_ایکس باکس و گیمینگ پنل جدید

بازی Minecraft Earth: یک گام فراتر از Pokémon Go برای مکعبی کردن کل دنیا هدف جاه‌طلبانه‌ی مایکروسافت: هولوگرام‌هایی که همه‌جا حضور دارند!

الکس کیپمن (Alex Kipman) سازنده هولولنز و کینکت همیشه از آینده‌ی تکنولوژی هیجان‌زده است. هنگامی که او در کنفرانس تم ماینکرفت در ردموند در حال سخنرانی است نمی‌توانیم جلوی خود را برای غرق نشدن در دنیای لگو‌های روی میز تصور نکنیم. لگو نسخه کوچک معرفی‌کننده همان ماینکرفت است. بازی لگو برای یک دهه سرگرمی میلیون‌ها انسان بوده است. کارمندان ماینکرفت مدت‌ها است که از قطعات لگو برای ساخت مینیاتوری مکان‌ها در طول کنفرانس‌ها استفاده می‌کنند ولی در دوازده ماه اخیر مخفیانه در حال تست راه جدیدی برای بازی‌ کردن ماینکرفت در فضاهای باز هستند.

در ساختمانی که مایکروسافت در حال تولید بازی بعدی هالو می‌باشد، یک تیم مهندسان و طراحان بازی به آینده ماینکرفت روی گوشی‌های موبایل با کمک تیم هالولنز فکر می‌کنند. Minecraft Earth یک بازی رایگان جاه‌طلبانه از سوی مایکروسافت برای اندروید و iOS است. ما قبلا در هدست هولولنز مایکروسافت شاهد هولوگرام‌ها بوده‌ایم اما این بار با کمک Minecraft Earth شاهد حضور گسترده‌تر این تکنولوژی خواهیم بود.

پوکمون گو توانست با استفاده از واقعیت افزوده در سال 2016 بیست میلیون نفر را به خیابان‌ها بکشاند. ماینکرفت 91 میلیون کاربر فعال دارد و مایکروسافت می‌خواهد با استفاده از ایده‌ی پوکمون بازیکنان را از مانیتورها و صفحه‌های تلویزیون جدا کند و همراه دوستانشان به خیابان بکشاند. کیپمن توضیح می‌دهد که:

Minecraft Earth قرار است این اصل که یک بازیکن یک دستگاه‌ را در دست بگیرد و مشغول یک تجربه‌ی انفرادی شود را تغییر دهد. محتوای این بازی در دنیای حقیقی وجود دارد.

تصور کنید که در خانه نشسته‌اید و در ماینکرفت چیزی می‌سازید سپس آن را در پارک محله‌تان می‌گذارید که بتوانید با دوستانتان با هم آن را تماشا کنید. Minecraft Earth تلاش می‌کند که واقعیت افزوده را از تجربه‌ی تک‌نفره به دنیای مجازی زنده بکشاند که هرکسی بتواند در آن به اشتراک سازه‌های خود بپردازد. اگر مایکروسافت موفق شود شما خواهید توانست با دوربین گوشی خود سازه ماینکرفتی مک‌دونالد را ببینید و همزمان با خوردن غذای خود سازه‌ی خود را کنار ساختمان‌های واقعی ببینید.

این بازی در آینده‌ای نزدیک به صورت بتا عرضه خواهد شد. نمونه‌ی اولیه این بازی هنوز روان نیست ولی حیرت‌انگیز است. مایکروسافت در این بازی دو حالت creative (که در آن آیتم‌ها و بلاک‌ها بی‌نهایت‌اند) و survival (که در آن اگر بمیرید آیتم از دست می‌دهید) بازی ماینکرفت اصلی را تلفیق کرده است.

به گفته‌ی الفسن (Olfsson)، یکی از سازندگان بازی، این بازی یک اقتباس است نه یک کپی مستقیم از نسخه اصلی ماینکرفت، که روی همان موتور Bedrock ساخته شده که برای بازیکنان فعلی این بازی آشنا خواهد بود. الفسن در ادامه توضیح می‌دهد:

اگرساخت ماشین‌های Redstone یا نحوه‌ی جریان آب یا ریختن شن در بازی مثل قبل است. ما به المان‌های طراحی هسته‌ی بازی وفادار مانده‌ایم و با تیم طراحی در استکهلم روی از بین نرفتن روح بازی کار کرده‌ایم.

دقیقا مثل پوکمون گو شما نیاز دارید که در دنیای واقعی برای جمع‌ کردن چیزها به گشت‌وگذار بپردازید. به‌جای پوک‌استاپ‌ها در این بازی “tapable”ها وجود دارند که به صورت تصادفی در اطراف شما قرار گرفته‌اند. همیشه دو ایستگاه نزدیک شما هستند و می‌توانید برای پیدا کردن بیشتر آن‌ها بیشتر راه بروید! این ایستگاه‌ها برای این طراحی شده‌اند که برای ساختن سازه‌ها به شما آیتم‌های کوچکی هدیه بدهند و هر چقدر که دوست دارید سازه‌ شما خاص‌تر و زیباتر شود باید بیشتر دنبال این هدایا بروید. الفسن در ادامه می‌گوید:

ما همه‌ی سیاره را در ماینکرفت پوشش داده ایم. هر دریاچه جایی‌ست که می‌توانید در آن ماهیگیری کنید و هر پارک جایی‌ست که می‌توانید از چوب درختان استفاده کنید. در واقع ما نقشه‌های کل جهان را به ماینکرفت تبدیل کرده‌ایم.

این‌ نقشه‌ها که برپایه OpenStreetMap هستند، مایکروسافت را قادر ساخته‌اند که بداند ماجراجویی‌های مختلف ماینکرفت را در چه‌ مکانی استفاده کند. این ماجراجویی‌ها پیوسته روی نقشه ماینکرفت درحال تغییرند و به افراد مختلف اجازه می‌دهد که در آن‌ها شرکت کنند. این همان‌جایی‌ست که ماینکرفت تفاوت‌ها را با پوکمون گو رقم می‌زند. در Minecraft Earth بازی ریسکی‌تر می‌شود مثلا ممکن است تمام اندوخته‌تان را هنگامی که توسط یک هیولا کشته می‌شوید از دست بدهید.

از دیگر قابلیت‌های هیجان انگیز این بازی این است که می‌توانید همراه دوستانتان بازی یکسانی را در مکان و زمان یکسانی تجربه کنید. در یک نقطه‌ی جغرافیایی همه بازیکنان یک چیز را مشاهده و تجربه می‌کنند و این کار ارزشمندی که مایکروسافت در پشت‌ صحنه انجام داده است. شما می‌توانید با هیولاها بجنگید، سازه‌ها را با دوستانتان خراب کنید و حتی جلوی آسیب دوستتان به یک گوسفند مجازی را بگیرید.

در این بازی همه‌ی بلاک‌هایی که در طول یک مرحله جمع می‌شوند بین بازیکنان آن تقسیم می‌شود پس نبردی بین بازیکنان برای دزدیدن آیتم‌های یکدیگر صورت نمی‌گیرد. شما ممکن است ابزارهایی که دیگر بازیکنان استفاده می‌کنند را کنار نام کاربری‌شان ببینید. ایده این است که شما در طول بازی کردن به گوشی‌تان تبدیل می‌شوید و دوربین آن پنجره‌ای به این دنیای مجازی خواهد بود.

هروقت که منابع زیادی جمع کردید می‌توانید ساخت‌وساز را شروع کنید. هر بازیکن مکان ساخت مربوط به خودش را دارد که می‌تواند تا ابعاد 200*200 بزرگ شود. شما می‌توانید از امکانات مختلف ساخت استفاده کنید و همراه دوستتان روی یک میز چیزی بسازید. دوست شما می‌تواند از منابع خودش در سازه شما استفاده کند، پس می‌توانید با کمک دوستانتان سازه‌های عظیمی بسازید. پس این می‌تواند مزیت گروهی بازی کردن نسبت به تنها بازی کردن باشد.

می‌توانید با دوستانتان قطعه قطعه یک سازه را پیش ببرید و البته هر بازیکن این قابلیت را دارد که از منابع دوستان خود در جهت ساخت سازه‌های بزرگ‌تر دزدی کند. این می‌تواند برخلاف بقیه بازی‌ها به یک پویایی اجتماعی تبدیل شود چون شما واقعا کنار بازیکنی که ازش چیزی می‌دزدید خواهید بود! پرسون (Persson) یکی دیگر از سازندگان خلاق بازی می‌گوید:

من برای گرفتن قطعه‌های شما اقدام می‌کنم. این جایی‌ست که جدل‌های خنده‌دار رخ می‌دهد و افراد برای انجام این‌گونه اقدامات با هم دیگر متحد می‌شوند.

شما می‌توانید برای سازه‌ی خود یک لینک بسازید که دوستان یا دنبال‌کنندگان‌ شما بتوانند با آن در مقیاس یک سازه‌ی عظیم یا روی یک میز، بازی کنند. این کپی موقت خواهد بود و آن‌ها می‌توانند در دستگاه خود به سازه‌ی شما آسیب برسانند یا آن را بسوزانند ولی این کارها ذخیره نخواهد شد. بازیکنان Minecraft Earth می‌توانند مقدار زمانی را که صرف این بازی می‌کنند به اشتراک بگذارند تا دوستانی برای ساخت سازه‌های زیبا پیدا کنند یا افراد را با کار خود تحت تاثیر قرار دهند.

همچنین مراحل و امتیازهایی برای این بازی طراحی شده است که مثل بازی‌ ماینکرفت کلاسیک است. کاراکتر شما هیچوقت از صفر شروع نمی‌کند و همه بازیکنان به منابع یکسانی دسترسی دارند. الفسن در این باره می‌گوید:

این که پیشرفت خود را بدانید و براساس آن جایزه کسب کنید مهم است. با پشت سر گذاشتن مراحل محتوای بیشتری باز می‌کنید و به فضاهای ساخت‌وساز بیشتری نیز دسترسی خواهید داشت. شما همچنین می‌توانید Rubieها را برای ساخت چیزهای مختلف کسب کنید. (واحد پولی داخل بازی)

یکی از قسمت‌های کلیدی Minecraft Earth تعامل بازیکنان مختلف با ایستگاه‌ها در یک مکان و زمان مشخص است. این مسئله‌ی سختی برای واقعیت افزوده است و با کمک پیشرفت‌های تکنولوژی موبایلی ممکن شده است. مایکروسافت می‌خواهد که این هولوگرام‌ها در اطراف ما مختصات مکانی دقیقی داشته باشند. مشکل اصلی این است که دوربین گوشی ما خیلی باهوش نیست. شما می‌توانید از جی‌پی‌اس، احراز هویت وای‌فای و واقعیت افزوده برای یافتن یک مکان استفاده کنید اما به الگوریتم‌های دیداری کامپیوتر نیاز دارید برای اینکه یک شی مجازی را کجا مستقر کنید که همه بازیکنان بتوانند با آن تعامل داشته باشند.

مایکروسافت می‌خواهد از تکنولوژی جدید واقعیت مجازی آژور خود به نام Azure Spatial Anchors استفاده کند. این تکنولوژی با استفاده از الگوریتم‌های بینایی ماشینی، اشیای دنیای حقیقی را در محتوای دیجیتال استفاده می‌کند. این هولوگرام‌ها همیشه در یک نقطه می‌مانند. اپل و گوگل نیز تلاش‌هایی برای نشان دادن محتوای یکسان از دستگاه‌های واقعیت مجازی انجام داده‌اند اما مایکروسافت به‌طور جدی در تلاش است که ابزار و زیرساخت‌های لازم را برای توسعه‌دهندگان فراهم کند که از این قابلیت در اندروید و iOS استفاده کنند. این یکی از مزیت‌های برتر این بازی برای همه است.

مایکروسافت روی هر کاربر به‌عنوان دوربینی برای خود حساب می‌کند تا بتواند یک بازی همگانی بسازد. یعنی مکان ایستگاه‌ها به خود کاربران این بازی بستگی دارد. این همچنین فرصتی است که این تکنولوژی آژور قوی‌تر از قبل شود. در اینجا نگرانی‌های امنیتی به‌ وجود می‌آیند که مایکروسافت توضیح می‌دهد تمام داده‌ها و عکس‌ها فقط به صورت ناشناس فرستاده می‌شوند و الگوریتم‌هایی طراحی شده که فقط اشیای در رابطه با بازی را تشخیص دهند. بدون دید ماشینی، مایکروسافت نخواهد توانست در ارائه این بازی موفق شود.

مایکروسافت برای بدست ‌آوردن این نقاط‌ ابری قابل اشتراک از الگوریتم‌های هالولنز در گرفتن عکس‌ها توسط دستگاه‌ها استفاده کرده است. این مایکرسافت را قادر می‌سازد که بفهمد هر بازیکن کجا قرار دارد و کجا باید یک ایستگاه برای همه‌ی بازیکنان بسازد. ایستگاه‌ها نامحسوس شروع می‌شوند و کم کم بازیکنان در جایی که مایکروسافت برای همه در نظر گرفته مشغول بازی می‌شوند. این مکان عموما نزدیک جایی که بازیکنان tapable جمع می‌کنند قرار دارد و مکان دقیق آن را اولین بازیکنانی که در آن منطقه حضور دارند مشخص می‌کنند. زمانی که به اندازه‌ کافی در یک مکان امن قرار گرفت، بازیکنان بیشتر را خبر می‌کند که به سادگی به آنجا بیایند و از ماجراجویی لذت ببرند.

مایکروسافت همچنین بسیار دقت می‌کند که این ایستگاه‌ها کجا قرار بگیرند. مثلا بسیاری از صاحب‌ خانه‌ها از پوکمون گو بابت قرار گرفتن پوک‌استاپ‌ها نزدیک ‌خانه‌شان شکایت کردند و همچنین این بازی چالش‌هایی را از سوی مکان‌های محافظت شده و خصوصی تجربه کرد. پرسون در این باره می‌گوید:

اینجا مایکروسافت است و ما برای فهمیدن اینکه کجا برای بازی مناسب است، لشگری از افراد داریم! ما به مردم کمک خواهیم کرد که بتوانند از استقرار ایستگاه‌ها نزدیک خانه یا فروشگاه‌شان جلوگیری کنند.

هولوگرام‌های ثابت واضحاً هدف نهایی Minecraft Earth هستند و می‌توانند در آینده با موافقت همه‌ی بازیکنان در جای ثابتی قرار بگیرند. این محتوای کاربرمحور همیشه دارای ریسک‌های زیادی است. مثلا بازیکنانی که خانه‌هایی با صلیب شکسته درست کنند و یا اشکال خنده‌دار و غیرقابل معمول بسازند. پرسون در این باره می‌گوید:

چالش‌های بسیاری برای محتوای کاربرمحور وجود دارد. این مسئله ممکن است ابعاد بزرگ‌تری داشته باشد اما می‌خواهیم آن را مرتفع سازیم. مایکروسافت در ابتدا با احتیاط شروع به تولید محتوای آماده در دنیای آزاد می‌کند سپس از این محتوا در Minecraft Earth استفاده خواهد کرد. در آینده بازیکنان خواهند فهمید که بازی‌، ماجراجویی‌ها و ایستگا‌ه‌ها هر یک برای خود مکانی برای نمایش دارند. ما فکر می‌کنیم در مسیر درستی گام می‌گذاریم. و در آینده راهی پیدا خواهیم کرد که افراد بیشتری شاهد کاری باشند که شما در بازی انجام می‌دهید.

چالش‌های زیادی وجود دارد که این بازی کاملا روان اجرا شود و مایکروسافت قطعاً در این زمینه پشتکار خواهد داشت. هنوز راه زیادی برای تبدیل شدن این بازی به یک برنامه‌ی کامل واقعیت افزوده باقی مانده است. دموهای این بازی هنوز با حضور بازیکنان زیاد در ماجراجویی‌ها آشفته خواهند شد. هسته‌ی بازی با چند بازیکن مشکلی ندارد اما با حضور بیست، پنجاه یا صدها نفر کارش سخت خواهد شد.

این بازی در آینده به آژور و هولولنز کمک خواهد کرد

این چالش قطعا به توسعه‌ی هولولنز و واقعیت افزوده کمک خواهد کرد. اگرچه مایکروسافت به هالولنز به عنوان “موج سوم ابزارهای محاسباتی ” نگاه می‌کند ولی این شرکت برای بهبود هولولنز و پردازش‌های ابری آن از این فرصت در مقیاس گوشی‌ها استفاده کند. این بازی به‌نظر فرصتی برای بهبود سرویس آژور و خدمات ابری مایکروسافت نیز می‌باشد. تجربیات این بازی به پیشرفت سرویس‌ها، نرم‌افزار و حتی سخت‌افزاری که مایکروسافت به مشتریان تجاری عرضه می‌کند، کمک خواهد کرد.

این محصول به کاربران کمک خواهد کرد که با دنیای بازی خود تعامل داشته باشند و بعضی نکات طراحی سازه را یاد بگیرند. این بازی با کمک موتورهای ARKit اپل و ARCore گوگل، برای اندروید و iOS عرضه خواهد شد. چرخه‌ی زیبایی از داده‌ها بین گوشی‌های بازیکنان و سرورهای مایکروسافت صورت خواهد گرفت. بازی Minecraft Earth فعلا روی هولولنز منتشر نخواهد کرد.

مایکروسافت فعلا برای عرضه‌ی بتای این بازی برنامه دارد. معلوم نیست چه تعداد بازیکن به این نسخه دسترسی خواهند داشت و آیا این بازی ابتدا محدود به کشور آمریکا خواهد بود یا خیر. به زودی مایکروسافت به این سوالات پاسخگو خواهد بود.حتی اهداف مالی این بازی نهایی نشده است. مت بوتی (Matt Booty) رئیس استودیوهای ایکس‌باکس می‌گوید:

موفقیت ماینکرفت از نظر مالی یک موقعیت خوب برای ما تلقی می‌شود. ما به این که برای Minecraft Earth چه اتفاقی می‌افتد خیلی وابسته نخواهیم بود. البته من مطمئنم این بازی منصفانه‌ترین و موفق‌ترین پرداخت‌ها را خواهد داشت.

هنوز قسمت فروشگاه برای این بازی طراحی نشده است. مایکروسافت به امکان فروش منابع برای ساخت‌وساز اشاره کرده است. همچنین هیچ صندوق آیتمی را در این بازی نخواهیم دید. نسخه‌ی آزمایشی این بازی فعلا روی آیفون‌ها در حال آزمایش داخلی است. قطعا Minecraft Earth از بهترین بازی‌های واقعیت افزوده اپل خواهد بود. حتی سال گذشته اپل در معرفی سیستم مولتی‌پلیر جدیدش از سازه‌های لوگو استفاده کرده بود.

در حال حاضر این بازی باگ‌های مختلفی دارد و مایکروسافت برنامه‌ای برای انتشار بتای آن ندارد. این شرکت برنامه‌ای برای عرضه رسمی این بازی در تابستان ندارد. گویا تیم ماینکرفت درحال آزمایش تکنولوژی‌ها و طراحی‌های جدید است.

فیل اسپنسر رئیس بخش بازی مایکروسافت اولین کسی بود که Minecraft Earth را امتحان کرد. دیگر کسانی که این بازی را تست کرده بودند نیز از برنامه‌های آینده‌ مایکروسافت برای صنعت بازی هیجان‌زده بوده‌اند. مایکروسافت ماه‌ها برای آماده کردن این بازی فرصت دارد. مثل میلیون‌ها بازیکن ماینکرفت، مایکروسافت نیز باید ساخت‌وساز زیادی انجام دهد که بتواند هولوگرام‌ها را به دنیای واقعی بیاورد.

از اینجا می‌توانید برای دریافت نسخه‌ی بتای این بازی ثبت‌ نام کنید.

72 پست
امیر محمد امانی
مطالب مرتبط
تبلیغات
دیدگاه کاربران
مجتبی قوی بازو
پاسخ دهید دوشنبه 29 مرداد 1398

عالی، خسته نباشی 🌸

برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,