بازی Resident Evil 2 remake

بازی Resident Evil 2 remake به تازگی عرضه شده و طرفداران پرشمار این عنوان وحشت بقا، سرانجام می‌توانند درون دنیای سیاه و مخوف بازی سرگرم شوند. در این مطلب قصد داریم تا این عنوان جدید را مورد بررسی فنی و بصری قرار دهیم و عملکرد بازی روی تمام نسخه‌های کنسولی را مرور نماییم. با سری «تحلیل فنی» با وینفون همراه باشید.

بازی Resident Evil 2 برای اولین بار، حدود 20 سال قبل برای کنسول‌های نینتندو 64، پلی‌استیشن 1 و… عرضه شد. حال، پس از گذشت دو دهه، شرکت کپکام (Capcom) تصمیم به انتشار نسخه بازسازی شده این عنوان گرفته است. بازی Resident Evil 2 remake شاید به غیر از حال و هوای یک رزیدنت ایول و شخصیت‌های نام آشنایی که درون داستان حضور دارند، کوچکترین شباهتی به نسخه کلاسیک نداشته و تمام جوانب فنی و بصری آن، از جمله زاویه دوربین، میان پرده‌های Real Time، نورپردازی پیشرفته و بسیاری از موارد دیگر، از نو و با استفاده از موتور فوق‌العاده‌ی کپکام، یعنی موتور RE Engine طراحی شده‌اند. RE Engine دقیقا همان موتوری است که از آن برای ساخت بازی Resident Evil 7 Biohazard استفاده شده بود و قرار است در ماه‌های آینده، بازی Devil May Cry 5 را نیز به لطف این موتور تجربه نماییم. یکی از ویژگی‌های مهم و حیاتی موتور RE Engine، قرار دادن عملکرد، به عنوان اولیت است؛ تا به حال هر عنوانی که با استفاده RE Engine ساخته شده، توانایی اجرا به صورت 60 فریم بر ثانیه روی کنسول‌ها را داشته و این روند حالا با بازی Resident Evil 2 remake ادامه دارد. اما پیش از پرداختن به عملکرد و نرخ فریم بازی، بیایید نسخه‌های مختلف کنسولی بازی Resident Evil 2 remake، یعنی نسخه‌های پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن 4 پرو و ایکس‌باکس وان ایکس را بررسی و آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنیم.

اگر به یاد داشته باشید، پیش از انتشار بازی Resident Evil 2 remake، یک نسخه دمو از این عنوان عرضه شد (1Shot Demo) که به شدت مورد استقبال قرار گرفت و البته توانستیم اطلاعات فنی خوبی را از این نسخه دمو به دست آوریم. حالا با انتشار نسخه نهایی بازی، به طور قطع می‌دانیم که رزولوشن اجرایی دو نسخه پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان استاندارد، 1080p است؛ با این که شمارش پیکسل‌ها، دقیقا همان عدد را به ما نشان می‌دهد، اما به نظر می‌رسد یک سری تفاوت‌های ریز و زیرپوستی بین دو نسخه وجود دارد. نسخه ایکس‌باکس وان بازی Resident Evil 2 remake کمی بلوری (تار) به نظر می‌رسد که البته نمونه آن را در عنوان Resident Evil 7 Biohazard دیده بودیم. یک تئوری درمورد علت رخ دادن چنین اتفاقی در نسخه ایکس‌باکس وان وجود دارد و آن این است که این نسخه از یک تکنیک بازسازی موقت یا temporal reconstruction استفاده می‌کند و زمانی که دوربین، مخصوصا در میان پرده‌های بازی به حرکت درمی‌آید، مشخص است که سخت افزار کنسول ایکس‌باکس وان، به سختی می‌تواند عناصری مانند موها را پردازش کند. این اتفاق با این که شاید تنها در چند لحظه دیده شود، اما قطعا موضوعی است از نظر بصری، بین نسخه پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان فاصله می‌اندازد و باید به آن پرداخت.

اما جریان زمانی جالب تر می‌شود که به سراغ کنسول‌های میان نسلی برویم. رزولوشن هدف قرار گرفته در نسخه‌های پلی‌استیشن 4 پرو و ایکس‌باکس وان ایکس، 2880×1620 (کاهش 25 درصدی پیکسل‌ها از هر دو محور افقی و عمودی نسبت به رزولوشن 4K) محسوب می‌شود که البته در این جا هم از تکنیک temporal reconstruction، این بار در کنسول سونی استفاده شده است. این تکنیک در ابتدا واقعا می‌تواند آزار دهنده و موجب از بین رفتن تمرکز شود اما در ادامه بازی به آن عادت می‌کنید؛ با این حال، انتظار داریم تا با عرضه به‌روزرسانی، این موضوع کمتر دیده شده و به چشم بیاید. یک نکته جالب در مورد نسخه‌ کنسول‌های میان نسلی وجود دارد و آن، استفاده هر کدام از آن‌ها از روش‌های Anti Aliasing متفاوت است! نسخه پرو، تصویر دقیق‌تر و شارپ‌تری را به بازی‌بازان نشان می‌دهد اما از آن جایی که در این نسخه از یک سری تکنیک‌های بازسازی استفاده شده، شاید در مواقعی تصاویر بلوری تر از نسخه ایکس‌باکس وان ایکس به نظر برسند. درست به مانند بازی Resident Evil 7 Biohazard، تصویر نسخه پلی‌استیشن 4 پرو، نویز کمتری داشته و Jaggyهای کمتری در آن به چشم می‌خورند اما به طور کلی، از تصویر نسخه ایکس‌باکس وان ایکس، بلوری‌تر است.

شاید ذکر یک نکته واجب باشد؛ تمامی نسخه‌های کنسولی بازی، خیلی خوب به نظر می‌رسند و از نظر بصری، مشکل خاصی ندارند. از آن جایی که موتور RE Engine به صورت سنگین برروی افکت‌های پسا پردازش یا Post Proccessing تمرکز می‌کند و این تمرکز در تمام نسخه‌ها به خوبی دیده می‌شوند، ظاهر به شکل خوبی حفظ می‌شود و روی هر کنسول، تصاویر زیبایی را مشاهده می‌کنیم. در سمت دیگر نیز، تنظیمات بصری و گرافیکی اصلی مانند کیفیت بافت‌ها یا اشکال هندسی، در نسخه‌های مختلف، بسیار مشابه کار شده‌اند. به عنوان مثال، یکی از عناصر اصلی در جلوه‌های بصری بازی که حتی روی گیم‌پلی نیز تاثیر می‌گذراند، سایه‌ها هستند. با استفاده مناسب از سایه‌های با کیفیت و البته افکت Volumetric lighting، ترس از یک زامبی که از آن طرفِ سالن به طرف شما می‌آید، کاملا به بازی‌باز القا می‌شود. درست است که در نسخه‌های استاندارد کنسولی، از بافر کم کیفیت‌تری برای به تصویر کشیدن افکت‌های volumetric استفاده شده، اما هیچکدام از آن‌ها از این افکت بی بهره نبوده‌اند و این موضوع مثبتی است.

شاید یکی از افکت‌هایی که تفاوت آن در بین نسخه‌های مختلف بازی Resident Evil 2 remake به خوبی احساس می‌شود، بازتاب‌ها یا همان Screen Space Reflection است. این افکت زیبا در تمام نسخه‌های بازی استفاده شده اما زمانی که یک صحنه را بین نسخه‌ها مقایسه می‌کنیم، تفاوت‌های واضحی به چشم می‌آیند. در یک مقایسه کلی، ثابت می‌شود که نسخه‌های پلی‌استیشن 4 و پلی‌استیشن 4 پرو، بازتاب های لرزان و بی ثباتی را دارند که این مشکل در نسخه‌های ایکس‌باکس وان و ایکس‌باکس وان ایکس، دیده نمی‌شود. در زمینه‌ سایه‌ها نیز افکت ریز نقش اما بسیار موثر Ambient occlusion خود را به خوبی نشان می‌دهد. قطعا استفاده سنگین از این افکت به علت GPU محور بودن، برای کنسول‌های پایه مشکلاتی را به وجود می‌آورد اما نسخه‌های پلی‌استیشن 4 پرو و ایکس‌باکس وان ایکس، Shade سنگین تر و بیشتری دارند. میزان افکت موشن بلور (Motion Blur)، مخصوصا موشن بلور اشیاء (Per Object Motion Blur) نیز از جمله تفاوت‌های بین نسخه‌های استاندارد و میان نسلی است که حرکت اجسام مختلف را نرم تر می‌سازد.

بازی Resident Evil 2 remake

پس از بررسی بازی از منظر بصری و گرافیکی و مقایسه آن بین نسخه‌های مختلف کنسولی، به بحث پرفرومنس یا عملکرد می‌رسیم. عملکرد یا نرخ فریم بازی، شاید بزرگترین عامل برای جدایی نسخه‌های مختلف کنسولی از یکدیگر باشد. خوشبختانه، بازی Resident Evil 2 remake با در نظر گرفتن تمام میان پرده‌ها و به صورت کلی، Real Time است و دیگر مانند نسخه کلاسیکِ 20 سال گذشته، میان پرده‌های از پیش رندر شده، حواشی و مشکلاتی را برای کنسول‌ها به وجود نمی‌آورند؛ به عنوان مثال، صحنه‌های سینمایی و پرتقاضایی مانند تصادف کامیون در ابتدای بازی یا کلوس آپ زامبی‌ها برای معرفی درست و خوفناک آن‌ها، همه و همه به صورت ریل تایم به تصویر کشیده می‌شوند.

شاید پیش از انتشار بازی نیز این موضوع را می‌دانستیم اما حالا می‌توانیم به قطع بگوییم که بازی Resident Evil 2 remake، نرخ فریم 60 بر ثانیه را به عنوان هدف قرار داده است. با این حال، هه چیز به این سادگی‌ها خلاصه نمی‌شود و برخلاف کنسول‌های میان نسلی، به نظر می‌رسد که کنسول‌های پایه و استاندارد، به سختی می‌توانند روی نقطه هدف باقی بمانند. اگر بخش ابتدایی بازی در ایستگاه پلیس را به عنوان یک نقطه استرس در نظر بگیریم، دو کنسول میان نسلی پلی‌استیشن 4 پرو و ایکس‌باکس وان ایکس، می‌توانند به راحتی روی نرخ فریم 60 بر ثانیه باقی بمانند اما در طرف دیگر، نرخ فریم نسخه‌های ایکس‌باکس وان‌(مدل S) و پلی‌استیشن 4، مدام در حال تغییر است و به ندرت به نقطه هدف می‌رسد. با این که در ویدیوی قرار گرفته شده برای شما عزیزان، می‌توانید بررسی را به صورت دقیق تماشا کنید اما به شکل سریع، تصویر زیر می‌تواند اطلاعات مفیدی برای شما به همراه داشته باشد:

بازی Resident Evil 2 remake

همان طور که مشاهده می‌کنید، در این صحنه پرتقاضا و شلوغ که پس از افکت‌های Volumetric، سایه‌ و بازتاب‌های زیبا است، نرخ فریم نسخه ایکس‌باکس وان به 43 و نرخ فریم نسخه پلی‌استیشن 4 به 49 بر ثانیه می‌رسد که کاملا حس می‌شوند و قطعا در تجربه کلی بازی باز، اثرگذار خواهند بود. در طرف دیگر، مشاهده می‌شود که کنسول‌های میان نسلی به راحتی از پس این صحنه برمی‌آیند و به نرخ فریم 60 بر ثانیه می‌رسند. طبق بررسی‌های منبع تحلیلی دیجیتال فاندری، میانگین نرخ فریم، در کنسول‌های ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن 4، پلی‌استیشن 4 پرو و ایکس‌باکس وان ایکس برای بازی Resident Evil 2 remake به ترتیب، 40.7 و 47.6 و 58.3 و 59.3 محاسبه شده که این ارقام در پایین ترین حد می‌تواند به حدود 28 فریم بر ثانیه نیز برسد (نسخه‌ ایکس‌باکس وان).

با این حال، عملکرد بازی Resident Evil 2 remake روی کنسول‌های میان نسلی، جای حرف و سخنی را باقی نمی‌گذارد. سخت افزار این کنسول‌ها با این که در مواقعی تحت فشار قرار گرفته و نرخ فریم در آن‌ها چند درصدی افت می‌کند، اما به صورت کلی می‌توان گفت که یک تجربه 60 هرتز خوب و قابل قبول را برای بازی‌بازان به ارمغان می‌آورد. در طرف دیگر، وضعیت برای کنسول‌های پایه، آن قدر درخشان و خوب نیست. چند ساعت ابتدایی بازی برروی کنسول‌های استاندارد سونی و مایکروسافت، همواره با افت فریم همراه است و نرخ فریمی بین 50 تا نزدیکی 60 را شاهد هستیم. نسخه پلی‌استیشن 4، نسبت به نسخه ایکس‌باکس وان، همواره از 5 تا 10 فریم بیشتر برخوردار است و به صورت میانگین، 17 درصد عملکرد بهتری دارد. با توجه به این که در نسخه ایکس‌باکس وان و با وجود رزولوشن 1080p، از تکنیک‌های بازسازی موقت استفاده شده، مشخص است که کار این کنسول در پردازش صحنه‌های مختلف بازی سخخت بوده است. این دقیقا مشکلی است که امروزه سازندگان دیگر نیز با کنسول نسل هشتمی مایکروسافت، دست و پنجه نرم می‌کنند و عناوین مختلف با وجود استفاده از تکنیک‌های مختلف و رزولوشن‌های داینامیک و متغیر، باز هم نمی‌توانند با نرخ فریم ثابت و درستی روی آن اجرا شوند. در انتها، خیلی آسوده می‌توان گفت که بهترین راه تجربه بازی Resident Evil 2 remake، حداقل از نظر عملکرد، کنسول ایکس‌باکس وان ایکس است که تقریبا به صورت کامل، نرخ فریم 60 بر ثانیه را حفظ می‌کند.

با تمام این تفاسیر، ذهن بسیاری از افراد، به سراغ اجرای بازی با نرخ فریم 30 بر ثانیه می‌رود. درست است که موتور RE Engine برای اجرای عناوین کپکام با نرخ فریم 60 طراحی شده اما وجود چنین گزینه‌ای برای تمام نسخه‌های کنسولی، اولا باعث می‌شد تا دارندگان کنسول‌های میان نسلی، بازی را با رزولوشن Native 4K تجربه کنند و دوما، تجربه‌ای کندتر، اما با ثبات‌تر را برای دارندگان کنسول‌های پایه پدید می‌آورد. همین دو عامل به بهترین شکل، وجود یک حالت 30 فریم بر ثانیه را برای بازی Resident Evil 2 remake توجیه می‌کند.

قطعا راه برای موتور RE Engine طولانی است و همه ما منتظر عنوان بعدی که با این موتور ساخته شده، هستیم. بازی Devil May Cry 5، از مورد انتظارترین بازی‌های سال 2019 است که قطعا با انتشار و بررسی آن، مطلبی ویژه را تقدیم شما عزیزان خواهیم کرد. در مورد بازی Resident Evil 2 remake نیز به صورت خلاصه می‌توان گفت که بازی از نظر بصری و عملکرد، روی دو کنسول میان نسلی به خوبی اجرا می‌شود اما شاید عرضه یک به‌روزرسانی برای بهبود عملکرد بازی روی کنسول‌های پایه، لازم و ضروری باشد.

امیدوار هستم از تحلیل فنی بازی Resident Evil 2 remake نهایت لذت و استفاده را برده باشید. حتما نظرات خود را در خصوص این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.
13 پست
اشکان عالی‌خانی
مطالب مرتبط
در مای نوکیا بخوانید
دیدگاه کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده
برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , , , , , , , , , , , , ,