتویات، بازی‌ها، عناوین و بسته‌های الحاقی و گسترش دهنده‌ی فرست پارتی و انحصاری و حتی چیزی که آن‌ها به عنوان چشم انداز خود از موفقیت به آن پایبند بوده‌اند، بر اساس روش سنت‌های مرسوم اخیر انجام نشده است؛ مخصوصا ایده این که استودیوهای فرست پارتی آن‌ها بازی‌های جدیدی برای پلتفرم‌های دیگر تولید کنند، یک چیز کاملا ناآشنا برای همه ما است اما در عین حال نیز یک ایده بسیار جالب توجه به نظر می‌رسد. قطعا جالب خواهد بود که ببینیم این موضوع چطور فلسفه‌ای که سیاست‌های مایکروسافت را تعریف می‌کند، تغییر خواهد داد.

منبع :

GAMINGBOLT

964 پست
عرفان رحیمی صادق
مطالب مرتبط
تبلیغات
در مای نوکیا بخوانید
دیدگاه کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده
برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , , , ,