تقریبا در اواسط نسل هشتم کنسول‌ها بود که شرکت یوبی‌سافت (Ubisoft) از عنوانی جدید و کاملا نو به نام The Division رونمایی کرد. نمایش‌ها و اطلاعاتی که از این بازی منتشر می‌‌شد و در دسترس مردم قرار می‌گرفت، هوش از سر آن‌ها می‌پرداند و همه تصور می‌کردند که کنسول‌های نسل هشتم آن چنان قدرتمند هستند که می‌توانند این تصاویر را به صورت Real Time به نمایش بگذارنند. با این حال، همه چیز طبق انتظارات پیش نرفت و یوبی‌سافت که در آن دوره به دانگرید کردن سطح بصری و گرافیکی بازی‌هایش شهرت داشت،  نتوانست آن چیزی که وعده داده بود را برای بازی‌بازان به ارمغان بیاورد. با تمام این تفاسیر، بازی The Division همچنان یک عنوان با جلوه‌های بصری سطح بالا محسوب می‌شد و قدرت کنسول‌های پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان را به خوبی نشان می‌داد.

حالا حدود سه سال پس از عرضه نسخه اول، بازی The Division 2 عرضه شده و تمام نسخه‌های آن برای بررسی ما در دسترس قرار دارد. نسخه دوم نه تنها قصد دارد تا اشتباهات و کم کاری‌های یوبی‌سافت در سال 2016 را جبران کند، بلکه می‌خواهد با تمام عناصر جدید خود، به یک بازی بزرگتر و به یادماندنی تر از نسخه اول تبدیل شود. در مورد بازی The Division 2 می‌توان با اطمینان گفت که استودیوی یوبی‌ سافت مسیو (Ubisoft Massive) توانسته یک پروژه مولتی پلتفرم را به خوبی اجرایی نماید و بازی خود را به بهترین شکل برروی هر کنسول به نمایش بگذارد. پس از گذشت چند سال از عرضه نسخه اول، حالا فناوری پیشرفت بیشتری کرده و با ورود کنسول‌های میان نسلی و ارتقا یافته، سازندگان بازی فرصت بیشتری برای به رخ کشیدن جلوه‌های بصری و فنی بازی خود با استفاده از موتور قدرتمند Snowdrop Engine دارند. با تحلیل فنی بازی The Division 2 با وینفون همراه باشید.

اجازه دهید اول از همه به سراغ بحث محبوب همه ما، یعنی رزولوشن اجرایی نسخه‌های مختلف برویم. بازی The Division 2 به طور کلی برروی تمام کنسول‌ها، تمیز و دقیق به نظر می‌رسد اما قطعا قدرت پردازشی بیشتر هر کنسول، فضا را برای بالا بردن رزولوشن باز می‌کند. کنسول ایکس‌باکس وان ایکس، می‌تواند The Division 2 را با رزولوشن 4K اجرا نماید و جالب است بدانید که این رزولوشن به طرز فوق‌العاده‌ای Native است. پیش از این شاهد عرضه به‌روزرسانی نسخه اول برای کنسول‌های میان نسلی بودیم که رزولوشن بازی را به صورت داینامیک و پویا به 4K Native می‌رساند اما در مورد The Division 2، طبق آزمایش‌های انجام شده، رزولوشن بازی کاملا روی 4K قرار دارد و این عالی است! با این که احتمال دارد رزولوشن نسخه ایکس‌باکس وان ایکس بازی در سنگین ترین و سخت‌ ترین شرایط، به صورت پویا پایین تر بیاید، اما بررسی‌های منبع تحلیلی دیجیتال فاندری ثابت می‌کند که شمارش پیکسل‌ها 3840×2160 ثابت باقی می‌ماند. در طرف دیگر، کنسول پلی‌استیشن 4 پرو قرار می‌گیرد که همان طور که انتظار می‌رود، از نظر بصری پایین تر از نسخه ایکس‌باکس وان ایکس‌ قرار می‌گیرد. سازندگان به شکل هوشمندانه در نسخه پلی‌استیشن 4 پرو بازی The Division 2 از یک رزولوشن داینامیک استفاده کرده‌اند که رنج وسیع و بزرگی نیز دارد. طبق بررسی‌های انجام شده، رزولوشن این نسخه از بازی در بهترین حالت ممکن (مثل نگاه کردن به آسمان یا مکان‌های به شدت خلوت) به 3456×1944 می‌رسد و این در حالی است که این ارقام در شرایط سخت و چالش برانگیز به 2458×1382 تنزل پیدا می‌کنند. در نسخه پلی‌استیشن 4 پرو از یک تکنیک بازسازی یا (reconstruction) استفاده شده که هر فریم با توجه به اطلاعات فریم‌های قبلی، به نمایش درمی‌آید. با استفاده از این راهکارها و تکنیک‌ها، نسخه پلی‌استیشن 4 پرو به خوبی به نسخه ایکس‌باکس وان ایکس نزدیک شده و مخصوصا در صحنه‌های ثابت و بدون تحرک، فاصله زیادی بین آن‌ها وجود ندارد.

یکی دیگر از راهکارهای خوب و هوشمندانه سازندگان برای بازی The Division 2، استفاده از روش محبوب TAA یا Anti Aliasing موقت به گونه‌ای خاص است. استفاده هوشمندانه از TAA نه تنها باعث شده تا عملکرد و نرخ فریم بازی در حد مطلوب و مناسبی قرار بگیرد، بلکه لبه‌های بسیاری را در بازی پوشش می‌دهند و کیفیت بصری کلی صحنه‌ها را افزایش می‌دهد. البته این استفاده جالب از TAA، یک سری اثرات جانبی را نیز به دنبال داشته است؛ در برخی مواقع خاص مثل زمانی که از تاریکی به روشنایی حرکت کرده یا دیوارهای فنسی فراوانی را مشاهده می‌کنیم، TAA نمی‌تواند تمام Jaggy ها را پوشش دهد و برخی از این صحنه‌ها ممکن است به راحتی توسط بازی‌باز دیده شوند. با این حال، به طور کلی می‌توان گفت که کار سازندگان برای خلاص شدن از شرِ aliasing در بازی هوشمندانه و مثبت بوده است.

پس از بررسی نسخه‌ کنسول‌های میان نسلی، باید به سراغ کنسول‌های پایه، یعنی پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان برویم. کنسول پلی‌استیشن 4 بازی The Division 2 را با رزولوشن اجرایی 1920×1080 اجرا می‌کند و خبری از رزولوشن داینامیک و پویا نیست و همه چیز به صورت Native اجرا می‌شود. در آن سوی سکه اما کنسول‌ ایکس‌باکس وان در اجرای بازی با رزولوشن 1080p Native با مشکلاتی مواجه می‌شود و از همین رو، سازندگان در این نسخه (مانند نسخه اول بازی) از رزولوشن داینامیک یا پویا استفاده کرده‌اند. با این که بازی The Division 2 روی ایکس‌باکس وان در مواقع بسیاری با رزولوشن 1080p اجرا می‌شود اما برخی صحنه‌ها و مراحل، مانند مرحله تمرینی تیراندازی در ابتدای بازی که آتش و دود  به وفور در آن یافت می‌شود، رزولوشن اجرایی به 1664×936 می‌رسد و حتی در مواقع سخت تر و سنگین تر، می‌تواند به 900p نیز تنزل پیدا کند. به صورت کلی می‌توان گفت که The Division 2 در دوره‌ای که بازی‌های مولتی پلتفرم بسیاری روی کنسول‌های پایه، مخصوصا ایکس‌باکس وان مشکل دارند، به خوبی عمل کرده و برروی کنسول‌های پایه بسیار خوب به نظر می‌رسد.

اما رزولوشن اجرایی، قطعا تنها موضوع مورد بحث ما در این مطلب نیست و دوست داریم تا به دستاوردهای دیگری که با استفاده از موتور Snowdrop حاصل شده نیز اشاره داشته باشیم. استفاده از موتور توانایی مانند Snowdrop Engine به سازندگان این امکان را داده تا موارد و جزئیات گرافیکی بسیاری را برروی تمامی کنسول‌ها به نمایش بگذارند. البته این ارایه‌ی سازندگان بی نقص نیست و می‌توانست پولیش بهتری داشته باشد اما ابتدا بگذارید تا به نکات مثبت قضیه نگاه کنیم. اولین موردی که دوست دارم تا به آن اشاره کنم، رفلکشن یا بازتاب‌ها در بازی The Division 2 است؛ سازندگان در این عنوان از Screen Space Reflection در کنار Cube Map استفاده کرده‌اند که ترکیب بسیار خوبی از کار درآمده و کاملا راضی کننده است. استفاده کامل از SSR قطعا تقاضای زیادی برای بازی به همراه داشته و استفاده کامل از Cube Map که یک نوع تکنیک گرافیکی برای شبیه سازی بازتاب‌ها به شمار می‌رود، احتمالا سطح گرافیکی بازی را پایین می‌آورده و به همین دلیل، سازندگان از ترکیب هوشمندانه این دو استفاده کرده‌اند. رفلکشن در بازی The Division 2 به این صورت است که تمامی دشمنان و اشیایی که درون دیدِ دوربین قرار دارند، کاملا بازتاب داده می‌شوند اما در طرف دیگر، افکت‌های آلفا مانند انفجارها، دود و ذرات به صورت Cube Map دیده می‌شوند و نکته مثبت قضیه، بهره بردن تمامی نسخه‌های کنسولی از این تکنیک است.

بازی The Division 2

یکی از مواردی که باعث می‌شد تا جلوه‌های بصری و گرافیکی نسخه اول The Division خوب و جذاب به نظر برسند، افکت برف محسوب می‌شد. با این حال، در بازی The Division 2 خبری از هوای سرد و برفی نیست و پوشش گیاهی جای برف و دانه های زیبای آن را گرفته است. در این شرایط اما موارد بسیار دیگری باعث جذاب شدن جلوه‌های بصری بازی شده‌اند؛ علف‌های بلندی که در مناطق مختلف دنیای بازی وجود دارند، تراکم و چگالی بسیار خوبی دارند و راه رفتن در میان آن‌ها، بسیار زیبا جلوه می‌کند. این موضوع در مورد رندرینگِ افکت آب نیز وجود دارد و رفتار آب در برخورد با بازی‌باز، بسیار واقع گرایانه‌ طراحی شده است. همچنین بد نیست به تاثیر گلوله‌ها برروی سطوح مختلف اشاره کنیم که ممکن نظر شما را در بازی جلب کند. نکته مهم در مورد این موارد ریز، اما مهم گرافیکی این است که آن‌ها تنها افکت‌های تزئینی و موقت نیستند و از پایه، به وسیله موتور گرافیکی و برای تمامی نسخه‌های کنسولی‌ طراحی شده‌اند که جای تحسین دارد. اما مگر می‌شود به هایلایت‌های گرافیکی بازی The Division 2 اشاره کرد و سخنی از افکت‌های Volumetric نیاورد! یکی از دلایلی که باعث زیبایی نسخه اول شده بود، افکت‌های تمیز و کار شده‌ی Volumetric محسوب می‌شدند که برای دود، ذرات یا تابیدن نور مورد استفاده قرار می‌گرفتند. این مورد در بازی The Division 2 که هوای ابری و گرفته‌ی نسخه اول را ندارد، خیلی بهتر نمایش داده می‌شود. با نگاه کردن به منوی تنظیمات گرافیکی بازی در نسخه رایانه‌های شخصی خیلی راحت می‌توان دریافت که تیم سازنده در استودیوی Ubisoft Massive و با کمک موتور Snowdrop، تا چه حد ویژگی بصری برای بازی خود طراحی کرده‌اند. برخی از این پارامترهای پر تعداد در نسخه‌های کنسولی از کار افتاده اما به قطع می‌توان گفت که اکثر آن‌ها با کیفیت مطلوبی در تمام نسخه‌های کنسولی (حتی کنسول‌های پایه) به کار گرفته‌ شده‌اند. با تمام این تفاسیر، موارد گرافیکی و افکت‌های Volumetric در نسخه‌های کنسولی از نظر کیفی در سطح پایین تری نسبت به نسخه رایانه‌های شخصی قرار دارند و همچنان با داشتن یک سیستم قدرتمند و رده بالا می‌توان به نهایت و عمق زیبایی جلوه‌های بصری بازی The Division 2 پی برد.

یکی از ویژگی‌های گیم‌پلی بازی The Division چه در نسخه اول و چه در نسخه دوم، محیط‌های بزرگ، با طراحی هوشمندانه و آب و هوای پویا و متغیر است که سناریوهای اکشن بسیاری را پدید می‌آورد و گیم‌پلی و اکشن را لذت بخش می‌سازد. با چنین وضعیتی، قطعا دنیا و محیط اطراف در The Division 2، ستاره اصلی نمایش محسوب می‌شود اما مشکلاتی باعث شده تا این ستاره، آن طور که باید و شاید در نسخه‌های کنسولی درخشش نداشته باشد. یکی از مشکلات اصلی بازی به طور کلی، دیر لود شدن برخی از بافت‌ها و به اصطلاح، Pop in شدن آن‌ها است که یک حواس پرتی به تمام معنی برای بازی‌بازان به شمار می‌روند؛ به عنوان مثال، زمانی که در حال فعالیت در دنیای بازی هستید، چشمتان به یک بیلبرد بزرگ تبلیغاتی می‌افتد که بافت‌های آن هنوز بارگذاری نشده‌اند و پس از مدتی Pop in می‌شوند. با این که انتظار داریم تا با عرضه به‌ روزرسانی‌های آینده، این مشکل در نسخه‌های کنسولی برطرف شود اما خیلی راحت می‌توان دلیل وقوع چنین اتفاقاتی را پیدا کرد. در بنچمارک ها و تست‌هایی که از نسخه‌ رایانه‌های شخصی نسخه اول The Division گرفته می‌شد، به وضوح مشاهده می‌کردیم که این عنوان برای نمایش و بارگذاری بافت‌های ضخیم و با کیفیت خود، به Vram (مموری کارت گرافیک) نسبتا زیادی احتیاج دارد و اگر از کارت‌های گرافیکی با Vram کمتر از 4 گیگابایت استفاده می‌کردید، بافت‌های بازی به هیچ وجه نمی‌توانستند خود را در بهترین حالت نمایش دهند. حالا این تقاضای بالای The Division 2، دامنِ کنسول‌های پایه و حتی پلی‌استیشن 4 پرو را نیز گرفته اما ایکس‌باکس وان ایکس با داشتن 12 گیگابایت مموری، تقریبا توانسته این مشکل را پشت سر بگذارد و خروجی بهتری تحویل دهد. تحلیلگر دیجیتال فاندری حتی سعی کرده تا با استفاده از یک هارد اکسترنالِ SSD به جای هارد فابریک کنسول‌ها، این مشکل را برطرف نماید اما بهبودی حاصل نشده است.

بازی The Division 2

با وجود این که تمام نسخه‌های کنسولی بسیار شبیه به هم هستند و تنها رزولوشن اجرایی می‌تواند آن‌ها را به وضوح از یکدیگر جدا کند، اما نکته تعجب برانگیز در مورد The Division 2، تفاوت در میزان فضای مورد نیاز برای نصب بازی است! نسخه‌های ایکس‌باکس وان و رایانه های شخصی، حدود 43 گیگابایت از فضای هارد درایو شما را اشغال می‌کنند اما نسخه پلی‌استیشن 4 (و پرو) به حدود 89 گیگابایت فضا نیاز دارند. می‌دانیم که بازی یک پچ روز اول 50 گیگابایتی دارد اما به نظر می‌رسد که نسخه ایکس‌باکس وان، این پچ را در دانلود اصلی بازی دارد و این در حالی است که نسخه پلی‌استیشن 4، این 50 گیگابایت را علاوه بر 43 گیگابایت طلب می‌کند! یک مشکل فنی دیگر در The Division 2 که به طور مستقیم به گیم‌پلی بازی مربوط می‌شود، هوش مصنوعی است که به نظر می‌رسد به کار بیشتری نیاز دارد. در برخی مواقع، دشمنان (NPC) درست در مقابل شما، تصمیمات احمقانه و عجیبی می‌گیرند که حس واقع گرایی بازی را به هم می‌زند. این مشکل نیز می‌تواند با عرضه یک به‌روزرسانی در آینده رفع شود.

با کنار گذاشتن رزولوشن اجرایی و تنها با نگاه کردن به موارد گرافیکی، چه تفاوت‌هایی را می‌توان بین نسخه‌های کنسولی پیدا کرد؟ بهتر است در این جا ضعیف ترین نسخه (ایکس‌باکس وان اس) را با زیباترین نسخه کنسولی بازی (ایکس‌باکس وان ایکس) مقایسه کنیم. با مقایسه این دو نسخه نیز در همان ابتدا به این نتیجه می‌رسیم که 1080p در برابر 4K است که آن‌ها را از یکدیگر جدا می‌کند! طبق اطلاعات Xbox Wire، نسخه ایکس‌باکس وان ایکس از یک سری بهبودهای انحصاری و اختصاصی بهره می برد که شامل بافت‌های 8K برای آسمان و موارد دیگر ریز دیگر می‌شود. علاوه بر این، با بررسی دقیق دو نسخه یاد شده می‌توان به این نتیجه رسید که دورنماها (Draw Distance) در نسخه ایکس‌ بهبود پیدا کرده‌اند و همچنین رزولوشن بازتاب‌ها یا reflection mapping در ایکس‌ بهتر به نظر می‌رسند. با این حال، موارد مهمی مانند کیفیت سایه‌ها، هیچ تفاوتی بین دو نسخه وان اس و وان ایکس نمی‌کنند که با توجه به GPU بسیار قدرتمندتر ایکس‌باکس وان ایکس، کمی ناامید کننده به نظر می‌رسد. زمانی که به سراغ دو کنسول پلی‌استیشن 4 و پلی‌استیشن 4 پرو می‌رویم، تفاوت‌ها از این هم کمرنگ تر می‌شوند. باز هم رزولوشن تنها عامل جدا کننده این دو نسخه است و همان طور که پیش از این اشاره شد، کیفیت سایه‌ها در تمامی نسخه‌ها یکی است. افکت یا تکنیک ambient occlusion نیز در بازی به کار گرفته شده اما سطح کیفی آن (حداقل سطح ممکن) در تمامی نسخه‌های کنسولی یکسان است که خیلی خوب و راضی کننده به نظر نمی‌رسد.

در  آخر مانند همیشه به سراغ بحث عملکرد و نرخ فریم می‌رویم. دقیقا مانند نسخه اول، The Division 2 نیز نرخ فریم 30 بر ثانیه را روی کنسول‌ها هدف قرار داده و می‌توان گفت که با موفقیت به آن دست پیدا کرده است. شاید تنها عاملی که بتوان عملکرد یا پرفورمنس بازی The Division 2 روی کنسول‌ها را تاثیر گذار دانست، نسخه ایکس‌باکس وان ایکس بازی باشد که طبق تست‌ها، با رزولوشن 4K کامل، نرخ فریم 30 کاملا ثابت و قابل اطمینانی تحویل می‌دهد. به نظر می‌رسد که سازندگان با تمام تکنیک‌ها‌ (مانند AA هوشمندانه و بهینه کردن Asset‌ها) و رزولوشن پویایی که برای بازی خود استفاده کرده‌اند، به شکل قابل قبولی از رسیدن توان کنسول‌ها به نقطه محدودیت و فشار خود، جلوگیری کرده‌اند. البته توجه داشته باشید که طبق تست‌های دیجیتال فاندری، شمارش پیکسل‌ها در نسخه ایکس همیشه روی 4K قفل بوده اما قطعا این احتمال وجود دارد که در مراحل بالاتر و محیط‌های پیچیده تر و شلوغ تر، اعداد و ارقام رزولوشن پایین تر بیاید.

بازی The Division 2

نسخه پلی‌استیشن 4 پرو نیز نرخ فریم 30 بر ثانیه بسیار ثابتی دارد که همه را راضی خواهد کرد و البته با توجه به رزولوشن داینامیک و تکنیک‌های بازسازی استفاده شده برای آن، طبیعی به نظر می‌رسد. در قدم بعدی به نسخه پلی‌استیشن 4 می‌رسیم که عملکرد خوب و ثابتی با توجه به داشتن V-sync (به صورت سازگار مانند باقی نسخه‌ها – احتمال وقوع Screen Tearing) دارد و به نظر می‌رسد که اجرای بازی با رزولوشن 1080p و نرخ فریم 30 بر ثانیه برای سخت افزار این کنسول مشکلی را به وجود نمی‌آورد. با این حال، نمی‌توان همین موضوع را در مورد ایکس‌باکس وان اس بیان کرد. در یک یا دو سال اخیر، بازی‌های ترد پارتی بسیاری مورد بررسی فنی قرار گرفتند و تقریبا عنوان بزرگی نبوده که مشکل فنی و بصری روی ایکس‌باکس وان پایه نداشته باشد. مشخص است که سخت افزار این کنسول دیگر تابِ تحمل بازی‌های روز را ندارد و باید با آن مدارا کرد. با تمام این تفاسیر، The Division 2 عملکرد نسبتا خوبی روی کنسولِ خسته‌ی مایکروسافت دارد. استفاده از رزولوشن داینامیک و V-Sync سازگار که اغلب موجب Screen Tearing می‌شود، باعث شده تا عملکرد The Division 2 روی ایکس‌باکس وان را قابل قبول و مطلوب در نظر بگیریم.

بازی The Division 2 قطعا یک جهش و پرش رو به جلو نسبت به نسخه اول نیست اما به جرئت می‌توان آن را یک پیشرفت تمام عیار از تمام جوانب فنی و بصری دانست. این بازی با ارایه رزولوشن خوب، جلوه‌های بصری مطلوب و نرخ فریم و عملکرد کاملا راضی کننده روی تمامی کنسول‌ها، به پیشنهاد ما برای تجربه کردن تبدیل می‌شود.

حتما نظرات خوب و مفید خود را در مورد این تحلیل فنی با ما به اشتراک بگذارید.

منبع : وینفون
23 پست
اشکان عالی‌خانی
مطالب مرتبط
تبلیغات
در مای نوکیا بخوانید
دیدگاه کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده
برای نوشتن دیدگاه می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید ورود ارسال نظر به صورت مهمان
برچسب ها: , , ,